Gå til innhold

Endrede sanseinntrykk og sint stemme i hodet


Gjest Christina146

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg og begynte å bli litt smånervøs av dette psykosesnakket. :fnise: Jeg forbinder mer psykose som og høre andre stemmer, hallusinasjoner etc.

Når dette skjer styrer vi jo tankene våres selv, men stemmen som formidler dem er en annen og raskere enn "våres" stemme.

Ja, leste gjennom innlegget mitt på nytt, og ser jo at det høres helt tullerusk ut. Tenkte jeg skulle skrive et innlegg der imorgen, så kan vi kanskje få noen svar. Kan poste svaret jeg får her om du vil?

Noen som vet om jeg må lage bruker på doktoronline for å skrive innlegg?

Ja, veldig gjerne post svaret her! 

Googlet litt forresten - http://www.medhelp.org/posts/Neurology/Surroundings-becoming-weird-and-fast-intense-loud/show/1097402?page=2- her er det rundt 600 svar av folk som opplever mye av det samme. Jeg tror ikke vi skal bekymre oss noe særlig, men folk på forumet jeg linker til hevder mye forskjellig. At fra at det er angstanfall og panikkanfall til at det er forskjellige syndromer. Så om du poster på doktoronline og får svar hadde det vært supert om du la ut her. Hadde vært greit å få input fra noen som har ordentlig peiling!

Anonymous poster hash: 5bfb6...cfb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kontaktet Tips som er nevnt over her, fremfor fastlege og andre. De er knallgode på tidlige tegn på psykose, som å høre stemmer. Det trenger ikke å utvikle seg til noe, men det kan være godt og lurt å snakke med noen som kan det, og som kan trygge og berolige.

Der er en lang vei fra å høre stemmer til å bli psykotisk, men for noen er det viktig med hjelp for å unngå det. Det er akkurat dette Tips jobber med, og har kjempegode resultater på.

Anonymous poster hash: 5bfe5...6cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes merkelig ut.. Man skal vel kunne kontrollere tankene sine og sitt eget toneleie..



Anonymous poster hash: 2892c...4b8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd lignende ting, tankene "snakker", og det går veldig raskt. For meg har dette vært tegn på at jeg er på vei til å bli veldig dårlig, kanskje til og med psykotisk. Etterhvert som jeg er blitt flinkere til å kjenne igjen kroppens signaler har jeg skjønt at dette er faresignal, beskjed om at kroppen/sinnet trenger å roe ned og at jeg må leve veldig stabilt og rutinemessig en stund. Jeg har flere hjelpemidler/strategier, alt fra å sørge for tilstrekkelig søvn, rolige gåturer, unngå stress/mas/tidspress, holde meg unna koffein til medisiner av forskjellige slag.

 

Det rådet jeg har til dere er å gjøre noe av det samme, ro ned og gi kropp og sinn hvile. Unngå stressfaktorer og VELG BORT alt som kan velges bort en kort periode. Jeg endte opp som veldig syk og ufør blant annet fordi jeg i lang tid totalt overså kroppens signaler. Det unner jeg ingen, så gjør det dere kan for å unngå det.

 

Å finne infomasjon via doktoronline og tips er et bra sted å starte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under stress vil mennesket oppleve masse ubehaligheter. Noen får fysiske symptomer som hodepine, hjertebank, ugrei mage, og til og med symptomer som kan forveksles med hjerteinfarkt. Psykiske symptomer er nesten mer vanlig. Stemmen din som snakker til deg virker sint kanskje forde du er stresset og situasjonen gjør deg litt sint på deg selv. Har mange studenter som opplever det samme i perioder, å være student er kjempe stressende og da er sånn veldig vanlig, men ubehagelig og mange blir redde, de fleste tør ikke prate om det i frykt for å bli sett på som gal. Det jeg pleier å si er at man helst bør gå unna situasjonen i en periode, kanskje bare i 10 min, ta en kopp te eller gå en tur. Jeg som regel er det jenter som tør å komme til meg med slikt og jeg anbefaler de å ta en "meridith og christina" sett på yndlingssangen og dans det ut. De fleste synes det er morsomt og det hjelper. Bevegelsen og gleden får kroppen til å slappe av. Men alle har hver sin metode. Det kan være lurt som andre sier å diskutere på doktoronline. Bare ikke stemple deg selv som gal eller psykotisk før du vet mer 😉 mennesket bobler over av følelser og tanker fra tid til tid.

Anonymous poster hash: b4ca7...bec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Christina146

 

Ja, veldig gjerne post svaret her! 

