AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #1 Skrevet 17. oktober 2015 Hei! Jeg har lenge hatt i tankene å bli vegetarianer og hørt om alle fordeler som hører med på alle områder. Det eneste problemet er at jeg ser noen utfordringer som mange andre som ønsker å bli vegetarianer. Visstnok er det flere og flere som blir vegetarianere i dag og det er godt å se en så positiv utvikling. Det jeg ser på som utfordrende er at jeg har vokst opp i en familie hvor kjøtt er helt naturlig og dyr enten er kjæledyr eller mat på bordet. Vi har aldri snakket om hvordan dyr blir pint og slaktet for så å bli lagt på middagsbordet, derfor har jeg satt pris på og setter stadig pris på smaken av kjøtt. Jeg skal se på dokumentarer om hvordan dyr blir behandlet og alt annet, men tar veldig gjerne imot tips til hva som er verdt å se. Jeg vil få åpnet øynene fordi per i dag er jeg fortsatt ganske uvitende. Jeg har lenge tenkt på å sette meg inn i det fordi jeg selv har innsett at vi ikke har behov for å spise dyrene våre. En annen ting jeg vil anse som litt vanskelig er å være vegetarianer overfor mine nærmeste og de rundt meg. Jeg regner med at folk vil respektere det, men det er alltid noen som vil ha innvendinger, og det er ikke alltid lett å måtte "forsvare" seg selv ved å si at det er et valg man har tatt. Hvordan kan man si det når man ikke har vært annet enn kjøttetende hele livet og nå er i begynnelsen av tjueårene uten at dette blir ansett som merkelig og kanskje også at man "følger strømmen"? Jeg ønsker jo å bli vegetarianer fordi jeg vil gjøre en endring for meg selv og forhåpentligvis være en del av et større samfunn som ønsker å utrette noe sammen for dyrene. Senere når jeg forhåpentligvis har klart å leve som vegetarianer over en god periode vil jeg også se videre mot å bli veganer, noe jeg ikke tør å hoppe rett over på nå. Noen siste par ting jeg lurer på er om det blir svært vanskelig å endre matvanene? Jeg leste nettopp en artikkel om at man også må kutte ut fisk, og det burde jo selvfølgelig være åpenbart, men det kom som en overraskelse. Jeg har alltid vært mer glad i fisk enn kjøtt og tenkte at det ikke kunne være en del av vegetarkosten, men joda, det er jo dyr det også. Så da må jeg erstatte fisken med bedre alternativer. Jeg som er så glad i fisk og makrell i tomat - det kan bli den vanskeligste biten. I tillegg er jeg jo også bevisst på at jeg må kjøpe sminke som ikke er testet på dyr og klær som ikke er laget av dyreskinn og hva enn. Hvordan angående sminke kan jeg finne ut dette? Det er jo ikke alle som opplyser om dette? Beklager langt innlegg, og har sikkert enda flere spørsmål, men dette var hovedspørsmålene mine. Har lest litt i andre tråder, men ønsker personlige råd og dialog med andre som har en mening om dette. Anonymous poster hash: 6f5b4...22a 4
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #2 Skrevet 17. oktober 2015 Jeg har lenge hatt i tankene å bli vegetarianer og hørt om alle fordeler som hører med på alle områder. Anonymous poster hash: 6f5b4...22a De glemte å fortelle deg at det har en negativ effekt på helsa di å kutte ut kjøtt, og at det ikke er bærekraftig at alle spiser vegetabilsk? Jeg har stor respekt for de som bryr seg så mye om dyrenes lidelse at de kutter ut kjøtt, men når de begynner å påstå at det har noen som helst fordel på helse eller miljø å kutte ut kjøtt så mister de all respekt hos meg. Da er de bare noen hjernevaskede nek som ikke evner å ta til seg informasjon uten å tenke selv. Vær obs på at de fleste veganer-dokumentarene er laget av disse hjernevaskede nekene og viser deg bare skrekkeksemplene, ikke hvordan de fleste dyrene har det, og i alle fall ikke hvordan de fleste dyrene har det i Norge. Anonymous poster hash: 5e6b8...028 8
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #3 Skrevet 17. oktober 2015 Når det gjelder andre som vil krangle med deg; de er feilinfortmerte og/eller så har de, innerst inne, dårlig samvittighet. Å lese seg godt opp og å være kritisk til kildene man bruker er lurt, da sitter man med kunnskapen som skal til for ikke å bli altfor stressa av masete kjøttspisere, og man kan, om man orker, argumentere for sin sak. Plantebasert kosthold er bedre for kroppen, planeten og dyrene, og dette finner du masse informasjon om gjennom litt leting. Folk vil sannsynligvis være slitsomme i begynnelsen og helt glemme det etter en stund - til tross for at det kanskje kan føles sånn trenger trenger du faktisk ikke å bevise noe som helst for dem, men du vet aldri hvem du plutselig omvender dersom du velger å engasjere deg i diskusjonen. Når det gjelder veganisme; det er virkelig mye lettere enn du tror! Jeg skjønner godt at du vil vente og at det virker overveldende, for meg virket det helt umulig, men etter mange år som veggis kuttet jeg ut egg og meieriprodukter... Og egentlig er egg helt unødvendig, melk erstattes veldig enkelt av soya- og kokosmelk, og ost har en litt cravings på i begynnelsen for så å glemme at eksisterer. Når det gjelder sminke; det finnes flere lister, både på norsk og engelsk, mer og mindre oppdaterte. Noen linker: http://www.vegan.com/guides/makeup/ http://dyrevennlig.org/sminke/vegansk-sminke/ http://www.peta.org/living/beauty/12-great-vegan-makeup-products-10/ http://www.vegansamfunnet.no/sminke-og-kroppspleie/ Jeg har ingen problemer med å finne vegansk kosmetikk og sminke i norske butikker, men så bruker jeg ikke så mye heller, det er mulig du kanskje vil ende opp med å bestille noe på nett. Oppskrifter har du kanskje funnet frem til selv, men slenger likevel med linker til to av favoritt matbloggene mine, begge veganske: http://www.vegetarbloggen.no/ http://www.veganmisjonen.com/ Anbefaler også produktguiden: http://veg-veg.no/produktguide/ og denne kokeboka: http://veg-veg.no/butikk/vegankokeboken/index.html! Anonymous poster hash: daba0...602 7
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #4 Skrevet 17. oktober 2015 I stedet for å repetere meg selv viser jeg heller til denne tråden: Kan det være så ENKELT ?Plantebasert kosthold! Anonymous poster hash: 5e6b8...028 2
Gjest livehappy Skrevet 17. oktober 2015 #5 Skrevet 17. oktober 2015 (endret) De glemte å fortelle deg at det har en negativ effekt på helsa di å kutte ut kjøtt, og at det ikke er bærekraftig at alle spiser vegetabilsk? Jeg har stor respekt for de som bryr seg så mye om dyrenes lidelse at de kutter ut kjøtt, men når de begynner å påstå at det har noen som helst fordel på helse eller miljø å kutte ut kjøtt så mister de all respekt hos meg. Da er de bare noen hjernevaskede nek som ikke evner å ta til seg informasjon uten å tenke selv. Vær obs på at de fleste veganer-dokumentarene er laget av disse hjernevaskede nekene og viser deg bare skrekkeksemplene, ikke hvordan de fleste dyrene har det, og i alle fall ikke hvordan de fleste dyrene har det i Norge. Anonymous poster hash: 5e6b8...028 Jeg er ganske fortrolig med at det media, dokumentarer osv sier ikke alltid er sannheten - jeg er ganske kildekritisk. Derfor må jeg spørre deg hvor du har dine påstander fra? Jeg har lest en god del artikler fra nettet om hvordan produksjon av kjøtt påvirker miljøet med tanke på ressurser som brukes blant annet. Jeg er langt ifra et hjernevasket nek, det