Gå til innhold

Syk, bostedsløs og fortvilet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ny på dette forumet, men håper å kunne få noen svar/erfaringer. Jeg er ei 22 år gammel jente som sliter med helseproblemer. Jeg er ikke i stand til å utføre dagligdagse "vanlige" ting, bare det å kle på seg er smertefullt. Jeg har diagnoser, spesialist- og legeerklæringer på at jeg er syk. Har vært sykemeldt i ett år,og har mistet sykepengene mine. Pga sykdommen måtte jeg selge leiligheten min i møre og romsdal og flytte inn hos mine foreldre i vestfold. NAV har avslått søknader om aap og livsopphold, fordi de mener jeg er frisk. Nå har jeg verken penger til medisiner, behandling eller mat. Min far er selv ufør pga denne sykdom, og min mor jobber som vikar, og de har ikke råd til å fø på meg. Nå må jeg sannsynligvis flytte inn på hospits, men er veldig skeptisk. Jeg har ikke noe imot narkomane, men jeg er veldig redd for å bli ranet osv.. jeg har jobbet siden jeg var 15 for å betale for meg selv, og levd et godt liv etter mange års skolegang og godt lønnet arbeide. Jeg har klart meg med veldig lite før, men aldri vært "hjemløs". Noen tanker eller erfaringer? Jeg er jo glad for tak over hodet og mat, ikke misforstå, men jeg føler meg ikke helt trygg, og føler meg nesten tryggere "I en sovepose under en bro " om noe skjønner..

Anonymous poster hash: 5b0b6...cac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NAV kan ikke gjøre deg hjemløs. I verste fall har du krav på sosialhjelp, og støtte til enkel bolig. 

Men det høres veldig spesielt ut om du har alle legeerklæringer på plass som sier at du er syk, og at de ikke innvilger aap. Enten er denne historien helt annerledes enn du fremlegger den her, ellers må du klage på NAVs vedtak umiddelbart. 



Anonymous poster hash: 856c3...3bc
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

NAV kan ikke gjøre deg hjemløs. I verste fall har du krav på sosialhjelp, og støtte til enkel bolig. 

Men det høres veldig spesielt ut om du har alle legeerklæringer på plass som sier at du er syk, og at de ikke innvilger aap. Enten er denne historien helt annerledes enn du fremlegger den her, ellers må du klage på NAVs vedtak umiddelbart. 

Anonymous poster hash: 856c3...3bc

 

Nav gjør henne ikke hjemløs når hun tilbys plass på hospits.

 

Ts, du kan klage på vedtaket og søke sosialstønad i mellomtiden. 

Anonymous poster hash: 97e0f...6ab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at du har flyttet fra møre og romsdal til Vestfold. Jeg regner med du har byttet lege?

Det er veldig viktig at du har en god lege på din side, som er oppdatert om din situasjon og sykdom og at du kommer under behandling, hvis du ikke er det. 

For å få innvilget AAP, så skal man være under behandling eller tiltak som arbeidsutprøvning/omskolering. 

Legen din skal sende inn til NAV et skjema angående din sykdomssituasjon for søknad om AAP. 

Hvis du har fått avslag, så kan du klage på det, og be legen om å hjelpe deg. 

 

Du har uansett krav på sosialstønad, dekt husleie, strøm og livsopphold på ca. 4500kr. Denne stønaden er beregnet å være for kort tid. Og man må ofte søke by nytt etter noen få måneder. (Viktig å notere seg datoene for utbetaling som er innvilget, og søke på nytt i god tid.)

Skjema for denne type stønad må man som oftest hente på NAV, be om det i skranken. (Det lå i alle fall ikke på nett før, som er diskriminerende ovenfor en ofte svak gruppe.) 

For å motta sosialstønad, kan man ikke ha sparekontoen full av penger. 



Anonymous poster hash: ccad4...a4e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, dersom situasjonen din er slik du beskriver den så må du klage på vedtaket ditt til nav. Mannen min fikk avslag,klagde og fikk det igjennom. Fikk da også etterbetalt aap til da sykepengene utgikk. Søk nødhjelp på nav mens du søker sosialstønad i påvente av behandling av klagen.

Anonymous poster hash: f7fc3...9f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har måtte bodd på hospits før og det var ganske spennende for å si det mildt. For å være trygg måtte jeg konstant bære skjult kniv. Jeg måtte heletiden gjøre meg komfertabel med tanken at hvis jeg havnet i bråk med en irrasjonel person(som en ruset person eller en i abstinens) så måtte jeg ikke nøle med å ta den i bruk og selv havne i fengsel. Det er den eneste måten å være relativt trygg på.

 

Det er fordi rusmisbrukere og andre psykisk syke kan finne på å gjøre hva som helst for å få penger for stoff og kan også finne på å gjøre irrasjonelle sadistiske ting mot andre mennesker(feks deg) under rus eller pga mentalsykdom.

 

Jeg slapp heldigvis å bruke kniven til annet enn å kutte en som prøvde å rane meg med sprøyte i fingeren.



Anonymous poster hash: 7e743...5f9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg har måtte bodd på hospits før og det var ganske spennende for å si det mildt. For å være trygg måtte jeg konstant bære skjult kniv. Jeg måtte heletiden gjøre meg komfertabel med tanken at hvis jeg havnet i bråk med en irrasjonel person(som en ruset person eller en i abstinens) så måtte jeg ikke nøle med å ta den i bruk og selv havne i fengsel. Det er den eneste måten å være relativt trygg på.

 

Det er fordi rusmisbrukere og andre psykisk syke kan finne på å gjøre hva som helst for å få penger for stoff og kan også finne på å gjøre irrasjonelle sadistiske ting mot andre mennesker(feks deg) under rus eller pga mentalsykdom.

 

Jeg slapp heldigvis å bruke kniven til annet enn å kutte en som prøvde å rane meg med sprøyte i fingeren.

Anonymous poster hash: 7e743...5f9

 

Dette synes jeg du kunne holdt deg for god til å skrive. Om dette stemmer så er det langt fra min erfaring ihvertfall, jeg håper virkelig ikke du skrev dette bare for å være ekkel. 

 

Kjære TS. Det er ikke dumt å være sikker og føre var, men min erfaring med narkomane er at de er harmløse for alle andre enn narkomane selv, og de som står i veien for de. De fleste narkomane er IKKE ute etter å skade noen som helst, og når de utfører kriminelle handlinger er det somregel UTEN personskade og KUN for å få tak i midler til neste rus. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...