Gå til innhold

Vanskelig avgjørelse.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet at dette burde jeg kanskje snakket med legen min om, men jeg prøver her først. Kanskje er det noen som er eller var i samme situasjon som meg. Pga livssituasjonen måtte jeg gå på antidepressiva i noen år. Nå er situasjonen helt annen, og jeg ønsker å slutte med tablettene for godt. Jeg forsøker også å bli gravid og har prøvd i noen måneder. Det som gjør meg litt usikker er hva jeg skal gjøre først. Hvis jeg slutter med tablettene blir det stor forandring i kroppen og kan det ta enda lenger tid for å bli gravid. Dersom jeg fortsetter, er ikke det også en sjanse for at man kan få problemer med å bli gravid? Er det noen her inne som har brukt antidepressiva og blitt gravid? Noen som kan gi meg noen gode råd før jeg evt kontakter lege? Jeg vil gjøre det på en best mulig måte både for meg og barnet, forhåpentligvis.

Anonymous poster hash: f16c6...624

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

DET er grelt, men det var ikke det jeg lurte på altså.

Ts

Anonymous poster hash: f16c6...624

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET er grelt, men det var ikke det jeg lurte på altså.

Ts

Anonymous poster hash: f16c6...624

Som jeg skrev i en annen post. Vil du barnet skal ta skade av det og bli født med abstinenser?! Selv sluttet jeg halvannet år før vi begynte å prøve. For å være sikker på at kroppen hadde blitt stabil igjen og at jeg var sterk nok psykisk.

Anonymous poster hash: b6035...d72

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun spesifikke antidepressive som kan brukes i et svangerskap. Ellers det kan føre til misdannelser, komplikasjoner, osv.

 

Du bør kontakte lege om du bruker antidepressive og planlegger å bli gravid. En del antidepressive nedsetter fertiliteten din.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo selvfølgelig ta ditt eget psyke i betraktning. Vil du takle å ta deg an et barn? Klarer du å gi emosjonell støtte? Vil barnet få et stabilt hjem? Jeg vokste opp med en grovt deprimert mor og føler jeg ikke hadde en særlig stabil oppvekst.  Det er vanskelig for meg å føle meg trygge med folk. Jeg vil ikke at du skal føle deg dårlig av at jeg skriver dette. Men det er viktige ting å tenke på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner hva du mener. Ts her. Skal nok slutte med dem. Men legen har sagt at det gikk fint an å bruke den type antidepressiva siden jeg hadde så lav dose. Men selvfølgelig er det best uten. Dere sier at fosteret KAN ta skade? Hvor stor sjanse er det for dette da? Betyr vel da at de som går på antidepressiva kan egentlig bare glemme å få barn :/

Anonymous poster hash: f16c6...624

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, legen vet dette, men har du prøvd å google din medisin og graviditet? I tillegg burde det stå i pakningsvedlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange antidepressivaer(SSRI) kan faktisk brukes i graviditet, men bør seponeres opp mot fødsel for å hindre abstinenser hos barnet. Noen antidepressivaer er bedre enn både i graviditet og med tanke på amming. Fluoksetin(?) og cipralex er et par av disse. Jeg gikk på antidepressiva gjennom hele graviditeten, opp mot fødsel, men reduserte dosen veldig mot fødsel. Om du klarer deg uten er jo det såklart det beste. :)

Endret av Vevila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun spesifikke antidepressive som kan brukes i et svangerskap. Ellers det kan føre til misdannelser, komplikasjoner, osv.

 

Du bør kontakte lege om du bruker antidepressive og planlegger å bli gravid. En del antidepressive nedsetter fertiliteten din.

Ikke skriv om du ikke har peiling. 

Babyer får ikke misdannelser av at mor bruker SSRI. Og de nedsetter ikke fertiliteten på damer.

