Gå til innhold

Norvegia - naturlig fri for laktose


SiMa

Anbefalte innlegg

Gjest Ennasus

Leseforståelsen min er det ingenting galt med, men tankeleser er jeg ikke.

Om meningen var å formidle at gluten ikke er farlig for de som ikke er intolerante, var det dette du burde skrevet.

Anonymous poster hash: db9b3...b3e

Jeg syntes det var ganske obvious at det var det Overrasket mente jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er laktoseintolerant. Ost tåler jeg ikke, Joda en liten mengde kan jeg spise, men ikke mye. F.eks, er dét for mye på en pizza.

For meg er det faktisk nytt at ost ikke inneholder laktose. Legen min ba meg holde meg unna melkeprodukter og ramset blant annet opp ost. Det finnes laktosefriost laget av soya. Hvorfor skulle det finnes dersom melkebasert ost er uten laktose?

Anonymous poster hash: 88010...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er laktoseintolerant. Ost tåler jeg ikke, Joda en liten mengde kan jeg spise, men ikke mye. F.eks, er dét for mye på en pizza.

For meg er det faktisk nytt at ost ikke inneholder laktose. Legen min ba meg holde meg unna melkeprodukter og ramset blant annet opp ost. Det finnes laktosefriost laget av soya. Hvorfor skulle det finnes dersom melkebasert ost er uten laktose?

Anonymous poster hash: 88010...bd9

All ost er ikke uten laktose, men norvegia er altså det.

Og soyaost finnes fordi noen er veganere.

Endret av Idja
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer også på norvegia da, så da er det noe annet enn laktosen som fører til ubehag.

Anonymous poster hash: 88010...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært klar over at de osten du nevner er laktosefrie, og har unngått å kjøpe kuost eller andre ostevarer, selvom jeg tåler ost i små mengder (Lol kanskje fordi det faktisk er laktosefritt da!)

Så takk for infoen !

Hvordn jeg vet om andre varer har laktose i seg er jo bare å tenke om de har vært laget med ingredienser fra melkeprodukt. Har de det, så går jeg ut i fra at produktet inneholder laktose, og kjøper det ikke med mindre det står "laktosefri" spesifikk på forsiden av pakken slik det gjør på laktosefri Tine melk.
Jeg tror ikke at alle melkeprodukter også lager i laktosefrie varianter, så min hovedregel er at om jeg tror det har melk i så unngår jeg det.



Anonymous poster hash: f249c...9bb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg er laktoseintolerant. Dvs at jeg kan spise produkter med lave mengder laktose og laktosefrie produkter.

Jeg har aldri hatt problemer med ost på pizza eller lasagne, men kan ikke spise geitost eller feta (saueost). Begge disse har høyt laktoseinnhold.

Da jeg fant ut at jeg ikke tålte melk spydde jeg utover meg selv etter å ha spist is og hadde en tilsvarende reaksjon etter å ha spist kake og grøt.

Jeg har snakket med kostholdsrådgiver og leger om testing, men de sier at så lenge jeg kan drikke laktosefritt uten problemer og får problemer av laktoseholdig er det ingen vits i testing.

Dette er da ingen mote greie for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syntes det var ganske obvious at det var det Overrasket mente jeg :P

Jeg syntes ikke det var så åpenbart.

 

Men årsaken til at jeg ikke fant det så åpenbart, er sikkert at jeg opp igjennom tiden har møtt veldig mange mennesker som mener at gluten- og laktosefritt kosthold er tull, selv om det er diagnostisert cøliaki eller annen intoleranse fra spesialist.

Anonymous poster hash: 921e1...b47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosemoren

 

Jeg syntes ikke det var så åpenbart.

 

Men årsaken til at jeg ikke fant det så åpenbart, er sikkert at jeg opp igjennom tiden har møtt veldig mange mennesker som mener at gluten- og laktosefritt kosthold er tull, selv om det er diagnostisert cøliaki eller annen intoleranse fra spesialist.

Anonymous poster hash: 921e1...b47

 

Jeg kom visst borti anonymknappen, men det var jeg som svarte dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at for de fleste laktoseintolerante er det mengden laktose som er viktig. Mengden laktose i brød og sjokolade er for mange så lav at man ikke reagerer (med mindre man spiser mye sjokolade på en gang, eller mye brød på en gang), og i medisiner er den jo ofte mikroskopisk. For en laktoseintolerant er det ikke et mål å spise laktosefritt, men såpass lite laktose at man ikke blir dårlig. Jeg kan fint spise noe chips (melk i chips) uten å bli dårlig, men et glass melk eller noen skiver brunost går IKKE fint.

 

Jeg tror nok de fleste laktoseintolerante har oppdaget at norvegia er laktosefritt, men Tine prøver vel så godt de kan å surfe på denne laktosefrie trenden. For min del, som er laktoseintolerant, er jeg sjeleglad for at det har blitt en trend, for ellers hadde jeg jo ikke hatt tilgang på laktosefri fløte, is, rømme, melk +++  :biggrin: Jo mer lønnsom trenden blir, jo bedre utvalg for meg. ;)

 

Tror at det har blitt en trend fordi mange har mageproblemer, og kanskje man i dag forventer at magen skal være flat og fin hele tiden, og at mat ikke skal virke inn på den? Selv ble livet mitt "et annet" etter jeg droppet melk (før laktosefritt kom) og gikk over til soyaprodukter. Men jeg ble ikke helt fin, og var litt uggen hver morgen i flere år. Når de laktosefrie melkeproduktene kom droppet jeg soyaproduktene, og DA ble jammen magen min så bra som den aldri har vært. Så det er litt ironisk. Poenget mitt er at det er vanskelig å vite nøyaktig hva man reagerer, og folk prøver "hva som helst" bare fordi de har lest om det.

Nettopp. De færreste har en total manglende produksjon av laktase. De fleste har det i en viss grad, men betydelig mindre enn de som ikke er laktoseintolerante. Det er derfor de fleste laktoseintolerante kan innta melkesjokolade, medisiner etc. 

 

Dette med at det har blitt en trend stiller jeg meg undrende over, men veldig interessant å lese hva folk får for seg og hva de begrunner det med. 

Anonymous poster hash: 9faa1...2b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes ikke det var så åpenbart.

Men årsaken til at jeg ikke fant det så åpenbart, er sikkert at jeg opp igjennom tiden har møtt veldig mange mennesker som mener at gluten- og laktosefritt kosthold er tull, selv om det er diagnostisert cøliaki eller annen intoleranse fra spesialist.

Anonymous poster hash: 921e1...b47

Jeg har diagnosen cøliaki (bekreftet ved blodprøve og biopsi) og bare eeeelsker slike mennesker du nevner.

:forvirret:

Endret av MarianneE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...