Gå til innhold

Om jeg forlater Norge, blir det vanskelig å komme tilbake?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ettersom Norge ikke tillater "dual-citizenship", eller dobbelt borgerskap, så vil jeg være nødt til å trekke fra mitt Norske borgerskap om jeg skulle ønske å bli en borger av et annet land.

La oss si jeg gjorde dette, vil det da være lettere for meg å "returnere" til et Norsk statsborgerskap, eller må jeg gå igjennom en standard prosess som om jeg aldri var en Norsk statsborger fra før?

Anonymous poster hash: 46f1f...ca0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Henger meg på jeg. Lurer faktisk akkurat på det samme.

Men lurer på om man ikke kan komme tilbake uten for mye styr, om man har statsborgerskap fra før av? 



Anonymous poster hash: cd535...732
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men må du bli statsborger i det landet du skal til? Man kan ha oppholdstillatelse i et land, og fornye det årlig - istedenfor å bli statsborger



Anonymous poster hash: 93ae5...ce3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men må du bli statsborger i det landet du skal til? Man kan ha oppholdstillatelse i et land, og fornye det årlig - istedenfor å bli statsborger Anonymous poster hash: 93ae5...ce3

Ja, men det handler mest om rettigheter, skatteplikter og lignende fra det originale landet (Norge i dette tilfellet), samt interesse knyttet til geopolitiske hendelser.

TS

Anonymous poster hash: 46f1f...ca0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke fjerne ditt statsborgerskap for å få fjernet skatteplikten.

Jeg har bodd i utlandet i 8 år og skal ikke tilbake til Norge, men 3 år etter året du har meldt flytting kan du søke om fritak fra skatteplikt/opphevelse. Da må du erklære at du ikke har bolig i Norge, ikke har vært mer enn 60 dager per år i Norge de siste 3 årene osv.

Anonymous poster hash: 2406f...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke fjerne ditt statsborgerskap for å få fjernet skatteplikten.

Jeg har bodd i utlandet i 8 år og skal ikke tilbake til Norge, men 3 år etter året du har meldt flytting kan du søke om fritak fra skatteplikt/opphevelse. Da må du erklære at du ikke har bolig i Norge, ikke har vært mer enn 60 dager per år i Norge de siste 3 årene osv. Anonymous poster hash: 2406f...7b4

Skatteplikt er kun en av mange årsaker. Jeg vil rett og slett ikke være knyttet til et enkeltland, slik at om jeg kommer i visse situasjoner så har jeg alltid en Plan B. Det gjelder særlig potensialet for finansielle og geopolitiske endringer.

TS

Anonymous poster hash: 46f1f...ca0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg snakket faktisk med skatteetaten i går om noe tilsvarende - anbefaler deg å ringe dem, avdelingen for folkeregisteret.

 

Jeg skal flytte til utlandet for ubestemt tid til våren, og blir mest sannsynlig meldt ut av folkeregisteret. Men statsborgerskapet mitt beholder jeg - jeg er ikke interessert i Amerikansk statsborgerskap. Green card varer 10 år av gangen etter man har vært gift en stund, dermed får jeg en slags permanent oppholdstillatelse. Ettersom jeg skal leie ut leiligheten min vil jeg mest sannsynlig skatte på dette til Norge. Jeg synes det er fint å vite at jeg fortsatt vil ha noen "røtter" i Norge og at det er mulig å komme tilbake igjen uten for mye styr - visumprosesser er noe herk!   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at hvis man søker aktivt om å få statsborgerskap i et annet land så mister man det norske, men jeg vet ikke om det nye landet man velger å få statsborgerskap i, melder i fra om dette til norske myndigheter? Så hvis man reiser hjem til Norge på det norske passet med noenlunde jevne mellomrom, og også fornyer det norske passet når det trengs, om det vil bli oppdaget av norske myndigheter?



Anonymous poster hash: 3144e...9ac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt politiet eller UD, de er rette instans for svar.

Husk og at uten skattebetaling og uten statsborgerskap så kan du ikke benytte norske goder, som helse og NAV.

Anonymous poster hash: 59768...f5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom Norge ikke tillater "dual-citizenship", eller dobbelt borgerskap, så vil jeg være nødt til å trekke fra mitt Norske borgerskap om jeg skulle ønske å bli en borger av et annet land.

La oss si jeg gjorde dette, vil det da være lettere for meg å "returnere" til et Norsk statsborgerskap, eller må jeg gå igjennom en standard prosess som om jeg aldri var en Norsk statsborger fra før?

Anonymous poster hash: 46f1f...ca0

Det var merkelig, jeg kjenner en som har borgerskap både i norge og Usa.

Anonymous poster hash: 7188c...821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...