Gå til innhold

Psykiatrien stjeler ordene våre


Pawn Hearts

Anbefalte innlegg

Nå er jeg lei av at man stadig blir beskyldt for å sykeliggjøre vanlige følelser og reaksjoner når man bruker ord som også anvendes i psykiatrien. La oss ta begrepet angst: I dagligtalen betegner det ikke nødvendigvis en psykisk lidelse, men noe så å si alle kan oppleve i spesielle situasjoner. Og narsissisme: De aller, aller fleste av oss har narsissistiske trekk uten at vi lider av narsissistisk personlighetsforstyrrelse av den grunn.

 

Jeg synes ikke det er greit at et fagmiljø påberoper seg eneretten til ord som funker helt utmerket med en mindre streng definisjon i andre sammenhenger enn de rent faglige. Det finnes sikkert en diagnose for folk som har et sykelig possessivt forhold til språket også.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du peker på et problem som også andre fagområder strir med. Man forstår jo at fagspråket har behov for presise betegnelser, men problemer oppstår når de okkuperer ord fra dagligspråket og omdefinerer dem og etterpå kommer og skal belære deg og meg.

Fra botanikken: — Nei, kirsebær er ikke bær ­­— er du dum? Det er steinfrukt, og jordbær er ikke bær, ikke engang frukt, for det er falsk frukt med mange små nøtter(!) på utsida. Og den planta er ikke gras, for den hører til starrfamilien, ikke grasfamilien. Apropos familie ­­— en familie kan inneholde en rekke slekter. Mange tror kanskje at det er omvendt?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest

Nå er jeg lei av at man stadig blir beskyldt for å sykeliggjøre vanlige følelser og reaksjoner når man bruker ord som også anvendes i psykiatrien. La oss ta begrepet angst: I dagligtalen betegner det ikke nødvendigvis en psykisk lidelse, men noe så å si alle kan oppleve i spesielle situasjoner. Og narsissisme: De aller, aller fleste av oss har narsissistiske trekk uten at vi lider av narsissistisk personlighetsforstyrrelse av den grunn.

 

Jeg synes ikke det er greit at et fagmiljø påberoper seg eneretten til ord som funker helt utmerket med en mindre streng definisjon i andre sammenhenger enn de rent faglige. Det finnes sikkert en diagnose for folk som har et sykelig possessivt forhold til språket også.

 

Litt interessant at du nevnte nettopp dette. Her om dagen startet noen en tråd, beskrev diverse symptomer, lurte på hva som feilet henne. 

Jeg skrev at h*n muligens var stresset eller hadde angst. Jeg måtte raskt erstatte ordet angst med engstelig: Jeg var redd h*n evt andre skulle oppfatte angst som en diagnose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har litt angst, tvangstanker, narsissistiske trekk, kan ha depressive perioder osv ja. Det kalles vel lidelse når det er sånn at psykiatrien blir/bør innblandes.

Jeg vet godt selv at jeg har angst mange ganger, men jeg har ikke en angstlidelse.

Enig i at det burde være greit å si. Hvis jeg nevner til folk at jeg har angst, så tar de meg ikke seriøst, eller ber meg dra til psykolog. Men jeg klarer meg.

(Gruer meg ofte til ting, overtenker, kan få litt hjertebank og sånn. Men jeg lever med det og fungerer i hverdagen)

Anonymous poster hash: 28b0b...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at mange diagnoser er kommet inn i dagligtalen og hverdagslig-gjort, som f.eks influensa, depresjon og angst. Når ord som dette blir misbrukt, feil brukt så føler jeg for å korrekte dette, for "alle" har ikke influensa, de er kun forkjølte, "alle" er ikke deprimerte, som er en tung psykiatrisk diagnose, flertallet er lei seg/har et tungsinn i en bestemt periode. 



Anonymous poster hash: b5f92...75f
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Problemet er at mange diagnoser er kommet inn i dagligtalen og hverdagslig-gjort, som f.eks influensa, depresjon og angst. Når ord som dette blir misbrukt, feil brukt så føler jeg for å korrekte dette, for "alle" har ikke influensa, de er kun forkjølte, "alle" er ikke deprimerte, som er en tung psykiatrisk diagnose, flertallet er lei seg/har et tungsinn i en bestemt periode. 

Anonymous poster hash: b5f92...75f

 

Å være deprimert er ikke det samme som å ha den psykiske lidelsen depresjon, så der tar du feil. Man kan fint føle seg deprimert uten å ha noen diagnose. Å være deprimert er også en sinnstilstand og en følelse. Man er ikke syk av den grunn. Dersom derimot denne deprimerende følelsen og sinnstilstanden vedvarer, da har man muligens en depresjon. 

Anonymous poster hash: 6032f...a8c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...