Gå til innhold

"Husleige" frå eiget born

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kor mykje husleige bør ein forvente at eit vaksent born som bur heime skal betale? Eg ser for meg at sonen min som er lærling dei neste to åra skal bidra økonomisk, men at pengane skal settjast inn på ein eigen sparekonto slik at han byggjer seg opp ein buffer til han skal flytte heimaifrå. Han kjem til å ha utbetalt kring 9000 kroner i månaden, og så treng han busskort til omlag 2000. Det er altså ikkje slik at vi foreldra skal ha pengane, men at vi sørgjer for ein slags tvungen sparing. 

Anonymous poster hash: 8df1d...8a2
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Minst 2000. Kanskje meir, men det er kanskje flott om han får velge å spare meir om han vil. Sånn at han lærer å ta fornuftige valg. Rekner med at han slepper å kjøpe mat, så han kjem til å ha ganske romslig økonomi.

Anonymous poster hash: 400cd...860

Skrevet

Det var dyrt busskort, sikker på at han ikke kan få noe billigere fordi han er student/lærling?

Ellers høres det ut som et bra opplegg. En vanlig student lever på omtrent det samme som din sønn, så hvis dere har en "husleie" på 2000-3000 tusen, så burde han klare seg fint. Og jo mindre man har, jo mindre bruker man. Og det er fint å lære seg å leve litt sparsomt. Og ekstra godt med en solid buffer når man skal ut og klare seg selv!

• Liker 3
Skrevet

Akkurat samme som oss, men fra neste høst. Vi har avtalt med vår sønn at når han jobber må han betale en form for husleie til sin egen sparekonto. I tillegg må han dekke telefonregning og busskort (kr 450) Vi har enn så lenge ikke diskutert hvor mye han skal betale, men tenker at et sted mellom kr 2000 og kr 2500 er et greit beløp det første halvåret. Hadde faktisk tenkt å legge inn et lignede spørsmål, så jeg venter spent på svar også fra andre her. 

Anonymous poster hash: d9abe...036
Skrevet

Tusen takk for svar. Han slepp å kjøpe mat ja. Han treng å betale sin eigen mobilbruk og ellers det han måtte ha behov for, ikkje internett for det har vi naturlegvis her i huset frå før. 

Anonymous poster hash: f85fc...f65
Skrevet

2000,- høres greit ut. (Men jeg ville ikke fortalt ham at dette går på sparekonto til ham selv, det ville jeg latt være en overraskelse.)

Anonymous poster hash: 52351...7c7
  • Liker 7
Skrevet

TS: Hvis du setter pengene inn på hans egen konto og ikke bruker dem selv; OK, 2000 kr er greit. :)

For dem som krever husleie av barna og tar pengene selv, som et forsøk på å lære barna om økonomi (ikke pga nød/fattigdom), f.eks et symbolsk beløp på 2000 kr i måneden (leste om noen her på KG som gjorde det i en annen tråd). Ok...jeg kan forstå tanken. Den formen for tankegang er bittelitt mer "unnskyldt" enn å kreve husleie av økonomisk årsaker. Likevel, du tar da fra barna dine (som kanskje er unge studenter) 2000 kr i måneden (24 000 kr i året!!) som de kunne ha brukt på en ny laptop til studiene, til transsport for å besøke venner/familie oftere, til å spare opp til å studere i utlandet, til å kanskje pleie et forhold som med tiden kan bli til et ekteskap.... Så ja...ikke så "moralsk" eller hensiktsmessig som disse foreldrene sikkert overbeviser seg selv om at det er. :(

Ikke til deg TS - siden situasjonen din er annerledes - men for dem som krever "markeds-husleie" av barna kun fordi de selv sliter økonomisk; jeg merker at det koker inne i meg når jeg hører om dette. Min ærlige mening er at er man såpass fattig at man ikke har råd til å dekke husleie eller boliglån at man må kreve dette av barna sine, så burde man ikke ha fått barn i utgangspunktet. Har økonomien plutselig blitt dårlig etter at man fikk barn pga skilsmisse/syksom/arbeidsledighet og man *må* kreve penger av noen, så ikke gå til deres egne barn, gå heller til egne foreldre, banken, eller NAV. Jeg leste her på KG for en stund siden om noen som krevde 5000 kr husleie av studentsønnen sin; lavmål! 5000 er nok til å leie en egen liten studenthybel++. På lang sikt er det noe som ikke inspirerer barna til å bli mer glad i foreldrene sine i alle fall...ikke noe som hjelper barna ut av den arbeiderklasse-situasjonen de ble født inn i heller, tvert i mot... (Virker som om dette er et fenomen kun i arbeiderklassefamilier og nede middelklasse? Har i alle fall aldri truffet på noen i området hvor jeg kommer fra som har betalt for deg hjemme, ingen i omgangskretsen min heller, har kun lest om dette på nettet...)

