Gå til innhold

Beccy - Lever livet med mann og to tette

Beccy87

Anbefalte innlegg

Gjest Runforit

Jeg tror nok du bør ta den praten kjapt for det er lett for at slike ting kan gå fra en liten kylling til en hel hønsefarm og så bare blir det masse sinne og frustrasjon.

Mannen her i huset har vært flink, men han har perioder der han glemmer eller utsetter å gjøre plikter og han har fått høre det kjapt at han må skjerpe seg om han vil ga noe idyll og kos i hjemmet. Jeg er ikke noe personlig hushjelp selv om jeg er hjemme med Mini. Man rydder etter seg selv, man fullfører avtalte plikter og må tar noen skippertak innimellom så ting ikke håper seg opp. 

I tillegg er det viktig for meg at Mini ser at når man sier man skal gjøre ting og har avtaler, så skal man holde dem. Ikke minst skal ha lære at man ikke skal trenge å måtte mase og gjenta ting; man skal gjøre det når man får beskjed. Klart det vil skli ut i blandt når han blir eldre, men han skal iallefall vokse opp med gode forbilder. Da er det lettere for han å gjennomføre ting når han ser at det et normalen, ikke unntaket :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Føler jeg burde forklare at mannen min absolutt ikke er grusom altså! 
Han er bare ikke like effektiv og utålmodig som meg... :fnise:
Det var meningen at han skulle jobbe mindre overtid osv etter at Trollet kom, men de siste månedene har det bare skjedd så mye uforutsette hindringer der. Folk som plutselig slutter, sykdom osv og siden han er sjefen så må jo han steppe inn når alle andre ikke kan.. 
Det går seg til, og snart skal han jo ut i perm også.
Planen var jo egentlig at han skulle ta ut ferie så vi kunne ha Mai sammen, men pga alt styret på jobben så kunne han rett og slett ikke ta så mye fri. Nå ser det kanskje ut som om han får to uker allikevel. Jeg krysser alle fingre, det hadde vært veldig fint! :) 

Ellers så kjente han nok på stemningen at jeg var litt furten (han kjenner meg jo såpass) når han kom hjem, så vi ordnet middag sammen og så en film etter at Trollet hadde sovnet og i natt tok han hele natta på sofaen så jeg fikk sovet uten forstyrrelser. 
I dag får vi sjauet unna det meste ellers for nå har han fri til Mandag så nå er jeg bli og fornøyd igjen! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trollet har tydelig gått inn i et nytt utviklingstrinn nå. :bond:

Det er mye sutring, han vil helst være hos meg HELE tiden. 
Mannen duger noen ganger med vekslende hell.... 
Skifting er også blitt et sjansespill, noen ganger er det like god stemning som det alltid har vært, andre ganger skriker han så sårt at man skulle tro jeg sto der og stakk ham i magen med nåler! 
I natt var han våken i over 2 timer til sammen og våknet ca hver time hele natten igjennom. 
Flaks for meg at mannen hadde tatt begge nettene i helgen og at jeg derfor var ganske uthvilt når han satte i gang. :opplyser:
Ser frem i mot noen slitsomme uker nå ja....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det høres litt deilig ut å være ferdig med nattamming slik at mannen kan ta hele netter altså... :sjenert: 

Høres ut som et utrolig slitsomt utviklingssprang! Har han vært så påvirket på de andre sprangene også? Han er vel i den alderen der det er vanlig at de blir skeptiske og veldig knyttet til mamma, men er jo leit hvis ikke pappaen er godkjent engang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, vi har også hatt en lang slik periode nå. Ser heldigvis ut til å lette litt nå, men skiftingen har vært et mareritt. Ble helt hysterisk når jeg legger han på stellebordet. Lurer veldig på hvorfor. :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, juliane skrev:

Åh, det høres litt deilig ut å være ferdig med nattamming slik at mannen kan ta hele netter altså... :sjenert: 

Høres ut som et utrolig slitsomt utviklingssprang! Har han vært så påvirket på de andre sprangene også? Han er vel i den alderen der det er vanlig at de blir skeptiske og veldig knyttet til mamma, men er jo leit hvis ikke pappaen er godkjent engang..