Anonymous poster hash: feabc...d6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å bare la være å ta de eller trappe ned. Men det virker dårlig. Fysisk. Har enorme plager som svimmelhet og trøtthet. Støt i hodet. Ekkelt. Så endrer vel opp med å ta en tablett, frem til jeg kjenner jeg begynner å "svime" igjen 🙈🙈 og sånn går det. Hvis man går på den medisinen i svangerskapet og tar tidlig ultralyd av barnet, kan man da se om det er skadet pga medikamentet? ts

Anonymous poster hash: f16c6...624

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å bare la være å ta de eller trappe ned. Men det virker dårlig. Fysisk. Har enorme plager som svimmelhet og trøtthet. Støt i hodet. Ekkelt. Så endrer vel opp med å ta en tablett, frem til jeg kjenner jeg begynner å "svime" igjen og sånn går det. Hvis man går på den medisinen i svangerskapet og tar tidlig ultralyd av barnet, kan man da se om det er skadet pga medikamentet? ts

Anonymous poster hash: f16c6...624

Det blir ikke skadet av nyere SSRI. Derimot kan det få abstinenser ved bruk av høyere doser i siste trimester.

Anonymous poster hash: c31e1...cbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor står det så mye om misdannelser hos fosteret ved bruk av bla bla. Hva er den egentlige greien med å ikke medisinen? Hvis ikke det kan skade fosteret, hva kan gå galt? Skjønner at det er større risiko med misdannelser, men å gå på antidepressiva er da det samme som å røyke i svangerskapet?

Ts

Anonymous poster hash: f16c6...624

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor står det så mye om misdannelser hos fosteret ved bruk av bla bla. Hva er den egentlige greien med å ikke medisinen? Hvis ikke det kan skade fosteret, hva kan gå galt? Skjønner at det er større risiko med misdannelser, men å gå på antidepressiva er da det samme som å røyke i svangerskapet?

Ts

Anonymous poster hash: f16c6...624

Pga  fare for neontalt syndrom, og høyere risiko for (minimal risiko) pulmonal hypertensjon ved bruk i siste trimester. Hvor dere har fått misdannelser fra vet ikke jeg. Kanskje gamle antidepressivaer eller antipsykotika.

Anonymous poster hash: c31e1...cbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei har sikkert sett feil. Men hvor farlig er dette for barnet? Jeg vil ikke utsette barnet mitt for "farlige" eller "alvorlige" komplikasjoner. Tar minimal dose hver 3 dag. Neon som vet hvor lenge det faenskapet sitter i kroppen etter slutt? Ts

Anonymous poster hash: f16c6...624

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei har sikkert sett feil. Men hvor farlig er dette for barnet? Jeg vil ikke utsette barnet mitt for "farlige" eller "alvorlige" komplikasjoner. Tar minimal dose hver 3 dag. Neon som vet hvor lenge det faenskapet sitter i kroppen etter slutt? Ts

Anonymous poster hash: f16c6...624

Jeg fikk sykemelding av legen da jeg slutta på de. Ble som du skriver kvalm, svimmel, støt i hodet, kulde/hetetokter. Ville aldri utsatt et uskyldig nyfødt barn for det. Du kan tenke deg hvor ille seponering er for deg. Hva med baby?!

Anonymous poster hash: b6035...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Ikke skriv om du ikke har peiling. 

Babyer får ikke misdannelser av at mor bruker SSRI. Og de nedsetter ikke fertiliteten på damer.

Anonymous poster hash: feabc...d6a

 

Jeg skrev aldri en spesifikk antidepressiv. Og jo, en del antidepressive kan føre til misdannelser og komplikasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men TS bør førehøre seg med sin lege hva som vil vare best for hun og babyen under et eventuelt svangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører dere sier at det er trygt å bruke preparatene. Men jeg skal gjøre et forsøk på å slutte. Jeg går på en meget lav dose, så jeg tror jeg skal klare det hvis jeg vil. Og klart det er best for barnet dersom jeg har ingen slike stoffer i kroppen. Men hvor lenge bare stoffet i blodet etter at man har sluttet ?

Anonymous poster hash: f16c6...624

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...