Gå til innhold

Er selvtekt akseptabelt?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt samme innstilling som dere tidligere, men nå mener jeg faktisk at den som aldri har vært i en situasjon hvor en selv eller ens eget barn/søster/forelder er mishandlet på det grusomste og evt drept, bør ytre seg i saker som denne. Dere vet faktisk ikke hva dere snakker om.

Nei, jeg vet ikke hva jeg snakker om mht hvordan man føler og tenker. Men jeg VET at det MÅ anmeldes for å oppnå en bedring. Andre kan være rasjonelle selv om du har det vondt. Jeg VET også at politiet ikke kan være absolutt over alt midt på natten. Også vet jeg at dette er en av grunnene til at politiet ikke liker at barn er i Oslo alene. De liker det så lite at de har foreslått forbud. Men da blir de møtt med protestskrik frra både unge og gamle.

(Forøvrig har jeg ikke sagt et kløyva ord om hva du ønsker å gjøre med disse folka, for det skjønner jeg godt at du føler, og du har rett til å føle det også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man skal ikke voldta!

Straffen for å voldta noen i Norge er helt latterlig ! Hadde noen gjort det mot noen i min familie så hadde jeg pisket han/henne til døde uanset om jeg måtte ha sittet inne mange år pga det (som aldri vil skje for straffen for mord er like latterlig) !

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som "forsvarer" selvtekt. I en tenkt situasjon der en dere var veldig glad i hadde forbrudt seg mot et annet menneske (tenker ikke da på drap), er det da ok at venner og familie av offeret tyr til selvtekt? Også etter at vedkommende har sonet (sin alt for korte) straff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som "forsvarer" selvtekt. I en tenkt situasjon der en dere var veldig glad i hadde forbrudt seg mot et annet menneske (tenker ikke da på drap)' date=' er det da ok at venner og familie av offeret tyr til selvtekt? Også etter at vedkommende har sonet (sin alt for korte) straff?[/quote']

Ja,men ingen i min familie har slike syke tilbøyeligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poirot, jeg er enig og jeg forstår alt du skriver, men jeg har overhodet ikke lyst til å være rasjonell. jeg VIL ikke være rasjonell. Jeg skjønner at politiet har for få midler - samtidig som jeg ser at de i Oppegård hvor vi bor har veldig god tid. I stedet for å gå etter de store grove tingene, surrer de rundt i bilene sine og leter etter tenåringer som de kan lyse i øynene og grave i lommene til. Bare fordi de er ute og går i gjeng. Det er helt sant. Jeg har ingen respekt for dem.

Samtidig skal det sies at noen av dem er helt fantastiske. Noen har valgt yrket av riktig grunn og gjør sikkert en bedre jobb enn andre som er der av vikarierende grunner.

Jeg vet at man ikke kan drive med selvtekt, og jeg vet at veien om politiet er den eneste veien å gå. Men når du vet at maksimumsstraffen for voldtekt er 10 år, og at bevisbyrden ligger hos offeret, at det ofte blir påstand mot påstand og gjennomsnittstraffen er på ca 2,5 år, så kan man få lyst til å ta affære selv. Det finnes ingen rettferdighet når det gjelder voldtekt - og jeg banner på at hadde voldtekt vært noe som skjedde menn i like stor eller større grad, så ville strafferammene vært mer passende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Det finnes ingen rettferdighet når det gjelder voldtekt - og jeg banner på at hadde voldtekt vært noe som skjedde menn i like stor eller større grad' date=' så ville strafferammene vært mer passende.[/quote']

garantert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som "forsvarer" selvtekt. I en tenkt situasjon der en dere var veldig glad i hadde forbrudt seg mot et annet menneske (tenker ikke da på drap), er det da ok at venner og familie av offeret tyr til selvtekt? Også etter at vedkommende har sonet (sin alt for korte) straff?

Min eldste sønn, og sin tid hans far, har vært skikkelig kranglefanter og slosshaner. Jeg har mer enn en gang ønsket dem begge to at noen tok igjen med dem så de merket det. Godt nok svar??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad for at vi lever i en kultur hvor selvtekt ikke er akseptert. Hvor familie eller venner i sinne og frustrasjon ikke har rett til å bestemme straffen til den som har voldtatt. Hvor det ikke er greit med "øye for øye" og "tann for tann".

Hvorfor? Fordi det bare baller på seg. Familien til den som ble straffet kan synes personen ble straffet for mye og går til motangrep. Og så har man det gående.

Jeg tror heller ikke på at vold og hevn skaper fred i sinnet på lang sikt.

Men jeg forstår utrolig godt at tanken på voldelig hevn er der. Og jeg forstår også til en viss grad at man i kampens hete kan utføre en voldelig hevn.

Men som sagt, jeg er glad samfunnet vårt ikke baserer seg på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste sønn, og sin tid hans far, har vært skikkelig kranglefanter og slosshaner. Jeg har mer enn en gang ønsket dem begge to at noen tok igjen med dem så de merket det. Godt nok svar??

Godt nok svar? :-? Skal nok la det ligge, jeg vet du er opprørt om dagen. Godt å høre at du er konsekvent i allefall. Men jeg tviler nå litt på dette i praksis. En ting å ønske, en annen ting å faktisk oppleve selvtekt på nært hold. Men jeg kjenner selvfølgelig ikke deg, og skal ikke på noen som helst måte benekte at du hadde syntes det var ok. Jeg kan også godt forstå at man kan ha lyst til å utøve selvtekt, men igjen er det noe ganske annet hvis man setter ut dette ønsket i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Forstår at man kan handle irrasjonellt i en slik situasjon, men hvis vennene hennes var sterke nok til å kunne banke han opp kunne de ikke da holdt han nede og ringt politiet?

Kanskje ikke akkurat i samme "kategori", men

samboeren min ble umotivert slått ned av en fyr som kom bak oss når vi var på vei hjem fra byen en gang. Han påstod at samboeren min hadde voldtatt ei venninne av han fyren den kvelden. Vi møtte på flere venner av oss, og der var det noen gutter som ville handle slik vennene til denne stakkars jenta gjorde. Jeg fikk overtalt dem til ikke synke ned på hans nivå, og de holdt han istedet nede mens jeg ringte politiet.

Jeg forstår at man blir forbanna når noen skader en man er glad i, og selv om jeg synes han fyren var en skikkelig dust og jeg ble sint og lei meg for at han slo ned og kom med grove beskyldninger mot den jeg elsker mest her i verden, så kunne jeg aldri tillatt att vennene våre hadde banket han opp.

Dette viser jo også (som noen var inne på her) at det ikke er like enkelt å identifisere en person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...