Gå til innhold

Barnebidrag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min man har et barn med en fra tidligere som er 11 år. Vi har en på felles 7 år. Denne personen er en supervanskelig person, som gjør alt for å være vrang, og er ikke interessert å bidra til at sønnen får et godt forhold til sin halvsøsken. Hun har altså tidligere prøvd å ødelegge samvær x-antall ganger, og det har gått 1,5 mnd, før min mann har fått brev fra nav om at han ikke har samvær og hun søker om økt bidrag. Dette er jo fordi hun ødelegger og saboterer. For 2,5 år siden ble hun sammen med en annen og fødte 2 barn på under 2 år. Bra for henne, samværet fungerte noenlunde, selv om de kunne gå uker mellom hver gang. 

 

Vårt barn på 7 år forguder sin bror, og gleder seg for hver gang han kommer. Denne moren gjør personlig ingenting for sin egen sønns fremtid og forholde med familien på far siden. Det er han som kommer til å tape på det, på lengre sikt. Sønnen som tidligere var en søt liten gutt, har de senere årene blitt mer og mer vrang. Klager over ting hos oss, føler at vi prioriterer vår fremfor han. At vårt eget barn får mer enn han, at faren er strengere med han, enn med vårt eget. Ingenting av dette har kommet frem før nå, både moren og hennes familie har sagt til faren eller meg om hva denne gutten har opplevd vanskelig hos oss, før det plutselig skjærte seg helt. Hadde vi vært klar over det, kunne vi ha snakket med han om dette, og oppklarert misforståelser. Vårt eget får ingenting x-tra, utover ting vi faktisk må kjøpe til hun, ikke utover det som er vanlig. Faktisk er det omvendt, jeg ga min gamle iPhone 4 til han til jul ifjor (han visste at han kom til å få en gammel og ikke en helt ny da vi syns han var for ung til en splitter ny iPhone). Denne hadde jeg egentlig tenkt å beholde til vår felles, men bestemt meg for å gi til han isteden, da han tross alt er eldre, og 7-åringen trenger ikke iphone som sin første telefon. 

 

Det som skjærte seg var at vi var på en leid hytte i sommer, hvor jeg la merke til at han dulta litt mye borti 7-åringen, slik at hun falt. Tenkte ikke noe over det, da jeg trodde de bare lekte. Hver gang vi gjorde noe han hadde lyst til, så var det greit, men han ble snurt hvis 7-åringen fikk bestemme.Allerede etter 3-4 dager ble han sint for noe på 7-åringen, som gjorde at han ringte moren, og ba henne hente. Noe hun gjør uten å spørre hva som var problemet. Etter dette har hun ikke sendt han, det kan godt være at han ikke vil, men hun prøver ikke en gang. 

 

Personlig tror jeg dette er grunnet at det vil gi henne økt barnebidrag. Hun har nå fått 2 barn på 2 år. Den yngste nå i august. Hun har ikke jobbet i mellom, og har derfor ingen lønn eller svangerskapspenger.

 

Så til selve spørsmålet: Er det noe nytt ift barnebidrag når mor har fått barn med noen andre, og derfor null lønn. Må han betale 100% bidrag gr null samvær når moren saboterer, og fordi mor har ingen inntekt. 

 

Sorry, ble litt lang. Men følte at litt bakgrunnshistorie ble nødvendig. Har ikke fått med alt, men denne moren er virkelig en vanskelig kjerring (unnskyld ordbruket). 



Anonymous poster hash: 357b7...aa4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Min man har et barn med en fra tidligere som er 11 år. Vi har en på felles 7 år. Denne personen er en supervanskelig person, som gjør alt for å være vrang, og er ikke interessert å bidra til at sønnen får et godt forhold til sin halvsøsken. Hun har altså tidligere prøvd å ødelegge samvær x-antall ganger, og det har gått 1,5 mnd, før min mann har fått brev fra nav om at han ikke har samvær og hun søker om økt bidrag. Dette er jo fordi hun ødelegger og saboterer. For 2,5 år siden ble hun sammen med en annen og fødte 2 barn på under 2 år. Bra for henne, samværet fungerte noenlunde, selv om de kunne gå uker mellom hver gang. 

 

Vårt barn på 7 år forguder sin bror, og gleder seg for hver gang han kommer. Denne moren gjør personlig ingenting for sin egen sønns fremtid og forholde med familien på far siden. Det er han som kommer til å tape på det, på lengre sikt. Sønnen som tidligere var en søt liten gutt, har de senere årene blitt mer og mer vrang. Klager over ting hos oss, føler at vi prioriterer vår fremfor han. At vårt eget barn får mer enn han, at faren er strengere med han, enn med vårt eget. Ingenting av dette har kommet frem før nå, både moren og hennes familie har sagt til faren eller meg om hva denne gutten har opplevd vanskelig hos oss, før det plutselig skjærte seg helt. Hadde vi vært klar over det, kunne vi ha snakket med han om dette, og oppklarert misforståelser. Vårt eget får ingenting x-tra, utover ting vi faktisk må kjøpe til hun, ikke utover det som er vanlig. Faktisk er det omvendt, jeg ga min gamle iPhone 4 til han til jul ifjor (han visste at han kom til å få en gammel og ikke en helt ny da vi syns han var for ung til en splitter ny iPhone). Denne hadde jeg egentlig tenkt å beholde til vår felles, men bestemt meg for å gi til han isteden, da han tross alt er eldre, og 7-åringen trenger ikke iphone som sin første telefon. 

 

Det som skjærte seg var at vi var på en leid hytte i sommer, hvor jeg la merke til at han dulta litt mye borti 7-åringen, slik at hun falt. Tenkte ikke noe over det, da jeg trodde de bare lekte. Hver gang vi gjorde noe han hadde lyst til, så var det greit, men han ble snurt hvis 7-åringen fikk bestemme.Allerede etter 3-4 dager ble han sint for noe på 7-åringen, som gjorde at han ringte moren, og ba henne hente. Noe hun gjør uten å spørre hva som var problemet. Etter dette har hun ikke sendt han, det kan godt være at han ikke vil, men hun prøver ikke en gang. 

 

Personlig tror jeg dette er grunnet at det vil gi henne økt barnebidrag. Hun har nå fått 2 barn på 2 år. Den yngste nå i august. Hun har ikke jobbet i mellom, og har derfor ingen lønn eller svangerskapspenger.

 

Så til selve spørsmålet: Er det noe nytt ift barnebidrag når mor har fått barn med noen andre, og derfor null lønn. Må han betale 100% bidrag gr null samvær når moren saboterer, og fordi mor har ingen inntekt. 

 

Sorry, ble litt lang. Men følte at litt bakgrunnshistorie ble nødvendig. Har ikke fått med alt, men denne moren er virkelig en vanskelig kjerring (unnskyld ordbruket). 

Anonymous poster hash: 357b7...aa4

 

Jeg tror nok at far må betale bidrag ut i fra hvor ofte han har samvær, det blir ikke tatt hensyn til at mor saboterer-I så fall må  far krev mer samvær og få gjennomført samværet. Vet ikke helt gangen i det. Men familievernkontoret er en instans som kan hjelpe ham. At mor har null lønn og to nye barn har ingen ting med bidraget far skal betale for sitt barn, og påvirker ikke størrelsen på bidraget.

Anonymous poster hash: 223f6...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at far må betale bidrag ut i fra hvor ofte han har samvær, det blir ikke tatt hensyn til at mor saboterer-I så fall må  far krev mer samvær og få gjennomført samværet. Vet ikke helt gangen i det. Men familievernkontoret er en instans som kan hjelpe ham. At mor har null lønn og to nye barn har ingen ting med bidraget far skal betale for sitt barn, og påvirker ikke størrelsen på bidraget. Anonymous poster hash: 223f6...468

Men det kan påvirke bidraget at han har et felles barn med ts.

Anonymous poster hash: 29b1b...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La mor prøve seg. Vis til samværsavtalen, og at det den siste tiden har vært endringer, som mor han initiert. Om barnet velger å være hos far eller ikke har ingenting med økt bidrag å gjøre, så fremt hun ikke har søkt og fått gjennom en ny avtale, der far har skrevet under på at barnet ikke er hos han.

Kjenner til situasjonen og mor har prøvd her og... kom ikke gjennom på grunnlag av å være kjerring ;) Ut fra vår situasjon, har ikke dere noe å bekymre dere for, så fremt ikke samværsavtalen fysisk blir endret. Og det kan ikke hun gjøre alene uten samtykke.

Anonymous poster hash: 86b54...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS.

Kjedelig med en slik situasjon for dere.

Endringer i samvær der mor saboterer kan føre til økning i bidrag om mor kontakter NAV og SIER far ikke har samvær. Far må BEVISE for NAV at mor saboterer. Dette er NAVs retningslinjer å jobbe etter.

Ikke skyt saksbehandler hos NAV for dette er instrukser fra oven.

 

Men blir ikke mor trodd så øker ikke bidraget.

 

Far MÅ klage innen fristen (3uker, forvaltningsloven) på vedtak som dette ellers blir alt vanskeligere.

 

Far må samle beviser og legge de fram for NAV i slike tilfeller. Dette fra skole, SFO, barnehage ol.

Jeg kaller dette syke regler, det vil si det er merkelig at ikke begge foreldre må bevise hva som er realiteten og ikke bare den som har samvær.

 

Under slike omstendigheter kan far fremsette krav om bosted barnet om mor her ikke bedrer seg.

 

Mors inntekt er også avgjørende for bidraget. Hvor mye jobber hun, jobber hun bare litt deltid for det passer henne best holder ikke dette i bidragssammenheng om hun er arbeidsfør.

Far kan her kreve at hun jobber minst 80%. Eller det vil egentlig si at hun blir stipulert en inntekt 80% som grunnlag for bidraget.

Krav rettes NAV om de har fastsatt bidrag.

 

Mors antall barn påvirker ikke bidraget.

Fars antall barn kan påvirke bidraget om han kommer under det som er satt som minimum. Det vil si maks.25% av brutto inntekt skal gå til bidrag. Det kan også være han kommer under grensen for å betale bidrag om han trekkes fullt. Da blir bidrag redusert slik han kommer på grensen til min. levekostnader.

Hender det siste her vil kone/samboers inntekt også gjelde som grunnlag for inntekt ved beregning av bidrag. 

 

Ellers er det både fars inntekt og samvær som innvirker på bidraget, samt mors inntekt.

Endret av Peter007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La mor prøve seg. Vis til samværsavtalen, og at det den siste tiden har vært endringer, som mor han initiert. Om barnet velger å være hos far eller ikke har ingenting med økt bidrag å gjøre, så fremt hun ikke har søkt og fått gjennom en ny avtale, der far har skrevet under på at barnet ikke er hos han.

Kjenner til situasjonen og mor har prøvd her og... kom ikke gjennom på grunnlag av å være kjerring ;) Ut fra vår situasjon, har ikke dere noe å bekymre dere for, så fremt ikke samværsavtalen fysisk blir endret. Og det kan ikke hun gjøre alene uten samtykke.

Anonymous poster hash: 86b54...355

Hei,

 

Har et direkte spr til deg. Min datter bor hos sin far som har hovedomsorg for henne. I det siste har han og hans mor begynt å trenere utsette samvær med barnet mitt. Og setter henne kanskje litt opp mot meg, så hun gjerne ikke vil dra alltid.

 

kan han få endret bidrag da, når jeg ikke har endret samværsavtalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her

 

Det foreligger ingen samværsavtale. Moren har aldri vært interessert i ha noe som helst skriftelig. Det eneste beviset min man har er gjentagende meldinger han har sendt til moren. Med spørsmål om å prate ift samvær, hun har ikke svart når han har ringt, når han har sendt melding osv. 

 

Disse meldingene har han prøvd å vise til nav......men de har ikke godtatt dette som bevis. Jeg forstår virkelig ikke at staten godtar mødrene kan holde på sånt...........at det ikke finnes noe regel som fanger opp saboterende mødre.

 

NÅ fikk han igjen brev fra nav om at mor ønsker økt bidrag fordi sønnen ikke har samvær. Hun har søren meg ikke sendt han hit siden juni.



Anonymous poster hash: 357b7...aa4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

TS her

 

Det foreligger ingen samværsavtale. Moren har aldri vært interessert i ha noe som helst skriftelig. Det eneste beviset min man har er gjentagende meldinger han har sendt til moren. Med spørsmål om å prate ift samvær, hun har ikke svart når han har ringt, når han har sendt melding osv. 

 

Disse meldingene har han prøvd å vise til nav......men de har ikke godtatt dette som bevis. Jeg forstår virkelig ikke at staten godtar mødrene kan holde på sånt...........at det ikke finnes noe regel som fanger opp saboterende mødre.

 

NÅ fikk han igjen brev fra nav om at mor ønsker økt bidrag fordi sønnen ikke har samvær. Hun har søren meg ikke sendt han hit siden juni.

Anonymous poster hash: 357b7...aa4

 

Hei TS.

ADVOKAT er nok den beste løsningen.

Er din mann medlem ag fagforening får han dekket noe. Et brev til henne fra en advokat kan kanskje vekke henne.

Jeg vet NAV har krav om beviser fra far i slike sitasjoner. Fra mor holder det med en skriftlig påstand. Kjønnsdiskrimineringen og forskjells-behandling til de grader.

 

Innkall til møte med familievernkontoret med krav om 40% samvær SKRIFTLIG avtale. Dette er ca.10 døgn i mnd. med overnatting.

Dette får alle menn i en eventuell rettsak om det kommer så langt. Dette om far har muligheter til dette og ønsker.

En normal mann får dette, det er rettspraksis og hjemmel i barneloven.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-04-08-7?q=barnelova.no#KAPITTEL_7

 

Omfanget av samværet § 43.

Sitat: I avtale eller avgjerd om samvær skal det mellom anna leggjast vekt på omsynet til best mogleg samla foreldrekontakt, kor gammalt barnet er, i kva grad barnet er knytt til nærmiljøet, reiseavstanden mellom foreldra og omsynet til barnet elles. Vert det avtala eller fastsett «vanleg samværsrett», gjev det rett til å vere saman med barnet ein ettermiddag i veka med overnatting, annakvar helg, til saman tre veker i sommarferien, og annankvar haust-, jule-, vinter- og påskeferie.

 

Dersom den som har foreldreansvaret eller som barnet bur hos hindrar at ein samværsrett kan gjennomførast, kan den som har samværsretten krevje ny avgjerd av kven som skal ha foreldreansvaret eller kven barnet skal bu saman med, jf. § 64.

 

§ 42.Barnet sin rett til samvær.

Barnet har rett til samvær med begge foreldra, jamvel om dei lever kvar for seg. Foreldra har gjensidig ansvar for at samværsretten vert oppfyld. Dersom ein av foreldra vil flytte, og det er avtale eller avgjerd om samvær, skal den som vil flytte, varsle den andre seinast seks veker før flyttinga.

Barnet har krav på omsut og omtanke frå den som er saman med barnet. Den som er saman med barnet, kan ta avgjerder som gjeld omsuta for barnet under samværet.

 

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2008-9/id508158/?q=&ch=12

Flertallet i utvalget – Haavind, Kristensen, Musæus, Ribe-Anderssen, Rusten, Strandbakken, Thuen og Unneberg – mener regelen om «vanleg samværsrett» bør beholdes, men slik at samværet utvides. Flertallet anser det som viktig at «vanleg samværsrett» omfatter en overnatting i uken, slik at forelderen med samværsrett får «hverdagskontakt» med barnet. I mange tilfelle vil det også være hensiktsmessig at hverdagsovernatting legges til helgesamværet, og således utvider helgesamværet annenhver uke til en «oval helg». Annenhver helg endres ikke, men kan etter avtale strekkes fra henting etter skole/barnehage på fredag til levering på skole/barnehage mandag morgen. I så fall vil dette utgjøre fem overnattinger per 14. dag.

Sommerferien utvides fra to til tre uker. Antall ferier utvides til også å inkludere høst- og vinterferie. I praksis deles ofte de ulike feriene opp slik at foreldrene tar annenhver ferie, og det understrekes derfor at definisjonen kun angir rammene og antall dager. For å unngå usikkerhet omkring antall dager og når de ulike feriene begynner og slutter, bør man ta utgangspunkt i skoleruten. Flertallet vil fremheve at det i avtaler eller avgjørelser om samvær blant annet skal legges vekt på barnets mening og hvor gammelt barnet er, hensynet til størst mulig samlet foreldrekontakt, i hvilken grad barnet er knyttet til nærmiljøet, reiseavstanden mellom foreldrene og hensynet til barnet ellers. «Vanleg samværsrett» i ovenstående omfang kan i noen tilfelle være for omfattende, for eksempel for de helt minste barna eller ved oppstart/opptrapping av samvær etter samværsavbrudd. Flertallet vil vektlegge foreldrenes avtalefrihet, og anser derfor ikke «vanleg samværsrett» som verken et minimumssamvær eller et hinder for et mer omfattende og fleksibelt samvær.

 

Her er det bare og ignorere det hele og ta saken videre.

NAV kan fatte så mye vedtak de vil men de er ikke den siste rettsinstansen.

Har far hatt lite samvær nå pga. mors sabotasje kan dette være vanskelig å bevise. Dette jeg nå har skrevet er ment fra nå av.

 

Stå på.

 

Ps.Far burde tatt tak i dette tidligere.

Endret av Peter007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Har et direkte spr til deg. Min datter bor hos sin far som har hovedomsorg for henne. I det siste har han og hans mor begynt å trenere utsette samvær med barnet mitt. Og setter henne kanskje litt opp mot meg, så hun gjerne ikke vil dra alltid.

kan han få endret bidrag da, når jeg ikke har endret samværsavtalen?

I et halvt år bodde barnet kun hos mor, hvor avtalen ikke var endret eller skrevet under på. Far betalte ikke mer i bidrag fordi det ikke var en avtale begge skrev under på. Dermed stod annenhver helg oppført frem til den ble fysisk endret et halvt år senere. Om dette er den generelle regelen, hvor det må ligge dokumentasjon på endret samvær, så endres ikke bidraget.

Anonymous poster hash: 86b54...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut ifra hva jeg leser innleggene til TS så høres det ikke akkurat ut som at far VIL ha samvær med sønnen sin,  er dere helt sikre på at det er mor som ødelegger eller gjør hun det på vegne av sin sønn som faktisk ikke vil ?

Far må jo selvfølgelig sørge for å få skriftelig samværsavtale, far må sørge for å få hentet sønnen sin til avtalt samvær. Kan ikke bare sitte på sofaen å vente på at han skal dukke opp?

Hva med at far viser litt interesse for sin sønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...