Gå til innhold

Er selvtekt akseptabelt?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

I et samfunn hvor voldtekt straffes med et par måneders hotelltilværelse, er vendettaet helt moralsk forsvarlig. De burde låst ham inne i en kjeller i 10 år med daglig tortur.

Denne tråden er skilt ut fra en annen tråd. Den opprinnelige tråden finner dere her. Hege (admin)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er jeg den eneste som reagerer og er sjokkert over at voldtektsmannen ble slått i hodet med jernstang? Slår man med jernstang i hodet er det bare hellet som hindrer at den som holder stangen ender opp som morder. Hva godt ville det gjort? En venn bak gitteret og et drept menneske, og jenta er like fullt voldtatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maetzii ii
Er jeg den eneste som reagerer og er sjokkert over at voldtektsmannen ble slått i hodet med jernstang? Slår man med jernstang i hodet er det bare hellet som hindrer at den som holder stangen ender opp som morder. Hva godt ville det gjort? En venn bak gitteret og et drept menneske' date=' og jenta er like fullt voldtatt.[/quote']

Joda, hun er fremdeles voldtatt. Men hun er i det minste den SISTE han voldtar.

Klarer ikke å ha sympati med ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg den eneste som reagerer og er sjokkert over at voldtektsmannen ble slått i hodet med jernstang? Slår man med jernstang i hodet er det bare hellet som hindrer at den som holder stangen ender opp som morder. Hva godt ville det gjort? En venn bak gitteret og et drept menneske' date=' og jenta er like fullt voldtatt.[/quote']

Jeg reagerte på det jeg også. Det er forferdelig det som skjedde med Mysans datter, men å gjøre noe slikt gjør at man synker på samme nivå. Ikke minst er det straffbart.

Two wrongs does not make one right.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg den eneste som reagerer og er sjokkert over at voldtektsmannen ble slått i hodet med jernstang?

Jo jeg!

Og ikke bare dette, men også de rasistiske utsagnene, som nå er fjernet og ersattet med x'er

Han fikk en jernstang over hodet så han gikk i bakken' date=' en serie slag over det ene øyet, og en over nesa så blodet sprutet. Dette var på en byggeplass, derfor jernstang. Dette er ikke noe de går og bærer på til vanlig.[/qoute']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reagerte ikke jeg... :) Skjønner de godt. Han fortjente det og mer til.

Mennesker som deg gjør meg like skremt som tanken på å møte en voldtektsmann i en mørk bakgate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker som deg gjør meg like skremt som tanken på å møte en voldtektsmann i en mørk bakgate.

Possum,og dere andre som føler med voldtektsmannen....; disse innleggene er FØLELSER, ikke rasjonell tankegang. Sorry, men jeg tviler på at du selv hadde tenkt stort over hva du gjorde hvis du kom over en som hadde voldtatt din venninne rett etter at det var skjedd.Da reagerer man instinktivt,man er fylt av sorg og sinne, det er rett og slett ikke rom for fornuft. Joda,han KUNNE blitt drept av slaget, det gjorde han altså ikke og godt er det. Selv om hun da hadde vært den siste han voldtok,ja...

Jeg har nettopp sendt en pm til Mysan, hvor jeg blant annet sa at hun som mor i denne situasjonen trenger noen å skrike og rase ut hos, og at hun må bruke oss her inne for alt det er verdt. Jeg snakker neppe for meg selv når jeg legger igjen de ordene hos henne. Jeg tror det er flere her som har møtt mysan og kjenner henne personlig. Til de: Når dere møter henne igjen; gi henne en lang,varm klem og all min støtte. Hun må ha det for jævli nå,og rasistiske utsagn er det siste en skal henge seg opp i. Det som gjelder først nå,er å hjelpe det vi KAN,støtte et medmenneske i den tiden hun og hennes nærmeste har foran seg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ossum; disse innlegene er FØLELSER, ikke rasjonell tankegang.

Mitt er intet unntak. Det var med følelser jeg reagerte på innlegget. Jeg har stor medfølelse med jenta som ble voldtatt og familien hennes. Jeg sier ikke noe på at moren er fly forbanna, rasende og med voldelige hevntanker. Og jeg forstår faktisk, tro det eller ei, at sinnet kan blusse så sterkt opp at jernstang-episoden kunne skjedd. Men det gjør det ikke noe riktigere. Og det jeg stusset over var at ingen uttrykte sjokk. At folk her inne nesten applauderte det. Voldtekt er forkastelig, men jeg tror faktisk jeg stiller drapsforsøk like høyt.

