Gå til innhold

Får jeg ikke skattefradrag på BSU? :/


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig, men TS har ikke gitt opplysninger om gjeld, formue, kapitalinntekt etc etc, så da antar jeg at hun kun har ren arbeidsinntekt å forholde seg til.

Anonymous poster hash: 0e425...5f5

Det har fortsatt ikke det minste å si hva TS er trukket i skatt i år (det er det du ser på lønnslippen). Det er kun en antakelse om hvor mye hun skal skatte, basert på tidligere års skatteoppgjør.

 

Uansett, dersom TS kommer til å tjene 51.000 i år bør TS ikke spare i BSU i år. Dette fordi TS knapt nok kommer til å ha skattbar inntekt, og dermed ikke kan nyttegjøre seg fradraget hun vil få.

Endret av Eliza Doalot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har fortsatt ikke det minste å si hva TS er trukket i skatt i år (det er det du ser på lønnslippen). Det er kun en antakelse om hvor mye hun skal skatte, basert på tidligere års skatteoppgjør.

 

Uansett, dersom TS kommer til å tjene 51.000 i år bør TS ikke spare i BSU i år. Dette fordi TS knapt nok kommer til å ha skattbar inntekt, og dermed ikke kan nyttejøre seg fradraget hun vil få.

 

Hun kan jo fortsatt spare en tusenlapp? Da tjener hun jo 200 kr, det lønner seg alltid å spare litt så lenge man har litt skattbar inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn på skatteetaten og beregn skatt da vel. Til nød tar du bare ut de 10.000 og setter de inn på nyåret igjen. Eller du tenker at det ikke spiller så stor rolle med 2000 fra eller til

Anonymous poster hash: 8ed08...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan jo fortsatt spare en tusenlapp? Da tjener hun jo 200 kr, det lønner seg alltid å spare litt så lenge man har litt skattbar inntekt.

For all del.

 

Ideelt sett bør hun spare like mye som hun har i skattbar inntekt etter at alle fradrag er trukket fra.

For de fleste vil det kanskje likevel være mer praktisk å drøye BSU-sparingen til et år med høyere skattbar inntekt, og heller sette pengene inn på annen høyrentekonto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Jeg fant ut jeg har tjent litt mer enn det jeg trodde: 58 000 brutto. Så, da lønner vel heldigvis BSU seg :-) Jeg har skattet hele 21 000! Synes dette er ufattelig mye til å ha en så lav inntekt. Kommer jeg til å få tilbake alt da eller..?



Anonymous poster hash: 280b7...10a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha tjent kr 69 600 for å få fullt skattefradrag. Tjener du mindre enn dette bør du ikke spare fullt beløp. 



Anonymous poster hash: 586f4...fc4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her. Jeg fant ut jeg har tjent litt mer enn det jeg trodde: 58 000 brutto. Så, da lønner vel heldigvis BSU seg :-) Jeg har skattet hele 21 000! Synes dette er ufattelig mye til å ha en så lav inntekt. Kommer jeg til å få tilbake alt da eller..?

Anonymous poster hash: 280b7...10a

Mye av det ja, hvis ikke du blir å tjene mer i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Jeg fant ut jeg har tjent litt mer enn det jeg trodde: 58 000 brutto. Så, da lønner vel heldigvis BSU seg :-) Jeg har skattet hele 21 000! Synes dette er ufattelig mye til å ha en så lav inntekt. Kommer jeg til å få tilbake alt da eller..? Anonymous poster hash: 280b7...10a

Du har ikke skattet noe ennå. Forskuddstrekk er ikke det samme som skatt. Jeg synes det er helt utrolig at så mange er fullstendig uvitende om noe så viktig som egen økonomi.

Anonymous poster hash: 1083f...645

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

TS her. Jeg fant ut jeg har tjent litt mer enn det jeg trodde: 58 000 brutto. Så, da lønner vel heldigvis BSU seg :-) Jeg har skattet hele 21 000! Synes dette er ufattelig mye til å ha en så lav inntekt. Kommer jeg til å få tilbake alt da eller..?

Anonymous poster hash: 280b7...10a

 

 

Ja, du har betalt altfor mye skatt og vil få det meste tilbake selv uten BSU.

Med fyllt opp BSU på toppen så kommer alt tilbake.

 

Men som andre sier, det frarådes egentlig å spare mer i BSU enn man får igjen på skattefradraget. Du burde heller sette det inn på høyrente og så overføre til BSU i år hvor du tjener mer og får utnyttet skattefradraget fullt ut. 

 

Det er mulig å ta ut penger du har satt inn i år på BSU.

