Gå til innhold

Hvorfor er norske veier laget for hest og kjerre?


Melissa Gioberti

Anbefalte innlegg

Norske veier er smale, dårlig utbygd, hullete, klønete, dårlig planlagt og uten kvalitet.

Likevel koster det så mye å bygge vei i dette landet at politikere til alle tider har hatt problemer med å gjennomføre store veiprosjekter. Unntatt Kjell "Don't upset me" Opseth.

Norge er et land hvor man ikke kan spasere uten å plutselig falle i en dyp grop (hvis man ikke ser ned). Da knuser vinflaskene man har kjøpt på polet fordi man måtte springe og rekke det fordi vin ikke selges i butikkene.

Norge mangler gjennomført planlagte separate sykkelområder i trafikken- ved siden av bilene. Vi mangler egne trafikklys for syklistene- side om side med bilene. Vi mangler kultur for å respektere syklistene i trafikken, fordi vi mangler egne sykkel-baner. Noen få lokale steder har klart å det til, men en plan er helt fraværende på nasjonalt nivå: som skal gjelde hele Norge.

Hvorfor koster det så mye å bygge vei i Norge? Det koster flere hundre tusen per meter asfalt!

Regnestykke: arbeiderne som graver og legger asfalt skal ha lønn, asfalt-masse og planlegging fra statlige/private aktører.

Hvordan dette bli flere hundre tusen per meter??! Er det mulig å få det billigere?

Hvorfor klarer alle andre vestlige rike land å bygge bra og brede veier? Til og med enkelte fattige land har klart det...

Hvorfor må Norge fortsatt se ut som om det er hest og kjerre som ferdes på veiene?

Hvorfor klarer ikke norske planleggere, politikere og utredere å handle? Er de handlingslammet? Fungerer systemet dårlig?

Det er jo ikke noe nytt at befolkningen, trafikken, mobiliteten og antall biler øker. De som styrte landet på 70 og 80-tallet kunne godt ha forutsett at veinettet burde utbygges kraftig.

Hvorfor klarer aldri Norge å henge med i svingene? Vi skal ikke lenger enn til Sverige for å se at de klarer mye mer med mindre ressursser!

Det handler om å få til resultater, hvorfor er det umulig her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En gang på 1920tallet fikk vi i Norge en midlertidig luxusskatt på biler. Vi har den fremdelse, den har bare fått et nytt navn.

Hvorfor skal vi bygge veier, vi kan da kjøre buss, var det en klok politiker som sa for ikke lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang på 1920tallet fikk vi i Norge en midlertidig luxusskatt på biler. Vi har den fremdelse, den har bare fått et nytt navn.

Hvorfor skal vi bygge veier, vi kan da kjøre buss, var det en klok politiker som sa for ikke lenge siden.

Ja, det er lett -når det ikke går busser! Skal ikke lengre enn et par mil utenfor Oslo før man knapt har noe kollektivt transporttilbud i det hele tatt.

Nelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...