Foreldre skal ta seg av sine barn, ikke motsatt, unansett om barnet er over 18 år, det er fortsatt ditt barn, et barn som er her i verden på "din bestilling".

Men ja, TS, du virker fornuftig, god ide å sette pengene inn på hans egen konto. :blomst:

Anonymous poster hash: 6b664...317
  • Liker 15
Gjest Gjest_Balian de Ibelin
Skrevet

Kommer jo litt ann på hva det voksne barnet har råd til.

Skrevet

Det kunne ikke falt meg inn å kreve husleie av hjemmeboende studenter, men nå har jeg grei økonomi og har ikke problem med å forsørge også voksne barn. Hadde jeg hatt veldig trang økonomi, kunne jeg vært tilbøyelig til å be den hjemmeboende (og voksne) studenten med å bidra litt til husholdningen. 

Jeg har forøvrig ikke hørt om noen som krever husleie av hjemmeboende studenter, men vet om flere som i likhet med trådstarter ber lærling om å betale inn "husleie" til sin egen konto. 

Anonymous poster hash: d9abe...036
  • Liker 1
Skrevet

Kunne ikke falt inn meg heller å kreve husleie fra barn, så lenge de er under videregående skole eller praksis/opplæring.

Andre drøye tilfeller jeg har hørt om, er foreldre som ønsker husleie fra student-barna sine om sommeren, fordi de hadde fått seg sommerjobb i hjembyen til foreldrene og dermed kunne bo der og samtidig få sett en del til foreldrene sine. Altså - hvem har råd til å betale to leier om sommeren?

Anonymous poster hash: 4890a...1a1
Skrevet

Det er altså IKKJE for at vi skal tjene på guten, det er for at han skal lære seg at det å leva ikkje er gratis. Vi ynskjer at pengane skal settjast inn på ein konto guten sjølv ikkje har tilgang til, til dømes BSU eller liknande, men det er ein detalj vi ikkje har vore så opptekne av til no, det viktigaste er at guten lærer seg at eiin ikkje kan svi av heile lønninga si på seg sjølv utan tanke for framtida. Eg er også av den meining at born ikkje skal bidra til foreldras lommebok, men eg meiner at ingen har vondt av å lære seg at livet ikkje er gratis. Eg tykkjer 2000 er eit greit tal i denne sammenhengen. Eg tenkjer at vi kan hende vel å settje inn halvparten på BSU og andre halvparten på ein sperra sparekonto, kva trur dykk om det? 

• Liker 5
Skrevet

TS: Hvis du setter pengene inn på hans egen konto og ikke bruker dem selv; OK, 2000 kr er greit. :)

For dem som krever husleie av barna og tar pengene selv, som et forsøk på å lære barna om økonomi (ikke pga nød/fattigdom), f.eks et symbolsk beløp på 2000 kr i måneden (leste om noen her på KG som gjorde det i en annen tråd). Ok...jeg kan forstå tanken. Den formen for tankegang er bittelitt mer "unnskyldt" enn å kreve husleie av økonomisk årsaker. Likevel, du tar da fra barna dine (som kanskje er unge studenter) 2000 kr i måneden (24 000 kr i året!!) som de kunne ha brukt på en ny laptop til studiene, til transsport for å besøke venner/familie oftere, til å spare opp til å studere i utlandet, til å kanskje pleie et forhold som med tiden kan bli til et ekteskap.... Så ja...ikke så "moralsk" eller hensiktsmessig som disse foreldrene sikkert overbeviser seg selv om at det er. :(

Ikke til deg TS - siden situasjonen din er annerledes - men for dem som krever "markeds-husleie" av barna kun fordi de selv sliter økonomisk; jeg merker at det koker inne i meg når jeg hører om dette. Min ærlige mening er at er man såpass fattig at man ikke har råd til å dekke husleie eller boliglån at man må kreve dette av barna sine, så burde man ikke ha fått barn i utgangspunktet. Har økonomien plutselig blitt dårlig etter at man fikk barn pga skilsmisse/syksom/arbeidsledighet og man *må* kreve penger av noen, så ikke gå til deres egne barn, gå heller til egne foreldre, banken, eller NAV. Jeg leste her på KG for en stund siden om noen som krevde 5000 kr husleie av studentsønnen sin; lavmål! 5000 er nok til å leie en egen liten studenthybel++. På lang sikt er det noe som ikke inspirerer barna til å bli mer glad i foreldrene sine i alle fall...ikke noe som hjelper barna ut av den arbeiderklasse-situasjonen de ble født inn i heller, tvert i mot... (Virker som om dette er et fenomen kun i arbeiderklassefamilier og nede middelklasse? Har i alle fall aldri truffet på noen i området hvor jeg kommer fra som har betalt for deg hjemme, ingen i omgangskretsen min heller, har kun lest om dette på nettet...)

Foreldre skal ta seg av sine barn, ikke motsatt, unansett om barnet er over 18 år, det er fortsatt ditt barn, et barn som er her i verden på "din bestilling".