var litt i drøyeste laget å si, men du skal få lov å ytre det du mener. Eneste jeg ville frem til var først og fremst råd. Jeg vet ikke hvem som har svart videre under her, men vedkommende svarer jeg senere og takker for råd. Uansett ble jeg veldig nysgjerrig på hvorfor det ikke er bærekraftig at alle spiser vegetabilsk? Og for å legge til, jeg vil ikke bli vegetarianer bare pga miljø og konsekvenser, men også av andre grunner. Har allerede opplevd min første "slap in the face", så det gikk fort, hehehe. Ha en fortsatt fin dag. Endret 17. oktober 2015 av livehappy
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #6 Skrevet 17. oktober 2015 Personlig skjønner jeg ikke hvorfor man må ha så mange grunner for å bli vegetarianer. De fleste ville aldri klare å spise hund fordi de har levd med dem og ser mer personlighet og eksistens i en hund. Ser ikke hvorfor dette ikke er nok grunn til å ikke spise kjøtt da andre dyr har lignende grad av eksistens. Det er jo bare at man skjønner at hund og kyr har såpass mye til felles at det er ikke verre å spise den ene eller den andre sånn sett. Det å spise et annet levende vesen. De glemte å fortelle deg at det har en negativ effekt på helsa di å kutte ut kjøtt, og at det ikke er bærekraftig at alle spiser vegetabilsk? Anonymous poster hash: 5e6b8...028 Hvilken negativ effekt på helse? Og hvorfor er det ikke bærekraftig? Anonymous poster hash: acc70...289 11
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #7 Skrevet 17. oktober 2015 De glemte å fortelle deg at det har en negativ effekt på helsa di å kutte ut kjøtt, og at det ikke er bærekraftig at alle spiser vegetabilsk? Jeg har stor respekt for de som bryr seg så mye om dyrenes lidelse at de kutter ut kjøtt, men når de begynner å påstå at det har noen som helst fordel på helse eller miljø å kutte ut kjøtt så mister de all respekt hos meg. Da er de bare noen hjernevaskede nek som ikke evner å ta til seg informasjon uten å tenke selv. Vær obs på at de fleste veganer-dokumentarene er laget av disse hjernevaskede nekene og viser deg bare skrekkeksemplene, ikke hvordan de fleste dyrene har det, og i alle fall ikke hvordan de fleste dyrene har det i Norge. Anonymous poster hash: 5e6b8...028 Finnes ikke noe negativt ved å leve som vegetarianer. Her er det ikke snakk om at alle skal bli det, men en person. Det er sunt for kroppen og den føles lettere. I tillegg kan man ta multivitaminer, som har alle mineraler og vitaminer som kroppen trenger. Du krisemaksimerer så til de grader her. Du bør ha såpass respekt for folks valg at du ikke kaller dem nek fordi de velger å spise andre ting enn det du gjør. En trenger ikke være hjernevasket for å leve grønt Anonymous poster hash: f5781...d24 5
Gjest livehappy Skrevet 17. oktober 2015 #9 Skrevet 17. oktober 2015 Når det gjelder andre som vil krangle med deg; de er feilinfortmerte og/eller så har de, innerst inne, dårlig samvittighet. Å lese seg godt opp og å være kritisk til kildene man bruker er lurt, da sitter man med kunnskapen som skal til for ikke å bli altfor stressa av masete kjøttspisere, og man kan, om man orker, argumentere for sin sak. Plantebasert kosthold er bedre for kroppen, planeten og dyrene, og dette finner du masse informasjon om gjennom litt leting. Folk vil sannsynligvis være slitsomme i begynnelsen og helt glemme det etter en stund - til tross for at det kanskje kan føles sånn trenger trenger du faktisk ikke å bevise noe som helst for dem, men du vet aldri hvem du plutselig omvender dersom du velger å engasjere deg i diskusjonen. Når det gjelder veganisme; det er virkelig mye lettere enn du tror! Jeg