For øvrig var det ikke jeg som 'hengte meg' opp i rasistiske utsagn, for jeg skjønte ikke hva xxxx-ene sto for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Possum: Tror du at du selv, den gang du var seksten, ville ha tenkt rasjonellt dersom du hadde funnet venninnen din gråtende med buksene rundt knærne, i regnværet, klissvåt av tårer og våt sand og grus, etter at en eller annen drittsekk hadde voldtatt henne rått og brutalt? Og om dere hadde funnet igjen typen, hadde dere da gått rolig bort til ham, løftet en pekefinger og sagt: Fy deg, din dumming - nå anmelder vi deg til politiet så kan du ha det så godt??

Halloo.. har du noen gang vært i en lignende situasjon??

Man blir sint hinsides all fornuft. Den rasjonelle tankegangen er ikke tilstede i det hele tatt.

Jeg har også sittet i dette forumet og skrevet akkurat det samme som du skriver nå. Men nå vet jeg bedre.

Selvfølgelig er jeg ikke for at man skal slå ihjel folk, sånn i det daglige, men jeg kan love deg at når noen krenker ungen din på det groveste, sånn som denne dritten av en fyr gjorde, så får ordet hevn en helt annen betydning. Sånne mennesker fortjener ikke livet, og ferdig med det.

Hvorfor skjeldsordene mine ble krysset ut kan jeg kanskje forstå, men han er neppe her inne og leser hva jeg mener om ham. Og jeg visste at han var "av utenlandsk opprinnelse" lenge før hun fortalte meg det. Jeg spurte ikke om det engang. Men det var han jamen!

Da jeg postet innlegget mitt her, var det fordi jeg trengte å skrike ut fortvilelsen og hatet mitt. Jeg har skrevet det i dagboken min også, men den er det ikke alle som leser. Jeg ville at ALLE skulle lese det! Jeg er drit forbannet. Hvorfor skal sånne menn gå løs i gatene våre?? Anmelde ham. Fyren er anmeldt - hva tror dere det hjelper? Hun har aldri sett ham før. De andre to jentene kjente, eller kjente til, i hvert fall en av kameratene hans. Men ikke så privat at de vet hvor de bor eller hva de heter. Og om man hadde gått på dem en mørk kveld, tror dere de ville oppgitt navnet hans? Jeg skal gi dere beskjed når saken er henlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg forstår faktisk, tro det eller ei, at sinnet kan blusse så sterkt opp at jernstang-episoden kunne skjedd. Men det gjør det ikke noe riktigere. Og det jeg stusset over var at ingen uttrykte sjokk. At folk her inne nesten applauderte det. Voldtekt er forkastelig, men jeg tror faktisk jeg stiller drapsforsøk like høyt.

For øvrig var det ikke jeg som 'hengte meg' opp i rasistiske utsagn, for jeg skjønte ikke hva xxxx-ene sto for.

her har vi i grunnen det jeg vile frem til; at det kan skje med hvem som helst av oss, at dritsinnet tar så overhånd. Jeg sier heller ikke at det er rett å bruke jernstang, men det er jo i bunn og grunn unger det er snakk om her, sinte,fortvilte,skremte unger, som i øyeblikkets hete glemte alt om at det er forskjell på rett og galt. Der og da ville de trolig slått løs på enhver fremmed som nærmet seg og som ikke så udelt snill ut. Som en skremt hundehvalp som er trengt opp i et hjørne glefser etter de fleste for å forsvare seg. Instinkt,ingenting annet.

Jeg går ut fra at det er moderatorene som har vært inne og rettet mysans uttrykk til xxx, av hensyn til diverse lover og regler,og godt er det. Hunttrenger ikke en anmmeldelse for sjikanering i tilegg det hun allerede har. Finnes sikkert de som er korte nok til finne på sånt

og...

Prersonlig kan jeg bare takke den gud jeg egentlig ikke tror på for at ikke JEG er blant de politifolka som skla hente sånne, for jeg vet med meg selv, at den ufattleige sjelstyrken de besitter, den eier ikke jeg. Jeg hadde slått, jeg hadde frydet meg over å få gi voldtekstsmannen en brøkdel av den fysiske og psykiske smerten han har påført mysans datter.

