Gå til innhold

Jeg er så lei av bloggverden at jeg vil spy!

Gjest CecilieX

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er virkelig helt surrealistisk at jante- og misunnelsesargumenter florerer i så stor grad i bloggdebatten. Alle journalister som skriver kritisk om bloggere, blir kalt misunnelige og pengene brukes som argument hele tiden. Jeg tenker at det er viktig å snakke om hvor store summer disse folka drar inn på bloggingen sin. Ikke fordi jeg er misunnelig, men fordi betalingsviljen der ute viser med all tydelighet hvor villige aktørene er til  å betale store penger for den innflytelsen bloggerne har på leserne sine. Det MÅ da snart bli slutt på at krampegråt og søvnløshet og misbruk av mobbekortet brukes ( og får medieoppmerksomhet) hver gang noen ytrer noe son likner kritikk av bloggere. Og nei, å engasjere seg mot palmeolje fritar ikke for ansvar for ekstremt kroppsfokus.

Endret av pøbelsara
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.12.2015 den 19.01, Sitronmelis skrev:

slettet

Endret av soffapute
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun der Anki Gerhardsen skal angripe noen som hun mener skaper kroppshysteri og dårlig selvbilde hos unge jenter, så burde hun jo heller se til Helle Bornstein og det jævla banansnakket. Er ikke det med på å skape kroppshysteri og dårlig selvbilde i like stor grad som det Sophie Elise liksom gjør? Sophie har jo også aldri anbefalt noen å fikse på utseende. Men her får hun nærmest skylden for at alle jenter der ute har dårlig selvbilde og sliter med selvskading.
Og fordi om jenta har fikset på utseende så betyr det ikke at hun er mindre smart, og hun har like stor ytringsfrihet som alle oss andre. Hvorfor kan ikke Sophie Elise skrive om samfunnsdebatterte innlegg og bli tatt seriøst? Dette her blir for dumt syns nå jeg! Men så er vel jeg også en av de få der ute som syns det og.

har du lest artikkelen? Du har misset et poeng eller to. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun der Anki Gerhardsen skal angripe noen som hun mener skaper kroppshysteri og dårlig selvbilde hos unge jenter, så burde hun jo heller se til Helle Bornstein og det jævla banansnakket. Er ikke det med på å skape kroppshysteri og dårlig selvbilde i like stor grad som det Sophie Elise liksom gjør? Sophie har jo også aldri anbefalt noen å fikse på utseende. Men her får hun nærmest skylden for at alle jenter der ute har dårlig selvbilde og sliter med selvskading.

Jeg tror ikke AG vil legge all skyld for kroppsfokus på SE, men at SE ble valgt som eksempel fordi hun er en av de aller mest leste blant en ung lettpåvirkelig lesergruppe. AG kunne forøvrig med fordel ha droppet beskrivelsen av utseendet til SE, det er også helt typisk at mediene gnidde det ytterligere inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du lest artikkelen? Du har misset et poeng eller to. 

Har lest hele artikkelen ja! Og jeg mener det ble veldig usakelig da mye av det gikk på Sophie Elises utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.12.2015 den 19.25, Sitronmelis skrev:

slettet

Endret av soffapute
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest hele artikkelen ja! Og jeg mener det ble veldig usakelig da mye av det gikk på Sophie Elises utseende.

ja, det kan jeg tildels være enig i. Men fikk du ikke med deg poenget? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og fordi om jenta har fikset på utseende så betyr det ikke at hun er mindre smart, og hun har like stor ytringsfrihet som alle oss andre. Hvorfor kan ikke Sophie Elise skrive om samfunnsdebatterte innlegg og bli tatt seriøst? Dette her blir for dumt syns nå jeg! Men så er vel jeg også en av de få der ute som syns det og.

Anki Gerhardsen tar jo nettopp til orde for at det er på tide å ta SE seriøst. Det er det kommentaren hennes handler om. Å ta folk som ytrer seg i offentligheten seriøst betyr blant annet å gjøre ytringene deres, og mediet de ytrer dem i, til gjenstand for kritisk journalistisk søkelys. Det skjer ikke med SE og andre rosabloggere.

Å peke på at SE er en medieaktør med makt (i kraft av lesertall og omsetning), og at hun dermed har et ansvar for hvilke verdier hun forfekter, slik Gerhardsen gjør, er nettopp å ta SE seriøst. Å forsvare seg med at dette er mobbing og personangrep, slik SE gjør, er det motsatte.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skuffende svar fra SE, synes jeg. Har hatt litt sansen for henne, hun er et bittelite friskt pust i en ellers grå-grå bloggverden. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff

Dagbladet publiserer Sophie Elises blogginnlegg under "meninger". Jeg har ikke villet gi klikk på bloggen, men her kan man fritt lese svaret hennes.

http://www.dagbladet.no/2015/12/08/kultur/meninger/debatt/sophie_elise_isachsen/42296601/

Jeg blir ordløs. Offer og stakkars meg. "Jeg er bare ei ung jente....." 

Offer-rollen. Forventet du noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff

For de engasjerte så har diskusjonen begynt på aktuelt-forumet, eller det er vell ikke den store diskusjonen ennå for alle har sagt seg enig med Gerhardsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir fremdeles fascinert over hvordan enkelte bloggere knytter bloggen sin så tett opp til livet sitt, profiterer noe voldsomt på dette og skaper et firma basert på bloggen, og når man kritiserer måten forretningen blir gjort på, da er man plutselig "bare en stakkars jente". 

Har sagt det før, og sier det gjerne igjen, masse kudos til dere som virkelig tar opp disse tingene og setter søkelyset på et medium som så sårt trenger kritiske blikk. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Offer-rollen. Forventet du noe annet?

Nei, jeg forventet ikke noe annet, det var derfor jeg ikke klikket meg inn på bloggen hennes for å lese. Jeg pleier å bli ordløs, når jeg har litt for mye jeg vil si. Jeg visste ikke egentlig hvor jeg skulle begynne, det var rett og slett for mye å gripe tak i ;-)

Forøvrig er det jo fantastisk at hun faktisk illustrerer Anki Gerhardsens poeng til fulle, med blogginnlegget sitt. Lurer på hvorfor det ikke finnes noe kommentarfelt under dette innlegget på Dagbladet. Det bekrefter vel akkurat poenget det også, at Sophie må beskyttes, mens Anki G ikke måtte det. 

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff

Nei, jeg forventet ikke noe annet, det var derfor jeg ikke klikket meg inn på bloggen hennes for å lese. Jeg pleier å bli ordløs, når jeg har litt for mye jeg vil si. Jeg visste ikke egentlig hvor jeg skulle begynne, det var rett og slett for mye å gripe tak i ;-)

Forøvrig er det jo fantastisk at hun faktisk illustrerer Anki Gerhardsens poeng til fulle, med blogginnlegget sitt. Lurer på hvorfor det ikke finnes noe kommentarfelt under dette innlegget på Dagbladet. Det bekrefter vel akkurat poenget det også, at Sophie må beskyttes, mens Anki G ikke måtte det. 

Helt enig. Hun bekrefter poenget hennes helt perfekt med å gå rett inn i den offer-rollen, men det tror jeg faktisk at Gerhardsen forventet at kom til å skje når hun skrev det innlegget. 

VG og Dagbladet har valgt å hylle denne offerrollen hennes. De har laget artikler i sin nettavisen med tittel, innhold og bilder som bevisst prøver å få leseren til å sympatisere med Sophie Elise i denne saken. Det er ingen tvil om hvilken sin side de står på og hvilket poeng de ønsker å fremme. Synd, egentlig. Nå blir jo bare Sophie Elise enda mer fyrt opp at hun er så stakkarslig og det er bare synd på henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest CecilieX

Jeg som blogger så meg selvsagt nødt til å kaste meg inn i debatten ved å skrive et innlegg om dette. Jeg valgte å kalle innlegget "Sophie Elise - du er ikke et offer!"

http://emiliesskap.blogg.no/1449595063_sophie_elise__du_er_i.html

Skikkelig bra innlegg, gir deg gjerne klikk på det! Første blogger i denne saken som faktisk evner å skille mellom hets og konstruktiv kritikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som blogger så meg selvsagt nødt til å kaste meg inn i debatten ved å skrive et innlegg om dette. Jeg valgte å kalle innlegget "Sophie Elise - du er ikke et offer!"

http://emiliesskap.blogg.no/1449595063_sophie_elise__du_er_i.html

Blogginnlegget ble høytlesing her i stuen, og du fortjener en :blomst:

(En liten rettelse: Det skal stå Forbrukerombudet, ikke Forbrukerrådet). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blogginnlegget ble høytlesing her i stuen, og du fortjener en :blomst:

(En liten rettelse: Det skal stå Forbrukerombudet, ikke Forbrukerrådet). :)

Tusen takk, jeg skal rette det så snart jeg har trykket på "send inn svar"-knappen under her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...