skjønner godt at du vil vente og at det virker overveldende, for meg virket det helt umulig, men etter mange år som veggis kuttet jeg ut egg og meieriprodukter... Og egentlig er egg helt unødvendig, melk erstattes veldig enkelt av soya- og kokosmelk, og ost har en litt cravings på i begynnelsen for så å glemme at eksisterer. Når det gjelder sminke; det finnes flere lister, både på norsk og engelsk, mer og mindre oppdaterte. Noen linker: http://www.vegan.com/guides/makeup/ http://dyrevennlig.org/sminke/vegansk-sminke/ http://www.peta.org/living/beauty/12-great-vegan-makeup-products-10/ http://www.vegansamfunnet.no/sminke-og-kroppspleie/ Jeg har ingen problemer med å finne vegansk kosmetikk og sminke i norske butikker, men så bruker jeg ikke så mye heller, det er mulig du kanskje vil ende opp med å bestille noe på nett. Oppskrifter har du kanskje funnet frem til selv, men slenger likevel med linker til to av favoritt matbloggene mine, begge veganske: http://www.vegetarbloggen.no/ http://www.veganmisjonen.com/ Anbefaler også produktguiden: http://veg-veg.no/produktguide/ og denne kokeboka: http://veg-veg.no/butikk/vegankokeboken/index.html! Anonymous poster hash: daba0...602 Tusen takk for veldig godt svar! Du har helt rett i det du skriver, jeg har lest meg opp på flere artikler og lært mye allerede så det lønner seg å finne riktig informasjon. Helt enig i at det ikke bør være grunn til å forsvare seg angående sitt valg, men så er det nå en gang slik at noen vil stille voldsomme spørsmålstegn, så ja, gode kilder er greit å ha Det var gode råd, og jeg kommer nok ikke til å fremme at jeg har blitt vegetarianer før det eventuelt dukker opp i situasjoner der jeg må fortelle det, for da kan jeg trumfe med at "nå har det gått ganske lang tid og vi har vært med hverandre mange ganger allerede, og det har ikke vært noe problem til nå, så verre er det ikke å være vegetarianer fremfor noe annet". Hehe. Ja, synes egentlig ikke det høres såå vanskelig ut å kutte ut egg, melk osv, for melk har jeg allerede kuttet ut siden det ikke er bra for mennesker å drikke uansett. Smør derimot elsker jeg, hehee, men er villig til å gi det opp. Tror jeg må kjenne på når jeg er helt klar for det, så vegetarianer først! Betryggende at du legger det frem slik da. Tusen, tusen takk for linker og alt, har saumfaret nettet for alt allerede så forberedte meg kraftig! Den kokeboka skal jeg kjøpe siden du anbefaler den
Gjest livehappy Skrevet 17. oktober 2015 #10 Skrevet 17. oktober 2015 Hva med å bli pescetarianer? Joda, det kunne jeg blitt, og det er et godt alternativ, men jeg er en slik person som må gjøre ting helt om jeg skal gidde. Hvis du skjønner hva jeg mener? Jeg vil først gå rett på vegetarisme, og deretter veganisme om jeg klarer det. Uansett tror jeg ikke at jeg vil ha noe problemer med å slutte å spise vanlig kjøtt Men takk for tips, kan nok hende jeg vil prøve det ut om det å ekskludere fisk blir for krevende.
Gjest livehappy Skrevet 17. oktober 2015 #11 Skrevet 17. oktober 2015 Personlig skjønner jeg ikke hvorfor man må ha så mange grunner for å bli vegetarianer. De fleste ville aldri klare å spise hund fordi de har levd med dem og ser mer personlighet og eksistens i en hund. Ser ikke hvorfor dette ikke er nok grunn til å ikke spise kjøtt da andre dyr har lignende grad av eksistens. Det er jo bare at man skjønner at hund og kyr har såpass mye til felles at det er ikke verre å spise den ene eller den andre sånn sett. Det å spise et annet levende vesen. Hvilken negativ effekt på helse? Og hvorfor er det ikke bærekraftig? Anonymous poster hash: acc70...289 Ja, helt enig i det!
