Gjest Sprettballen Skrevet 30. september 2015 #41 Skrevet 30. september 2015 (endret) Det var et jævla dyrt busskort! Han har jo krav på studentrabatt på bussen så lenge han er under utdanning, noe han også er når han er lærling! Så det hadde jeg sjekka opp hadde jeg vært deg! Skulle tro det busskortet kom med gullsete på bussen! Koster jo ikke så mye for et månedskort til voksne en gang!Anonymous poster hash: 03461...46a Det er ikke unormal pris for et busskort (med studentrabatt) utenfor storbyer, spesielt ikke hvis det er fergereise inkludert i prisen. Endret 30. september 2015 av Sprettballen
Wit Skrevet 30. september 2015 #42 Skrevet 30. september 2015 Jeg syns du tenker helt riktig TS. Vi sparer på en hussparekonto til datteren vår, og når hun begynner å tjene egen penger vil det være naturlig at hun selv også putter litt inn på denne kontoen. Det er VELDIG dyrt å kjøpe egen leilighet og med dagens egenkapitalkrav så MÅ de spare så fort de har muligheten. Hvis han ikke selv sparer tilsvarende beløp på en "sperret" konto, så bør dere gjøre det for han. Syns 2000-2500 høres helt rimelig ut. Det er ganske mange unge idag som legger seg til et forholdsvis høyt forbruk på penger så lenge de bor hjemme. Det at de en gang skal kjøpe noe eget høres ut som en fjern fremtid. Det å lære barna økonomisk sans fra de er ganske små er viktig for at disse ikke skal havne i luksusfellen når de selv blir voksne og skal klare seg selv. Husleie er en helt vanlig del av hverdagen til mange ungdommer på 18-19 år. Og i tillegg må de ha penger til mat, klær, mobil, internett, transport, toalettartikler osv osv osv. Hvordan skal de lære dette hvis de hele tiden skal få alt mens de bor hjemme og kunne bruke alt de tjener på helt andre ting? 2
sol87 Skrevet 30. september 2015 #43 Skrevet 30. september 2015 Innleggene oser bortskjemt nitten åring. Som sagt, du kommer til å ende opp med å gå en smellAnonymous poster hash: 33fbb...e7d Kan du ikke heller komme med argumenter, framfor å gjenta personangrepet? Hva er det med henne som oser bortskjemt? At hun sparer på en fornuftig måte? At hun har en jobb? 2
Petalouda Skrevet 30. september 2015 #44 Skrevet 30. september 2015 Kan du ikke heller komme med argumenter, framfor å gjenta personangrepet? Hva er det med henne som oser bortskjemt? At hun sparer på en fornuftig måte? At hun har en jobb? - at hun innbiller seg at verden er rosenrød. 2
sol87 Skrevet 30. september 2015 #45 Skrevet 30. september 2015 (endret) - at hun innbiller seg at verden er rosenrød. Det er ikke et argument, det er en påstand, jeg forstår uansett ikke hvorfor det er nødvendig å slenge dritt, bare fordi en ikke er enig. Endret 30. september 2015 av sol87 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2015 #46 Skrevet 30. september 2015 Jeg tror ikke jeg kan alt, men mener at så lenge man har valgt å få barn bør man ha penger til å forsørge et barn. Du er ikke bare foreldre til barnet er 18, du er foreldre hele livet. Anonymous poster hash: 7fa1d...0fa Tull. Man har forsørger ansvar til barnet er voksent, altså 18 år. Om jeg var 19 å ennå bodde hjemme ville jeg vært flau.Anonymous poster hash: 50d1b...496 4
Gjest Sprettballen Skrevet 30. september 2015 #47 Skrevet 30. september 2015 (endret) Tull. Man har forsørger ansvar til barnet er voksent, altså 18 år. Om jeg var 19 å ennå bodde hjemme ville jeg vært flau.Anonymous poster hash: 50d1b...496 Dette er ikke helt riktig. Man har forsørgeransvar så lenge barnet går på vgs, eller så lenge barnet har ungdomsrett ( 24 år) dersom barnet av en eller annen grunn er forsinket med videregående opplæring. Endret 30. september 2015 av Sprettballen
Gjest Sprettballen Skrevet 30. september 2015 #48 Skrevet 30. september 2015 Har økonomien plutselig blitt dårlig etter at man fikk barn pga skilsmisse/syksom/arbeidsledighet og man *må* kreve penger av noen, så ikke gå til deres egne barn, gå heller til egne foreldre, banken, eller NAV. Anonymous poster hash: 6b664...317 Jeg har lenge tenkt på om jeg skulle svare på dette siden det var utenfor trådstarters tema, men jeg klarer ikke helt la være. Det er overraskende at noen synes det er greit at foreldre skal gå på sosialen, eller sette seg i gjeld, for at voksne mennesker med egen inntekt skal slippe dekke deler av eget forbruk. ("Jeg gidder ikke betale for det jeg spiser, derfor må mine foreldre gå til NAV, eller ta opp lån")
Alice123 Skrevet 30. september 2015 #49 Skrevet 30. september 2015 Jeg har lenge tenkt på om jeg skulle svare på dette siden det var utenfor trådstarters tema, men jeg klarer ikke helt la være. Det er overraskende at noen synes det er greit at foreldre skal gå på sosialen, eller sette seg i gjeld, for at voksne mennesker med egen inntekt skal slippe dekke deler av eget forbruk. ("Jeg gidder ikke betale for det jeg spiser, derfor må mine foreldre gå til NAV, eller ta opp lån") Jeg tenker at de som har oppdratt slike brødhuer nesten ikke fortjener annet Men jeg er overrasket over holdningene om at voksne folk med egen inntekt skal bo gratis. Som nevnt tidligere var det helt naturlig for meg å betale leie (leie i ordets rette forstand) og egen mat da jeg en periode bodde hos min mor. Alle vennene mine som i voksen alder har bodd hos foreldrene sine over en lengre periode har betalt leie (noen har fått dem tilbake i form av EK andre har betalt faktisk leie). Hvorfor skulle vi ikke det? Det er jo helt naturlig at voksne folk har boutgifter. 2
Lou Salome Skrevet 30. september 2015 #50 Skrevet 30. september 2015 TS: Hvis du setter pengene inn på hans egen konto og ikke bruker dem selv; OK, 2000 kr er greit. For dem som krever husleie av barna og tar pengene selv, som et forsøk på å lære barna om økonomi (ikke pga nød/fattigdom), f.eks et symbolsk beløp på 2000 kr i måneden (leste om noen her på KG som gjorde det i en annen tråd). Ok...jeg kan forstå tanken. Den formen for tankegang er bittelitt mer "unnskyldt" enn å kreve husleie av økonomisk årsaker. Likevel, du tar da fra barna dine (som kanskje er unge studenter) 2000 kr i måneden (24 000 kr i året!!) som de kunne ha brukt på en ny laptop til studiene, til transsport for å besøke venner/familie oftere, til å spare opp til å studere i utlandet, til å kanskje pleie et forhold som med tiden kan bli til et ekteskap.... Så ja...ikke så "moralsk" eller hensiktsmessig som disse foreldrene sikkert overbeviser seg selv om at det er. :(Ikke til deg TS - siden situasjonen din er annerledes - men for dem som krever "markeds-husleie" av barna kun fordi de selv sliter økonomisk; jeg merker at det koker inne i meg når jeg hører om dette. Min ærlige mening er at er man såpass fattig at man ikke har råd til å dekke husleie eller boliglån at man må kreve dette av barna sine, så burde man ikke ha fått barn i utgangspunktet. Har økonomien plutselig blitt dårlig etter at man fikk barn pga skilsmisse/syksom/arbeidsledighet og man *må* kreve penger av noen, så ikke gå til deres egne barn, gå heller til egne foreldre, banken, eller NAV. Jeg leste her på KG for en stund siden om noen som krevde 5000 kr husleie av studentsønnen sin; lavmål! 5000 er nok til å leie en egen liten studenthybel++. På lang sikt er det noe som ikke inspirerer barna til å bli mer glad i foreldrene sine i alle fall...ikke noe som hjelper barna ut av den arbeiderklasse-situasjonen de ble født inn i heller, tvert i mot... (Virker som om dette er et fenomen kun i arbeiderklassefamilier og nede middelklasse? Har i alle fall aldri truffet på noen i området hvor jeg kommer fra som har betalt for deg hjemme, ingen i omgangskretsen min heller, har kun lest om dette på nettet...)Foreldre skal ta seg av sine barn, ikke motsatt, unansett om barnet er over 18 år, det er fortsatt ditt barn, et barn som er her i verden på "din bestilling".Men ja, TS, du virker fornuftig, god ide å sette pengene inn på hans egen konto. Anonymous poster hash: 6b664...317 Fullstendig uenig, på hvert eneste punkt. Helt ok om foreldre IKKE tar betalt husleie, hvis de har råd til det, men trenger de pengene og "barnet" er over 18? Selvfølgelig tar man betalt. Og slik tvungen sparing det er snakk om her, er lurt, selvom det beste hadde vært om vedkommende sønn var enig og helt frivillig satte inn for eksempel 4000,-hver måned på egen konto. Det aller beste er om han flytter på hybel snart. 4
AnonymBruker Skrevet 30. september 2015 #51 Skrevet 30. september 2015 Vi kommer i samme situasjon om et par år og har allerede begynt å snakke om det her hjemme. Men i motsetning til mange andre her inne tenker jeg at 2000.- er en ganske beskjeden sum om ungdommen har utbetalt rundt 9000.-. Formålet er, og bør absolutt være, å se at man som voksen faktisk ikke har mulighet til å bruke størstedelen av lønna si på det man kanskje har lyst til - men at en stor del av den går til faste utgifter. De fleste vil oppleve at utgifter til bolig og husholdning er høyere enn 20% av utbetalt lønn. Jeg tenker det er rimelig å regne ut omtrent hvor stor prosentdel av lønna til de voksne som går til faste utgifter, og så lage en tilsvarende brøk. Man kan også bruke SIFOs referansebudsjett. Slutter meg forøråvrig til de som stillere spørsmålstegn ved 2000.-/mnd på busskort, det var mye?Anonymous poster hash: 61e60...486 3
funginger Skrevet 30. september 2015 #52 Skrevet 30. september 2015 Ikke bruk BSU før han tjener nok penger til å få skattefradrag. Bruk en annen høyrentekonto. Jeg synes det er best hvis han får bestemme selv om han sparer eller ikke. Men hvis dere ser at han bruker 6000kr i mnd på fyll eller annet tull synes jeg dere kan be han flytte ut.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2015 #53 Skrevet 30. september 2015 Jeg betalte rundt 2000 kr de åra jeg bodde hjemme og var over 18 og hadde jobb. Trur faktisk at jeg som 17åring med jobb på butikken betalte littegrann da også. Men er litt usikker. Noen over her har nevnt at foreldre skal ta vare på barna. JA, riktig, men det er også viktig å lære å gjøre opp for seg. Kan man bidra, så bidra! Anonymous poster hash: 909da...187 1
Sunnfjording Skrevet 1. oktober 2015 #54 Skrevet 1. oktober 2015 jeg bodde hjemme noen få måneder da jeg fikk min første jobb, betalte vel 4000 i måneden inn til husholdningen, og det var helt greit!
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2015 #55 Skrevet 1. oktober 2015 Dere kan vel ikke bare sette inn penger på han sin bsu? det er vel en konto han disponerer selv. Anonymous poster hash: 6e631...d62 Hvorfor ikke? Jeg kan sette penger inn på hvilken som helst konto jeg vil. Selv om det er en annens BSU Anonymous poster hash: 2965b...447
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2015 #56 Skrevet 1. oktober 2015 jeg bodde hjemme noen få måneder da jeg fikk min første jobb, betalte vel 4000 i måneden inn til husholdningen, og det var helt greit! Ja, men foreldrene dine hadde ikke forsørgelsesplikt for deg da. Da er det ikke sammenlignbartAnonymous poster hash: b6065...605
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå