Gå til innhold

Menskopp, erfaringer?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har prøvd en sånn kopp som du kan bruke istendenfor bind og tampong. Skal være mer miljøvennlig og mer økonomisk enn tamponger. Dessuten trenger man bytte mye sjeldnere. Jeg syntes det hørtes så lurt ut at jeg ville gi det et forsøk. Det gikk greit nok å sette den inn med litt glidemiddel, og jeg merket lite av å ha den inni den første timen. Men så begynte det å lekke.. Og når jeg dro ut koppen for å tømme den, lagde det seg vaakum, så sa det "flopp" når den kom ut, og blod rundt overalt så det så ut som om noen var blitt drept på badet.. Helt uaktuelt å fortsette med denne som beskyttelse :(

Kanskje jeg var uheldig med merket, eller kanskje jeg plasserte den feil. Husker ikke hvilken nettside jeg kjøpte fra.. Den er i silikon og heter divacup.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du var uheldig. Jeg kjenner to som bruker sånn her. De er så fornøyde at de stadig må fortelle meg, og alle andre rundt dem, om dette mirakelet :bond:

• Liker 2
Gjest Sukkerbit
Skrevet

Det skal bli vakuum. Du tok den bare ut feil eller uforsiktig.

Skrevet

Har prøvd menskopp en dag. Var litt uvant å sette den inn, men det gikk til med litt glidemiddel. Satt som støpt hele dagen, og jeg var så fornøyd. Helt til jeg skulle ta den ut. Brukte flere timer, det var stein vondt, og jeg vurderte seriøst å gå til legevakten for å få hjelp. Har ikke turt å bruke den siden. 

Anonymous poster hash: 8f681...0e6
Skrevet

Du har nok både satt den inn feil og tatt den ut feil. Ikke gi opp. men lær deg å gjøre det riktig så vil du ikke angre.

• Liker 3
Skrevet

Har prøvd menskopp en dag. Var litt uvant å sette den inn, men det gikk til med litt glidemiddel. Satt som støpt hele dagen, og jeg var så fornøyd. Helt til jeg skulle ta den ut. Brukte flere timer, det var stein vondt, og jeg vurderte seriøst å gå til legevakten for å få hjelp. Har ikke turt å bruke den siden. 

Hvilken metode brukte du på å få den ut?

Skrevet

Jeg brukte "hal i og dra"- metoden.. Måtte bruke litt krefter.

• Liker 1
Skrevet

Det som var det største problemet var jo faktisk at det lekket ut blod. Jeg ville klart å få den ut uten sprut tror jeg, dersom jeg hadde stukket inn en finger for å oppheve vaakumet før jeg dro den ut. Kanskje jeg skal prøve den igjen en dag jeg er hjemme..

Skrevet

Jeg brukte "hal i og dra"- metoden.. Måtte bruke litt krefter.

HAHA, ikke rart det spruter ut da. Du bruker 2 fingre og klemmer den sammen for å fjerne trykket. Kan også brette den litt ved hjelp av tredje finger. Så glir den fint ut. 

• Liker 5
Skrevet

Men du sitter på toalettet når du tar den ut, ikke sant? Jeg kan ikke si at jeg pleier å stå midt på gulvet og gjøre dette, selv om jeg er ganske dreven på menskopp etter 5+ år.

Du kan få lekkasje både med for stor og for liten kopp. En for stor eller for myk kopp folder seg kanskje ikke helt ut, og hvis den er for liten eller hard blir det naturlig nok heller ikke tett. Du bør også sjekke at koppen ikke står skjevt (dra litt i "stilken") og at den ikke kommer for høyt opp.

Det tar gjerne et par måneder å få dreisen på dette, så det krever litt innsats. Men det er helt klart verdt å lære seg. :) Pleier å stå en del tips på nettsidene til produsentene, kan anbefale MeLuna.

Anonymous poster hash: 680f6...282
  • Liker 4
Skrevet

Jeg elsker menskoppen min! Kommer aldri til å bytte til tamponger igjen. 

Dere bruker den feil. 

Om den lekker, har dere ikke fått vakuum når dere satt den inn. Det trengs ikke glidemiddel. Væt den først, med helt vanlig vann, og brett den sammen. Det finnes flere teknikker. 

Et vanlig problem er at nybegynnere putter den alt for langt opp. Den skal bare rett innenfor skjeden, så ikke noe stikker ut. Er det en "stilk" på den, klipp denne av. Når du har puttet den inn, sjekk med en finger at den har foldet seg ut. Dra den evt litt nedover, og klem med skjedemusklene. Jeg opplevde lekkasje første gang jeg brukte den, nettopp fordi jeg puttet den for langt opp. Nå har jeg brukt min hver mens i over et år, og aldri hatt så mye som en bitte liten drypp etter første gangen. 

For å ta den ut: press nedover med skjedemusklene. Putt evt en finger langs kanten for å hjelpe på å få ut vakuumet. Press koppen sammen med to fingre, brett den litt sammen, og dra forsiktig ut. Det skal ikke gjøre vondt, og det skal ikke ploppe og sprute. Da gjør du det feil. Trikset er å folde den litt inni skjeden først, da får du både ut vakuumet, og den er mye mer behagelig å få ut. 

Anonymous poster hash: 7a541...8ec
Skrevet

Vil bare kommentere dette med å klippe av stilken, det er nok helst for erfarne brukere. Den kan heller kortes ned litt om den skulle kjennes ubehagelig.

Skrevet

Vil bare kommentere dette med å klippe av stilken, det er nok helst for erfarne brukere. Den kan heller kortes ned litt om den skulle kjennes ubehagelig.

Man må lære seg å dra koppen ut uten å bruke stilken før man klipper den helt av, men da må man ikke først lære seg til uvanen å bruke stilken. Stilken skal ikke stikke ut av skjeden, det kan føre til irritasjon og gnagsår. Så om man ikke har klippet den ned må man da putte koppen alt for langt inn for å unngå utstikkende stilk. 

Prøv først uten å klippe av stlken. Plasser koppen rett innenfor skjedeåpningen. Den delen av stilekn som da stikker ut må klippes av, det er ikke slik at koppen da må puttes lenger inn. 

Skrevet

Prøvde det meste. Prøvde å bruke tre fingrer og bøye to av dem mot tommelen for å bryte vakumet, det fikk jeg nok til, men klarte ikke dra den ut. Slet med å golde grepet, og når den nærmet seg utgang fikk jeg utrolig vondt på fremsiden av magen. 

Skrevet

Prøvde det meste. Prøvde å bruke tre fingrer og bøye to av dem mot tommelen for å bryte vakumet, det fikk jeg nok til, men klarte ikke dra den ut. Slet med å golde grepet, og når den nærmet seg utgang fikk jeg utrolig vondt på fremsiden av magen. 

Foldet du den inni kroppen før du prøvde dra den ut? Om du prøver å dra den ut uten å brette den litt sammen, kan det være vondt. Jeg presser inn kanten med en finger, så det blir omtrent samme form som når jeg putter den inn. Ikke noe ubehagelig eller vondt da. Og trykk nedover med skjedemusklene. 

Stusser litt over at du får vondt helt oppi magen.. Så langt oppi skal den da ikke sitte :P Spenner du musklene voldsomt, kanskje?

Skrevet

Foldet du den inni kroppen før du prøvde dra den ut? Om du prøver å dra den ut uten å brette den litt sammen, kan det være vondt. Jeg presser inn kanten med en finger, så det blir omtrent samme form som når jeg putter den inn. Ikke noe ubehagelig eller vondt da. Og trykk nedover med skjedemusklene. 

Stusser litt over at du får vondt helt oppi magen.. Så langt oppi skal den da ikke sitte :P Spenner du musklene voldsomt, kanskje?

Det var det jeg prøvde på, å folde koppen inni kroppen, men da fikk jeg ikke godt nok tak til å dra den ut. Jeg er ikke sikker på hvorfor det gjorde vondt i magen:P den ligger jo rett innfor skjedeinngangen. Hadde egentlig bestemt meg for å kaste den, men kanskje jeg skal gjøre et siste forsøk. Når alle andre klarer det, bør jo jeg og få det til. 

• Liker 1
Skrevet

Man må lære seg å dra koppen ut uten å bruke stilken før man klipper den helt av, men da må man ikke først lære seg til uvanen å bruke stilken. Stilken skal ikke stikke ut av skjeden, det kan føre til irritasjon og gnagsår. Så om man ikke har klippet den ned må man da putte koppen alt for langt inn for å unngå utstikkende stilk. 

Prøv først uten å klippe av stlken. Plasser koppen rett innenfor skjedeåpningen. Den delen av stilekn som da stikker ut må klippes av, det er ikke slik at koppen da må puttes lenger inn. 

Ja, jeg er enig med deg i at man ikke skal dra ut koppen etter stilken! Men noe å holde i er uansett bra å ha for å sjekke om koppen står skjevt, og justere koppen om den gjør det. Eller for å sjekke vakuumet. :)

Skrevet

Jeg har brukt kopp i 7-8 måneder, og drar i stilken for å få den ut. Får det ikke til ellers, og synes det går greit med stilken. Ikke er den veldig plagsom heller :)

Kommer aldri noensinne til å kjøpe bind og tamponger igjen.

Nå er det helt ok å ha mensen, føler meg som vanlig :)

Anonymous poster hash: 30991...952

Skrevet

Jeg elsker menskoppen min! Kommer aldri til å bytte til tamponger igjen. 

Dere bruker den feil. 

Om den lekker, har dere ikke fått vakuum når dere satt den inn. Det trengs ikke glidemiddel. Væt den først, med helt vanlig vann, og brett den sammen. Det finnes flere teknikker. 

Et vanlig problem er at nybegynnere putter den alt for langt opp. Den skal bare rett innenfor skjeden, så ikke noe stikker ut. Er det en "stilk" på den, klipp denne av. Når du har puttet den inn, sjekk med en finger at den har foldet seg ut. Dra den evt litt nedover, og klem med skjedemusklene. Jeg opplevde lekkasje første gang jeg brukte den, nettopp fordi jeg puttet den for langt opp. Nå har jeg brukt min hver mens i over et år, og aldri hatt så mye som en bitte liten drypp etter første gangen. 

For å ta den ut: press nedover med skjedemusklene. Putt evt en finger langs kanten for å hjelpe på å få ut vakuumet. Press koppen sammen med to fingre, brett den litt sammen, og dra forsiktig ut. Det skal ikke gjøre vondt, og det skal ikke ploppe og sprute. Da gjør du det feil. Trikset er å folde den litt inni skjeden først, da får du både ut vakuumet, og den er mye mer behagelig å få ut. 

takk for gode råd! Har sikkert dyttet den for langt opp. Og den er sikkert for stor. Stod på nettsiden at man skulle bestille den største dersom man var over 33 år eller har født, så da bestilte jeg den store. Har normale blødninger, så den lakk ikke fordi den var full.. Men det som var oppi sprutet rundt overalt. Nei- jeg satt ikke på do, men stod midt på badegulvet da jeg røsket den ut. Det var sikkert ikke lurt nei. Har lyst å få få det til, så jeg prøver igjen neste gang! ;)

Skrevet

og- jeg halte og dro den ut etter stilken.. :vetikke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...