Gå til innhold

Krig og strategi


Fredsmegleren

Anbefalte innlegg

Med mediene og alt fokuset på midtøsten, putin og USA fikk jeg lyst til å lære litt mer om strategisk krigføring og ulike strategier angående emnet. Har lest meg opp til en viss grad om Napoleon sine vinnende slag og hvilke strategiske grep han foretok seg i felten. Noen tips til gode dokumentarer, filmer, sakprosa, artikler, begreper, osv? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke spesielt interessert i krig og strategi generelt, men har alltid vært en smule fascinert av slaget om Atlanterhavet i 2. verdenskrig. 

 

Synes denne dokumentarserien er bra (håper jeg peker på riktig, jeg har sett en del dokumentarer om det og navnene går i surr), beskriver taktikken til tyskerne/Dönitz og hvordan de allierte til slutt fikk overtaket. Og man skjønner hvor ekstremt viktig det slaget var:

 

Endret av Cuntzilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spesielt interessert i krig og strategi generelt, men har alltid vært en smule fascinert av slaget om Atlanterhavet i 2. verdenskrig. 

 

Synes denne dokumentarserien er bra (håper jeg peker på riktig, jeg har sett en del dokumentarer om det og navnene går i surr), beskriver taktikken til tyskerne/Dönitz og hvordan de allierte til slutt fikk overtaket. Og man skjønner hvor ekstremt viktig det slaget var:

 

Takk! Skal sette av tid til den.

Leter hovedsaklig etter andre eksempler på "splitt og hersk" (divide et imperia), og se om det har gått et mønster gjennom historiske slag. 

Har også interessert meg for Gaius Octavian/Augustus og Djengis Khan, men synes selve strategien i krigføringen var ganske tungt oppsummert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Skal sette av tid til den.

Leter hovedsaklig etter andre eksempler på "splitt og hersk" (divide et imperia), og se om det har gått et mønster gjennom historiske slag. 

Har også interessert meg for Gaius Octavian/Augustus og Djengis Khan, men synes selve strategien i krigføringen var ganske tungt oppsummert. 

Hannibal(han med elefantene) er ganske kjent for strategiene sine.

 

Ellers er vel logistikk(evnen til å flytte soldater og forsyninger) noe som går igjen når det gjelder å vinne kriger.  Konvoiene til britene og napoleon sine soldater som sultet i russland. 

Endret av Summers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...