Ja ingen nattamming hjelper veldig mye. Anbefales på det sterkeste! :fnise:
Han har vist ganske tydelige tegn for hvert sprang. Får kraftige humørsvingninger og blir veldig oppmerksomhetssyk. Men denne gangen er det helt ekstremt. Har hørt flere som sier at dette spranget er et av de verste fordi det er så voldsomt mye de skal lære nå i tillegg til at det ofte kommer samtidig med tenner. 
Nå har jo vi fått ut hele 4 stykker så håper ikke resten kommer til å bli like vonde for det var IKKE noe gøy! :sprettoy:

20 timer siden, Nori skrev:

Huff, vi har også hatt en lang slik periode nå. Ser heldigvis ut til å lette litt nå, men skiftingen har vært et mareritt. Ble helt hysterisk når jeg legger han på stellebordet. Lurer veldig på hvorfor. :vetikke:

Ja jeg fatter ikke hvorfor det plutselig skal være tortur-reaksjoner til bleieskift!? Vi har jo vært veldig heldige hittil og på det området har han vært som en drøm. Når han var bitteliten var til og med stellebordet et sikkert sted å legge ham om han hadde det litt ugreit. Da ble det god stemning med en gang.. Håper det går over fort, blir jo redd for at naboene skal komme å banke på døren for hvert skift vi tar nå! :bond:

___________________________________________________________________________________

Nå går det fort unna her. Trollet blir raskere og raskere over gulvet. Fortsatt drar han seg bare etter armene men han kommer seg nå over dørstokker og tepper og alt som er! :fart2:
Vi har et par baller i ulike størrelser og farger som er kjempe gøye å åle seg etter. Så han suser rundt på gulvet, dytter ballen, kaster seg etter, hyler av fryd når han fanger den igjen, dytter videre og sånn kan han holde på i alle fall en liten stund før humøret skifter igjen. 

Er det forresten noen som vet noe om babyer og farger? 
Jeg ser tydelig at Trollet draes mot fargen gult. Hvis han har valget mellom en gul ting og en hvilken-som-helst-annen-farge ting så velger han alltid den gule. Synes det er kjempe fascinerende! :jepp:
Gøy om noen andre har liknende erfaringer å dele.

I dag er planen å få trent litt og kanskje treffe trillegjengen for en liten tur om ikke været blir litt bedre enn i går. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De utviklingssprangene altså, skjønner at det må skje store ting i hodet til ungene og at det er fryktelig slitsomt for dem når de reagerer på den måten. Håper det går fort over! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går hadde vi en kjempe fin dag! 
Trollet våknet bare 3 i løpet av natten og sovnet fint igjen med en gang vi hadde vært inne en tur. 
Han var i perle humør hele dagen, vi var i åpen barnehage og besøkte pappaen på jobb. Han var en ordentlig god liten baby, slik som han EGENTLIG er! :strix:
Så jeg tillot meg å håpe at det verste bråket kanskje var over.. 
#kjempejinx :bond:

I natt har han vært våken to ganger i timen hele natta igjennom.
I tillegg til at han våknet litt over 4 og da var det uaktuelt å sove igjen. Humøret svingte fra god stemning, sprelling og kos med Dino, til hysterisk hikstgråt og raseri anfall... 
Holdt det gående til han endelig sovnet litt før kl. 6. Da sov han i hele 15 minutter også var det påanigjen... :sprettoy:
Siden dagen vanligvis starter kl. 6 så ga jeg opp og vi stod opp. 
Ikke ville han ha frokost heller.. 
Drakk ca 40ml mme og spiste ca 3 smuler av en skive... 

Men nå er det grei stemning da... Ligger på gulvet og leser (les:spiser) bøker og prater med seg selv. 

Skal bli spennende å se hvordan resten av dagen blir, vi har heldigvis ikke noen andre planer enn en liten trilletur for å få litt sollys og frisk luft så om det blir katastrofestemning så skal det også gå greit.. :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Just saying: 

Her slapper han av, slutter å gråte OG spiser uten protest....

Bad parenting, men ohhhh så verdt det :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

** OBS syt følger** 

Mandag, ny uke, ny start og godt er det. 
Denne helgen har mildt sagt vært hard å takle! 

Vi kom oss aldri ut i sola på fredagen for da det nærmet seg lunchtider så kastet Trollet opp over hele meg, ham og kjøkkenet i en omgang. (egentlig litt fascinerende å se hvor mye en så liten mage kan romme!) :kvalm:
Vi tok oss en runde i dusjen begge to, fikk i ham en smoothie og humøret var egentlig ikke noe å klage på før han uten forvarsel vrengte magen igjen. Stakkars liten! :cry3:

Resten av dagen var han slapp og sliten og uten matlyst.
Jeg følte meg litt kvalm jeg også men regnet med det bare var litt sympatikvalme og tenkte ikke så mye mer over det før vi hadde spist middag på kvelden og jeg plutselig ble VELDIG kvalm. :spy:
Rett før midnatt var det min tur.. Skal ikke gå i detaljer men la oss bare si det sånn at jeg sov på badet den natten... 

Heldigvis hadde mannen fri i helgen så jeg ble forvist til badet/soverommet og ble der hele Lørdagen mens han tok Trollet.
Søndagen var vi alle oppkast-fri men fortsatt en relativt slapp gjeng.
Trollet nektet å spise nesten noen ting og i natt var han oppe og skrek som en stukken gris i to timer. Uansett hva jeg gjorde så var det ingen ting som hjalp. Stakkars lille gullet mitt. :grine:

Nå ha jeg fått i ham nesten 200ml mme og litt avokado og han ligger i skrivende stund på brystet mitt og sover. 
Krysser fingrene for at han sover en stund, at formen blir bedre utover dagen og at det er veldig lenge til neste gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klem: Omgangssyke er virkelig det verste vi har opplevd etter at vi ble foreldre altså, både da S spydde og da vi selv fulgte etter. All mulig sympati herfra, og håper formen kom seg utover dagen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, fy fader. Omgangssyker er så grusomt!! Stakkars stakkars dere - masse sympati herfra!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for sympati og gode tanker! :blomst:

Formen ble bedre i løpet av Mandagen men han har vært litt snørrete de siste dagene så fortsatt ikke helt på topp. 

Han er veldig veldig krevende nå og jeg var helt utslitt i går da jeg gikk å la meg rundt 21.00 i går kveld. Ble enig med mannen om at han skulle ta første vakten frem til 1-2 siden han ville sitte oppe og spille uansett. 
Blir derfor ekstra forvirret da jeg blir vekket av å høre mannen som roper navnet mitt.
Jeg ser på klokka; den er litt over 22.00... Jeg stabler meg ut av senga og inn på badet hvor jeg finner mannen med en liten trist og fortumlet baby i armene - dekket i oppkast fra topp til tå! :grine:
Da har stakkars liten hatt så mye snørr og slim i systemet at han har hostet seg i vei til å kaste opp alt han hadde fått i seg til kvelds. :kvalm:
Jeg får tatt baby inn i dusjen, ny bleie, ny pysj, en runde med nesesugeren og saltvann, hyl og skrik, prøve å få i litt melk, vil ikke ha, ny runde med nesesuger, hyl og skrik og levere tilbake til mannen som i mellomtiden hadde fått skiftet på senga og hevet den (dumme oss som ikke hadde gjort det tidligere på kvelden!) og han får lagt baby igjen som sovner innen 5 minutter. 
Resten av natta sov han ganske greit, våknet bare 3 ganger og ingen lange strekk så det var fint. :troest:

I dag har vi allerede hatt en lang dag, vi har vært på ny røntgen og samtale på rikshospitalet.
(Jeg har skrevet litt om det før, og jeg vet jeg står i fare for å bli gjenkjent nå, så om du leser dette og vet hvem jeg er så setter jeg pris på at du sender meg en liten PM og holder den infoen for deg selv ;) )
Trollet har som tidligere nevnt en tommel på venstre hånd som er ganske skakk og nå har vi fått mye mer informasjon om hva det er som egentlig er galt. :jepp:
En vanlig tommel består av to ledd. På venstre hånd er begge leddene i tommelen hans noe kortere enn de skal være (et avvik på ca 2mm noe som er mye når leddet i seg selv er ca 10mm).
I tillegg så har det nederste leddet en knekk som gjør at om man holder hånden ut fremfor seg og spriker med tommelen så vil den vanligvis peke rett ut og hånden vil forme en L, mens hos Trollet så det peker det ytterste leddet av tommelen nedover. 
Dette hemmer pinsettgrepet siden han da ikke bruker ytterste ledd når han holder noe. 
Legen mistenkte også at det ene leddbåndet kan være litt slakt... 

Vi blir i alle fall innkalt til operasjon i løpet av senhøsten hvor de da i første omgang vil forsøke å bygge ut leddene slik at tommelen blir rett også får vi ta det derfra om det blir nødvendig med flere inngrep for å fikse eventuelle leddbånd.

