Gå til innhold

Skal jobbe redusert nå i småbarnsfasen. Hvor mye ville dere valgt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber ca 60% -stort sett tre dager i uken.

Trives veldig godt med det, har fri torsdag og fredag :)

Jeg har faste arbeidstider mens mannen min kan flexe litt mer, derfor pleier han å levere i åtte tiden og jeg henter i tre tiden.

Jeg valgte å ta noen mnd permisjon uten lønn så barna har begynt ved ca 18mndr, har da sendt de andre barna i barnehagen som normalt fordi vi føler det skaper mest stabilitet også får de utfoldet seg litt mer enn det de får hjemme med meg.

Vi lever ikke akkurat fett økonomisk men har det vi trenger og klarer oss godt synes jeg :)

Anonymous poster hash: 0dd14...8e1

Og sparer med tanke på de økonomiske konsekvensene din reduserte inntekt vil og kan få for deg da regner jeg med?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og sparer med tanke på de økonomiske konsekvensene din reduserte inntekt vil og kan få for deg da regner jeg med?

Nå er jeg så heldig at jeg har et yrke hvor arbeidsmarkedet er ganske stabilt og jeg tjener godt, så jeg sitter jo igjen med nok til at jeg vil klare meg selv om jeg jobber redusert en periode.

Sparer det vi kan, og prioriterer at jeg er hjemme med barna fremfor andre "goder". Iom dette er noe både jeg og min mann ønsker så legger vi så godt tilrette for det som vi kan begge to :)

Anonymous poster hash: 0dd14...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....Og mennene blir sittende med hus og bil og kvinnene får lav pensjon og kan vise til masse kvitteringer fra Rema 1000,

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

....Og mennene blir sittende med hus og bil og kvinnene får lav pensjon og kan vise til masse kvitteringer fra Rema 1000,

Gitt at man ikke eier halve huset og sin egem bil da tenker du?

Anonymous poster hash: 0dd14...8e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitt at man ikke eier halve huset og sin egem bil da tenker du?

Anonymous poster hash: 0dd14...8e1

Men med langt dårligere inntekt så kommer kvinnen dårligst ut. Dette vet man da...

Feks låneevne, forsørgerevne m.v

Anonymous poster hash: 62133...64b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samt at deltidsjobbende kvinner i småbarnsfasen koster staten en god slump penger. ;) For velferdsgodene beholder man til tross for redusert stilling, samtidig som innbetaling av skatt ikke dekker utgiftene av godene...

Anonymous poster hash: 6946e...170

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samt at deltidsjobbende kvinner i småbarnsfasen koster staten en god slump penger. ;) For velferdsgodene beholder man til tross for redusert stilling, samtidig som innbetaling av skatt ikke dekker utgiftene av godene...

Anonymous poster hash: 6946e...170

Kvinnelig arbeidskraft tilsvarer oljefondet vårt i inntekt :)

Ikke rart vi er rike ;)

Anonymous poster hash: 62133...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samt at deltidsjobbende kvinner i småbarnsfasen koster staten en god slump penger. ;) For velferdsgodene beholder man til tross for redusert stilling, samtidig som innbetaling av skatt ikke dekker utgiftene av godene...

Anonymous poster hash: 6946e...170

Det er ikke helt riktig da.. hvertfall ikke i alle tilfeller.

Om en kvinne kan forsørge seg selv ved å jobbe redusert så mottar man ikke mer enn en familie som jobber fullt.

Nå må det bli slutt på disse vrangforestillingene om at hjemmeværende mødre bare er til belastning!!

100% barnehageplass koster også penger, og feks i min kommune sliter de med å klare full barnehagedekning.

Når foreldrerepresentanter skal velges sitter mødrene og fedrene mes fulltidsjobb og stirrer i bordet og tvinner tommler fordi de ikke har tid og kapasitet til et slikt verv.

Dette ansvaret faller veldig ofte på oss somikke jobber fullt, og vi har kapasitet til å ta dette vervet på alvor for å sikre at våre barn får det de trenger.

Det å være bindeledd mellom foreldre-bhg, stille opp og snakke barnehagens sak i bystyret når den trues med nedlegging, organisere alt fra kakebaking til aktiviteter på juleavslutning -krever faktisk en del tid.

Dette gjelder skolen også!

Da min eldste begynte på skolen avtalte vi at de i nabolaget tok følge til skolen, da et par av barna i ordningen var redde i starten for å gå alene så tilbød jeg meg å følge de til og fra, siden jeg var hjemme med lillebror likevel.

