Gå til innhold

Hva synes dere om å være 24 år og nesten ikke kunne snakke engelsk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 24 år snart, og jeg hater når jeg må snakke engelsk. jeg må jobbe knallhardt dersom jeg skal holde engelsken ved like, får jeg får ikke brukt det så ofte. men nå er det mye jeg må holde ved like. 
Og jeg føler dette holder meg igjen i veldig mye. føler meg også så dum i forhold til andre, fordi til og med yngre enn meg klarer å snakke flere spårk, mens her går jeg og er 24 år og så vidt kan engelsk. hva feiler det den jævla hjernen?



Anonymous poster hash: 50e30...94a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Feiler deg ingenting. Folk er flinke til forskjellige ting. Noen er flinke i språk, og de som ikke er det er flinke til ble annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at vi har alle fått våre utfordringer i livet. Noen har dysleksi. Noen har total angst for matte. Andre igjen har sosial angst generelt. Andre har fysiske sykdommer de sliter med.

 

Å lære seg engelsk går greit for mange av oss dersom man går inn for det. For min del hjelper det å høre godt etter på filmer som jeg ser på. Jeg må stort sett bruke engelsk hver dag i jobben min, så jeg trenger det. Ett tips kan være å øve deg ekstra godt på setninger du tror du kan få bruk for dersom du møter andre som kun kan engelsk. Det finnes språkkurs i engelsk for nybegynnere på biblioteket, og disse språkkursene kan man låne både med eller uten CD. 



Anonymous poster hash: 7ae18...e04
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke alle som har anlegg for språk. Jeg har ikke anlegg for matte men det gjør meg nå ikke til noe dårligere menneske fordiom! Nå er jeg glad i engelsk, men hva med å lese bøker(kan godt begynne med barnebøker om så), skrive engelsk selv(finn en brevvenn på interpals.net f.eks., og snakk med dem på skype), se film/TV-serier uten undertekster(igjen, gjerne barne-show) osv. :)



Anonymous poster hash: 07f52...85a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruk engelsk så mye som overhodet mulig. Ikke bare se på engelsk-språklige TV-serier og filmer...

For eksempel spille Scrabble / Wordfeud eller lignende dataspill over internett. Da må du bruke hjernen litt, og komme på forskjellige ord på engelsk. Kanskje oversette artikler mellom norsk og engelsk på wikipedia eller lignende, for å lære å formulere deg bedre. Delta på engelske debattforum på internett. Kanskje du får litt større ord-forråd på engelsk...



Anonymous poster hash: f7ea7...54a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva jobben (og privatlivet) krever av deg når det gjelder engelskkunnskaper. På et generelt nivå vil jeg påstå at i de fleste jobber, har man nytte av å kunne engelsk innimellom eller med jevne mellomrom. Forøvrig er det svært enkelt å opprettholde (alle som følger norsk skole lærer engelsk) ved å snakke, lese og høre. Det er kun snakk om litt vilje og innsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk på skolen begynte jeg å lese engelske bøker, med Oxford Advanced Learners Dictionary som støtte. Kom jeg over et ord jeg ikke skjønte, så slo jeg det opp, noe som kunne bli litt innfløkt, siden forklaringen på hva det betydde, ofte hadde ord som jeg heller ikke skjønte, så da måtte jeg slå opp DEM, og så videre, og så videre. Det ble litt oppstykket. Men det er en god måte å utvide ordforrådet på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk på skolen begynte jeg å lese engelske bøker, med Oxford Advanced Learners Dictionary som støtte. Kom jeg over et ord jeg ikke skjønte, så slo jeg det opp, noe som kunne bli litt innfløkt, siden forklaringen på hva det betydde, ofte hadde ord som jeg heller ikke skjønte, så da måtte jeg slå opp DEM, og så videre, og så videre. Det ble litt oppstykket. Men det er en god måte å utvide ordforrådet på.

Haha, jeg hadde helt glemt det før jeg leste dette- slik holdt jeg også på og det tok jo sin tid. Leste endel i leksikon også og måtte da forsette med å søke opp alt det jeg ikke skjønte under første forklaringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil forbedre uttalen kan det være lurt å se engelske filmer med engelsk tekst :) Slik vil du se hvordan ordene skrives og hvordan de uttales. Jeg synes det er bedre enn å ha uttalen på engelsk og norsk tekst under :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem, det lærer du etterhvert. Som andre har foreslått, les/oversett artikler, delta i engelskspråklige forum, spill ordspill etc. og evt. bo et år i UK, gjorde det selv og det var en ganske bra boost når det gjelder engelskkunnskaper. 



Anonymous poster hash: 459d2...de6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mocchhaa

Jeg er veldig god i engelsk, men jeg bruker også engelsk daglig. Ser også filmer med engelsk tekst/uten tekst som sikkert har hjulpet en god del. 

 

Du burde hvertfall ta i bruk engelsk så mye som mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er forskjellige :) Jeg suger seriøst i matte, fatter ikke hvordan andre får det til, men er veldig god på engelsk. Det handler om å lære :) Spill, filmer etc, prøv å bruk engelsk så ofte du kan. Du kan prøve google translate også, men det kan være litt jalla spesielt med spansk og sånne språk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Det finnes jo godt voksne nordmenn som ikke kan snakke engelsk.

 Bare se på Jens Stoltenberg eller Thorbjørn Jagland....



Anonymous poster hash: f7ea7...54a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke alle har anlegg for å ta språk, men de fleste har nådd et minimumsnivå av engelsk, uavhengig av om de har interesse for språk. Rett og slett fordi vi er omgitt det på mange kanter - via internett, TV, film osv. Du tar jo inn engelsk hver gang du ser en engelsktalende serie eller film, og du kan bli flinkere ved å enten fjerne teksting eller bytte til engelsk teksting. 

 

Ikke alle trenger bli flinke i alt, men mangel på engelskkunnskaper vil kunne bli et problem for deg, både profesjonelt og ikke minst for din egen del. Hva du har tilgang til av informasjon på norsk er veldig begrenset - vi er et lite land. Skal du finne svar på noe burde du google på engelsk og skal du finne gode artikler må du lete internasjonalt. Det holder rett og slett ikke å begrense seg til norsk, til det er vi altfor små.



Anonymous poster hash: bc7aa...2cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men det blir for dumt å være 24 år i Norge og ikke kunne snakke engelsk ordentlig. Det er det viktigste internasjonale språket, jeg personlig har alltid brukt det på et eller annet vis daglig, og bor nå i England. 

 

Tenk så mye du går glipp av uten engelsk - er ikke det flaut? Det er både gratis og enkelt å lære, du er den eneste som holder deg selv tilbake.



Anonymous poster hash: e695b...c49
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 Det finnes jo godt voksne nordmenn som ikke kan snakke engelsk.

 Bare se på Jens Stoltenberg eller Thorbjørn Jagland....

Anonymous poster hash: f7ea7...54a

 

 

Ingenting i veien med engelsken deres. Uttalen kan jeg være enig høre veldig "kantete" ut, men det er nok mer et problem for oss "innfødte" da vi kjenner igjen den typiske norske uttalen. Hva syns du om engelsken til Björk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke snakke god engelsk er direkte flaut. 



Anonymous poster hash: 7e1fc...969
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...