Jeg er veldig glad og lettet for at vi nå har satt i gang, vi blir tatt vare på og dette kan de fikse. :jepp:
Jeg var på forhånd veldig redd for at vi skulle bli møtt med ''vi må nesten bare vente og se hvordan dette utvikler seg'', men heldigvis var de veldig klare på det at dette ikke er noe som kommer til å gå seg til eller noe han kan vokse av seg, så da vil de gjerne få satt i gang så fort som mulig. 
Det blir ikke noe hyggelig å se lille i narkose, ei heller prøve å forklare en liten pjokk på rett over året at han må ha gips på hånda i 5 uker.. Men det er jo en veldig liten pris å betale for en forhåpentligvis fullt funksjonsabel tommel i årene som kommer. :opplyser:

Han er fortsatt slapp og sliten i dag og har sovet siden vi kom hjem for ca 3 kvarter siden. Tenker at vi bare holder oss hjemme resten av dagen og satser på mye søvn og kos og at formen blir bedre av det. :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frem med partyfløytene og champagnebrusen folkens;

Trollet sov fra 20.30 til 05.00 HELT UTEN Å VÅKNE i natt! 

:bolledeig::bolledeig::bolledeig:

Våknet litt før 05.00 men med ca 10 min med pjusk på ryggen så sovnet han igjen og sov til 06.00! 

Det blir ikke bedre enn dette her! 

For en fantastisk måte å markere at han er blitt 8 måneder! 

HURRA

:danser::danser::danser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hurraaaa for en fantastisk natt og hurraaa for åtte måneder gammelt troll!  :danser::danser::danser:

Dessuten - så bra at dere blir ivaretatt av sykehuset, og at det ikke er snakk om å bare vente og se, men faktisk gjøre noe konkret med problemet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble med den ene natten.... :natti:
Vi var tilbake til det normale kaoset i natt... 
Men, men.. Vi har fått bevist nå at det er mulig, så da har vi ny giv og skal nok klare kaos-netter i noen måneder til om det er det som skal til! :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Satser på at det går seg til med sovingen. Mini her har jo våknet hver 3. time så og si hele veien, og vi jobbet hardt med å få ham til å finne roen sprinkelsengen som du vet, men siste ukene så har han sovnet i sprinkelsengen(!) alene uten noe tull:strix: Og hele uka har han sovnet klokka 19.00 og har først våknet med våt bleie rundt midnatt. Da er det et raskt skift og så sover han videre med meg i sengen til 06-07 :nigo: 

Tror det har hjulpet at vi ikke stresset for mye med han i forhold til leggingen slik at han ble trygg. Nå kan han til og med ligge å dra seg på morgenen med meg i opptil 30 min! Ligger bare å smiler og koser seg mens han "babyer" med føttene i været :rodmer: Satse på at din også kommer der nå :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja @Runforit, det hjelper litt å vite at man ikke er alene.. Det er vel heller de som har ''enkle sovebabyer'' som stikker seg ut! :fnise: Men nå ser vi i alle fall håp her. Han hadde bare 2 oppvåkninger i natt og det er jo kjempe bra! 
Kryss, kryss, kryss for at det er en ny trend! :) 

Jeg vet ikke om jeg har skrevet det tidligere, men Trollet har den siste tiden oppdaget at det finnes andre små vesner i verden. Nemlig DYR! 
Vi har hatt et par episoder der vi har trillet forbi hunder og katter og han har nesten krabbet ut av vognen i ekstase. Vifter med armer og ben, ler og grynter. KJEMPE GØY er det! :hoppendeglad:
Så på søndag tok vi med oss Besta og dro til Ekeberg.
Der har de en åpen bondegård, eller ''Husdyrpark'' tror jeg den heter. 
Hvor de har hester, griser, kuer, sauer, geiter, høner og flere andre dyr som går rundt fritt så man kan traske rundt å både se på og klappe. 
Trollet stoooooor koste seg, det var så gøy å se. Litt skeptisk til å begynne med, men varmet fort opp og synes det var spennende å få klappe på flere av dyrene. :rodmer:
På vei ned igjen trillet vi gjennom Ekebergparken og han satt så fint i vogna si og sa ''bæbæbæbæbæbæ'', tydelig at sauene som løp rundt der hadde gjort inntrykk. :hoho:
Vi skal absolutt tilbake, kanskje allerede neste helg.
Det ble litt surt og begynte å regne litt i går, men er det fint vær så er det jo perfekt for å ta med seg en liten matpakke og ha lunch i parken enten før eller etterpå. 
Anbefales til alle andre i Oslo området med dyreglade barn! ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...