AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2015 #21 Skrevet 4. oktober 2015 Så så du kjenner ikke bakgrunnen for det jeg skriver. Ego er like stort hos mødre Egoet er enda større hos mødre. De kan jo ikke leve uten barna, som om mannen syns det er så mye enklere. Dessuten er mødre "sikret" for å ha barna mest ved samlivsbrudd osv. Mannen min gikk til psykolog i lang tid etter eksen hans gjorde det slutt, flyttet 20 mil unna og gjorde han til helgepappa, samtidig som hun ofte saboterer samvær. Det beste for barna sier dere, men innerst inne er det nok en kamp om å ha barna mest.Anonymous poster hash: 8577a...cf9
Peter007 Skrevet 4. oktober 2015 #22 Skrevet 4. oktober 2015 Joda, at begge foreldre har god kontakt med barnet så det skal trives sammen med denne ukes omsorgsperson er avgjørende. Problemet er snarere for hyppig FRAVÆR av DEN ENE nære omsorgspersonen. Så små barn knytter seg først til 1, så utvider de med flere. Hvis man nekter barnet å være med nr 1, så vil tilknyttningen kunne skades - permanent. Barnet vil kunne få utfordringer med tillit til andre mennesker, selvfølelse osv. Derfor anbefales ikke 50/50 til barn under 3 år. Selv om det kanskje er best for foreldrene, er det stor risiko for at det er direkte skadelig for de små. I en familie hvor foreldrene bor sammen, har barn på 6 mnd en kraftig radar for nr 1, mange slår på alarm hvis nr 1 er utenfor synsvidde over 5 min. Samværsplaner handler om å skape en GOD situasjon for barn, ikke teste ut hvor mye de kan tåle. Jeg skal svare deg. Jeg tror dette du har lær deg er fra den tiden far var mindre sammen med barna når de var små. Muligens er dette rapporter fra seinest begynnelsen av 2000 tallet. Dette kan være noe du har lært deg da du utdannet deg på området. Nå er dette foreldet. Jeg kan nevne fedrekvoten som et eksempel. Mener du denne er skadelig for barnet? Det må du du egentlig gjøre ut fra det du skriver. Far hjemme med barnet i 10 uker mens mor er på jobb. Du sier egentlig at det er skadelig for barnet. Ganske ekstreme holdninger vil jeg si. Hvem har utarbeidet fedrekvoten. Der har vært mye fagkompetanse inne før det ble bestemt. Her har far krav på pappa perm. De bodde sammen ig han kan ta ut denne om mor har opparbeidet. Når det gjelder opparbeidet av mor er dette i strid med eu-regelverk og Norge kan bli tvunget til Efta domstolen med dette. Baemrneombudet er fullt klar over dette. Det du også sier er at fedre som har knyttet kontakt med far skal gi opp denne tette kontakt. De bytter bleier. Vasker og mater som mor. Det er vanskelig for barna og knytte kon med en som har vært borte fra de mye for så å komme tilbake. Din teori er svært tynn. Jeg kjenner meg ikke igjen med barn som har kontakt med begge foreldrene likt oppfatter omsorgsperson en og to. Slik jeg oppfatter deg er far barnevakt og avlaster for mor. Jeg synes dine holdninger er beklagelige for unge lesere her.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2015 #23 Skrevet 4. oktober 2015 Hvor godt barn foreldre har kontakt er avgjørende. Videre kan det gjøres gradvis Nei det er ikke avgjørende når barnet er så lite. Det som er avgjørende da er at barnet har en stabil omsorgsperson som IKKE kommer og går... Barn kan bli tilknytningsskadet dersom de ikke har det. Spedbarn er fullstendig avhengig av en person å knytte seg til og bør ikke bytte omsorgsperson hver eller annenhver uke. Det skaper kaos i tilknytningen.Anonymous poster hash: d5068...0ec 2
