Gå til innhold

Netto inntekt på 300.000kr, hva blir brutto sånn ca?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har i tillegg eg boliglån på 1,1mill og studielån på 68.000kr

Hva sånn ca. Er brutto inntekt da? Rundt 400.000?

Anonymous poster hash: 6dd63...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor sjekker du ikke bare lønnsslippen eller ligningen din?



Anonymous poster hash: e8dac...aa5
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For d eksisterer ingen lønnsslipp!

Anonymous poster hash: 6dd63...95b

 

Arbeidsgiver plikter å gi ut lønnsslipp, du får be om en.

Anonymous poster hash: e8dac...aa5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker hypotetisk sett. Er fortsatt student og ikke ute i fast jobb enda så per nå tjener jeg rundt 70.000kr i året.

Men den jobben jeg mest sannsynlig får når jeg er ferdig, fikk jeg beskjed om kom til å ligge på rundt 300.000kr netto. Hører mange sier det er lite når d er brutto, men når det er snakk om 300' netto, blir d en ok inntekt da?

Anonymous poster hash: 6dd63...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker hypotetisk sett. Er fortsatt student og ikke ute i fast jobb enda så per nå tjener jeg rundt 70.000kr i året.

Men den jobben jeg mest sannsynlig får når jeg er ferdig, fikk jeg beskjed om kom til å ligge på rundt 300.000kr netto. Hører mange sier det er lite når d er brutto, men når det er snakk om 300' netto, blir d en ok inntekt da?

Anonymous poster hash: 6dd63...95b

 

Det er vel helt avhengig av hva slags utdannelse du tar, hva som er vanlig startlønn i yrket du skal jobbe i, tidligere erfaring og praksis, eksisterer det bonusordninger eller andre fordeler i jobben osv osv. Hva med arbeidstidene? En hel haug faktorer som sier litt mer enn bare hva du får første året.

 

Hva som er en ok inntekt avhenger ellers av hvordan ditt budsjett ser ut, om du er singel eller bor sammen med noen du deler utgifter med, har du utgifter til bil, dyre hobbier, andre ting som krever ekstra eller ikke osv osv.

 

Kun du kan avgjøre hva som er ok startlønn for deg basert på dine forventninger og ditt forbruk. Jeg hadde for eksempel klart meg helt fint på 400' i året, især om jeg hadde etablert meg med egen bolig og ellers ingen gjeld. For andre er dette langt fra nok.

Anonymous poster hash: e8dac...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det avhenger av mange faktorer (hvor mye du betaler i renter, reisefradrag, formue, naturalytelser som fri telefon/bil/avis/forsikringer bla) hva det blir i brutto, men rundt 400-450.000 kan det ligge på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettolønn er etter skattetrekk.

Bruttolønn vil da være nettolønn + skattetrekk + evt andre fradrag (pensjonstrekk, fagforeingstrekk).

 

Jeg vil tro at bruttolønn vil ligge et sted mellom 390 000 og 420 000.  (28 - 35 % skattetrekk + pensjonstrekk og fagforeningstrekk)

 

 



Anonymous poster hash: 4aa3d...c27
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger av mange faktorer (hvor mye du betaler i renter, reisefradrag, formue, naturalytelser som fri telefon/bil/avis/forsikringer bla) hva det blir i brutto, men rundt 400-450.000 kan det ligge på.

Her tenker vel du mest på selvangivelse.

 

Som du garantert vet, har selvangivelsen påvirkning på skattetrekket på lønnen, men normalt sett ligger skatteprosenten på 28-35 %, så får en enten restskatt eller tilbakebetalt overskytende dersom man har betalt for lite/mye.

Derfor er fradrag lite relevant når det kommer til lønnsberegning.

Anonymous poster hash: 4aa3d...c27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tenker vel du mest på selvangivelse.

Som du garantert vet, har selvangivelsen påvirkning på skattetrekket på lønnen, men normalt sett ligger skatteprosenten på 28-35 %, så får en enten restskatt eller tilbakebetalt overskytende dersom man har betalt for lite/mye.

Derfor er fradrag lite relevant når det kommer til lønnsberegning.

Anonymous poster hash: 4aa3d...c27

Fradragene dine påvirker skatteprosenten/tabellen din, så jeg vil si det er veldig relevant.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fradragene dine påvirker skatteprosenten/tabellen din, så jeg vil si det er veldig relevant.

Ja, det er som jeg sa relevant når det kommer til skattetrekk, men de fleste blir trukket 28-35% skatt av brutto lønn, og det er derfor ikke nødvendig å trekke inn rentefradrag, reisefradrag osv når man skal beregne brutto lønn.

 

Det er tilstrekkelig å legge til skattetrekket + pensjonssparing og fagforeningstrekk.

Anonymous poster hash: 4aa3d...c27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er som jeg sa relevant når det kommer til skattetrekk, men de fleste blir trukket 28-35% skatt av brutto lønn, og det er derfor ikke nødvendig å trekke inn rentefradrag, reisefradrag osv når man skal beregne brutto lønn.

Det er tilstrekkelig å legge til skattetrekket + pensjonssparing og fagforeningstrekk.

Anonymous poster hash: 4aa3d...c27

Og ganske mange har 45% eller 15% fordi de har store eller små fradrag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i tillegg eg boliglån på 1,1mill og studielån på 68.000kr

Hva sånn ca. Er brutto inntekt da? Rundt 400.000?

Anonymous poster hash: 6dd63...95b

I 2013 hadde jeg 410000 inn og betalte 95000 i skatt. 1300000 i samlet lån i følge ligningen min. Ikke skattepliktig formue, og kun fratrekk for renter og fagforeningskontingent.

Håper det hjelper.

Anonymous poster hash: ceb3e...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden folk på KG som vanlig e så trangsynt og ikke svarer på spørsmålet ditt kan jeg svare. Hvis du har 300.000 netto så kan en f.eks tenke seg at du skatter 36% noe som verken er veldig for lite eller mye for mye dog kommer det litt ann på gjeldsgrad. Men la oss ta utgangspunkt i 36% beskatning. Da vil du med 300.000 netto ha skattet ca 250.000kr så Årslønn brutto blir da ca 550.000kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden folk på KG som vanlig e så trangsynt og ikke svarer på spørsmålet ditt kan jeg svare. Hvis du har 300.000 netto så kan en f.eks tenke seg at du skatter 36% noe som verken er veldig for lite eller mye for mye dog kommer det litt ann på gjeldsgrad. Men la oss ta utgangspunkt i 36% beskatning. Da vil du med 300.000 netto ha skattet ca 250.000kr så Årslønn brutto blir da ca 550.000kr.

Tror nok du har regnet litt feil her.

Anonymous poster hash: ceb3e...011

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden folk på KG som vanlig e så trangsynt og ikke svarer på spørsmålet ditt kan jeg svare. Hvis du har 300.000 netto så kan en f.eks tenke seg at du skatter 36% noe som verken er veldig for lite eller mye for mye dog kommer det litt ann på gjeldsgrad. Men la oss ta utgangspunkt i 36% beskatning. Da vil du med 300.000 netto ha skattet ca 250.000kr så Årslønn brutto blir da ca 550.000kr.

Årslønn brutto blir vel mer 408.000 ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Siden folk på KG som vanlig e så trangsynt og ikke svarer på spørsmålet ditt kan jeg svare. Hvis du har 300.000 netto så kan en f.eks tenke seg at du skatter 36% noe som verken er veldig for lite eller mye for mye dog kommer det litt ann på gjeldsgrad. Men la oss ta utgangspunkt i 36% beskatning. Da vil du med 300.000 netto ha skattet ca 250.000kr så Årslønn brutto blir da ca 550.000kr.

Øh?? Dette er feil. Veldig feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du regner jo ikke 36% av nettolønna

 

Jeg vet jo det, var ikke der feilen lå for å si det sånn. Prøver igjen;  blir mer riktig å si at hvis du tjener 480.000 og skatter 36% så er du nede i 307.200 NETTO, altså netto rundt 300.000 som TS lurte på.

 

Skal legge til at jeg ikke er supergod med tall, men jeg prøver hvertfall å hjelpe i motsetning til deg :-)

Endret av Unika
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...