Gå til innhold

KonMari - vi får orden på huset og livet


Kara W

Anbefalte innlegg

OK, tittelen på tråden lover kanskje litt vel mye, men jeg har nylig leste boken til Marie Kondo og føler meg veldig inspirert.  Dessverre vet jeg at entusiasmen som oftest daler ganske raskt også, så jeg starter en tråd i håp om at hvis vi er flere sammen er det lettere å holde motet oppe.

 

For de som ikke er kjent med KonMari-metoden, så handler den om å kvitte seg med alle tingene i livet ditt som ikke gir deg glede.  Når du kun er omringet av ting du liker, så blir livet ellers mye lettere, og det blir lettere å se sine egne mål og drømmer.  Boken inneholder til tider litt mye zen og spiritualisme, men ser man forbi det er det veldig mange gode råd, og jeg anbefaler helt klart boken til alle som føler at de ikke får kontroll på alle tingene i huset sitt.

 

Man trenger ikke å ha lest boken for å være med her, det finnes en del informasjon om metoden på nettet.  Her er blant annet pinterest-siden hennes:

https://jp.pinterest.com/konmari/konmarimethod/ 

Der finner man også den anbefalte rekkefølgen å rydde ting på.  

 

Den viktigste forskjellen fra denne og andre ryddemetoder er at man rydder etter kategori, ikke sted.  Når man rydder f.eks bukser, så finnes disse gjerne litt sprett rundt.  Noen er i kommodeskuffen, noen henger i skapet, noen er i en kasse på loftet, og noen ligger på gjesterommet.  Dersom du bare rydder ett av disse stedene om gangen vil du aldri få totaloversikt over hva du har av bukser.  Derfor skal man dra frem alle buksene man eier, og så ta en og en og velge om den skal inn i skapet igjen.  De to spørsmålene jeg har tenkt til å bruke for velge ut er:

1. Gir denne tingen meg glede?

2. Bruker jeg den?

Spørsmål to er ment som en ekstra sjekk.  Ofte tenker man at man er veldig glad i et plagg, men så kommer man på at man faktisk aldri går det med det lengre.

 

Så hvem er med meg?  Jeg drar på høstferie, så jeg kommer til å starte om en uke.  Håper det er flere som vil være med på å heie hverandre frem  :duskedame:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flytter om litt over en uke så jeg er med! Eller dvs viljen er der men jeg lider av horder-syndromet kombinert med at jeg ikke liker å kvitte meg med ting...men kanskje denne tråden kan inspirere/motivere meg litt :)

Anonymous poster hash: f8a30...032

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg joiner om et par uker når jeg får lønn så jeg får kjøpt bokser/oppbevaringsbokser. Flyttet for 4 måneder siden og har fortsatt mye stående i esker. Leste på nett at det ikk3 var lurt å ha ting i esker på den måte fordi man mister oversikten!

Er litt redd for å begynne, men gud som jeg gleder meg til resultatet :)

Jeg har flyttet mye de siste årene og det er mye som jeg aldri pakker ut som bare drass med videre. Håper bare jeg klarer å kvitte meg med den dårlige samvittigheten da jeg har fått så mye ting ( ræl) av andre. Jeg har som mål å kvitte meg med 30%, men håper selvfølgelig på mer!!

Har laget en liste med kategorier så jeg vet hvor jeg skal starte-gleder meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg VIL være med, spørsmålet er om jeg får det til.

 

 

B.T.



Anonymous poster hash: a7c21...524
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil "være med light" hvis det er lov ;)

Dvs: kvitte meg med ting og med det få det bedre, men jeg har ikke overskudd til å ta alt samtidig, liksom :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp gått igjennom klesskapet mitt på den måten (uten at jeg visste det var en egen metode). Nå har jeg bare klær i skapet, så det var ganske greit å ta alle buksene feks i ett jafs. 

 

Skal absolutt se på pinterest siden hennes :jepp: 

 

Men jeg burde gjort det på noe mer enn bare klær. Hva bør være neste ut? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velkommen alle sammen  :goodbye:

 

 

Jeg joiner om et par uker når jeg får lønn så jeg får kjøpt bokser/oppbevaringsbokser. Flyttet for 4 måneder siden og har fortsatt mye stående i esker. Leste på nett at det ikk3 var lurt å ha ting i esker på den måte fordi man mister oversikten!
Er litt redd for å begynne, men gud som jeg gleder meg til resultatet :)
Jeg har flyttet mye de siste årene og det er mye som jeg aldri pakker ut som bare drass med videre. Håper bare jeg klarer å kvitte meg med den dårlige samvittigheten da jeg har fått så mye ting ( ræl) av andre. Jeg har som mål å kvitte meg med 30%, men håper selvfølgelig på mer!!
Har laget en liste med kategorier så jeg vet hvor jeg skal starte-gleder meg! :)

 

I følge KonMari skal man ikke begynne med å kjøpe oppbevaring.  Først skal du kaste og se hvor mye du plass du egentlig trenger, og hva slags oppbevaring de vil passe best i.  Skuffer og skap skal være det beste.  Det er ingen grunn til å vente ;)

 

Jeg har nettopp gått igjennom klesskapet mitt på den måten (uten at jeg visste det var en egen metode). Nå har jeg bare klær i skapet, så det var ganske greit å ta alle buksene feks i ett jafs. 

 

Skal absolutt se på pinterest siden hennes :jepp:

 

Men jeg burde gjort det på noe mer enn bare klær. Hva bør være neste ut? 

 

Har du gjort yttertøy, sko og tilbehør også?  I så fall er det neste på listen bøker, og deretter papirer.