Dette satt de andre foreldrene pris på og jeg synes det var hyggelig å hjelpe. Og jeg og flere andre hjemmeværende har også hjulpet til når mor og far blir forsinket på jobb, da blir barna deres med oss hjem til foreldrene kan hente.

Alt dette vil jeg kalle en ressurs som ikke kan måles i penger.

Jeg ser på det som et lite bidrag til fellesskapet fra noen som har lyst og anledning til å bidra der vi kan!

Endret av LivLaga
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når mini begynte i bhg jobbet jeg 80%, og mannen tok ut gradert permisjon (1dag i uka). Så gutten vår hadde to dager hjemme; en med mor og en med far

Anonymous poster hash: f2ba7...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har en sønn på 18 mnd og en jente på 2 mnd. Jeg skal tilbake i jobb når babyen er 12 måneder, og hun skal begynne i barnehage ved 13 mnd. Jeg tenker jeg skal jobbe redusert så de får kortere barnehagedag. Tenker dere 80% vil holde eller ville dere ha valgt enda mindre? Hvordan har dere andre løst det?

Jeg har også dårlig samvittighet av å ha eldste mye i barnehagen nå som jeg likevel er hjemme med baby, men det er veldig vanskelig nå i starten å ha begge to hjemme. Eldste har lite språk, og ønsker mye kos på morgenen og nærhet, og babyen vil også ha sitt i form av hyppig amming og ro for å sove. Det har endt med at eldste er i barnehagen 7,5 timer enn 5 som jeg hadde tenkt. Tror det blir lettere når babyen er større, og at det vil bli enklere da å ha de to hjemme sammen en del alene. Noen som har erfaringer med dette?

Anonymous poster hash: d428e...486

Jg har jobbet 80% siden vi fikk barn. Da får de korte dager i Bhg og vi får roligere ettermiddager. Nå har eldste på 5 begynt med noen organiserte fritidsaktiviteter og da rekker vi å spise middag og slappe av litt før vi må dra dit.

Når det gjelder å ha eldste hjemme fra Bhg evt ha kortere dager, når man er hjemme m baby, synes jeg det ble mye lettere etterhvert når dagene ble mer forutsigbare. Tror eldste hadde mer utbytte av det da også iom at vi kunne gjøre ting sammen istedet for at jeg satt i sofaen og ammet hele tiden.

Anonymous poster hash: 2bdce...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke helt riktig da.. hvertfall ikke i alle tilfeller.

Om en kvinne kan forsørge seg selv ved å jobbe redusert så mottar man ikke mer enn en familie som jobber fullt.

Nå må det bli slutt på disse vrangforestillingene om at hjemmeværende mødre bare er til belastning!!

100% barnehageplass koster også penger, og feks i min kommune sliter de med å klare full barnehagedekning.

Når foreldrerepresentanter skal velges sitter mødrene og fedrene mes fulltidsjobb og stirrer i bordet og tvinner tommler fordi de ikke har tid og kapasitet til et slikt verv.

Dette ansvaret faller veldig ofte på oss somikke jobber fullt, og vi har kapasitet til å ta dette vervet på alvor for å sikre at våre barn får det de trenger.

Det å være bindeledd mellom foreldre-bhg, stille opp og snakke barnehagens sak i bystyret når den trues med nedlegging, organisere alt fra kakebaking til aktiviteter på juleavslutning -krever faktisk en del tid.

Dette gjelder skolen også!

Da min eldste begynte på skolen avtalte vi at de i nabolaget tok følge til skolen, da et par av barna i ordningen var redde i starten for å gå alene så tilbød jeg meg å følge de til og fra, siden jeg var hjemme med lillebror likevel.

Dette satt de andre foreldrene pris på og jeg synes det var hyggelig å hjelpe. Og jeg og flere andre hjemmeværende har også hjulpet til når mor og far blir forsinket på jobb, da blir barna deres med oss hjem til foreldrene kan hente.

Alt dette vil jeg kalle en ressurs som ikke kan måles i penger.

Jeg ser på det som et lite bidrag til fellesskapet fra noen som har lyst og anledning til å bidra der vi kan!

De kvinnene som jobber og har barnehageplas er jo ikke de samme som er hjemmeværende.

Det er to forskjellig kategorier.

Og ingen eksempler, eller generelle "samfunnsproblemer" gjelder da alle.

