Gå til innhold

Hvor kan jeg lære om hele verdenshistorien?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Etter en eksamen i historie forstår jeg at jeg har mye å lære.. Den siste tiden har jeg funnet det veldig interessant og lære mer om hva som skjedde før vår tid og hva som har gjort at verden er slik som den er idag. 

 

Problemet er bare at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne.. Jeg har veldig lyst å lære. både fordi jeg er nyskjerrig og jeg ønsker å ha en evne til å reflektere, tenke dypere tanker og se ting i et annet perspektiv.

 

 

Er det noen som har noen forslag til hvor jeg kan begynne å lese, en god bok som oppsummerer fra tidens første dag til der vi er idag? nettsider som er verdt å lese på, dokumetarer osv? 

 

 

På forhånd takk!



Anonymous poster hash: 7846a...43a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På youtube er det en kanal du kan abonnere på som heter "crash course". Det er videoer på ca 10 minutter hvor ting blir enkelt og godt forklart. De har spillelister med forskjellige temaer, blandt annet historie. Verdt å sjekke ut. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

History Channel har veldig mange lærerike sendinger, mye mer seriøst enn wikipedia og diverse youtube-kanaler.



Anonymous poster hash: 2389f...b0d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Anbefaler følgende (overhodet ikke en fullstendig liste):

 

- Peter Watsons - Ideas: From Fire to Freud

- Charles van Doren - A History of Knowledge

- J. M. Roberts - The Penguin History of the World

 

Dette er bøker som - til tross for at første og siste er av skikkelig mursteinstykkelse - forteller verdenshistorien i brede sveip. De gir riktignok et lite innblikk i mangt og meget, men for mer fordypende og utfyllende forklaringer o.l., må man finne mer spesifikk literatur (f.eks. Romerrikets historie, kristendommens historie, vitenskapens historie osv.)

 

YouTube er  allerede nevnt, og her kan jeg bare legge til bl.a. Andrew Marrs episoder om verdenshistorien. Igjen - kun brede sveip, men massevis av stoff som kan tirre nysgjerrigheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bok som brukes i faget eldre verdenshistorie på UIO er The human Web av J.R. Mcneill og William H. McNeill. Den er riktignok på engelsk men gir et svært godt innblikk i menneskes historie og oppbygging av samfunn. Den gir forståelse av hva som måtte til for at menneskeheten utviklet seg fra stammer til samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode forslag over her! Du må lese litt bredt i begynnelsen og så finner du tidsperioder du interesserer deg mer for enn andre. God lesning. Historie er gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimbergs "Menneskenes liv og historie" tar for seg historien på en interessant og anektdodisk måte. Hele samlingen er vel på ca 22 bind, du finner gjerne bøkene på diverse bruktbutikker (det var visst veldig populært å ha disse bøkene i hus for noen tiår siden).

 

Ellers har jeg på det varmeste blitt anbefalt podcastene til Dan Carlin. Har ikke rotet meg til å høre på dem ennå, men ifølge min begeistrede kompis er han en mester i å forklare og levendegjøre, og gjør historie kjempespennende!

http://www.dancarlin.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Heisann!

 

Etter en eksamen i historie forstår jeg at jeg har mye å lære.. Den siste tiden har jeg funnet det veldig interessant og lære mer om hva som skjedde før vår tid og hva som har gjort at verden er slik som den er idag. 

 

Problemet er bare at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne.. Jeg har veldig lyst å lære. både fordi jeg er nyskjerrig og jeg ønsker å ha en evne til å reflektere, tenke dypere tanker og se ting i et annet perspektiv.

 

 

Er det noen som har noen forslag til hvor jeg kan begynne å lese, en god bok som oppsummerer fra tidens første dag til der vi er idag? nettsider som er verdt å lese på, dokumetarer osv? 

 

 

På forhånd takk!

Anonymous poster hash: 7846a...43a

 

 

For å forstå verden i dag må du forstå filosofihistorien. Begynn med den, så kan du studere vanlig historie etter det. Du vil også forstå historien bedre når du kjenner filosofihistorien.

Anonymous poster hash: 55906...07b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Citronella

 

For å forstå verden i dag må du forstå filosofihistorien. Begynn med den, så kan du studere vanlig historie etter det. Du vil også forstå historien bedre når du kjenner filosofihistorien.

Anonymous poster hash: 55906...07b

 

Nikker og er veldig enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...