Gå til innhold

Skal jobbe redusert nå i småbarnsfasen. Hvor mye ville dere valgt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

... og angrer når de sitter som minstepensjonist.

Anonymous poster hash: 44189...490

Blir man minstepensjonist av å jobbe 70-80% noen få år mener du?

Anonymous poster hash: 83606...1c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

... og angrer når de sitter som minstepensjonist.

Anonymous poster hash: 44189...490

Dette er jo bare tull :rolleyes: Jeg jobber selv 70 % nå som barna er små. Jeg har gjort det i ett år, og skal gjøre det i ett år til. Jeg har en venninne som jobber som pensjonsrådgiver i NAV (og som forøvrig også jobber deltid nå mens hun har små barn), og jeg fikk henne til å gå gjennom tallene mine for å se hvilke konsekvenser min tid som deltidsarbeidende ville ha for meg. Svaret ble at forskjellen det utgjorde for min pensjon, var ca 12 (!) kr pr måned. Jeg har jobbet 100 % fra jeg var 25, og kommer til å fortsette med det i sikkert 30 år til etter at jeg er ferdig med småbarnstiden. Det sier seg jo i grunnen også selv da, at to år som deltid ikke vil ødelegge vesentlig for pensjonsopptjening man har gjort seg gjennom et langt liv.

Jeg får inntrykk av at dere som ikke har økonomi til å kunne arbeide deltid, er misunnelige på oss som kan dette. Derfor skal dere til stadighet spre usann skremselspropaganda om hvor krise det er at man jobber litt redusert et år eller to.

Anonymous poster hash: 43d67...67e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir man minstepensjonist av å jobbe 70-80% noen få år mener du?

Anonymous poster hash: 83606...1c5

 

Det kommer an på mange faktorer, vel?

 

Hvis du starter å jobbe som 23-åring, jobber til du er 67, og har to år med redusert inntekt i løpet av den tiden, utgjør det vel ikke stort.

 

Bruker du tid på å studere og reise, bytter utdannelse, er ikke ferdig før du er 30, vil gå av når du er 62 og jobbe redusert i et par år med alle tre barna dine, kan det straks gi større utslag.

 

Perioder med arbeidsledighet eller redusert inntekt pga langtidssykemelding kan også telle inn her. Har du ytelsespensjon eller innskudd? Med opptjening fra når, og hvilken prosent?

 

Dette er ikke et regnestykke der en fasit passer for alle, det sier seg selv.

Anonymous poster hash: db88c...425

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror 80% om du skal levere og hente hver dag i tillegg til lang reisevei kan bli veldig stressende. Kan dere ikke forskyve arbeidstidene litt, så bytter dere på levering og henting? Her jobber den som leverer 9-17 og den som henter 7-15. Skulle jeg gjort begge deler pluss middag hver dag, så hadde jeg rakna på et eller annet tidspunkt.

Endret av Sol79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber 70% (egentlig ikke selvvalgt, det var den stillingen jeg fikk. Jobber i en bransje det er uhyre vanskelig å få jobb i på Østlandet). Det er helt strålende for familien AS. Jeg jobber 0945-15 hver dag og barna kan ha korte dager i bhg. Jobbet i et vikariat i 100% stilling en periode og det syntes jeg fungerte dårlig for familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med pensjon kommer også an på hva slags yrke du har og hvordan ordningene er på din arbeidsplass..

Politi, flyvertinner, offshore osv vil få god pensjon selv om de jobber redusert en periode.

Også kan man jo ikke kun se på pensjon.

Dersom du tjener greit og lever litt sparsommelig vil du ikke være en fattig pensjonist -økonomi er litt mer komplekst enn det.

Det kommer også an på hvor og hvordan du bor, dersom du sitter uten serlig lån på bolig pga du arver mye penger feks. Så vil du ha mulighet til å spare mer..

Målet er vel ikke å få mest mulig i pensjon, men det å sikre seg en god pensjonisttilverelse?!

Anonymous poster hash: 0dd14...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere må ha gyldig avtale satt opp av advokat der mannen din sparer til deg på en konto som du har i særeie, + at han skal spare til pensjon på en annen konto som du har i særeie.

 

I tillegg må dere sørge for veldig gode forsikringer i tilfelle tap av liv, skade, eller du blir ufør.



Anonymous poster hash: 5cae3...122
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...