Gjest livehappy Skrevet 17. oktober 2015 #12 Skrevet 17. oktober 2015 Finnes ikke noe negativt ved å leve som vegetarianer. Her er det ikke snakk om at alle skal bli det, men en person. Det er sunt for kroppen og den føles lettere. I tillegg kan man ta multivitaminer, som har alle mineraler og vitaminer som kroppen trenger. Du krisemaksimerer så til de grader her. Du bør ha såpass respekt for folks valg at du ikke kaller dem nek fordi de velger å spise andre ting enn det du gjør. En trenger ikke være hjernevasket for å leve grønt Anonymous poster hash: f5781...d24 Takk for støtte, og helt enig med deg!
Gjest Penelopee Skrevet 17. oktober 2015 #13 Skrevet 17. oktober 2015 "Cowspiracy" og "Vegucated" er to dokumentarer som virkelig fikk meg til å tenke mer over kjøttforbruktet mitt!
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #14 Skrevet 17. oktober 2015 Jeg vil også gjerne ha svar fra den som sier at det ikke er bærekraftig eller miljøvennlig å være veggis. Vi kaster bort svært mye av energien på å gro mat til dyrene, fore dyrene for så å slakte og spise dyrene. Hvis vi stopper på det første leddet, gro mat, og heller gror den til oss selv, så sparer vi mye. Klarer ikke å se at det ikke er mljøvennlig. Anonymous poster hash: 7b724...e5e 8
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #15 Skrevet 17. oktober 2015 Hva med å bli pescetarianer? Fisker har nervesystem og føler smerte. Ikke at jeg har mye kunnskaper om landbruk og fiske, men jeg ser for meg at i noen tilfeller kan måten man fanger fisker i garn (og lar de kveles til døde på land) er like ille som andre typer landbruk. Privatfisking med krok er ganske grusomt når man vet at fisken kjenner smerte når man drar den inn. Tenk om det var en valp og du kunne høre hylingen fra kroken som sitter fast i munnen mens den blir dradd inn. Tror ikke det hadde vært så mange fiskere om fisken kunne hyle... Anonymous poster hash: acc70...289 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #16 Skrevet 17. oktober 2015 Jeg er ikke vegetarianer men spiser lite kjøtt . 1-2 ganger i uka. Synes det har vært ganske enkelt å kutte ut kjøtt og erstatte det med andre råvarer. (jeg spiser ikke tofu eller ignende) men grønnsaker,linser,bønner,osv. Anonymous poster hash: 46f8c...208 1
Fredsmegleren Skrevet 17. oktober 2015 #17 Skrevet 17. oktober 2015 (endret) Som noen andre har nevnt så er kanskje pescetarianer noe for deg? Eventuelt starte med å kutte ut kjøtt og deretter kutte ut fisk dersom du føler for det. Det går helt greit å kutte ut kjøtt og fisk, men det er viktig å få i seg nødvendige vitaminer og mineraler. Dette er ingen sak hvis man spiser sunt og variert, men B12 må man nok ta i pilleform. Det er også lurt å ta blodprøver 1-2 ganger årlig. Venner og familie har litt delte meninger om valget mitt. De eldre i familien synes at det er noe tull og at det ikke har noe for seg, mens foreldrene mine har begynt å bli mer forståelsesfulle. Vennene mine respekterer at jeg er vegetarianer, men de kommer ofte med "du spiser ikke kjøtt ergo du er en ku, hva er et liv uten bacon, vil kaninen ha noe mat", de mener det humoristisk og det er bare viktig å ha litt selvironi og le med. Det blir nok mer og mer godtatt med årene å være vegetarianer/veganer i Norge, men vi holder fremdeles veldig fast på mattradisjonene våre. Ønsker deg lykke til Endret 17. oktober 2015 av Fredsmegleren 1
