Gå til innhold

Sønnen min har en litt bortskjemt venn...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min på 10 år har en venn i klassen som er er enebarn, og litt bortskjemt kan man si. Han får alt han vil ha, og har både Iphone, Ipad, Mac og en del andre ting. Han har nylig fått Disney infinitive, den nyeste versonen, og dette skyter han selvsagt av hos min sønn, som har to søstre, og foreldre med ikke verdens beste økonomi. 

 

Sønnen min har jo Iphone og Ipad, men dette har hvert gaver han har fått som jule- og bursdagsgaver. Vi kjøpte jo Disney infinitive til han i fjor som julegave, etter at han hadde masa utrolig lenge, men det er den gamle versonen, nå ønsker han seg den nye. 

 

Det sårer å se at han ønsker seg ting kameraten får, men som vi ikke har råd til å kjøpe. Som forelder vil jeg jo kjøpe ting til han som han ønsker seg. Kameraten hans snakker om de nye tingene sine hele tiden, og sønnen min får jo lyst på disse tingene han også, så han maser mye, og jeg og min mann ser jo at han blir trist av å ikke kunne alt han vil ha.

 

Vi prøver å forklare at han ikke kan få alt, og det ser jo ut til at han skjønner dette, men merker jo godt at han blir litt ''deppa'' pga. dette.

 

Jeg lurer på om noen andre har hvert i en lignende situasjon? Hvordan håndterte dere det evt.?



Anonymous poster hash: 62c50...d1f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han lærer vel egentlig bare gode ting av dette, og det er at man må spare til det man ønsker seg. Det høres ut som du synes det er synd i han fordi han ikke får alt han peker på? Er det noen god barneoppdragelse da, synes du?

 

Min egen tenårings-sønn ønsket seg bare penger til jul i fjor, samt til bursdagen sin noen mnd etterpå, fordi han ville spare til ny pc. I sommer hadde han nok penger på kontoen (som jeg styrer) så jeg, så vi bestilte pc'en og fikk den levert som en overraskelse. Han ble kjempeglad, fordi han hadde ventet så lenge på den og spart hver krone han fikk i gaver.



Anonymous poster hash: ea1b7...3b0
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unger som får alt de peker på, blir tilslutt ikke glad for noenting. Vi har alle noen slike i omgangskretsen, vil jeg tro.

 

Vi har bevist sagt nei til mange ting barna har hatt lyst på, fordi vi ønsker å la de få gleden ved å ønske seg/spare. Barna våre har absolutt ikke hatt lite av den grunn.

 

Lær sønnen din at han skal være fornøyd med det han har og at misunnelse ikke er en god ting. Er han kompis med denne gutten, kan han kanskje få låne noe av dette når de leker sammen?

Endret av Myrthel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

la han begynne å jobbe for pengene, så vil han nok få mer forståelse.

det kan også gi en glede av det å ha spart til noe selv, å kjøpt for egene penger er større glede en å bare få



Anonymous poster hash: 67e62...39e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare bra at han lærer at folk er ulike og har ulik kjøpekraft? 



Anonymous poster hash: 8bfb5...66c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten din har jo utstyr han også, at den ene kompisen har bedre og mere utstyr burde ikke såre deg, det må du jobbe med

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lær sønnen din til å jobbe for penger så han kan spare de og kjøpe det han vil. det å bare gi unger noe "bare" fordi de vil ha er en styggeting. 



Anonymous poster hash: 55148...7b5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen. Skal ta en prat med han også kan vi finne på en løsning. At han kan hjelpe til litt hjemme, også få litt ukelønn for det?



Anonymous poster hash: 62c50...d1f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen. Skal ta en prat med han også kan vi finne på en løsning. At han kan hjelpe til litt hjemme, også få litt ukelønn for det? Anonymous poster hash: 62c50...d1f

Bare husk at det kan godt være at denne "bortskjemte" vennen hans allerede har hjemmeoppgaver slik at han gjør seg fortjent til de tingene han får....

Anonymous poster hash: a4217...530

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om noen andre har hvert i en lignende situasjon? Hvordan håndterte dere det evt.?

Anonymous poster hash: 62c50...d1f

Jeg ville vurdert å stemme et parti mot sentrum-venstre som har et mer nasjonalt og ikke-globalistisk syn når det gjelder økonomisk politikk og ikke minst økonomisk fordeling. Problemet ditt skyldes i hvert fall politisk sanksjonerte klasseforskjeller i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min nevø på 10 har laptop (ikke mac), ipad og allslags duppedingser. Han har selv spart opp til alt over lengre tid, både ukeslønn og annet som har falt til ved jul, bursdager etc :)

Anonymous poster hash: 011bb...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en datter på 10. Har middels økonomi, men hun er eneste barn til både meg og pappaen. Og ja, hun får mye. Hun jobber endel for det, men får nok mer enn vennene som har flere søsken. Men vet du, hun er mitt eneste barn og jeg syns det er fint å kunne skjemme henne litt bort. Hun vil nok alltid være enebarn pga vår alder og valg av nye partnere.

Anonymous poster hash: 19479...126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil alltid være noen som har noe som er nyere og finere og dyrere enn det man har selv. Det høres nesten ut som du synes synd på gutten din.



Anonymous poster hash: 44ccf...d6f
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn har barn vært i uminnelige tider. Alle barn ønsker seg ting de ikke kan få. Forklar han situasjonen deres og si heller at "vi får se til bursdagen eller julaften"



Anonymous poster hash: 4f2ac...919
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en datter på 10. Har middels økonomi, men hun er eneste barn til både meg og pappaen. Og ja, hun får mye. Hun jobber endel for det, men får nok mer enn vennene som har flere søsken. Men vet du, hun er mitt eneste barn og jeg syns det er fint å kunne skjemme henne litt bort. Hun vil nok alltid være enebarn pga vår alder og valg av nye partnere.

Anonymous poster hash: 19479...126

 

Flott for henne at hun vokser opp med å tro at alt vokser på trær og at man ikke må jobbe for noe som helst her i livet. Bjørnetjeneste. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil alltid være noen som har det nyeste og det beste. Sønnen din har bare godt av å vite at han ikke kan få alt han peker på og at hvis det er noe han virkelig har lyst på må han spare pengene han får til bursdag, jul og eventuell ukelønn/lønn for arbeid han gjør hjemme. Han kan for eksempel ta ansvar for panteflaskene hjemme hos dere og få pengene fra maskinen, rydde vekk fra middag, holde orden på rommet og lekene sine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Problemet med det å samle penger med sønnen min er at han heller vil gi det til røde kors og lignende organisasjoner som sender penger til fattige (barn) som trenger pengene(noe jeg syns er veldig hyggelig av han selvfølgelig). Men det betyr kanskje at han ikke er så desperat etter å få tingene han vil, når han vil gi bort pengene til å støtte andre? 



Anonymous poster hash: 62c50...d1f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre blir triste fordi de ikke har ting. Lærer barna å bli triste fordi de ikke har ting, Løsningen er enkel, bryt ut av sirkelen. Ting er ikke viktig når man har det man absolutt trenger. Når du innser dette selv, så blir det lettere å lære barna



Anonymous poster hash: 35291...cc0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først synes jeg litt synd på sønnen din. Men så leste jeg at "10-åringen har jo iPhone og iPad" som om det var den største selvfølge. Mange 10-åringer har ikke disse tingene, og det finnes sikkert barn på skolen som har enda mer enn denne kompisen. Det er alltid noen som får mer, men det er ikke synd på hverken din sønn eller jenter som ikke får designervesker til skolebøkene sine.

Endret av Jade
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...