tøydokka Skrevet 17. oktober 2015 Forfatter #21 Skrevet 17. oktober 2015 Men du sitter på toalettet når du tar den ut, ikke sant? Jeg kan ikke si at jeg pleier å stå midt på gulvet og gjøre dette, selv om jeg er ganske dreven på menskopp etter 5+ år. Anonymous poster hash: 680f6...282 Nei, jeg stod midt på gulvet, foran vasken.. Så vel ut som et nek der jeg halte og drog i "stilken".. Herregud, det må ha vært et latterlig syn!! #flau#..
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #22 Skrevet 17. oktober 2015 Elsker koppen min jeg også!! Om det ikke hadde vært for smertene glemmer jeg så og si at jeg har mensen! Har opplevd lekkasje en gang, og det var før jeg ble mer rutinert, da sov jeg hos kjæresten, hadde tømt den kanskje rundt 8 tiden på kvelden, så sov vi ganske lenge den dagen, sto opp og spiste frokost og slikt, og så var kl plutselig over 12. Lekkasjen er jo ikke at alt tømmes ut, men at jeg merket at det ble litt vått, så var ikke verre enn at jeg gikk å tømte den og vasket meg. Aller første gang jeg satt den i fikk jeg den ikke ut igjen, og fikk helt panikk! Men roet meg ned, og prøvde igjen senere, og da klarte jrg det og etter det har det ike vært noe problem! Kommer aldri til å slutte med cupen! Har diva cup.Anonymous poster hash: 2094c...357
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #23 Skrevet 17. oktober 2015 Nei, jeg stod midt på gulvet, foran vasken.. Så vel ut som et nek der jeg halte og drog i "stilken".. Herregud, det må ha vært et latterlig syn!! #flau#.. Vi har nok alle gjort vårt når det gjelder det her. Ble noen runder med KG og googling på meg også før jeg fant ut av det. Anonymous poster hash: 680f6...282 1
365vinter Skrevet 17. oktober 2015 #24 Skrevet 17. oktober 2015 Men hvordan gjør dere det når dere for eksempel må tømme den på en offentlig do e.l? Eller holder den så mange timer at man ikke blir nødt til det?
Kragebein Skrevet 17. oktober 2015 #25 Skrevet 17. oktober 2015 Men hvordan gjør dere det når dere for eksempel må tømme den på en offentlig do e.l? Eller holder den så mange timer at man ikke blir nødt til det? Jeg vil tro det kommer an på hvor mye du blør, men den kan være i lengre enn en tampong kan. 12 timer er vel det meste de sier den bør være inne. Jeg blør relativt lite og bytter min to ganger i døgnet, morgen og kveld. Da er den ikke mer enn 1/3 full på det meste, så det har aldri vært en problemstilling for min del. 2
Gjest Skrevet 17. oktober 2015 #26 Skrevet 17. oktober 2015 Det er litt knotete å lære seg, det krever litt erfaring for å kjenne om den sitter riktig. Men når man kan det er det helt fantastisk! Jeg opplevde lekkasje de første gangene, men så snart jeg fikk teken på det har det ikke vært noen lekkasjer - på 8 år!
tøydokka Skrevet 18. oktober 2015 Forfatter #27 Skrevet 18. oktober 2015 Å, nå fikk jeg ny motivasjon til å lære meg dette! En god ting har allerede kommet ut av det: flisene på badet hadde godt av en grundig vask! Prøver igjen neste måned
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2015 #28 Skrevet 18. oktober 2015 Å, nå fikk jeg ny motivasjon til å lære meg dette! En god ting har allerede kommet ut av det: flisene på badet hadde godt av en grundig vask! Prøver igjen neste måned Det fine er jo at du, i motsetning til med tamponger, kan øve selv når du ikke har mensen. Blir ikke tørt på samme måte Anonymous poster hash: df5f8...cfa
peppermyntete Skrevet 18. oktober 2015 #29 Skrevet 18. oktober 2015 Har prøvd menskopp en dag. Var litt uvant å sette den inn, men det gikk til med litt glidemiddel. Satt som støpt hele dagen, og jeg var så fornøyd. Helt til jeg skulle ta den ut. Brukte flere timer, det var stein vondt, og jeg vurderte seriøst å gå til legevakten for å få hjelp. Har ikke turt å bruke den siden. Anonymous poster hash: 8f681...0e6 Jeg har samme erfaring! Koppen forsvant opp og ville f*** ikke ut igjen.