Gå til innhold

Jeg er så lei av bloggverden at jeg vil spy!

Gjest CecilieX

Anbefalte innlegg

--klipp--

Bra det blir fokus på dette. Nå har jo bokanmeldelser i aviser nesten forsvunnet, på grunn av kutt i kostnader. Det må kuttes, fordi andre, deriblant bloggerne, spiser av annonsemarkedet. Nok et poeng i forhold til at bloggernes content marketing ødelegger for den frie pressen. 

Nemlig! På tide at samfunnet får øynene opp for hvor mye content marketing ødelegger. Vil vi virkelig at content marketing  skal bli en stor og vanlig del av pressen?  Når blir det content marketing på Dagsrevyen? Eller er det der allerede? 

Bloggerne er absolutt medskyldige i at det er det som holder på å skje. De er på ingen måte 15-åringer som sitter på jenterommet lenger. De er big business og de er med på å tvinge den seriøse pressen til et sted jeg hvert fall ikke ønsker den skal være. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

VG har sak om bloggere som "anmelder" bøker for forlagene

http://www.vg.no/rampelys/bok/bokanmeldelser/forlag-kjoeper-gode-anmeldelser/a/23560620/

Det er vel ingen som tror på at anbefalingene av bøkene er troverdige når det ligger betaling i bunnen? Jeg lurer på hvordan en slik avtale ser ut. Hva hvis bloggeren ikke liker boka, får de da fortsatt betalt? Eller får de bare betalt hvis de liker boka? Blir veldig lett å "like" boka hvis du vet at du får opptil 50.000 for å skrive pent om den.

Bra det blir fokus på dette. Nå har jo bokanmeldelser i aviser nesten forsvunnet, på grunn av kutt i kostnader. Det må kuttes, fordi andre, deriblant bloggerne, spiser av annonsemarkedet. Nok et poeng i forhold til at bloggernes content marketing ødelegger for den frie pressen. 

å her var det nevnt, jeg laget akkurat et nytt innlegg om dette ... og så gikk jeg inn hit. Synes det var flott at VG skrev om dette!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophie Elise skrev i april at hun tok ut 40-50 000 kroner i måneden som hun brukte på seg selv. Den gang mente hun at hun var flink med penger og at dette var et helt normalt forbruk. I dag skrev hun i en spørsmålsrunde på bloggen sin at hun helst ikke bruker penger, og at hun sparer i en evighet og kvier seg for å kjøpe mat... Jeg blir helt paff jeg altså. Hun blir rost opp i skyene uansett hva hun uttaler seg om, men dama kan da umulig ha så mye i topplokket! 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophie Elise skrev i april at hun tok ut 40-50 000 kroner i måneden som hun brukte på seg selv. Den gang mente hun at hun var flink med penger og at dette var et helt normalt forbruk. I dag skrev hun i en spørsmålsrunde på bloggen sin at hun helst ikke bruker penger, og at hun sparer i en evighet og kvier seg for å kjøpe mat... Jeg blir helt paff jeg altså. Hun blir rost opp i skyene uansett hva hun uttaler seg om, men dama kan da umulig ha så mye i topplokket! 

Kanskje hun ble mer nøktern over sommeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har SE misforstått kriteriene for den bloggprisen, tro? Det gjelder jo bare å sanke stemmer nok ... noe som kanskje er en bragd i seg selv, men som ikke sier noe om kvaliteten på det man gjør.

Dersom ens ambisjoner her i livet er "å bli kjent", så er jo målet oppnådd, men hun bør ikke late som om ikke nakenbilder og rosabloggdrama ikke har vært nettopp den veien hun har gått for å få det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har sagt at pappaen har kontrollen over hennes økonomi. Han styrer det meste av hennes penger. At hun tok ut så mye penger i måneden er jo vilt uansett. Husker i en episode av Bloggerne,  hvor hun tok taxi rundt om i Oslo for å lete etter en lader. Lurer på hvor mye den regningen kom på. Hun har sagt hun er flink til å spare men. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest CecilieX

Denne artikkelen stiller noen riktig gode spørsmål.

http://journalisten.no/2015/12/rosablogger-sophie-elise-isachsen-har-ufortjent-støtte-i-mediene

Det handler både om hvordan SE fikk til en imagedreiing, men også om hvorfor bloggere får så stor medieoppmerksomhet, men at dette ikke er en oppmerksomhet som inkluderer et kritisk lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://journalisten.no/2015/12/rosablogger-sophie-elise-isachsen-har-ufortjent-støtte-i-mediene

Det handler både om hvordan SE fikk til en imagedreiing, men også om hvorfor bloggere får så stor medieoppmerksomhet, men at dette ikke er en oppmerksomhet som inkluderer et kritisk lys.

Det var på tide. Takk for deling av lenke. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom inn hit nå nettopp for å dele denne! Likte spesielt godt det avsnittet om at DN og nettrollene er de eneste som tar ansvar for kritikken!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Artikkelen fra journalisten.no hentet jeg fra SoMe-gruppa på Facebook. LKE har forøvrig kommentert på den. Han liker ikke at artikkelforfatteren snakker om at toppbloggerne har fått gjort inngrep. Skulle likt å lenke til den, men får det ikke til uten å blottlegge hele min profil. 

Forøvrig mange bra innspill om blogging på gruppa og interessante kommentarfelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest CecilieX

kom inn hit nå nettopp for å dele denne! Likte spesielt godt det avsnittet om at DN og nettrollene er de eneste som tar ansvar for kritikken!!

Jeg likte også det. Jeg tror jeg kan deler av svaret på hvorfor bloggerne får så stor oppmerksomhet i tradisjonelle medier, det handler om at mediene får klikk på sakene om bloggerne, selvfølgelig. Men hvordan SE sine innspill i samfunnsdebatten har løftet henne opp til å bli en respektert stemme, se det har jeg ikke noe svar på. Misforstå meg rett, jeg synes det er flott at hun bruker sin stemme, men en god del av det hun har kommet med er mer personlige meninger enn faktabaserte uttalelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte også det. Jeg tror jeg kan deler av svaret på hvorfor bloggerne får så stor oppmerksomhet i tradisjonelle medier, det handler om at mediene får klikk på sakene om bloggerne, selvfølgelig. Men hvordan SE sine innspill i samfunnsdebatten har løftet henne opp til å bli en respektert stemme, se det har jeg ikke noe svar på. Misforstå meg rett, jeg synes det er flott at hun bruker sin stemme, men en god del av det hun har kommet med er mer personlige meninger enn faktabaserte uttalelser. 

Er så sant som det er skrevet det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkelen fra journalisten.no hentet jeg fra SoMe-gruppa på Facebook. LKE har forøvrig kommentert på den. Han liker ikke at artikkelforfatteren snakker om at toppbloggerne har fått gjort inngrep. Skulle likt å lenke til den, men får det ikke til uten å blottlegge hele min profil. 

Forøvrig mange bra innspill om blogging på gruppa og interessante kommentarfelt.

Her er direktelenke til SoMe-gruppa og diskusjonen: https://www.facebook.com/groups/183381455078651/permalink/935910753159047/ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er direktelenke til SoMe-gruppa og diskusjonen: https://www.facebook.com/groups/183381455078651/permalink/935910753159047/ :)

Lars Kristian Eriksen da, du som kan og vet alt, har du ikke fått med deg at også MammatilMichelle har tatt silikon i den oppramsingen din?!?

Og hva er det med den mannen, ramser opp hva slags inngrep og behandlinger andre toppbloggere har utført, men skriver ingenting etter hans kones navn? Vel, jeg har sett henne i virkeligheten noen ganger, og det var en ansikt proppfullt av fillers ihvertfall. så hvis han først skal drive og liste opp slik får han føre opp det og, da...

Og den sedvanlige Caroline-har-tatt-støyten-sutringen! Han fikk slengt inn at hun har vært "Norges desidert mest leste blogg i fire år". Beklager, LKE, det er sikkert vondt å vanskelig å gi slipp på, men det virker litt desperat å forsøke tviholde på det verdensbildet.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Takk, Asti.

Jeg lar meg virkelig forundre over hvor hårsåre bloggfolket er. Jeg tror de må på kurs i å forstå hvordan ting ser ut utenfor bloggboblen. Det er beyond me at de ikke greier å ha et kritisk blikk på egen bransje. 

Og Pappahjerte Peter drar misunnelseskortet. Guri, så flaut ( og det er ikke et ord som jeg bruker ofte)

LKE, vel han er oppatt av å fremme sin kone, som vanlig. "Norges desidert største blogger de siste årene". Akkurat....

Vel er man navlebeskuende når man blogger om seg selv, men nok en gang viser de hvor fullstendig vill man går seg i sin egen navlelo. 

Edit: Ser vi gjorde oss noe av de samme tankene @9na

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Kristian Eriksen da, du som kan og vet alt, har du ikke fått med deg at også MammatilMichelle har tatt silikon i den oppramsingen din?!?

Og hva er det med den mannen, ramser opp hva slags inngrep og behandlinger andre toppbloggere har utført, men skriver ingenting etter hans kones navn? Vel, jeg har sett henne i virkeligheten noen ganger, og det var en ansikt proppfullt av fillers ihvertfall. så hvis han først skal drive og liste opp slik får han føre opp det og, da...

Og den sedvanlige Caroline-har-tatt-støyten-sutringen! Han fikk slengt inn at hun har vært "Norges desidert mest leste blogg i fire år". Beklager, LKE, det er sikkert vondt å vanskelig å gi slipp på, men det virker litt desperat å forsøke tviholde på det verdensbildet.

Amen! Blir så flau på vegne av den mannen...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener jeg egentlig om innholdsmarkedsføringen til Norsk folkehjelp? Er den innenfor eller er den utenfor?

http://sophieelise.blogg.no/1446126423_jeg_s_en_mann_med_hje.html

Jeg kjenner at jeg ikke vil at det skal være slik at man ikke kan lese en tekst uten å ha filteret mitt på. Sophie Elise går inn i rollen som ignorant. Dette skaper engasjement. Deretter avslører man at det bare var tull. 

Innholdsmarkedsføringnens problem er jo at npr man låner mediets ham for å selge noe, så gjør man jo noe med mediets troverdighet. Det etter den siste tiden å ha fått mer og mer kudos for at hun har en stemme. Men med dette så gjør hun jo at folk igjen må ta henne med en klype salt. Man blir nødt til å spørre seg om det hun skriver i bloggen også neste gang bare er et ledd i en markedsføringskampanje.

En viktig del av innholdsmarkedsføring er at det skal oppleves verdiskapende for mottakeren. Hvor verdiskapende var dette stuntet? Var den verdiskapende for de som gikk på limpinnen og engasjerte seg, for deretter å bli satt i gapestokk fordi de lot seg lure? Var den verdiskapende for meg, som kunne klappe meg på skulderen og ikke gikk på limpinnen? 

Målet med kampanjen var å få folk til å engasjere seg. Hva skjer egentlig med folk engasjement, når man etter å ha engasjert seg blir latterliggjort for å ha engasjert seg? Gidder man da å engasjere seg neste gang? 

Og hvordan kunne SE, som kjenner bloggverden og internett så godt, unnlate å forstå hva slags massiv reaksjon inkludert hets som innlegget ville genrere? Ønsker vi at man lager kampanjer der et av virkemidlene skal være at folk føler seg lurt og latterliggjort og som genererer hets på denne måten?

Norsk folkehjelp har en sak som er så god. Hvorfor kunne de ikke heller kjørt en kampanje der bloggere oppfordret til å gå på førstehjelpskurs? Det ville bidratt til troverdighet bpde for saken og for bloggerne. No harm done.

Så kutt ut å les blogger da! Det er jo bare søppel folk skriver for å provosere, utgi for å være helt idiot eller hva som skal til for å få trafikk på siden. Kan jo ikke ta slik søppel seriøst. Hva skal man kaste bort tid på å lese blogger for egentlig? Man lever et bedre liv ved å la være å lese slik søppel. Bare kutt ut!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...