ViljaH Skrevet 4. oktober 2015 #24 Skrevet 4. oktober 2015 I din beskrivelse, hvordan stiller det seg med 40 % samvær? For en 6 mnd baby, så er 40% også for mye. I den alderen trenger barnet fast tilholdssted hos nr 1, så må andre nære komme ofte på besøk/ ta med barnet på samvær på 2 timer el.l. Så over tid bygge og forsterke relasjonen, og utvide sakte men sikkert over tid. 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2015 #25 Skrevet 4. oktober 2015 Jeg skal svare deg. Jeg tror dette du har lær deg er fra den tiden far var mindre sammen med barna når de var små. Muligens er dette rapporter fra seinest begynnelsen av 2000 tallet. Dette kan være noe du har lært deg da du utdannet deg på området. Nå er dette foreldet. Jeg kan nevne fedrekvoten som et eksempel. Mener du denne er skadelig for barnet? Det må du du egentlig gjøre ut fra det du skriver. Far hjemme med barnet i 10 uker mens mor er på jobb. Du sier egentlig at det er skadelig for barnet. Ganske ekstreme holdninger vil jeg si. Hvem har utarbeidet fedrekvoten. Der har vært mye fagkompetanse inne før det ble bestemt. Her har far krav på pappa perm. De bodde sammen ig han kan ta ut denne om mor har opparbeidet. Når det gjelder opparbeidet av mor er dette i strid med eu-regelverk og Norge kan bli tvunget til Efta domstolen med dette. Baemrneombudet er fullt klar over dette. Det du også sier er at fedre som har knyttet kontakt med far skal gi opp denne tette kontakt. De bytter bleier. Vasker og mater som mor. Det er vanskelig for barna og knytte kon med en som har vært borte fra de mye for så å komme tilbake. Din teori er svært tynn. Jeg kjenner meg ikke igjen med barn som har kontakt med begge foreldrene likt oppfatter omsorgsperson en og to. Slik jeg oppfatter deg er far barnevakt og avlaster for mor. Jeg synes dine holdninger er beklagelige for unge lesere her. Du er tydeligvis bare opptatt av fars rettigheter, men du må vel likevel se at 7,5 timers adskillelse fra hovedtilknytningsperson er noe annet enn 1 uke eller 14 dager? Når hovedtilknytningsperson er der når baby våkner om morgenen og legger seg om kvelden? Og dermed gjør det trygt for baby å knytte seg til flere og flere? Skjønner du i det hele tatt mekanismene? Anonymous poster hash: d5068...0ec 3
ViljaH Skrevet 4. oktober 2015 #26 Skrevet 4. oktober 2015 Jeg skal svare deg. Jeg tror dette du har lær deg er fra den tiden far var mindre sammen med barna når de var små. Muligens er dette rapporter fra seinest begynnelsen av 2000 tallet. Dette kan være noe du har lært deg da du utdannet deg på området. Nå er dette foreldet. Jeg kan nevne fedrekvoten som et eksempel. Mener du denne er skadelig for barnet? Det må du du egentlig gjøre ut fra det du skriver. Far hjemme med barnet i 10 uker mens mor er på jobb. Du sier egentlig at det er skadelig for barnet. Ganske ekstreme holdninger vil jeg si. Hvem har utarbeidet fedrekvoten. Der har vært mye fagkompetanse inne før det ble bestemt. Her har far krav på pappa perm. De bodde sammen ig han kan ta ut denne om mor har opparbeidet. Når det gjelder opparbeidet av mor er dette i strid med eu-regelverk og Norge kan bli tvunget til Efta domstolen med dette. Baemrneombudet er fullt klar over dette. Det du også sier er at fedre som har knyttet kontakt med far skal gi opp denne tette kontakt. De bytter bleier. Vasker og mater som mor. Det er vanskelig for barna og knytte kon med en som har vært borte fra de mye for så å komme tilbake. Din teori er svært tynn. Jeg kjenner meg ikke igjen med barn som har kontakt med begge foreldrene likt oppfatter omsorgsperson en og to. Slik jeg oppfatter deg er far barnevakt og avlaster for mor. Jeg synes dine holdninger er beklagelige for unge lesere her. Jeg er ikke utdannet innen området. Jeg har lest meg opp på barns utvikling ifm at jeg selv skulle ha ansvar for egne små. Spesielt på tilknytningsteori. Og noen vekttall fra lenge siden om barns utvikling. Jeg har dog høyere akademisk utdannelse, så jeg har evnen til å lære meg nytt inkl kritisk sans. Fedrekvote - eksemplet er ikke sammenlignbart da far her ikke tar barnet bort fra mor i flere dager i strekk. Her er det snakk om timer, som jeg nevnte. Far mister fedrekvoten ved brudd, hvorfor det? Jo, fordi at ikke far skal ta med seg barnet i 10 uker, bort fra primær omsorgsperson. Det