Gå til innhold

"Husleige" frå eiget born

Fremhevede innlegg

Skrevet

TS: Hvis du setter pengene inn på hans egen konto og ikke bruker dem selv; OK, 2000 kr er greit. :)

For dem som krever husleie av barna og tar pengene selv, som et forsøk på å lære barna om økonomi (ikke pga nød/fattigdom), f.eks et symbolsk beløp på 2000 kr i måneden (leste om noen her på KG som gjorde det i en annen tråd). Ok...jeg kan forstå tanken. Den formen for tankegang er bittelitt mer "unnskyldt" enn å kreve husleie av økonomisk årsaker. Likevel, du tar da fra barna dine (som kanskje er unge studenter) 2000 kr i måneden (24 000 kr i året!!) som de kunne ha brukt på en ny laptop til studiene, til transsport for å besøke venner/familie oftere, til å spare opp til å studere i utlandet, til å kanskje pleie et forhold som med tiden kan bli til et ekteskap.... Så ja...ikke så "moralsk" eller hensiktsmessig som disse foreldrene sikkert overbeviser seg selv om at det er. :(

Ikke til deg TS - siden situasjonen din er annerledes - men for dem som krever "markeds-husleie" av barna kun fordi de selv sliter økonomisk; jeg merker at det koker inne i meg når jeg hører om dette. Min ærlige mening er at er man såpass fattig at man ikke har råd til å dekke husleie eller boliglån at man må kreve dette av barna sine, så burde man ikke ha fått barn i utgangspunktet. Har økonomien plutselig blitt dårlig etter at man fikk barn pga skilsmisse/syksom/arbeidsledighet og man *må* kreve penger av noen, så ikke gå til deres egne barn, gå heller til egne foreldre, banken, eller NAV. Jeg leste her på KG for en stund siden om noen som krevde 5000 kr husleie av studentsønnen sin; lavmål! 5000 er nok til å leie en egen liten studenthybel++. På lang sikt er det noe som ikke inspirerer barna til å bli mer glad i foreldrene sine i alle fall...ikke noe som hjelper barna ut av den arbeiderklasse-situasjonen de ble født inn i heller, tvert i mot... (Virker som om dette er et fenomen kun i arbeiderklassefamilier og nede middelklasse? Har i alle fall aldri truffet på noen i området hvor jeg kommer fra som har betalt for deg hjemme, ingen i omgangskretsen min heller, har kun lest om dette på nettet...)

Foreldre skal ta seg av sine barn, ikke motsatt, unansett om barnet er over 18 år, det er fortsatt ditt barn, et barn som er her i verden på "din bestilling".

Men ja, TS, du virker fornuftig, god ide å sette pengene inn på hans egen konto. :blomst:

Anonymous poster hash: 6b664...317

SÅ enig med dette  :blomst:

Jeg er 19år og student, og skjønner meg ikke på folk som krever husleie av sine egne barn. Hvis jeg plutselig hadde fått beskjed om at jeg måtte betale husleie for å bo hjemme vet jeg ikke hva jeg hadde tenkt - og det er ikke fordi jeg er bortskjemt. Jeg er fortsatt barnet deres og om ikke annet må de ha mindre utgifter med meg nå jeg stort sett betaler alt selv. 

Selvfølgelig er det en annen sak om "barnet" er 30 år og fortsatt bor hjemme, men jeg føler foreldre bør støtte barna sine (om de har mulighet) mens de enda studerer/utdanner seg og gi dem de beste mulighetene for å klare seg selv videre i livet.

:-)

Ved siden av studier jobber jeg, har ca 10.000 utbetalt i måneden. Betaler for mobilbruk, klær, busskort og alt slik selv. Sparer på BSU og sparer på sparekonto. Jeg har selv ansvar for å styre mine egne penger og jeg tror det gjør meg økonomisk ansvarlig. Har jeg brukt opp alle pengene mine, har jeg brukt de opp. Men det er iallefall ikke fordi pappa synes jeg ble voksen når jeg fylte 18 og krevde husleie. I stedentfor kan jeg spare opp egenkapital til å få meg mitt eget hus i fremtiden.