Basun Skrevet 17. oktober 2015 #18 Skrevet 17. oktober 2015 (endret) Jeg har perioder der jeg spiser vegetarianer-mat. Du må være veldig oppmerksom på at du får i deg det kroppen trenger av næringsstoffer ++. Det kan være lurt å finne ut om du får i deg for lite jern allerede før du legger om. Mye av det du trenger får du ikke tak i i vanlige butikker og kan være ganske så dyrt. Du må også passe på at tennene dine ikke blir utsatt for syreskade. Hva med å bare kutte ned på kjøttforbruket istedenfor å fjerne det helt? Til slutt vil jeg bare si at dersom du ikke tar deg tid til å sette deg 100% inn i hva kroppen trenger av næring, er ikke vegetarianer-kosthold noe å anbefale. Jeg tror det kan ha negativ effekt for den psykiske helsen til en del å stadig måtte fokusere på hva de kan spise og ikke. Man kan kjempe for dyrenes rettigheter uten å risikere å skade egen helse. Frivillig arbeid kan være et vel så godt alternativ - jeg vil legge til at jeg kjenner få som ser ned på vegetarianere og veganere. Verden trenger flere idealister Endret 17. oktober 2015 av Personenmeg 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #19 Skrevet 17. oktober 2015 Derfor må jeg spørre deg hvor du har dine påstander fra? Jeg har lest en god del artikler fra nettet om hvordan produksjon av kjøtt påvirker miljøet med tanke på ressurser som brukes blant annet. Jeg er langt ifra et hjernevasket nek, det var litt i drøyeste laget å si, men du skal få lov å ytre det du mener. Eneste jeg ville frem til var først og fremst råd. Jeg vet ikke hvem som har svart videre under her, men vedkommende svarer jeg senere og takker for råd. Uansett ble jeg veldig nysgjerrig på hvorfor det ikke er bærekraftig at alle spiser vegetabilsk? Og for å legge til, jeg vil ikke bli vegetarianer bare pga miljø og konsekvenser, men også av andre grunner. Hvilken negativ effekt på helse? Og hvorfor er det ikke bærekraftig?Anonymous poster hash: acc70...289 Jeg vil også gjerne ha svar fra den som sier at det ikke er bærekraftig eller miljøvennlig å være veggis. Vi kaster bort svært mye av energien på å gro mat til dyrene, fore dyrene for så å slakte og spise dyrene. Hvis vi stopper på det første leddet, gro mat, og heller gror den til oss selv, så sparer vi mye. Klarer ikke å se at det ikke er mljøvennlig.Anonymous poster hash: 7b724...e5e Det er visst oppskrytt å lese tråden. Jeg har allerede svart dere. Les Kan det være så ENKELT ?Plantebasert kosthold!. Fra innlegg #28. I stedet for å repetere meg selv viser jeg heller til denne tråden: Kan det være så ENKELT ?Plantebasert kosthold!Anonymous poster hash: 5e6b8...028 Du krisemaksimerer så til de grader her. Du bør ha såpass respekt for folks valg at du ikke kaller dem nek fordi de velger å spise andre ting enn det du gjør. En trenger ikke være hjernevasket for å leve grøntAnonymous poster hash: f5781...d24 Det har jeg da ikke sagt heller. Det går på årsaken til valget. Som jeg sa så har jeg stor respekt for de som velger å kutte ut kjøtt for dyrenes skyld. Det krever sin mann/kvinne å satse sin egen helse for at dyr ikke skal lide. Et bedre valg synes jeg er å velge gode animalske kilder. Jeg kjøper en halv kalv om gangen fra en bonde som driver økologisk med mye beite, og så bruker han mobilslakt.no. Anonymous poster hash: 5e6b8...028 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #20 Skrevet 17. oktober 2015 Joda, det kunne jeg blitt, og det er et godt alternativ, men jeg er en slik person som må gjøre ting helt om jeg skal gidde. Hvis du skjønner hva jeg mener? Jeg vil først gå rett på vegetarisme, og deretter veganisme om jeg klarer det. Uansett tror jeg ikke at jeg vil ha noe problemer med å slutte å spise vanlig kjøtt Men takk for tips, kan nok hende jeg vil prøve det ut om det å ekskludere fisk blir for krevende. Hva blir det neste da? Leve på gråstein? Anonymous poster hash: d98d0...52e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå