Gå til innhold

Fra dagpenger til AAP?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min mann har nå gått arbeidsledig 1 år. Før dette var han ut og inn av vikariater med litt ledigang i mellom. han har derfor snart brukt opp dagpengene sine.

 

Han har det sisste året blir mer og mer deprimert, og nå sitter han nærmest apatisk hjemme, og kommer ingen vei.

 

Han har nå blitt henvist til DPS og jeg håper det ikke er for lang ventetid der.

 

Men er det mulig at han kan gå over til AAP mens han venter/går til behandlig??

Vi sliter veldig økonomisk fra før, noe som er deler av årsaken til depresjonen hans, og det blir ikke bedre hvis han mister den lille inntekten han har.

 

Ikke minst går jo dette utover barna våre

 

Noen som vet om dette er mulig uten å gå sykemeldt først?

For det er vel ikke mulig å bli sykemeldt (og beholde pengene) når man er arbeidsledig?

 

Han er såpass dårlig nå, at jeg måtte ringe og leie han legen, og det er ikke sjans til å få han til å kontakte NAV for hjelp selv:(



Anonymous poster hash: b3575...5c5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest morhjertegod

Tror man må være sykemeldt et år før man går over på AAP, om han skulle bli sykemeldt nå, så vil jo sykelønn beregnes av inntekten han har fått under ledighet. Så uansett vil han ikke få mer utbetalt, AAP er vell lavere en sykepenger også, om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff

Jo, du kan bli sykmeldt og gå rett fra dagpenger til sykepenger. De tar dagssatsen på dagpenger og fører over til sykepengene så gir samme brutto.

Edit: eller kan er litt feil, har du sykepengerettigheter så må du bruke opp de først

Endret av Steve Rogers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Så han kan bli sykemeldt, og da får det samme i sykepenger som han har på dagpenger?

Skjønner jo at han ikke får noe mer utbetalt, men med det samme overlever vi i hvertfall...



Anonymous poster hash: b3575...5c5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff

Takk for svar!

Så han kan bli sykemeldt, og da får det samme i sykepenger som han har på dagpenger?

Anonymous poster hash: b3575...5c5

Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke sykemeldt og gikk over til aap fra dagpenger. Så nei man må ikke nødvendigvis det.

Jeg sa opp jobben uten å sykemelde meg,og gikk til nav og fortalte om mine utfordringer. Da anbefalte de meg å søke aap.

Så jeg ville snakket med nav om det. Ikke alt folk skriver her som stemmer.

Anonymous poster hash: 38526...91a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wanda Maximoff

Jeg var ikke sykemeldt og gikk over til aap fra dagpenger. Så nei man må ikke nødvendigvis det.

Jeg sa opp jobben uten å sykemelde meg,og gikk til nav og fortalte om mine utfordringer. Da anbefalte de meg å søke aap.

Så jeg ville snakket med nav om det. Ikke alt folk skriver her som stemmer.

Anonymous poster hash: 38526...91a

Selvfølgelig er det alltid unntak fra regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det alltid unntak fra regler.

Ja,og derfor bør han snakke med nav. Han går jo allerede på dagpenger,og hvis han er i ferd med å miste dem så må han jo gå på nav og få hjelp der.

Anonymous poster hash: 38526...91a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Min mann har nå gått arbeidsledig 1 år. Før dette var han ut og inn av vikariater med litt ledigang i mellom. han har derfor snart brukt opp dagpengene sine.

 

Han har det sisste året blir mer og mer deprimert, og nå sitter han nærmest apatisk hjemme, og kommer ingen vei.

 

Han har nå blitt henvist til DPS og jeg håper det ikke er for lang ventetid der.

 

Men er det mulig at han kan gå over til AAP mens han venter/går til behandlig??

Vi sliter veldig økonomisk fra før, noe som er deler av årsaken til depresjonen hans, og det blir ikke bedre hvis han mister den lille inntekten han har.

 

Ikke minst går jo dette utover barna våre

 

Noen som vet om dette er mulig uten å gå sykemeldt først?

For det er vel ikke mulig å bli sykemeldt (og beholde pengene) når man er arbeidsledig?

 

Han er såpass dårlig nå, at jeg måtte ringe og leie han legen, og det er ikke sjans til å få han til å kontakte NAV for hjelp selv:(

Anonymous poster hash: b3575...5c5

 

Dere bør kontakte Nav snarest. Det er som regel lang behandlingstid der. Dessuten kan det være en skikkelig papirmølje. man får ikke AAP automatisk etter dagpenger og mener og det er annen sats man får. Det kan være de krever at han møter personlig. Da jeg var for dårlig til og møte kunne jeg få møte over telefon og papirene i posten for signering.  Håper det ordner seg.

Anonymous poster hash: 3c110...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...