Så om dere tar "husleie" og setter inn på bsu er jo det egentlig ok,  men det er kanskje enda bedre om han kan spare selv og ha kontroll over sine egne penger?

Anonymous poster hash: 7fa1d...0fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

SÅ enig med dette  :blomst:

Jeg er 19år og student, og skjønner meg ikke på folk som krever husleie av sine egne barn. Hvis jeg plutselig hadde fått beskjed om at jeg måtte betale husleie for å bo hjemme vet jeg ikke hva jeg hadde tenkt - og det er ikke fordi jeg er bortskjemt. Jeg er fortsatt barnet deres og om ikke annet må de ha mindre utgifter med meg nå jeg stort sett betaler alt selv. 

He he det er så morsomt med nittenåringer som tror de kan alt *flire* 

• Liker 11
Skrevet

Hvorfor i alle dager skal ens eget barn betale husleie? Anonymous poster hash: bfcd8...ab1

I dette tilfellet betaler jo "barnet" (som i dette tilfellet er over myndighetsalder ref. HI) TIL SEG SELV. Pengene går jo til "barnets" EGEN sparekonto slik at han/hun kan kjøpe seg EGEN bolig senere i livet.

Jeg forstår ikke problemet. Flere venner av meg har gjort det slik. De bodde hos mor/far en periode mens de var lærlinger eller jobbet, betalte en symbolsk "husleie" og når de senere skulle inn på boligmarkedet så var "husleiepengene" på en konto til det formålet. Alternativet hadde nok vært at "husleia" hadde gått til øl og sydenferier.

Selv bodde jeg en periode hos min mor da jeg var rundt 20, og det slo meg ikke inn å IKKE betale noe. Jeg var jo voksen, jeg skulle da ikke bo gratis.

• Liker 3
Skrevet

Synes det høres bra ut jeg TS :)

Skrevet

Da jeg droppet ut av skolen som 18-åring og begynte å jobbe måtte jeg pent betale husleie så lenge jeg bodde hjemme. Gikk jeg skole bodde jeg gratis. Betalte vel rundt 2000 kr i mnd, eller så betalte jeg strøm og internett. 

Men jeg må bare spørre, 2000kr til busskort!? Det er jo ran! Her jeg bor betaler jeg 530 kr i mnd, og det gjør jeg helt frem til jeg blir 29 år.

Anonymous poster hash: 077a3...64d
Skrevet

SÅ enig med dette :blomst:

Selvfølgelig er det en annen sak om "barnet" er 30 år og fortsatt bor hjemme, men jeg føler foreldre bør støtte barna sine (om de har mulighet) mens de enda studerer/utdanner seg og gi dem de beste mulighetene for å klare seg selv videre i livet.

:-)

Ved siden av studier jobber jeg, har ca 10.000 utbetalt i måneden. Betaler for mobilbruk, klær, busskort og alt slik selv. Sparer på BSU og sparer på sparekonto. Jeg har selv ansvar for å styre mine egne penger og jeg tror det gjør meg økonomisk ansvarlig. Har jeg brukt opp alle pengene mine, har jeg brukt de opp. Men det er iallefall ikke fordi pappa synes jeg ble voksen når jeg fylte 18 og krevde husleie. I stedentfor kan jeg spare opp egenkapital til å få meg mitt eget hus i fremtiden.

Så om dere tar "husleie" og setter inn på bsu er jo det egentlig ok, men det er kanskje enda bedre om han kan spare selv og ha kontroll over sine egne penger?

Du kommer til å gå på en smell når du flytter for deg selv. Elsker innlegg fra bortskjemte nitten åringer.