Googlet litt forresten - http://www.medhelp.org/posts/Neurology/Surroundings-becoming-weird-and-fast-intense-loud/show/1097402?page=2- her er det rundt 600 svar av folk som opplever mye av det samme. Jeg tror ikke vi skal bekymre oss noe særlig, men folk på forumet jeg linker til hevder mye forskjellig. At fra at det er angstanfall og panikkanfall til at det er forskjellige syndromer. Så om du poster på doktoronline og får svar hadde det vært supert om du la ut her. Hadde vært greit å få input fra noen som har ordentlig peiling!

Anonymous poster hash: 5bfb6...cfb

 

 

Oj, her var det mange med liknende problemer! 

 

Har skrevet innlegg nå, så venter i spenning.  :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som at det bare er dine egne tanker og konsentrasjon som intensifiseres når du har press på deg.



Anonymous poster hash: dab51...02e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser mange forklarer symptomene med press og stress.

Det er viktig å huske at det er nettopp under livsbelastninger at psykisk sykdom utløses, inkludert psykoser. Samtidig vet man fra mye forskning at tidlig intervensjon hindrer disse symptomene å bli alvorlige, det inkluderer også psykoser.

Anonymous poster hash: 5bfe5...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Høres ut som at det bare er dine egne tanker og konsentrasjon som intensifiseres når du har press på deg.

Anonymous poster hash: dab51...02e

 

Føler også at dette kan være årsaken!

Anonymous poster hash: 5bfb6...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har på en måte ikke tenkt helt over det før nå, og er redd jeg høres ganske gal ut. Det skjer jo svært sjeldent, syntes bare det er så merkelig.

Det burde du, jeg tror det er noe fysisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dette en del fom barn, oftest ved sykdom og feber. Tankene spannt fort og ropte. Har aldri hørt andre beskrive det og har aldri turt å snakke med noen om det.

Det har skjedd et par ganger som voksen og. Som dere sier er det enda mine tanker, innholdet i tankene er normale men selve stemmeleiet på tankene mine forandres. Det er kortvarig og skjer sjelden så jeg bekymrer meg ikke. Hadde det skjedd ofte hadde jeg kontakta lege.

Anonymous poster hash: c64b7...8c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde dette en del fom barn, oftest ved sykdom og feber. Tankene spannt fort og ropte. Har aldri hørt andre beskrive det og har aldri turt å snakke med noen om det.

Det har skjedd et par ganger som voksen og. Som dere sier er det enda mine tanker, innholdet i tankene er normale men selve stemmeleiet på tankene mine forandres. Det er kortvarig og skjer sjelden så jeg bekymrer meg ikke. Hadde det skjedd ofte hadde jeg kontakta lege.

Anonymous poster hash: c64b7...8c4

Greit å høre at flere har opplevd det :)

Anonymous poster hash: 5bfb6...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde ofte det samme som liten, også utløst av stress. Psykologen min mener at det er stort indre stress som kommer til  utrykk som psykosesymptomer. Det trenger jo ikke være det hos deg, men kanskje greit å ta det opp med noen? :)

 

Edit: hos meg var det ikke egne tanker som snakket da, så kanskje litt annerledes. 

Endret av Vevila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Christina146

 

Ja, veldig gjerne post svaret her! 

Googlet litt forresten - http://www.medhelp.org/posts/Neurology/Surroundings-becoming-weird-and-fast-intense-loud/show/1097402?page=2- her er det rundt 600 svar av folk som opplever mye av det samme. Jeg tror ikke vi skal bekymre oss noe særlig, men folk på forumet jeg linker til hevder mye forskjellig. At fra at det er angstanfall og panikkanfall til at det er forskjellige syndromer. Så om du poster på doktoronline og får svar hadde det vært supert om du la ut her. Hadde vært greit å få input fra noen som har ordentlig peiling!

Anonymous poster hash: 5bfb6...cfb

 

 

Heisann! Har ikke fått noe særlig med svar enda ser det ut som, men tenkte bare å gi deg en liten heads up om at jeg ikke har glemt det altså.  :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nei nå ble jeg litt redd! Hun beskriver på en måte det samme som vi beskriver, og fikk dette svaret. (Enda ikke fått noe svar fra doktoronline..) 

 

http://www.klara-klok.no/spoersmaal/302973

Kan du ta opp dette med legen din snarest? Hvis det er dette som psykologen i linken forklarer om, er det viktig å få hjelp raskt for å unngå forverring

Anonymkode: 011af...cae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina146

Kan du ta opp dette med legen din snarest? Hvis det er dette som psykologen i linken forklarer om, er det viktig å få hjelp raskt for å unngå forverring

Anonymkode: 011af...cae

Jeg fant en annen tråd nå, og ser at det er flere som har akkurat det samme som jeg beskriver, så jeg er litt mer beroliget. 

http://www.psychforums.com/panic-disorder/topic42138.html?hilit=thought

Jeg har jo  hatt dette i flere år. Hva i all verden skal jeg si til legen? At min egen tanke skriker i hodet mitt, men bare sjeldent? :sprettoy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...