Gå til innhold

4 av 10 kvinner kjenner ikke sin egen lånerente - hva i helvete


Gjest Tapet

Anbefalte innlegg

4 av 10 kvinner kjenner ikke sin egen lånerente

 

Okei hva i alle dager er det her for noe? Satte morgenkaffen i halsen da jeg leste DN i dag. 4 av 10 kvinner aner ikke hva boliglånsrenten er, LANGT flere enn mennene som ble stilt samme spørsmål. Det er jo som å ikke kjenne til sin egen lønn?

 

Hvordan er det mulig å stille seg så totalt på sidelinjen av sin egen økonomiske hverdag? En ting er at min hjemmeværende oldemor måtte lære seg å betale regninger da mannen døde, men at kvinner i dag (og sjokkerende nok i særlig grad yngre) stiller seg helt kunnskapsløse er skremmende.

 

Hvordan i alle dager skal man få fikset dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja... Det betyr jo ikke at de ikke vet hvor mye de betaler i mnd. Eller at de er helt på sidelinjen av sin egen økonomiske hverdag. Dette trenger jo ikke bety at de, som dun oldemor, ikke kan betale egne regninger... Enig i at det er lurt å kunne, men fullstendig krise er det vel ikke...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner og økonomi, kvinner og samboerkontrakt eller for den saks skyld kvinner og juss mange er helt uvitnede inntil de står midt oppe i problemer som rekker dem til ørene.

Hvorfor bryr ikke kvinner seg? Hvorfor overlater de til mannen alt som har med økonomi og juss å gjøre?

Det er faktisk rart at ikke enda flere enn 4 av 10....for når en leser på kg så kan en mistenke at 9 av 10 brukere på kg er totalt uvitende...

For ikke å trekke frem renteberegning på kredittkortgjeld, der er folk helt uvitende.(og derfor går det ofte bratt utforbakke økonomiwk når man begynner å rulle seg inn i kredittgjeld.)

Anonymous poster hash: 9e638...105

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tror jo blindt på mannen til man sitter der med skjegget i postkassen.

Jeg har ikke lest artikkelen men hørte det på radio og syns det er hårreisende at ikke kvinner i 2015 ikke kjenner økonomien i forholdet.

Anonymous poster hash: 017eb...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor burde jeg vite hva renta på lånet vårt er? Jeg og samboeren har en enkel og grei ordning, han betaler det som har med huset å gjøre, ordner med renta i banken osv (det er jo huset hans), mens jeg fikser alt som har med innkjøp av mat og ting til huset. Fungerer veldig bra, da får vi totalt sett bra oversikt, sammen. Når vi får barn tenker jeg å handle det de behøver, mens samboeren min kommer til å ta arbeid og sånt når vi begynner å bygge hytte, vi synes det er en fin fordeling av oppgaver :)

Anonymous poster hash: ea433...e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor burde jeg vite hva renta på lånet vårt er? Jeg og samboeren har en enkel og grei ordning, han betaler det som har med huset å gjøre, ordner med renta i banken osv (det er jo huset hans), mens jeg fikser alt som har med innkjøp av mat og ting til huset. Fungerer veldig bra, da får vi totalt sett bra oversikt, sammen. Når vi får barn tenker jeg å handle det de behøver, mens samboeren min kommer til å ta arbeid og sånt når vi begynner å bygge hytte, vi synes det er en fin fordeling av oppgaver :)

Anonymous poster hash: ea433...e32

Du bor i hans hus mot at du ordner mat og forbrukerprodukter? Håper du sparer penger på sida.

Anonymous poster hash: ad1ad...7e7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor burde jeg vite hva renta på lånet vårt er? Jeg og samboeren har en enkel og grei ordning, han betaler det som har med huset å gjøre, ordner med renta i banken osv (det er jo huset hans), mens jeg fikser alt som har med innkjøp av mat og ting til huset. Fungerer veldig bra, da får vi totalt sett bra oversikt, sammen. Når vi får barn tenker jeg å handle det de behøver, mens samboeren min kommer til å ta arbeid og sånt når vi begynner å bygge hytte, vi synes det er en fin fordeling av oppgaver :)

Anonymous poster hash: ea433...e32

Du har gått i den typiske kvinnefella. Blir det slutt risikerer du å sitte igjen med null og niks, mens han rettslig sett kan dra avgårde med huset.

Anonymous poster hash: 50cd4...eab

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde lånerenta hatt noen særlig betydning for økonomien vår hadde jeg fulgt med. Men med lavt lån, lavt rentenivå og OK inntekter er det faktisk ikke noe jeg bryr meg så veldig om. Den gangen økonomien vår var strammere fulgte jeg med på en helt annen måte, nå for tiden gidder jeg rett og slett ikke.  :rodme:



Anonymous poster hash: 6d447...f72
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mann og har ingen ide om hva lånerenta mi er. Bare betaler regningene og ferdig med.



Anonymous poster hash: 5794a...1c7
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere som ikke vet hva renten er, hvordan kan dere da ha en mening om den er bra eller dårlig? Det er jo snakk om mangfoldige tusen man potensielt kan spare på å bytte til beste bank eller forhandle ny rente. Jeg reforhandlet renten i min bank og sparte 8000 kr på det per år. I forhold til innsatsen var det en betaling på 16 000 kr pr time. Å ikke vite rente er for meg som å gå for å kjøpe en øl og legge 2000 på bordet fordi man antar det er det den koster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde lånerenta hatt noen særlig betydning for økonomien vår hadde jeg fulgt med. Men med lavt lån, lavt rentenivå og OK inntekter er det faktisk ikke noe jeg bryr meg så veldig om. Den gangen økonomien vår var strammere fulgte jeg med på en helt annen måte, nå for tiden gidder jeg rett og slett ikke. :rodme:

Anonymous poster hash: 6d447...f72

0,5 prosent forbedring i rente gjør jo like stor forskjell om renten er 2,5 enn 13,5?

at man ikke gidder er en ting men det er jo snakk om gratis penger. Man kan gjøre mye moro for 5000 selv om man har en litt romsligere økonomi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gjeldfri men følger allikevel med på renta

 

Skrekkeksempelet er en bekjent som nå i skilsmissen innser at hun ikke har fulgt med i timen, der han har lånt opp på rammelånet med et par mill, hun stolte på han da hun signerte papirene at dette var for deres felles gode. 



Anonymous poster hash: 9892b...679
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor burde jeg vite hva renta på lånet vårt er? Jeg og samboeren har en enkel og grei ordning, han betaler det som har med huset å gjøre, ordner med renta i banken osv (det er jo huset hans), mens jeg fikser alt som har med innkjøp av mat og ting til huset. Fungerer veldig bra, da får vi totalt sett bra oversikt, sammen. Når vi får barn tenker jeg å handle det de behøver, mens samboeren min kommer til å ta arbeid og sånt når vi

begynner å bygge hytte, vi synes det er en fin fordeling av oppgaver

:)Anonymous poster hash: [acronym="Full hash:

ea433f3e8efbf84415954969bfa41e32"] ea433...e32

Sånn kan det og gjøres i hverdagen. Den dagen mannen din eller du bryter ut står du på gaten med en koffer eller pappkasser med klærne dine. Dette er et strålende eksempel på hvor hjelpeløst dumme kvinner kan være når det gjelder økonomi og juss.

Jeg følger med selv om jeg ikke har lån 

:fnise:

Jeg har heller ikke lån, men følger likefullt med, og passer på å ha beste rente på innskuddene mine. Noe annet ville være å kaste penger ut av vinduene. Noen i denne tråden driver tydeligvis og finansierer banken sin, men de om det.

Anonymous poster hash: 9e638...105

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva renten på lånet er. Men jeg vet hva jeg betaler av faste utgifter i måneden og det går fra min konto. Tar meg 2 sec å finne ut hva den er, men gidder ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du har gått i den typiske kvinnefella. Blir det slutt risikerer du å sitte igjen med null og niks, mens han rettslig sett kan dra avgårde med huset.

Anonymous poster hash: 50cd4...eab

 

Og om hun ikke hadde gjort det hun gjør så hadde han gått i mannefella. Da hadde han betalt for at hun skulle være gratispassasjer og hadde satt igjen med rent tap om det ble slutt.

Anonymous poster hash: 710f3...c58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du har gått i den typiske kvinnefella. Blir det slutt risikerer du å sitte igjen med null og niks, mens han rettslig sett kan dra avgårde med huset.

Anonymous poster hash: 50cd4...eab

Det står jo ingenting om at de ikke eier boligen sammen. Jeg aner ikke hva renten er, vet knapt hvilken bank vi har lånet i men vi eier boligen sammen og jeg overfører penger til mannen min jevnlig. Så lenge en av oss (i vårt tilfelle han)har oversikt over rente og følger med på betingelsene ser jeg ikke noen grunn til å trenge informasjonen selv.

Anonymous poster hash: d3df5...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bor i hans hus mot at du ordner mat og forbrukerprodukter? Håper du sparer penger på sida.

Anonymous poster hash: ad1ad...7e7

Mener du at hun skal bo gratis i såfall og kun skal betale 1/2 av eget forbruk? Snakk om å ønske at mannen skal gå i mannefella...

Anonymous poster hash: 710f3...c58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bor alene, men vet likevel ikke hva renten på lånet mitt er. Eg sjekker sånn innimellom om det kan lønne seg å flytte lånet, men eg gidder ikke følge med hele tiden og eg husker aldri hva renta er på.



Anonymous poster hash: fd1ee...93a
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han betaler lånet, vi eier 50/50 og jeg vet selvfølgelig hva renta er☺ 2,5 %. Går ned i november. Jeg får sms av banken.

Anonymous poster hash: 23f5e...e9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...