Anonymous poster hash: 33fbb...e7d

• Liker 9
Skrevet

Du kommer til å gå på en smell når du flytter for deg selv. Elsker innlegg fra bortskjemte nitten åringer.

er ikke bortskjemt, har aldri fått mye før jeg begynte å jobbe selv :-) 

Skrevet

He he det er så morsomt med nittenåringer som tror de kan alt *flire* 

Jeg tror ikke jeg kan alt, men mener at så lenge man har valgt å få barn bør man ha penger til å forsørge et barn. Du er ikke bare foreldre til barnet er 18, du er foreldre hele livet. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg begynte å jobbe som trettenåring, og har aldri fått fem øre av foreldrene mine etter den tid, ikke engang penger til klær. Jeg flyttet hjemmefra som søttenåring og har tatt vare på meg selv stort sett hele livet. Jeg bodde hos foreldrene mine i seks mnd da jeg var atten, og da betalte jeg husleie og min egen mat. Søsteren min løftet ikke en finger før hun var tjuetre, og flyttet ikke ut før hun var tjuefem. Gjett hvem av oss som fortsatt, nå tjue år senere, betaler på kredittkortgjeld anskaffet under den glade ungdomstid. 

TS - jeg stemmer for "husleie".

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror ikke jeg kan alt, men mener at så lenge man har valgt å få barn bør man ha penger til å forsørge et barn. Du er ikke bare foreldre til barnet er 18, du er foreldre hele livet. 

Du er litt morsom. Hva får deg til å tro at den situasjonen du er i når du får barn, er en garantistatus for resten av livet? Har du ingen forståelse for at folks økonomiske situasjon kan endre seg? 

Uansett var det vel ikke foreldrenes økonomiske status som var tema her. 

• Liker 3
Skrevet

- Så egentlig bør en lærling, som ikke bor sammen med begge foreldrene, få bidrag fra den andre forelderen da ?

Om lærlinger er sidestilt med vidergående opplæring, så ja. Om jeg ikke husker feil kan man få rettslig kjennelse på at de må bidra.

Anonymous poster hash: f32a1...e48

Skrevet

Om lærlinger er sidestilt med vidergående opplæring, så ja. Om jeg ikke husker feil kan man få rettslig kjennelse på at de må bidra.

Sånn som Norge er på vei så skal jeg sterilisere meg.

Skrevet

er ikke bortskjemt, har aldri fått mye før jeg begynte å jobbe selv :-)

Innleggene oser bortskjemt nitten åring. Som sagt, du kommer til å ende opp med å gå en smell

• Liker 2
Gjest Sprettballen
Skrevet (endret)

Mener du i fullt alvor at dersom foreldrene dine blir syke (uføre) eller arbeidsledige, og plutselig får økonomiske bekymringer  så skal de bruke alle sine penger, og kanskje også sparepenger, på å forsørge et voksent menneske, mens du samtidig skal fylle din bankkonto til randen?

Du kunnne ikke tenke deg å betale 1500-2000 kr mnd til mat, vaskemiddel, strøm, internett osv?

Husk at hvis du hadde bodd for deg selv, hadde dine mat- og boutgifter vært minst det tredobbelte, så dette er fremdeles "billig".

Endret av Sprettballen
Skrevet

Sånn som Norge er på vei så skal jeg sterilisere meg.

Du mener det er helt forferdelig at begge foreldrene må bidra under barnas oppvekst?

Skrevet

Det er jo stor forskjell på "barn" som bor hjemme da. En 19-åring som går VGS og har deltidsjobb/helgejobb, en 19-åring som studerer og har lån/stipend og deltidsjobb og en 19-åring som jobber fullt og bor hjemme.

Førstnevnte ville jeg ikke krevd noe av, og jeg hadde dekket det meste av nødvendige ting (mat, basisklær, busskort feks), men ikke "fest og moro" og ting utover det. Av studenten ville jeg nok forventet noe bidrag til husholdningen i tillegg. Ja, det er fortsatt "barnet mitt", men når man har penger utbetalt bl.a til livsopphold så er det rimelig å bruke noe av det. Av sistnevnte hadde jeg både forventet og krevd "husleie", ikke bare for å sette inn til sparing, men til bruk. Når man er flere voksne med full lønn som bor sammen, så deler man på utgiftene. Om ikke det er ønskelig, så må de gjerne flytte og betale mer der.

Det sagt: jeg kommer alltid til å hjelpe og støtte barna mine økonomisk når det trengs, men det innebærer ikke å bo og spise gratis hjemme og bruke alle egne penger på fritid.

Selv betalte jeg 2500 kr til foreldrene mine når jeg begynte å jobbe. Jeg hadde bedre lønn enn de begge, og å bo hjemme uten å betale noe som helst var uaktuelt både for dem og meg - samtidig ville de ikke kreve meg for alt for mye, de ønsket jo at jeg skulle kunne spare masse.

Anonymous poster hash: 92731...458

• Liker 5
Skrevet

Sifo beregner at en voksen mann trenger 2150 måneden til klær, personlig pleie og lek og fritid. i tillegg kommer mobilregning og busskort. 4500 i lommepenger?

Anonymous poster hash: 1bd2a...801

• Liker 2
Skrevet (endret)

Fullstendig uenig!

Studenter får stipend som skal dekke mat og livsopphold. Hvis foreldre har problemer med å få endene til å møtes så er det helt naturlig at voksne barn som bor hjemme betaler egen mat, strøm og bidrar litt til leie.

Foreldre forsørger barn så lenge de er barn, deretter er det på tide å klare seg selv.

Har sett så mange eksempler på foreldre som syr så mange puter under armene på barna at de sliter ut seg selv og skaper ubrukelige voksne ( barn) i prosessen.

Har også sett hva studenter som ikke trenger å betale for livsopphold bruker penger på ( sjelden sparing) og hvor viktig det er med praktisk erfaring når man skal ut i jobb etter studier.

Ja, studenter får stipend, dvs studielånet blir gjort om til stipend ved bestått eksamen, HVIS DE IKKE HAR BOSTEDSADRESSE HOS FORELDRE! Da forblir hele beløpet lån. Nå snakker jeg om studenter, ikke elever i vgs.

Hadde du ikke fått med deg at disse reglene er innstrammet?

Til TS: La sønnen betaler 2000 og spar dem, det er ikke bra å få for gode vaner mens man bor hjemme. Når den dagen kommer som "ungen" skal stå på egne ben, så kan det være greit å være vant til at ting koster. :)

Endret av Brunhilde
  • Liker 2
Skrevet

Kor mykje husleige bør ein forvente at eit vaksent born som bur heime skal betale? Eg ser for meg at sonen min som er lærling dei neste to åra skal bidra økonomisk, men at pengane skal settjast inn på ein eigen sparekonto slik at han byggjer seg opp ein buffer til han skal flytte heimaifrå. Han kjem til å ha utbetalt kring 9000 kroner i månaden, og så treng han busskort til omlag 2000. Det er altså ikkje slik at vi foreldra skal ha pengane, men at vi sørgjer for ein slags tvungen sparing.

Anonymous poster hash: 8df1d...8a2

Det var et jævla dyrt busskort!😱 Han har jo krav på studentrabatt på bussen så lenge han er under utdanning, noe han også er når han er lærling! Så det hadde jeg sjekka opp hadde jeg vært deg! Skulle tro det busskortet kom med gullsete på bussen!😱 Koster jo ikke så mye for et månedskort til voksne en gang!

Anonymous poster hash: 03461...46a

• Liker 3
Skrevet

Det var et jævla dyrt busskort! Han har jo krav på studentrabatt på bussen så lenge han er under utdanning, noe han også er når han er lærling! Så det hadde jeg sjekka opp hadde jeg vært deg! Skulle tro det busskortet kom med gullsete på bussen! Koster jo ikke så mye for et månedskort til voksne en gang!

Anonymous poster hash: 03461...46a

Det kommer jo an på hvor man bor og hvor lang vei man har da, mannen min tar buss til jobb (fem og en halv mil hver vei) og han betaler over tre tusen i mnd for sitt busskort. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...