En enkel skattekalkulator sier du skal betale rundt 2000 i skatt, så du trenger bare å spare i overkant av 10 000 på BSU for å få hele skatten din tilbake neste år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha tjent kr 69 600 for å få fullt skattefradrag. Tjener du mindre enn dette bør du ikke spare fullt beløp.

Anonymous poster hash: 586f4...fc4

Er det brutto eller netto?

Anonymous poster hash: 7fed7...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er dette en gammel artikkel, men det gjelder enda men med andre summer.
Når det er sagt at du ikke får utnyttet samme skattefradrag har BSU mye bedre rente enn andre sparekontoer, og hvis du ikke får brukt bsu senere, eller du bruker bsu'en fær du har høy nok inntekt kan du likegodt bruke BSU nå :)

http://www.dinside.no/907155/ikke-spar-hvis-du-tjener-under-55-900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er dette en gammel artikkel, men det gjelder enda men med andre summer.

Når det er sagt at du ikke får utnyttet samme skattefradrag har BSU mye bedre rente enn andre sparekontoer, og hvis du ikke får brukt bsu senere, eller du bruker bsu'en fær du har høy nok inntekt kan du likegodt bruke BSU nå :)

http://www.dinside.no/907155/ikke-spar-hvis-du-tjener-under-55-900

 

Det er sant, ja :-) Jeg satt inn pengene i januar, og de har stått og rentet seg siden da. Greit å la de stå da :laugh: Føler uansett at de øker maksimumbeløpet hele tiden, så går vel greit...:-)

 

TS

Anonymous poster hash: 280b7...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta heller ut beløpet du ikke får skattefradrag for rett før nyttår og så setter du det inn på nytt i det nye året. Så taper du ingenting og kanskje får du utnyttet fradraget neste år.

Anonymous poster hash: 586f4...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pr. idag kan du spare max i BSU i 8 år frem til det året du fyller 33. Dette kan planlegges til din fordel.

Hvis du er et par år under 25, si 23, så kan du ta maks 2 år hvor du setter de midlertidig på høyrentesparekonto til du tjener såpass at du skatter mer enn 5000,-

Dette trikset kan du bruke til du er 25 år, da MÅ du spare 25.000 i året for å nå 200.000,- innen du er 33.

Skulle ønske noen fortalte meg dette når jeg var 25.. Sitter nå med 75.000 på BSU, 300.000 på boligspar (BSU uten skattefradraget), og en million på konto med shit rente, da jeg ikke har kjøpt enda.

Mye gode renter jeg kommer til å gå glipp av pga dette :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, ja :-) Jeg satt inn pengene i januar, og de har stått og rentet seg siden da. Greit å la de stå da :laugh: Føler uansett at de øker maksimumbeløpet hele tiden, så går vel greit...:-)

TS

Anonymous poster hash: 280b7...10a

For å sette det på spissen:

En 18-åring som tjener 50.000 i året sparer 25.000 i året til fylte 26, hvor vedkommende er ferdig med studier, og begynner å jobbe. På denne måten er intet skattefradrag oppnådd.

Da er BSU fylt opp, og du har 7 år igjen hvor du kunne ha fått fradraget, men BSU er full.

Da har du riktignok nytt god rente i lang tid, men gått glipp av 7x5000,- aka 35000,- i skattefradrag.

Da snakker du om vinninga som gikk opp i spinninga.

Edit: og hvis BSU-renta er høyere enn boliglånsrenta, så trenger du ikke sprette BSU når du kjøper bolig hvis du har nok EK- de kan stå og godrente seg til du er 50, så kan du betale ned på lånet den dagen restbeløp eller rentesats = BSU.

Endret av Harmankaya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt ny på dette med BSU så jeg lurte på noe. De 69 600 kr en må tjene, er det summen før eller etter skatt? Og er den summen med eller uten feriepenger?



Anonymous poster hash: 44ee7...487
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du har ikke skattet noe ennå. Forskuddstrekk er ikke det samme som skatt. Jeg synes det er helt utrolig at så mange er fullstendig uvitende om noe så viktig som egen økonomi.

Anonymous poster hash: 1083f...645

Jeg er ganske ny i dette "voksenlivet", så da er det naturlig å prøve å lære dette. Ikke greit å ha stålkontroll på alt av sin egen økonomi i starten. Veldig lett for deg å si, da det høres ut som om du har hatt flere år på deg til å lære dette.

Anonymous poster hash: 280b7...10a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt ny på dette med BSU så jeg lurte på noe. De 69 600 kr en må tjene, er det summen før eller etter skatt? Og er den summen med eller uten feriepenger? Anonymous poster hash: 44ee7...487

Før skatt, inkludert feriepenger.

Anonymous poster hash: 586f4...fc4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...