hjelper ikke å kaste rundt seg med "fagkompetanse" og referanser til artikler, hvis man ikke evner å faktisk forstå problematikken. Det kalles "researcher bias" når man har gjort seg opp en mening på forhånd, og subjektivt leter etter støtte for sitt syn, og ikke vurderer objektivt. Det er ikke foreldet at barn knytter seg til 1 person først, og basert på den trygge tilknytningen utvider repertoaret. Til far, besteforeldre, onkler og tanter, bhg-personale, og videre utover. Les deg opp på tilknyttningsteori, og se dette ift fars rettigheter (som jeg tror er din kjepphest). 3
Peter007 Skrevet 4. oktober 2015 #27 Skrevet 4. oktober 2015 (endret) Jeg er ikke utdannet innen området. Jeg har lest meg opp på barns utvikling ifm at jeg selv skulle ha ansvar for egne små. Spesielt på tilknytningsteori. Og noen vekttall fra lenge siden om barns utvikling. Jeg har dog høyere akademisk utdannelse, så jeg har evnen til å lære meg nytt inkl kritisk sans. Fedrekvote - eksemplet er ikke sammenlignbart da far her ikke tar barnet bort fra mor i flere dager i strekk. Her er det snakk om timer, som jeg nevnte. Far mister fedrekvoten ved brudd, hvorfor det? Jo, fordi at ikke far skal ta med seg barnet i 10 uker, bort fra primær omsorgsperson. Det hjelper ikke å kaste rundt seg med "fagkompetanse" og referanser til artikler, hvis man ikke evner å faktisk forstå problematikken. Det kalles "researcher bias" når man har gjort seg opp en mening på forhånd, og subjektivt leter etter støtte for sitt syn, og ikke vurderer objektivt. Det er ikke foreldet at barn knytter seg til 1 person først, og basert på den trygge tilknytningen utvider repertoaret. Til far, besteforeldre, onkler og tanter, bhg-personale, og videre utover. Les deg opp på tilknyttningsteori, og se dette ift fars rettigheter (som jeg tror er din kjepphest).Mot flere av dine påstander tar det tid å finne kilder. Men ved samlivsbrudd og pappaperm kxn dere lese under NAV no foreldre penger. Mor må søke om å gå fars fedrekvote ved samlivsbrudd. Dette når far har har krav på dette. Eventuelt dele opp fars kvote med mor. Er far interessert i kvoten er den hans bi utgangspunkt. Mener dette var så lenge folkeregisteret adr. var lik før 10 uker fødsel. Jeg tror du må moderer deg ganske mye i forhold til slik dette med to foreldre oppfattes vi dag. Tilknytning skjer personer en er sammen med. Jeg ser du ikke har forklart din teori om ny tilknytning etter lite samvær. Hvor god blir denne ovs. Sier din bok noe nom dette? I et tidligere innlegg var savn ved 5 min. Skadelig nevner du. Jeg har heller ikke sagt barn kan knyttes til en person. Det jeg sier er at de kan knyttes til begge foreldrene. Ikke at den ene av de knyttes til som besteforeldre. Når barnet er 12 mnd.er det tid for barnehagen. Altså under tre år. Er dette også skadelig for barnet? Ut fra dine påstander er dette skadelig. Jeg har registrert du ramser opp far sammen med barnehage personale. Du mener da at far likestilles med de som en person i barnets liv. Ja da lurer jeg på hvor du har denne teorien fra? Er det fra en feministisk gruppe? Jeg kan ikke skjønne hvordan du kan utrykke deg slik og ha faglig dekning. En sædsprut ig barnebidrag er alt barnet trenger fra far for å kunne ha en far sier du. Endret 4. oktober 2015 av Peter007
Peter007 Skrevet 4. oktober 2015 #28 Skrevet 4. oktober 2015 For en 6 mnd baby, så er 40% også for mye. I den alderen trenger barnet fast tilholdssted hos nr 1, så må andre nære komme ofte på besøk/ ta med barnet på samvær på 2 timer el.l. Så over tid bygge og forsterke relasjonen, og utvide sakte men sikkert over tid. Vanlig samvær er 60/40. Altså 10 døgn i mnd. Hvordan tenker du stoppe dette når barneloven har dette som retningsgivende samvær. Alder er ikke nevnt der. Hjemmel for å nekte dette må baseres på vurdering i vært enkelt tilfelle. Dette ksn kun en rettslig kjennelse avgjøre.
Barbamamma Skrevet 4. oktober 2015 #29 Skrevet 4. oktober 2015 Lurer på det samme Vi bor ikke i gåavstand, men ikke langt fra hverandre. Men vi ønsker egentlig at barna har fast bosted hos mor, og at far kommer til barna og har "samvær" med dem der, gjør det de ønsker og vil og kanskje han har de med hjem til seg. Men for barna sin del er det viktig at de har ett sted å sove og slik. Når de blir eldre kan man jo vurdere at de bor hos far den tida han har "samvær", men per dags dato er ikke bosituasjonen til far helt ok, så det er på mange måter bra at de slipper ut der og slik hele veien. Det er også far veldig enig i. Jeg mener sterkt at barn bør ha ett fast bosted, og at de er på besøk hos den andre. Dette innebærer ingen favorisering, men gjør det enklere for barn å slå rot. 50/50 er kun best for foreldrene, 3
Peter007 Skrevet 4. oktober 2015 #30 Skrevet 4. oktober 2015 (endret) . Endret 4. oktober 2015 av Peter007
Peter007 Skrevet 4. oktober 2015 #31 Skrevet 4. oktober 2015 Du er tydeligvis bare opptatt av fars rettigheter, men du må vel likevel se at 7,5 timers adskillelse fra hovedtilknytningsperson er noe annet enn 1 uke eller 14 dager? Når hovedtilknytningsperson er der når baby våkner om morgenen og legger seg om kvelden? Og dermed gjør det trygt for baby å knytte seg til flere og flere? Skjønner du i det hele tatt mekanismene? Anonymous poster hash: d5068...0ec Du er anonym i denne diskusjonen så deg svarer jeg ikke.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2015 #32 Skrevet 4. oktober 2015 Du er anonym i denne diskusjonen så deg svarer jeg ikke. Det er opp til deg, men jeg blir ikke mindre anonym for deg ved å vise brukeren min. Jeg tror at du ikke har et godt svar. Barneloven er viktig ved samværsfordeling, men den går heldigvis ikke foran barns behov, som er annerledes når de er babyer enn når de blir større.Anonymous poster hash: d5068...0ec 1
Dalila Skrevet 4. oktober 2015 #33 Skrevet 4. oktober 2015 Vanlig samvær er 60/40. Altså 10 døgn i mnd. Hvordan tenker du stoppe dette når barneloven har dette som retningsgivende samvær. Alder er ikke nevnt der. Hjemmel for å nekte dette må baseres på vurdering i vært enkelt tilfelle. Dette ksn kun en rettslig kjennelse avgjøre. En baby blir ikke idømt 60-40, heldigvis. Uansett hva vanlig samvær er. Vanlig samvær kan man begynne å nærme seg gradvis når grunnleggende tilknytning er etablert.
Peter007 Skrevet 4. oktober 2015 #34 Skrevet 4. oktober 2015 En baby blir ikke idømt 60-40, heldigvis. Uansett hva vanlig samvær er. Vanlig samvær kan man begynne å nærme seg gradvis når grunnleggende tilknytning er etablert. Ja det er korrekt og her er tilknytning etablert. Far og mor bor sammen. De har gjort siden barnets fødsel
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2015 #35 Skrevet 4. oktober 2015 Gå i seg selv. Hvem har størst ego i tråden her. Og igjen så beviser du at du gir blankt faen i barnets rettigheter. Mannfolk, kun opptatt av seg selv. Blir oppgitt av sånne som deg som ikke har litt kritisk sans for det viktigste her, nemlig barnet. Men det er synd, svarene dine reflekterer dine meninger og at barna om dagen ikke er verdt mer enn en veske for deg. Anonymous poster hash: 7678f...529 1
Peter007 Skrevet 4. oktober 2015 #36 Skrevet 4. oktober 2015 Barna er forholdsvis små, 2.5år og 6mnd. Jeg og bf flytter fra hverandre nå. Ønsker selvsagt at begge skal få ta del i oppveksten og omsorgen til barna mest mulig. Ser for oss 50/50, men da de er små ser vi for oss at bf kommer til barna, hos mor, og tilbringe resten tid med dem der, reiser ut på besøk, eller hva enn de ønsker. Jeg som mor ønsker at far og barn skal ha så naturlig og enkelt forhold som mulig. Det skal sies at så langt så er sammaveidet oss i mellom veldig bra, så per dags dato ser dette uproblematisk ut. Men man vet jo aldri hva som kan skje heller Noen som har noen gode forslag? Erfaringer? Dette er veldig nytt for oss, (vi skal snart til Fvk )Anonymous poster hash: 2a730...a6d Hei Ts. Er dere kommet noe nærmere en løsning? Jeg ser det er blitt reaksjoner på mine innlegg. Det er ikke noe store reaksjoner mot at jeg foreslo at eldste kunne bo hos far. At det også var 50/50 på eldste. Det er først og fremst yngste barnet som har skapt reaksjoner. Det er blitt misforstått oc misbrukt mye av det jeg har skrevet. Det er først og fremst forskjellige forslag og muligheter. Dere som foreldre som vet best. Lykke til.
Dalila Skrevet 4. oktober 2015 #37 Skrevet 4. oktober 2015 Ja det er korrekt og her er tilknytning etablert. Far og mor bor sammen. De har gjort siden barnets fødsel Det er ikke anbefalt å ha delt omsorg eller tilnærmet delt for barn under 5 år. Dette praktiseres også i retten.
Sunnfjording Skrevet 4. oktober 2015 #38 Skrevet 4. oktober 2015 Høres helt sykt ut å gå fra hverandre med to så små barn. Ble det slutt fordi dere er slitne liksom?
Peter007 Skrevet 4. oktober 2015 #39 Skrevet 4. oktober 2015 (endret) Det er ikke anbefalt å ha delt omsorg eller tilnærmet delt for barn under 5 år. Dette praktiseres også i retten.Hei ja jeg er klar over at det i rettssak dømmes det oftest bosted til den ene forelder mor. Jo yngre jo oftere som du skriver.Dette pga.at konflikten ansees hemmende for et samarbeid når det er snakk om delt bosted. Jeg kan tilføye at far fom regel får tilkjent 40% samvær der dette er praktisk mulig. Videre at fedre som ikke har foreldreansvar får tilkjent dette om de ikke har noe spesielt negativt mot seg når det gjelder barn. Endret 4. oktober 2015 av Peter007
Sharon90 Skrevet 4. oktober 2015 #40 Skrevet 4. oktober 2015 Jeg flytter til et ordentlig hus med alt som vi trenger. Hage, veranda og trygt byggefelt. Far eier huset vi flytter fra, han kjøper oss ikke ut eller noe slik. Og som nevnt er det ikke helt ideelt at barna bor her, noe han er veldig enig i. Og ja, jeg er ung. (90 modell) Han ønsker heller å komme dit vi flytter for sine samvær pluss å selvsagt ta de med på ting hele dagene om han vil, men at de bor fast hos meg. Å dele de opp kan gå til en viss grad i ny og ned... Veldig spent på hva Fvk sier også vi da, vi ønsker kun barnas beste. Men synd om det betyr at han "bør" ha mindre samvær liksom, at 50/50 kun er for oss foreldre ... Vi ønsker jo begge å delta så mye som mulig. Spesielt siden de er så små. Sammarbeidet vårt er såpass bra at jeg ser for meg at han kommer og går som han vil hos meg, det er tross alt hans barn og han bør ha "fri tilgang" til å få være med dem.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå