Gå til innhold

Ho?


Arabella

Anbefalte innlegg

Er "ho" (hun) blitt et alminnelig brukt ord på bokmål? Jeg ser dette ofte i innlegg her.

 

Et annet ord er "meg" brukt som subjekt. "Meg og mannen..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er så å si ingen her inne som faktisk skriver bokmål. Bokmål er for øvrig det som er normert av Språkrådet, så da blir svaret på spørsmålet ditt i alle tilfeller nei. Derimot er det gjengs med "ho" i skriftlig og muntlig norsk rundt omkring i det ganske land. Det er også en del brukere av standard østnorsk som sier "ho", har jeg lagt merke til.



Anonymous poster hash: dffe2...85c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Folk i Moss bruker "ho".

Anonymous poster hash: 3b054...b7f

 

 

Jeg snakker ikke om hva folk sier, men hva som er vanlig å skrive. På bokmål er det altså "hun", på nynorsk "ho".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra en plass der "ho" er dialekt, jeg har også en tendens til å skrive "ho" når jeg skriver bokmål, det henger igjen fra barneskolen hvor vi hadde nynorsk til hovedmål.



Anonymous poster hash: ceea8...296
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker ikke om hva folk sier, men hva som er vanlig å skrive. På bokmål er det altså "hun", på nynorsk "ho".

Plager det deg at folk skriver ho?

Anonymous poster hash: 3b054...b7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Plager det deg at folk skriver ho?

Anonymous poster hash: 3b054...b7f

 

 

Nei. Forstod du hva jeg spurte om?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er så å si ingen her inne som faktisk skriver bokmål. Bokmål er for øvrig det som er normert av Språkrådet, så da blir svaret på spørsmålet ditt i alle tilfeller nei. Derimot er det gjengs med "ho" i skriftlig og muntlig norsk rundt omkring i det ganske land. Det er også en del brukere av standard østnorsk som sier "ho", har jeg lagt merke til.

Anonymous poster hash: dffe2...85c

 

 

De aller fleste her på KG skriver bokmål, en del sper på med engelske ord og uttrykk. Noen få skriver nynorsk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler at det å skrive ho når man ikke har nynorsk som skriftspråk er en østfoldgreie jeg. Nesten alle jeg kjenner fra Østfold skriver ho. Hva de sier er en ting, det er jo dialekt og de må selvsagt få snakke som de vil, men de bør skrive noenlunde korrekt syns jeg. Syns det ser dumt ut å blande bokmål og nynorsk på den måten i skriftspråket. Selv om det er enda verre med de som skriver alt på dialekt. Ei jeg kjenner fra Østfold skriver akkurat som hun snakker, altså ho, tælle, kakekællær, kællen, bilær, båtær osv. Slitsomt å lese. Og sier jeg i fra på en pen måte blir hun sur og snurt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...