Beklager, men større mennesker er jeg ikke. Det både skremmer og fryder meg at jeg er i stand til å føle sånt hat, enda jeg ikke kjenner mysan. Det skremmer,fordi jegegentlig er i mot vold,og blir frastøtt av vold når jeg ser det.Og det fryder meg når jeg brått innser at jeg KAN være like brusom,for det betyr at jeg vil kunne forsvare meg og mine, jeg ville ikke nøle et sekund med å slå og om nødvendig drepe. Det er også et instinkt....Og det finnes i oss alle,uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så det er riktig at folk tar loven i egne hender? Er det akseptabelt å skyte en mann som prøver å bryte seg inn i huset mitt? Er det akseptabelt av meg å slå ihjel en som prøver å stjele bilen min? Hvem skal bestemme hva som er akseptabelt å gjøre når man blir provosert? Det er en grunn til at det ikke er offeret selv som bestemmer straffen, men en nøytral domstol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her har vi i grunnen det jeg vile frem til; at det kan skje med hvem som helst av oss, at dritsinnet tar så overhånd. Jeg sier heller ikke at det er rett å bruke jernstang, men det er jo i bunn og grunn unger det er snakk om her, sinte,fortvilte,skremte unger, som i øyeblikkets hete glemte alt om at det er forskjell på rett og galt. Der og da ville de trolig slått løs på enhver fremmed som nærmet seg og som ikke så udelt snill ut. Som en skremt hundehvalp som er trengt opp i et hjørne glefser etter de fleste for å forsvare seg. Instinkt,ingenting annet.

Det er kanskje instinkt, men ikke et forsvarsinstinkt, slik du antyder her. La meg minne om det som ble skrevet i første innlegg:

Han fikk som fortjent - for vennene hennes kom tilbake og de fant ham. Han satt på en benk med sine kompiser - som forøvrig løp da de kom.

De var ikke trengt opp i et hjørne. Det var ikke fremmede som nærmet seg. Det var DE som nærmet seg. Som søkte ut overgriperen/offeret. Med jernstang. Som fant han sittende på en benk. Og slo. I hodet. Med jernstang. Hevninstinkt, kanskje. Forsvarsinstikt, neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sånne mennesker fortjener ikke livet' date=' og ferdig med det.[/quote']

Jeg er 100% imot dødsstraff, enkelt og greit. Og jeg er i alle fall imot dødsstraff utført som borgervern.

Og, nei, jeg har ikke vært i samme situasjon, så det er klart det er en del synsing, og lite erfaring fra min side. Og ja, hadde jeg vært i samme situasjon, hadde jeg kanskje overrasket meg selv. Det som sjokkerte meg her at de valgt å plukke opp en jernstang og ikke fyke på med bare nevene. Det kunne jeg forstått, jernstanga vitner mer om overlegg i mine øyne.

Og jeg var ikke sjokkert over ditt utsagn om at du ville ha rygget over ham femti ganger (eller hva du nå skrev igjen). Det kan jeg forstå. Det jeg var sjokkert over var at andre her på forumet, som leser innlegget slik jeg leser det, uten personlig tilknyttning, kunne applaudere det som skjedde. Vi er da ikke blitt amerikanske, riktig ennå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje instinkt, men ikke et forsvarsinstinkt, slik du antyder her. La meg minne om det som ble skrevet i første innlegg:

De var ikke trengt opp i et hjørne. Det var ikke fremmede som nærmet seg. Det var DE som nærmet seg. Som søkte ut overgriperen/offeret. Med jernstang. Som fant han sittende på en benk. Og slo. I hodet. Med jernstang. Hevninstinkt, kanskje. Forsvarsinstikt, neppe.

Det er fortsatt forsvarsinstinktet som råder, og rent adrenalin, null rasjonell tankegang. Jeg håper du aldri blir nødt til å oppleve noe tilsvarende selv, at du slipper å så mye som prøve å forestille deg en brøkdel av det de gjennomgår nå. Så mye fantasi at man klarer HELT å sette seg i deres sko, skal man være glad man ikke har.

Hva som er rett og galt, kan man ikke si før man har vært midt oppi det, og dessverre er rettssystemet mer til forbryternes fordel enn offerets.

Dere som er sjokkerte over bruken av jernstang; og overmysans reaksjon: prøv, bare for et øyeblikk, å later som det var deres barn som om hjem på den måten....PRØV å late som det er DERES uskyldige 16åring som ble utsatt for noe sånt....Jeg kan godt gi deg sterkere bilkder, men det tror jeg vi tar et annet sted, og lar mysan ha denne tråden i fred til det den var ment: å lufte en mors enorme sinne og frustrasjon,og ikke HER diskutere rett og galt. Nyansene viskes ofte ut i sånne sterke følelser som her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat denne debatten kan vel tas i en egen tråd?

Så kan Mysan få slippe å forholde seg til slik kritikk akkurat nå i denne fortvilte situasjonen.

Kan vi ikke rett og slett bære over med følelsesutbrudd i denne tråden her? Vi behøver da vel ikke alltid argumentere i mot alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat denne debatten kan vel tas i en egen tråd?

Så kan Mysan få slippe å forholde seg til slik kritikk akkurat nå i denne fortvilte situasjonen.

Kan vi ikke rett og slett bære over med følelsesutbrudd i denne tråden her? Vi behøver da vel ikke alltid argumentere i mot alt?

TAKK,Emeraldine, for å formulere nøyaktig det jeg egentlig ville frem til....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...