Anonymous poster hash: 62133...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er da vitterlig ikke bare deltidsarbeidende eller hjemmeværende som sitter i FAU, dugnadsgruppe eller baker kaker?!? Det finnes nok av oss som stabler slike verv på toppen av jobben uten å forvente applaus av den grunn...

Anonymous poster hash: db88c...425

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og det er da vitterlig ikke bare deltidsarbeidende eller hjemmeværende som sitter i FAU, dugnadsgruppe eller baker kaker?!? Det finnes nok av oss som stabler slike verv på toppen av jobben uten å forvente applaus av den grunn...

Anonymous poster hash: db88c...425

Du misforstår hva jeg mener! Poenget mitt var bare at hjemmeværende kan være en ressurs på andre måter enn det å være i lønnet arbeid. Å kalle en hel gruppe for en belastning (som ofte hjemmeværende blir kalt) er utrolig stigmatiserende!

Anonymous poster hash: 0dd14...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du misforstår hva jeg mener! Poenget mitt var bare at hjemmeværende kan være en ressurs på andre måter enn det å være i lønnet arbeid. Å kalle en hel gruppe for en belastning (som ofte hjemmeværende blir kalt) er utrolig stigmatiserende!

Anonymous poster hash: 0dd14...8e1

Ops! Kom borti anonymknappen. Men det var meg som svarte dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har en sønn på 18 mnd og en jente på 2 mnd. Jeg skal tilbake i jobb når babyen er 12 måneder, og hun skal begynne i barnehage ved 13 mnd. Jeg tenker jeg skal jobbe redusert så de får kortere barnehagedag. Tenker dere 80% vil holde eller ville dere ha valgt enda mindre? Hvordan har dere andre løst det?

Jeg har også dårlig samvittighet av å ha eldste mye i barnehagen nå som jeg likevel er hjemme med baby, men det er veldig vanskelig nå i starten å ha begge to hjemme. Eldste har lite språk, og ønsker mye kos på morgenen og nærhet, og babyen vil også ha sitt i form av hyppig amming og ro for å sove. Det har endt med at eldste er i barnehagen 7,5 timer enn 5 som jeg hadde tenkt. Tror det blir lettere når babyen er større, og at det vil bli enklere da å ha de to hjemme sammen en del alene. Noen som har erfaringer med dette?

Anonymous poster hash: d428e...486

Jeg kan forstå deg og de tankene du legger fram...men:

Jeg ville aldri frivillig hå med på å jobbe mindre enn 100% på grunn av at da vil det gå utover pensjonsutbetalingene.

Så: jobb alltid 100% og ha barna i barnehagen er min og andre kvinners valg.

Anonymous poster hash: 17826...165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kan forstå deg og de tankene du legger fram...men:

Jeg ville aldri frivillig hå med på å jobbe mindre enn 100% på grunn av at da vil det gå utover pensjonsutbetalingene.

Så: jobb alltid 100% og ha barna i barnehagen er min og andre kvinners valg.

Anonymous poster hash: 17826...165

Mens andre tenker mer på barnas og familiens hverdag de få årene det er som mest travelt.

Anonymous poster hash: 83606...1c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du misforstår hva jeg mener! Poenget mitt var bare at hjemmeværende kan være en ressurs på andre måter enn det å være i lønnet arbeid. Å kalle en hel gruppe for en belastning (som ofte hjemmeværende blir kalt) er utrolig stigmatiserende!

Anonymous poster hash: 0dd14...8e1

Nei det skjønner jeg godt, såklart. Og du har rett i det du sier, det er ikke alle ressurser som kan måles i penger.

Akkurat nå er Norden i en veldig sterk politisk fase mtp feminisme, og da er hjemmeværende automatisk stigmatisterte-politikere (spes kvinnelige) nører opp under dette.

Jeg er ikke noen stor fan av å sette kapital foran små barn.

Anonymous poster hash: 6946e...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 3 dager i bhg er bra. Da får barna litt kontinuetit i bhg livet og klarer og kombinere det uten at bhg blir ukjent hver gang.

Anonymous poster hash: dbf1e...056

De får ikke kontinuitet av å være så få dager i barnehage. De får det av å være kortere dager hver dag.

Anonymous poster hash: b4b29...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens andre tenker mer på barnas og familiens hverdag de få årene det er som mest travelt.Anonymous poster hash: 83606...1c5

... og angrer når de sitter som minstepensjonist.

Anonymous poster hash: 44189...490

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...