Men ja, TS, du virker fornuftig, god ide å sette pengene inn på hans egen konto. :blomst:

Barn i Norge er bortskjemt.

Er slettes ikke uvanlig -I andre land at barn (ungdom) hjelper sine foreldre, f.eks. ved å ta seg en jobb, så betaler de foreldrene en sum i måneden...Eller...

Er vel kanskje slik at...Jo mindre man har, jo mer er man villig til å hjelpe til hjemme...

Jeg blir så forbanna over vår "norske kultur"...Vi tenker bare på oss selv og gir faen alle andre rundt.

• Liker 7
Skrevet

Hvorfor i alle dager skal ens eget barn betale husleie?

Anonymous poster hash: bfcd8...ab1
Skrevet

Fullstendig uenig!

Studenter får stipend som skal dekke mat og livsopphold. Hvis foreldre har problemer med å få endene til å møtes så er det helt naturlig at voksne barn som bor hjemme betaler egen mat, strøm og bidrar litt til leie.

Foreldre forsørger barn så lenge de er barn, deretter er det på tide å klare seg selv.

Har sett så mange eksempler på foreldre som syr så mange puter under armene på barna at de sliter ut seg selv og skaper ubrukelige voksne ( barn) i prosessen.

Har også sett hva studenter som ikke trenger å betale for livsopphold bruker penger på ( sjelden sparing) og hvor viktig det er med praktisk erfaring når man skal ut i jobb etter studier.

• Liker 9
Skrevet

Det er altså IKKJE for at vi skal tjene på guten, det er for at han skal lære seg at det å leva ikkje er gratis. Vi ynskjer at pengane skal settjast inn på ein konto guten sjølv ikkje har tilgang til, til dømes BSU eller liknande, men det er ein detalj vi ikkje har vore så opptekne av til no, det viktigaste er at guten lærer seg at eiin ikkje kan svi av heile lønninga si på seg sjølv utan tanke for framtida. Eg er også av den meining at born ikkje skal bidra til foreldras lommebok, men eg meiner at ingen har vondt av å lære seg at livet ikkje er gratis. Eg tykkjer 2000 er eit greit tal i denne sammenhengen. Eg tenkjer at vi kan hende vel å settje inn halvparten på BSU og andre halvparten på ein sperra sparekonto, kva trur dykk om det? 

Dere kan vel ikke bare sette inn penger på han sin bsu? det er vel en konto han disponerer selv.

Anonymous poster hash: 6e631...d62

Skrevet

Nei, nei, nei. Dette er det han selv som skal bestemme.

Gutten er gammel nok til å styre sin egen økonomi. I steden for at dere skal spare for ham burde dere vel ha lært ham det?

Dere må jo ha sviktet noe sted hvis dere nå skal styre over en voksen persons disponeringer slik du beskriver.

Anonymous poster hash: 22b50...c09

• Liker 3
Skrevet

Dere kan vel ikke bare sette inn penger på han sin bsu? det er vel en konto han disponerer selv.

Anonymous poster hash: 6e631...d62

Sette inn kan de jo, men han kan jo ta ut pengene før årsskiftet om han ønsker det.

Anonymous poster hash: 22b50...c09

Skrevet

Jeg tror det også kommer an på hva "ungene" bidrar med hjemme. Hvis mine to stebarn fortsetter som de gjør i dag, så får de enten begynne å gjøre litt hjemme, betale for seg eller finne seg et eget sted å bo, når de da er gamle nok. Jeg har ikke tenkt å gå her som en hushjelp til ungene er gamle. Forresten; å hjelpe til hjemme eller å betale for seg er egentlig ikke noe alternativ. De MÅ hjelpe til hjemme om de skal bo hjemme. Det er de ikke flinke til i dag, så da kan de gjerne få prøve å bo på hybel. Vi har forholdsvis lav totalinntekt så hvis vi hadde store barn som ville bo hjemme, som selv hadde inntekt, hadde jeg sett det som helt normalt at de bidro hjemme. Og det handler også om å lære de at ting koster.

Anonymous poster hash: fd51b...b23
  • Liker 2
Skrevet

Du har forsørgelsesplikt for de som er elever på videregående/lærling. Da betaler man husleie for dem, ikke tar husleie for dem (selv om det går til deres sparekonto, da kan du heller "tvinge dem" til å spare)

Anonymous poster hash: b6065...605
Skrevet

- Så egentlig bør en lærling, som ikke bor sammen med begge foreldrene, få bidrag fra den andre forelderen da ? 

For øvrig er jeg tilhenger av at i en husholdning skal alle bidra etter evne. En lærling som tjener ti tusen kroner i måneden vil, dersom han ikke har andre utgifter enn et busskort og en mobiltelefon, ha mer å rutte med enn de fleste voksne i full jobb har. Sånn skal det da ikke være. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...