Gå til innhold

Nasa har funnet spor av flytende vann på Mars


Gjest Gjest_Balian de Ibelin

Anbefalte innlegg

 

 Hvis dette faktisk hadde vært is, så hadde dem vel skrevet is da ikke sant?

 Men dem skriver faktisk at det var "flytende vann" da, ikke sant....

Anonymous poster hash: f7a5f...ec0

 

 

Poenget er at det flyter vann (man har ihvertfall funnet spor etter det) nedover en fjellside/kraterkant/something på mars. Det skal egentlig ikke gå an, siden det er både for kaldt, og for lavt atmosfærisk trykk til at vann skal kunne eksistere som nettopp vann, og ikke som is eller vanndamp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Balian de Ibelin

Jeg håper at jeg engang i min levetid, vil se menneskelige kolonier på Mars. 

 

Det hadde vært kult men jeg har liten tro at noen av oss som lever i dag vil få se det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at det flyter vann (man har ihvertfall funnet spor etter det) nedover en fjellside/kraterkant/something på mars. Det skal egentlig ikke gå an, siden det er både for kaldt, og for lavt atmosfærisk trykk til at vann skal kunne eksistere som nettopp vann, og ikke som is eller vanndamp.

 

Det er fordi det er så høyt saltnivå i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper at jeg engang i min levetid, vil se menneskelige kolonier på Mars. 

 

 

Det hadde vært kult men jeg har liten tro at noen av oss som lever i dag vil få se det.

 

Det er mye mer realistisk med månebaser. Vi har vært der før, og ferden tar bare dager. En marsferd tar måneder, og astronautene vil bli utsatt for mengder av stråling. Høyst sannsynlig vil de utvikle kreft på grunn av turen. Det er også mye lettere å hente hjem folk som trenger legehjelp fra månen. Blir du skikkelig syk på Mars er du stort sett fokka.

 

Det er nesten ingen kommunikasjonsforsinkelse Jorda <> Månen, mens det mellom Mars og Jorda i beste fall 8 minutter, i verste fall nesten 50!

 

Kanskje man kan grave opp helium3 på månen, og ende det hjem med en elektrisk railgun?

 

Det er fordi det er så høyt saltnivå i vannet.

Sannsynligvis ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye mer realistisk med månebaser. Vi har vært der før, og ferden tar bare dager. En marsferd tar måneder, og astronautene vil bli utsatt for mengder av stråling. Høyst sannsynlig vil de utvikle kreft på grunn av turen. Det er også mye lettere å hente hjem folk som trenger legehjelp fra månen. Blir du skikkelig syk på Mars er du stort sett fokka.

 

Det er nesten ingen kommunikasjonsforsinkelse Jorda <> Månen, mens det mellom Mars og Jorda i beste fall 8 minutter, i verste fall nesten 50!

 

Kanskje man kan grave opp helium3 på månen, og ende det hjem med en elektrisk railgun?

 

Sannsynligvis ja.

Gruvedrift og industri på månen fins i vår fremtid, det er jeg sikker på. 

Hvis man ikke kan realisere AC Clarkes visjoner om romheisen og null-grav skipsverft, så tror jeg månen er det nest beste alternativet for å bygge deler til romskip og romstasjoner.

Clarkes gigantiske tårn av karbon nanorør krever at en eller annen finner opp en teknikk som kan produsere materialet i enorme kvanta. Ett eller annet må skje som gjør det samme for nanorør som elektrisitet gjorde for aluminum. Før de moderne metodene for å utvinne aluminium ble utviklet, var det dyrere enn gull, ganske enkelt fordi det var så tungvint å produsere.

Men hvis noen altså kan finne en måte å produsere nanorør i industrielle kvanta for ikke-no' og en femmer, så kan vi bygge tårn som rekker til geostasjonær omløpsbane, bosette hele verdens befolkning i dem og ta heis til verdensrommet.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gruvedrift og industri på månen fins i vår fremtid, det er jeg sikker på. 

Hvis man ikke kan realisere AC Clarkes visjoner om romheisen og null-grav skipsverft, så tror jeg månen er det nest beste alternativet for å bygge deler til romskip og romstasjoner.

Clarkes gigantiske tårn av karbon nanorør krever at en eller annen finner opp en teknikk som kan produsere materialet i enorme kvanta. Ett eller annet må skje som gjør det samme for nanotøt som elektrisitet gjorde for aluminum. Før de moderne metodene for å utvinne aluminium ble utviklet, var det dyrere enn gull, ganske enkelt fordi det var så tungvint å produsere.

Men hvis noen altså kan finne en måte å produsere nanorør i industrielle kvanta for ikke-no' og en femmer, så kan vi bygge tårn som rekker til geostasjonær omløpsbane, bosette hele verdens befolkning i dem og ta heis til verdensrommet.

 

Så i korte trekk, det du prøver å si med dette er at vi skal sende flyktningene til månen? Det må jeg si Mann 42, jeg hadde virkelig ikke trodd at du var kapabel til å lire av deg slike rasisitiske tilnærmelser. Jeg er imponert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruvedrift og industri på månen fins i vår fremtid, det er jeg sikker på. 

Hvis man ikke kan realisere AC Clarkes visjoner om romheisen og null-grav skipsverft, så tror jeg månen er det nest beste alternativet for å bygge deler til romskip og romstasjoner.

Clarkes gigantiske tårn av karbon nanorør krever at en eller annen finner opp en teknikk som kan produsere materialet i enorme kvanta. Ett eller annet må skje som gjør det samme for nanotøt som elektrisitet gjorde for aluminum. Før de moderne metodene for å utvinne aluminium ble utviklet, var det dyrere enn gull, ganske enkelt fordi det var så tungvint å produsere.