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #30 Skrevet 19. oktober 2015 Men hvordan gjør dere det når dere for eksempel må tømme den på en offentlig do e.l? Eller holder den så mange timer at man ikke blir nødt til det? Menskoppen har 3 ganger så stor kapasitet som de største tampongene, så den kan sitte i tre ganger så lenge som en tampong før man trenger tømme den (som tommerfingerregel, da..). Den kan sitte i i opptil 12 timer av gangen før man bør tømme. Hvor ofte du må tømme vil variere med hvor mye du blør. Jeg blør lite etter jeg begynte på p-piller, så jeg tømmer bare 3 ganger i døgnet. Da er den halvfull maks. Så jeg klarer som regel fint unngå å måtte tømme på upraktiske do. Om du må tømme ute, kan du enten finne et handikapptoalett, der er det altlid vask inne på selve doen og da null problem. Om du må tømme et sted hvor det kun er tilgjengelig båser uten vask, så ta med deg godt vætet papir inn i båsen før du går på do. Da kan du bare tørke over den med papiret. Eller du kan ha med deg en liten vannflaske og skylle koppen over do. Det er ikke krise om du ikke får gjort den gullende ren, bare vask den skikkelig godt nesten gang du får tømt den hjemme. Anonymous poster hash: 7a541...8ec
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #31 Skrevet 19. oktober 2015 Jeg har samme erfaring! Koppen forsvant opp og ville f*** ikke ut igjen. Trikset da er å enten presse nedover med skjedemusklene, eller å bare puste dypt og slappe av, og gjerne prøve igjen litt senere. Den kan ikke forsvinne opp i skjeden, siden skjeden ikke går uendelig oppover. Den vil komme nedover av seg selv om man bare slapper av. Man ja, det er jo lettere sagt enn gjort til tider. Anonymous poster hash: 7a541...8ec
peppermyntete Skrevet 19. oktober 2015 #32 Skrevet 19. oktober 2015 Trikset da er å enten presse nedover med skjedemusklene, eller å bare puste dypt og slappe av, og gjerne prøve igjen litt senere. Den kan ikke forsvinne opp i skjeden, siden skjeden ikke går uendelig oppover. Den vil komme nedover av seg selv om man bare slapper av. Man ja, det er jo lettere sagt enn gjort til tider. Anonymous poster hash: 7a541...8ec Selvfølgelig vet jeg at den ikke forsvinner, men når en kopp sitter fast med vakuum i et forholdsvis trangt hulrom er det ikke bare bare å slappe av til den sklir ut. Det fikk jeg smertelig erfare. 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #33 Skrevet 19. oktober 2015 Første gang jeg skulle få ut menskoppen satt jeg på huk i dusjen og så for meg at jeg måtte be mamma om hjelp til å få den ut. Men etter litt prøving og feiling får jeg det nå helt fint til. Jeg kommer aldri til å gå tilbake til bind og tamponger. Fra å nesten alltid få sopp og/eller bakteriell vaginose når jeg hadde mensen har jeg nå hatt sopp kanskje tre ganger på tre år og BV én gang, og det har ikke vært relatert til mens. Jeg tømmer koppen to-tre ganger om dagen, og da er det aldri noe mer enn 1/3-1/4 av koppen som er full. Det er superkjekt å kunne bruke den når jeg blør så lite. Med tamponger var det alltid noe herk. Jeg blør ikke nok til å fylle en større tampong, men den minste tampongen var så liten at jeg blødde forbi den. Det eneste jeg har å klage på er at det er umulig for meg å ha det 100 % tett. Jeg trener mye med buktrykk, og da holder ikke koppen på alt. I tillegg kommer det som blir igjen nedenfor koppen når jeg setter den inn ut. Altså må jeg alltid ha i truseinnlegg (eller blø noen dråper i trusa). Det er absolutt til å leve med, men det er likevel småirriterende. Anonymous poster hash: 1ca9e...0e5 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #34 Skrevet 19. oktober 2015 Menskoppen har 3 ganger så stor kapasitet som de største tampongene, så den kan sitte i tre ganger så lenge som en tampong før man trenger tømme den (som tommerfingerregel, da..). Den kan sitte i i opptil 12 timer av gangen før man bør tømme. Hvor ofte du må tømme vil variere med hvor mye du blør. Jeg blør lite etter jeg begynte på p-piller, så jeg tømmer bare 3 ganger i døgnet. Da er den halvfull maks. Så jeg klarer som regel fint unngå å måtte tømme på upraktiske do. Om du må tømme ute, kan du enten finne et handikapptoalett, der er det altlid vask inne på selve doen og da null problem. Om du må tømme et sted hvor det kun er tilgjengelig båser uten vask, så ta med deg godt vætet papir inn i båsen før du går på do. Da kan du bare tørke over den med papiret. Eller du kan ha med deg en liten vannflaske og skylle koppen over do. Det er ikke krise om du ikke får gjort den gullende ren, bare vask den skikkelig godt nesten gang du får tømt den hjemme. Anonymous poster hash: 7a541...8ec Du blør ikke lite hvis du tømmer 3 ganger for dagen og den er tilnærmet halvfull hver gang. Da blør du litt myeAnonymous poster hash: fab11...ebc 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #35 Skrevet 19. oktober 2015 Første gang jeg skulle få ut menskoppen satt jeg på huk i dusjen og så for meg at jeg måtte be mamma om hjelp til å få den ut. Men etter litt prøving og feiling får jeg det nå helt fint til. Jeg kommer aldri til å gå tilbake til bind og tamponger. Fra å nesten alltid få sopp og/eller bakteriell vaginose når jeg hadde mensen har jeg nå hatt sopp kanskje tre ganger på tre år og BV én gang, og det har ikke vært relatert til mens. Jeg tømmer koppen to-tre ganger om dagen, og da er det aldri noe mer enn 1/3-1/4 av koppen som er full. Det er superkjekt å kunne bruke den når jeg blør så lite. Med tamponger var det alltid noe herk. Jeg blør ikke nok til å fylle en større tampong, men den minste tampongen var så liten at jeg blødde forbi den. Det eneste jeg har å klage på er at det er umulig for meg å ha det 100 % tett. Jeg trener mye med buktrykk, og da holder ikke koppen på alt. I tillegg kommer det som blir igjen nedenfor koppen når jeg setter den inn ut. Altså må jeg alltid ha i truseinnlegg (eller blø noen dråper i trusa). Det er absolutt til å leve med, men det er likevel småirriterende. Anonymous poster hash: 1ca9e...0e5 Det er jo bare å tørke etter du har satt den inn så kommer det ingenting fra nedenfor koppenAnonymous poster hash: fab11...ebc 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #36 Skrevet 19. oktober 2015 Det er jo bare å tørke etter du har satt den inn så kommer det ingenting fra nedenfor koppenAnonymous poster hash: fab11...ebc Jeg har samme problem som AB, og skulle jeg "bare tørket" måtte jeg jo stappet en finger med papir rundt oppi der og tørket... *grøss* Anonymous poster hash: 06cf8...bef 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #37 Skrevet 19. oktober 2015 Jeg har samme problem som AB, og skulle jeg "bare tørket" måtte jeg jo stappet en finger med papir rundt oppi der og tørket... *grøss* Anonymous poster hash: 06cf8...bef Ehhh ja. Og problemet er????? Eller er mye mindre grøss at det renner ut i truseinnlegget? Anonymous poster hash: fab11...ebc 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #38 Skrevet 19. oktober 2015 Ehhh ja. Og problemet er????? Eller er mye mindre grøss at det renner ut i truseinnlegget?Anonymous poster hash: fab11...ebc Jeg syns følelsen av papir i skjeden er helt forferdelig. Er ikke så enkelt å få knotet opp en finger helt til toppen på koppen heller. Anonymous poster hash: 06cf8...bef 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 #39 Skrevet 20. oktober 2015 Jeg syns følelsen av papir i skjeden er helt forferdelig. Er ikke så enkelt å få knotet opp en finger helt til toppen på koppen heller.Anonymous poster hash: 06cf8...bef Men hvorfor i alle dager skal du gjøre noe sånt, da? Det er jo helt unødvendig? Jeg bare tørker meg i skrittet med papir, Jeg stapper ikke noe som helst annet enn fingre og menskopp opp i skjeden. Jeg tar bare papir, og tørker meg som om jeg har tisset. Det blodet som er igjen oppi skjeden er så lite at det ikke gir noe som helst spor i trusen min i hvert fall. Om man absolutt skal bruke truseinnlegg anbefales det å bruke tøyinnlegg. Både bedre for miljøet, og for underlivet. Lukter mindre, blir ikke klamt, og faren for sopp er mye mindre. Anonymous poster hash: 7a541...8ec
peppermyntete Skrevet 20. oktober 2015 #40 Skrevet 20. oktober 2015 Men hvorfor i alle dager skal du gjøre noe sånt, da? Det er jo helt unødvendig? Jeg bare tørker meg i skrittet med papir, Jeg stapper ikke noe som helst annet enn fingre og menskopp opp i skjeden. Jeg tar bare papir, og tørker meg som om jeg har tisset. Det blodet som er igjen oppi skjeden er så lite at det ikke gir noe som helst spor i trusen min i hvert fall. Om man absolutt skal bruke truseinnlegg anbefales det å bruke tøyinnlegg. Både bedre for miljøet, og for underlivet. Lukter mindre, blir ikke klamt, og faren for sopp er mye mindre. Anonymous poster hash: 7a541...8ec Jammen godt folk har så stor forståelse for at vi mennesker er forskjellige 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå