Gå til innhold

Hvordan få tenåringen i aktivitet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller han har fulgt treninger, men ikke kamper. Det har vært et mas å ha han der, så nå må vi finne på noe annet. Anonymous poster hash: 403a8...84f

Det virker som om dere syr puter under armene hans! Still krav og sett konsekvenser. Det burde dere gjort for mange år siden.

Hvorfor vil du ikke si hvor gammel han er?

Anonymous poster hash: 1ad0b...913

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det virker som om dere syr puter under armene hans! Still krav og sett konsekvenser. Det burde dere gjort for mange år siden.

Hvorfor vil du ikke si hvor gammel han er?

Anonymous poster hash: 1ad0b...913

Han er straks 14. Mulig vi syr puter under armene på han, men føler vi har prøvd ut "alt" siden han begynte på skolen. Er de siste 2 årene all aktivitet har blitt et problem.

Anonymous poster hash: 403a8...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere har prøvd alt, så er det på tide med tvang. Jeg vokste opp med at jeg skulle delta på en fysisk aktivitet, punktum finale. Så kunne jeg (tilnærmet likt) fritt velge hva. Om det så er turorientering eller linedance eller klatring. 



Anonymous poster hash: ce6ea...0ee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, gutten er 14 år. Man velger selv hobbyer etter hva man liker. Du sier han sykler, og spiller paintball.

Hvorfor skal han absolutt gjøre mer enn det? Hvor går grensen for hva du syntes er akseptabelt for ham?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må han absolute drive med en aktivitet..?

Anonymous poster hash: b44ed...9e9

Han må ikke drive med en konkret aktivitet, men synes han bør bevege seg et par ganger i uken :)

Anonymous poster hash: 403a8...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Hvorfor må han absolute drive med en aktivitet..? 

Anonymous poster hash: b44ed...9e9

 

 

Det er ikke bra for helsen å være sofapotet. Også tenåringer bør følge anbefalingene til aktivitet, altså minimum 30 minutter daglig (i snitt). 

Anonymous poster hash: ce6ea...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må ikke drive med en konkret aktivitet, men synes han bør bevege seg et par ganger i uken :)Anonymous poster hash: 403a8...84f

Det er jeg enig i, men det er jo noe man må oppmuntre til når de er små sånn at de blir glad i å bevege seg og ikke tvinges til som 14-åring

Anonymous poster hash: 1ad0b...913

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg enig i, men det er jo noe man må oppmuntre til når de er små sånn at de blir glad i å bevege seg og ikke tvinges til som 14-åring

Anonymous poster hash: 1ad0b...913

Ja, men det har jo aldri vært noe problem før han ble ungdom. I perioder gikk han på to aktiviteter.

Anonymous poster hash: 403a8...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere har prøvd alt, så er det på tide med tvang. Jeg vokste opp med at jeg skulle delta på en fysisk aktivitet, punktum finale. Så kunne jeg (tilnærmet likt) fritt velge hva. Om det så er turorientering eller linedance eller klatring.

Anonymous poster hash: ce6ea...0ee

Tvang gir vel ikke akkurat motivasjon...

Anonymous poster hash: 403a8...84f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvang gir vel ikke akkurat motivasjon...

Anonymous poster hash: 403a8...84f

 

Nei, men når ingenting annet virker... 

 

Så får man håpe han finner motivasjonen etter hvert. Om han velger å gjøre en sosial aktivitet får han gjerne venner på aktiviteten. Kanskje han finner ut at det er gøy når han blir litt flinkere. 

 

Om han velger å gjøre en form for fysisk arbeid får han kanskje motivasjon når han får lønningen. 

 

Han har heller ikke vondt av å lære at ikke alt i livet er gøy, og noen ganger må man gjøre ting som ikke bare er hurramegrundt selv om man ikke har kjempelyst. 

Anonymous poster hash: ce6ea...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han bruker sykkel når han beveger seg ute skriver du de er da en aktivitet. Hvor lang skolevei sykler han?



Anonymous poster hash: 2d952...67d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at dere vil at han skal drive med en aktivitet, men syns absolutt

ikke dere skal tvinge han!

Alle er forskjellige og liker å holde på med forskjellige ting. Man har jo ikke akkurat mye fritid, med skole, lekser osv. Så syns ikke det er noen god ide å få han til å bruke den lille fritida på ting han ikke er interessert i.

Du sier han sykler og går turer i helgene + gym på skolen. Så lenge gutten har et sunt kosthold ser jeg ikke problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han bruker sykkel når han beveger seg ute skriver du de er da en aktivitet. Hvor lang skolevei sykler han?

Anonymous poster hash: 2d952...67d

Ca ti min hver vei. Endel motbakker på vei hjem, så da får han "trent".

Anonymous poster hash: 403a8...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at dere vil at han skal drive med en aktivitet, men syns absolutt

ikke dere skal tvinge han!

Alle er forskjellige og liker å holde på med forskjellige ting. Man har jo ikke akkurat mye fritid, med skole, lekser osv. Så syns ikke det er noen god ide å få han til å bruke den lille fritida på ting han ikke er interessert i.

Du sier han sykler og går turer i helgene + gym på skolen. Så lenge gutten har et sunt kosthold ser jeg ikke problemet.

Nei, tvang er jeg heller ikke for. Kunne bare ønske at han likte det, at han ønsker selv å være i aktivitet.

Anonymous poster hash: 403a8...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvang gir vel ikke akkurat motivasjon... Anonymous poster hash: 403a8...84f

Tvang gir i hvertfall ikke resultater med en 14-åring.

Dere får være aktive selv og dra han med dere. F.eks i svømmehallen, ut på tur med bikkja (hvis dere har eller se om det er mulig å låne en i nabolaget), gå til butikken og ta han med dere, på tur i skogen eller på fjellet i helgene med kvikklunch, pølser og kakao, squash er morsomt for både foreldre og barn, bowling, felles joggetur, intervalltrening, skiturer om vinteren, etc etc.

Det er jo ubegrenset med muligheter for å være en aktiv familie.

Men dere kan ikke vente at han skal være ute og bevege seg mens dere sitter inne og ser på tv :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...