Gå til innhold

Manglende kasseoppgjør, må jeg betale ur egen lomme?


Vattenflaska

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i en avdeling der alle ansatte har sin egen kasse. Jeg har blitt tildelt en sum på noen tusen og signerte et kontrakt ved ansettelse der jeg står som ansvarlig for min kasse og må dekke evt mangler.

 

En overordnet telte alle kassene den siste dagen i august og siste dagen i september. Den siste dagen i august hadde min kasse korrekt beløp og siste dagen i september mangler halvparten (!).

 

Tingen her, er at jeg har vart heltids sykemeldt fra siste dagen i august og jeg er fortsatt sykemeldt. Jeg har ikke satt en fot innom jobben mens jeg har vart sykemeldt.

 

Er jeg pliktig til å erstatte dette beløpet? Det er ganske mange tusen dette er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva sier kontrakten din om sykdom og ansvar for kassen da? Har det vært en fast vikar som har jobbet for deg mens du har vært syk? 

 

Hvis sjefen (og du) tillater at andre bruker din kasse som du er ansvarlig for, så må jo også ansvaret for disse pengene gå videre til den som tar over ditt ansvar da du er borte. 



Anonymous poster hash: df894...66e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva sier kontrakten din om sykdom og ansvar for kassen da? Har det vært en fast vikar som har jobbet for deg mens du har vært syk? 

 

Hvis sjefen (og du) tillater at andre bruker din kasse som du er ansvarlig for, så må jo også ansvaret for disse pengene gå videre til den som tar over ditt ansvar da du er borte. 

Anonymous poster hash: df894...66e

 

 

Folk har sluttet og nye har blitt ansatt i denne perioden. Men det er kun avdelingssjefen og meg som skal ha nøkkel til min kasse. Kopier av nøklene til alle ansatte sine kasser ligger for såvidt i en safe som kun avdelingssjefen "skal" ha koden til, men flere ansatte har hatt tilgang til. Nøkkelen jeg bruker har jeg sammen med min hus nøkkel og bærer med meg overalt.

 

Selv om de ansatte et vikariat for meg, så hadde vikariatet fått tildelt en egen kasse.

 

Arbeidskontrakten sier ingenting om kassen. Det er et separat kontrakt vi signerer på som sier at vi får tildelt x beløp og vi er ansvarlige for det, og må dekke evt mangler som forekommer ved feks vekselfeil, osv.

Endret av karlakarl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har sluttet og nye har blitt ansatt i denne perioden. Men det er kun avdelingssjefen og meg som skal ha nøkkel til min kasse. Kopier av nøklene til alle ansatte sine kasser ligger for såvidt i en safe som kun avdelingssjefen "skal" ha koden til, men flere ansatte har hatt tilgang til. Nøkkelen jeg bruker har jeg sammen med min hus nøkkel og bærer med meg overalt.

 

Selv om de ansatte et vikariat for meg, så hadde vikariatet fått tildelt en egen kasse.

 

Arbeidskontrakten sier ingenting om kassen. Det er et separat kontrakt vi signerer på som sier at vi får tildelt x beløp og vi er ansvarlige for det, og må dekke evt mangler som forekommer ved feks vekselfeil, osv.

 

Så enten har avdelingsjefen gitt noen din kasse, eller så har det forsvunnet penger uten at noen vet om noen har brukt den? 

 

Du må jo spørre hvem avdelingssjefen har gitt nøkkel til da. Noen må jo ha tatt pengene, og hvis kassen har stått ubrukt i en måned er det et rent tyveri, ikke svinn eller feilslag. Da skal det anmeldes som tyveri. 

Anonymous poster hash: df894...66e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er ikke erstatningspliktig. Mvh jurist.



Anonymous poster hash: 33c2c...8ee
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, du er ikke erstatningspliktig. Spiller ingen rolle hva som står i arbeidskontrakten angående dette. Spiller heller ingen rolle hva sjefen din måtte mene. Mvh nok en jurist.



Anonymous poster hash: 6a8ed...240
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette spørsmålet er så klokkeklart at det nesten ikke er nødvendig å utdype svaret. Du er ikke anvsarlig for å erstatte mangler i kassen. En separat kontrakt som sier noe annet, er et patetisk forsøk på å omgå loven.

 



Anonymous poster hash: 6a8ed...240
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...