 

Idag var jeg en tur på kjøpesenteret og tittet, men hver gang jeg fant noe jeg lurte på om jeg hadde lyst på så tenkte jeg bare på at jeg burde rydde og kaste det jeg har hjemme før jeg kjøper noe nytt.  KonMari har ødelagt moroa med shopping :sukk:  Men det er nok egentlig en god ting på alle måter :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen alle sammen  :goodbye:

 

Har du gjort yttertøy, sko og tilbehør også?  I så fall er det neste på listen bøker, og deretter papirer.

 

Idag var jeg en tur på kjøpesenteret og tittet, men hver gang jeg fant noe jeg lurte på om jeg hadde lyst på så tenkte jeg bare på at jeg burde rydde og kaste det jeg har hjemme før jeg kjøper noe nytt.  KonMari har ødelagt moroa med shopping :sukk:  Men det er nok egentlig en god ting på alle måter :fnise:

 

Nå har ikke jeg googla det enda, men så på pinterest, fant bare brette oppskrifter? 

 

Jeg har bare tatt klær (inne klær), så jakker bør være neste prioritet! Og deretter sko :) 

 

Det er utrolig deilig å få bort det man ikke bruker lenger, og få plass, luft og rom :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger tråden, men er litt usikker på om jeg kommer til å følge opplegget 100%. Er uansett godt i gang! Jeg har hatt en skikkelig opprydning i alt av klær og sko, og har kommet ganske langt i papirbunken. Malingslageret er også betydelig redusert, og skapene på badet er rensket skikkelig!

Bøker må bli det neste. Jeg ønsker ikke å kvitte meg med bøker i utgangspunktet, men jeg kan gå igjennom bok-og bladhyller og se om det er noe som kan ryke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen alle sammen :goodbye:

I følge KonMari skal man ikke begynne med å kjøpe oppbevaring. Først skal du kaste og se hvor mye du plass du egentlig trenger, og hva slags oppbevaring de vil passe best i. Skuffer og skap skal være det beste. Det er ingen grunn til å vente ;)

I know, men jeg har virkelig ingen oppbevaring. Helt krise :( Må skaffe hylle, kommode og skap! Har en del av tingene mine i fine esker, men de resterende 80% flyter over alt. Men du har helt rett, må bare starte!! *Motivert*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg et med :) Jeg som skal rydde opp i boden (laget en tråd her i dag).

Anonymous poster hash: 10c70...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg et med :) Jeg som skal rydde opp i boden (laget en tråd her i dag).

Anonymous poster hash: 10c70...68d

Det må jeg også, i forbindelse med flyttingen. Det er seriøst rasfare i de bodene. Grøss! Gi meg styrke :(

Anonymous poster hash: f8a30...032

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det mest sjokkerende jeg har lest på kg på mange uker.

Jegnhar opplevd å stå totalt uten alt av ting, bolig og alt her i verden, på et hotelrom. Da fikk tings verdi og betydning en helt annen betydning.

Anonymous poster hash: c458c...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er det mest sjokkerende jeg har lest på kg på mange uker.

Jegnhar opplevd å stå totalt uten alt av ting, bolig og alt her i verden, på et hotelrom. Da fikk tings verdi og betydning en helt annen betydning.

Anonymous poster hash: c458c...27e

 

Litt off-topic, kanskje, men på den andre ytterkanten vil jeg tro at man finner ekstreme samlere av typen man ser på TV, hvor huset er fylt til randen(og litt til) av alt og ingenting.

 

Men kanskje du kan utdype litt? Hvordan ble betydningen endret? For deg er det kanskje åpenbart, men jeg, f.eks., har vokst opp med en "light-versjon" av Øystein Sundes "Kjekt å ha". Det kan oppleves litt frustrerende å støtt og stadig måtte stable seg vei frem til det som til enhver tid ligger nederst og innerst. For ikke å snakke om å bygge nye boder, som etter hvert blir så fulle at du må snu og gå ut for å tenke en tanke!

Anonymous poster hash: 40430...aee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg tatt klesskapet-fy søren så godt! :D

Neste ut er sengetøy/håndkler og kluter. Tjoho!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skulle jeg absolutt ha vært med på, men jeg trenger faktisk oppbevaring først. Jeg har nylig kjøpt meg leilighet og har verken skap, kommoder eller noen ting. Men jeg kommer definitivt tilbake til dette når jeg får kjøpt meg noen møbler!



Anonymous poster hash: d1f7f...9c9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har begynt så smått og føler mer ro allerede :)

Fra fullstendig kaos til å mentalt ha tatt et valg om å sakte, men sikkert kvitte meg med det vi har, som er for mye. Hurra for et liv med mindre crap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner poenget med å ikke kjøpe nye oppbevaringsbokser. Det er nemlig det jeg har gjort i mange år. Ting ble bare lagt i oppbevaringsboksene uten å tenke så mye over hva det var, helt til det står bokser oppå bokser og flere i dybden. Helt skrekkelig. På mørkloftet er det fastbygde hyller innerst. Der står det eldste jeg eier. I oppbevaringsboksene foran står det nyere. For å komme til det gamle rølet må boksene foran flyttes, ut i "tog-korridoren" hvor det strengt tatt ikke er plass.

 

Drømmer om å leie to sterke karer og bære alt ned fra mørkloftet og opp fra kjelleren. Å stå og rydde i et trangt loft og en mørk kjeller er demotiverende. 

Endret av ops2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt så smått og føler mer ro allerede :)

Fra fullstendig kaos til å mentalt ha tatt et valg om å sakte, men sikkert kvitte meg med det vi har, som er for mye. Hurra for et liv med mindre crap!

Jeg bor med en "Skrot-nisse". Det alene burde være skilsmissegrunn. Han blånekter. Jeg må kaste han ut og sende tingene hans etter hvis jeg skal få noe ut av huset. Uansett om han har brukt det eller ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...