Gå til innhold

KonMari - vi får orden på huset og livet

Kara W

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 5.5.2019 den 7.44):

Trodde ikke det skulle være sååå gøy å lese om andre rydde😂

Hvordan gikk det med vedlikehold etter ryddingen?☺

Anonymkode: 8cb10...0d0

Vet det er et gammelt innlegg men er så enig med anonym over. Hvem skulle trodd det er så gøy å lese om andre som rydder. 😝😃

Etter å ha totalrenovert og flyttet to ganger på 6 måneder føler jeg jeg har kontroll. Men jeg trenger et dytt for å få gjort det siste. Har for eksempel omdisponert skapet jeg hadde penservise, duker og sånn i til bøker nede i kjellerstua med tanke om å kjøpe nytt eller "nytt" på Finn. Men er så dritt lei butikker og Finn jeg bare ikke orker å se etter noe jeg liker engang. Så alt innholdet står i kasser på vaskerommet og irriterer. 

Ble under ryddingen overrasket og skremt over hvor mange flasker og tuber med sjampo, krem, såpe og lignede jeg hadde liggende. Gaver som ikke var helt favoritt, reklamer og ymse rask fra hoteller. Kastet de åpnede som var gått ut på dato men syntes det var for ille å bare kaste resten fordi jeg var prippen😆. Så lagde en avtale med meg selv om at så lenge det var noe av den produkttypen tilgjengelig skulle den brukes først. Klarte meg gjennom nesten 5 måneder (!) uten å kjøpe noe nytt. Så nå er det slutt med å legge den slags i restekasse. Enten skal det brukes eller gis bort til noen som vil! 

Anonymkode: d6d6f...99a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tre poser med bøker levert til bruktbutikken. En pose med flasker er pantet og noen poser med klær levert til Fretex.

Det er igang iallefall her.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett på Marie Kondo på Netflix, og har blitt inspirert. Har mye mer oversikt ift klær, og liker metoden. Levd etter metoden siden i sommer. Det andre går naturlig av seg selv, for jeg er nøye på orden og system fordi jeg liker faste plasser på ting jeg eier. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det for dere andre?

Jeg tittet litt i bokhylla i dag og fikk lagt ut 15 bøker på finn. Får jeg ikke solgt, eller har lav interesse ved juletider tenker jeg de går rett til bruktbutikken. Fant også en bunke bøker jeg skal lese, noen ryker kanskje ut, mens andre blir værende fordi jeg liker dem. 

Jeg har også begynt å trene det siste året og trenger da også nye treningsklær, det kan være dyrt. Jeg velger å heller betale mer per plagg og få et plagg jeg liker fremfor å kjøpe noe billig jeg egentlig ikke liker. Har et eget album på mobilen som heter «klær», der jeg legger inn skjermbilde av det jeg ønsker meg. Da kan jeg planlegge og eliminere i stedet for å kjøpe for mye. Satser på mye basic med blått, svart, hvit og beige, i bunn, farger som passer til alt. Supplerer med litt andre farger, som sennep/oker, rosa, grønt osv. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveld har jeg igjen sett litt gjennom duker og sånt, jeg har ikke alltid mulighet til å samle alt en gang, men ser gjennom alt når finner mer. Det funker egentlig ganske greit på ting som oppbevares på samme sted hele tiden i sammen, som duker og gardiner. Noen løpere og putetrekk går videre til bruktbutikken. Jeg må snart få levert også, men de har så begrensede åpningstider at det er litt vanskelig. 

Ellers har jeg innsett at det er mye «greier» i huset, smårot rett og slett. Taktikken her er enn så lenge å ta med litt av gangen hver gang jeg kommer over sånt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kikket jeg litt gjennom filmer, fikk kvittet meg en god bunke, men må nok gå gjennom flere ganger. Skikkelig lei av ting nå merker jeg😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som har erfaring med å ha garderobeskap med ting som vanligvis er i gangen på badet? Gangen her har upraktisk utforming, som gjør at det er lite oppbevaringsplass. Badet ligger rett ved siden av, og vi kunne fint fått inn et skap på 150 der, men noe baderomsting måtte jo blitt oppbevart der da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en kjempeplan om å kaste femti ting i helga. - Jeg fikk kvittet meg med omtrent 5 -8 ting, før jeg ble veldig inspirert til å sy noen gamle duker om til julehjerter + oppbevaringsplass for bakepapir mm , som nå henger innenfor skapdøra ( ikke julehjertene, altså 😅 )   

Fikk "kondoet" litt på syrommet, da jeg ryddet ut en slik kombinert brann og politistasjon https://www.jollyroom.no/leker/dukker-kosedyr/dukkehus/kidkraft-everyday-heroes-lekesett fra et av barnerommene, som jeg nå bruker som hylle for sysaker og små stoffrester. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (På 23.10.2015 den 11.13):

Klippe hans t-skjorter og sy de til puter? Han ville dånt. :sjokkert: En ting er at han ikke vil ha de klipt i, men de tåler faktisk ikke å brukes. De er... morkne, kan en si det? Jeg har faktisk tenkt på innramming. Nå har vi ikke veggplass, på grunn av så mye barnebilder, feriebilder og barnas kunstverk. Mangler veggplass.

Nei, men hva med vakumposer? http://www.biltema.no/no/Fritid/Reise/Vesker-og-kofferter/Vakuumpose-2000021371/

Men så har jeg hørt, at når en tar ut klærne, så er de så ekstremt krøllet at de nærmest ikke kan glattes ut. Hvordan vil en 20 år gammel t-skjorte som har ligget i en slik pose i 5 år se ut?

Hva om du tar bilde av alle t-skjortene / motivet, laster ned appen til fotoknudsen e.l og

- Lager en fotobok som han får til jul? Personlig Coffeetable book som han kan mimre med når det kommer besøk.

- Evt lager en bildecollage, bestiller den i plakatformat og rammer inn den istedenfor mange t-skjorter..😊

Kanskje jeg skal følge mitt eget råd når jeg tenker meg om 😄😄👌

Og takk til alle som skriver her, plukker opp mye bra tips! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...