Gå til innhold

En ting jeg ikke forstår meg på: larping/rollespill...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kan virkelig ikke noe for det, men jeg blir skremt av voksne folk som leker rundt i skogen. Later som de dør. Eller lever seg inn i rollen som Batman. Har de en traume fra barndommen?

Du som kjenner noen som driver med dette, eller som driver med det selv, forklar! For jeg er nysgjerrig på hva slags mennesker det er som driver med dette. Husk å gå over skrivefeilene dine før du poster.

Anonymous poster hash: 6aab4...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke komme på at jeg kjenner noen som driver med dette, men handler vell mest om virkelighetsflukt og lek. Egentlig synes jeg det høres herlig befriende ut med voksne mennesker som koser seg med å leke som da de var barn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke helt å interessere meg for det selv, men hvordan er det verre enn å bruke tid på bøker og filmer, egentlig?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larping, sånn som dette, virker rart ja:

 

 

Lightning bolt!

 

Synes dog ikke man skal se ned på slikt, eller kommer med en eller annen idiotisk psykologi forklaring. Noe synes kort og godt at det er artig. Selv liker jeg rollespill med terninger og diverse, men larping blir bare litt for rart for min del.

Endret av Snof
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som Snof holder jeg meg til terning-varianten, men har flere venner som driver med larping.

 

Så vidt jeg har forstått så trenger det ikke nødvendigvis bare å handle om å springe rundt i skogen med sverd og leke alv vs ork (selv om det finnes nok av dem); temaene varierer veldig og man får utdelt en rolle som det er meningen at man skal spille etter beste evne, gjerne med tilhørende oppgaver og agendaer.

I tillegg jobber man masse med både kostymer og omgivelser for å få ting til å være mest mulig autentisk. Hørte om en laiv som foregikk i et hus som skulle rives eller noe sånt - de nærmest pusset opp hele huset for én kveld - og den var visst til gjengjeld helt magisk (2. verdenskrig-setting, typ "ute raste krigen, men inne var det sang", med offiserer og forkledde spioner og dobbelagenter).

Poenget er at larping kan være interessant og krevende, ikke bare "barnelek".

 

En laiv jeg virkelig kunne tenke meg å være med på en gang er en Wodehouse-setting, med tilhørende humor, forviklinger og forsvunnede ku-fløtemugger  :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skal prøve larping. Går vel greit å hive på seg orke-kostyme, øks og skjold, for å så "trene" på larping midt i Bergen sentrum  :klo:

 

Kan jo ikke møte opp på noe sånt uten litt praksis  :tongue:

Endret av Snof
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skal prøve larping. Går vel greit å hive på seg orke-kostyme, øks og skjold, for å så "trene" på larping midt i Bergen sentrum  :klo:

 

Kan jo ikke møte opp på noe sånt uten litt praksis  :tongue:

 

Ikke bruke ekte øks da, kan fort bli hanket inn av politiet om du vifter med blankvåpen midt i sentrum :P

 

Forresten så hender det gjerne at man trener sammen i forkant av en laiv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruke ekte øks da, kan fort bli hanket inn av politiet om du vifter med blankvåpen midt i sentrum :P

 

Forresten så hender det gjerne at man trener sammen i forkant av en laiv ;)

 

Hva med gummikuler eller tilsvarende. Så kan jeg kaste dem på forbipasserende mens jeg roper "lightning bolt!"

 

Bystasjonen burde vel være et fint sted å kaste disse gummikulene på folk?

Endret av Snof
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med gummikuler eller tilsvarende. Så kan jeg kaste dem på forbipasserende mens jeg roper "lightning bolt!"

 

Bystasjonen burde vel være et fint sted å kaste disse gummikulene på folk?

 

Hvis du gjør det: Vær så snill og få noen til å filme det hele og legg det ut her! Værsåsnill?  :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hender jeg er med på LAIV. Veldig gøy og spille en rolle uten å vite hva som skjer videre. Alt er på virket av hva de andre deltagerne gjør.

Lek, kostyme, og et annet syn på verden.

 

Dete må jeg si er gøyere enn feks. shopping. Men jeg lager ikke en tråd for å nedsnakke shoppingentusiaster fordi jeg syntes det er teit.



Anonymous poster hash: 318d0...823
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middelalder-blankvåpen/slossegreia skjønner jeg ikke helt, men sånne laiver med en god historie hvor alle får utdelt en karakter og hele settingen og kostymer er skikkelig gjennomført høres morsomt ut.

 

Hørte en gang om en typ 80-talls/Dynastiet-greie, hvor hver deltager fikk sin lille bit med informasjon om hvilken type person de var og at de hadde en affære med en eller planla å stjele bedriften fra en annen og kanskje et par ting de skulle si eller gjøre på et tidspunkt osv, og så ble det en skikkelig såpe-storyline som utfoldet seg under middagen. Høres gøy ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skal prøve larping. Går vel greit å hive på seg orke-kostyme, øks og skjold, for å så "trene" på larping midt i Bergen sentrum  :klo:

 

Kan jo ikke møte opp på noe sånt uten litt praksis  :tongue:

 

Bare pass deg! Er jo et greit stort LAIV miljø i Bergen, så kanskje du møter noen på tur på vei for å leke litt ;)

 

Selv holder jeg meg til terningvarianten :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...