Men hvis noen altså kan finne en måte å produsere nanorør i industrielle kvanta for ikke-no' og en femmer, så kan vi bygge tårn som rekker til geostasjonær omløpsbane, bosette hele verdens befolkning i dem og ta heis til verdensrommet.

 

Månebase, gjerne oppblåsbare domer/forskaling dekket med månesand (månesement?) burde være fint gjennomførbart med dagens teknologi. 3D printing/muring også. Rakett-teknologi til å flytte mennesker og utstyr til månen har vi hatt i årevis. Jeg har mer tro på å få ting i gang med konvensjonell teknologi, enn å vente på en "pipe dream" som kanskje aldri kommer. Om den kommer etterhvert, er det bare en bonus. Da har vi allerede en permanent base på månen, som plutselig får en mye rimeligere bussrute.

 

Nanorør er en sånn type teknologi som alltid er 10-15 år frem i tid. Til en romheis trenger man ukristelige mengder lang kabel. De nanorør lengdene man har lagd hittil er rimelig stusselige greier.

 

Men romheis blir veldig kjekk å ha når den først er oppe, da er det bare å "dytte ting opp" i bane. Til bruk på månen trenger man ikke lage den av eksotiske nanorør heller, kevlar holder fint.

 

Så i korte trekk, det du prøver å si med dette er at vi skal sende flyktningene til månen? Det må jeg si Mann 42, jeg hadde virkelig ikke trodd at du var kapabel til å lire av deg slike rasisitiske tilnærmelser. Jeg er imponert!

 

Filmanbefaling til dem, Minnie:

Endret av Lutetium 71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så i korte trekk, det du prøver å si med dette er at vi skal sende flyktningene til månen? Det må jeg si Mann 42, jeg hadde virkelig ikke trodd at du var kapabel til å lire av deg slike rasisitiske tilnærmelser. Jeg er imponert!

Jeg vet ikke helt hvordan du klarte å lese det inn i et innlegg som ikke nevnte flyktninger med en stavelse.

Om det da ikke skulle være frie assosiasjoner i ditt eget hode etter å ha lest "The Moon is a Harsh Mistress" eller lignende science fiction.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kuleste med romheis er at den kan drives med elektrisitet, og at man kan gjenvinne nesten all energi på veien NED. Evt sende en gondol ned mens en annen går opp. Koster praktisk talt ingenting å drive.

Til bruk på månen trenger man ingen heis. En railgun vil fungere helt fint. Nyttelast som blir skutt opp med riktig hastighet havner nøyaktig der man vil ha den. F.eks i en stasjonær omløpsbane.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kuleste med romheis er at den kan drives med elektrisitet, og at man kan gjenvinne nesten all energi på veien NED. Evt sende en gondol ned mens en annen går opp. Koster praktisk talt ingenting å drive.

Til bruk på månen trenger man ingen heis. En railgun vil fungere helt fint. Nyttelast som blir skutt opp med riktig hastighet havner nøyaktig der man vil ha den. F.eks i en stasjonær omløpsbane.

Det eneste problemet med den, er å bygge den. Til mars på det nørmeste må den være 87.000.000 km lang!

Hvem skal betale den???? Med oljefondet kommer vi kanskje noen kilometer....

Hva tror AC Clark den koster meteren?  Hvor mye av elektrisiteten komme fram til heisen når den er midtveis tror dere?

hva med å lage skikklige veier i Norge i stedet??

Synes det er kult å kjøre på gode veier jeg......

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste problemet med den, er å bygge den. Til mars på det nørmeste må den være 87.000.000 km lang!

Hvem skal betale den???? Med oljefondet kommer vi kanskje noen kilometer....

Hva tror AC Clark den koster meteren?  Hvor mye av elektrisiteten komme fram til heisen når den er midtveis tror dere?

hva med å lage skikklige veier i Norge i stedet??

Synes det er kult å kjøre på gode veier jeg......

 

Man trenger ikke romheis helt til mars. Hvis du husker at både mars og jorda roterer om sin egen akse, skjønner du at det ikke hadde vært noen heldig løsning. At de to heller ikke går med samme banefart rundt sola, kompliserer det enda mer.

 

Hvis du tenker på en sleggekaster så har du basisprinsippet med en gang. Sleggekasteren er jorda, stålstrengen er heisstrengen (laget av sterkt og lett nanomateriale, om det skal holde til "jordbruk"), og selve sleggekulen er motvekten som man må plassere litt utenfor geostasjonær bane. Opp langs denne strengen kan man så sende opp heisvogner, uten å måtte ty til raketter. Vitsen er å slippe å bruke dyre og kompliserte raketter, med plass til veldig lite nyttelast, for å få ting opp i bane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kuleste med romheis er at den kan drives med elektrisitet, og at man kan gjenvinne nesten all energi på veien NED. Evt sende en gondol ned mens en annen går opp. Koster praktisk talt ingenting å drive.

Til bruk på månen trenger man ingen heis. En railgun vil fungere helt fint. Nyttelast som blir skutt opp med riktig hastighet havner nøyaktig der man vil ha den. F.eks i en stasjonær omløpsbane.

 

Tenker du på en løsning med to kabler da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker du på en løsning med to kabler da?

Jeg tenker mer på Arthur C Clarckes beskrivelse fra 3001 Final Odyssey.

Altså en fast struktur, et tårn.

Selv om det neppe lar seg realisere på mange hundre år. Om noen sinne.

Men hvis vi snakker romheis i den enkleste formen, en kabel med motvekt, så ville man nok måtte nøye seg med en enkelt gondol. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på en løsning med to kabler da?

Hvor varm tror du trinsen blir om en reiser la oss si 40.000 km/timen?Hvor lenge tror du trinesn funker?

Det finnes fysiske realiteter som umuliggjør prosjektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...