AnonymBruker Skrevet 22. september 2015 #61 Skrevet 22. september 2015 Før i tiden var det ikke så problematisk for folk å være med på dugnad. Nå er det mye travlere i samfunnet. Begge foreldrene jobber gjerne 100 %. Barn skal hentes i skole, barnehage. Middag, husarbeid, lekser, og så er det sengetid allerede. Jeg er helt utslitt etter hver dag - har en jobb som krever litt for mye til tider. I helgene prøver vi å komme oss avgårde til den hytta vi disponerer, for å koble av fra stress og mas. Det er ikke så veldig ofte vi får det til. Jeg skulle gjerne betalt litt mer for aktivitetene for å slippe å kjøre rundt i nabolaget og selge dopapir, eller for å slippe å stå opp midt på natten to uker hver vinter for å måke rundt hele barnehagen og strø før første barn kommer dit på morgenkvisten..... Anonymous poster hash: dcfe9...ce9 3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2015 #62 Skrevet 22. september 2015 Jeg skjønner ikke helt overdramatiseringen her. De aller færreste er aleneforeldre. Det finnes i de aller fleste tilfeller to foreldre. Da er det jo bare å dele opp dugnaden, og i så måte mindre stress da dufnad deles på to husholdninger fremfor en. Syns det er dumt at dugnadsånden dør ut i Norge. Det er ganske særegent for Norge, og veldig stas for barna i ettertid. Tenk alle foreldrene som er trenere i ulike idrettslag. De får ikke akkurat betalt(eventuelt fodt betalt), og de er årsaken til at barna deres kan drive med idretten de liker. Det minste en kan gjøre tilbake er å delta på dugnad og gjøre det greit for barna. Får en barn er det ganske mange forpliktelser. Bør ikke være så sjokkerende. Til slutt er det kun barna det går utover når en ikke gidder å delta på dugnad... men da klager en jo bare på facebook når fotballlaget legges ned fordi ingen stiller opp i støtteaktivitetene. Anonymous poster hash: 9deac...55e 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2015 #63 Skrevet 22. september 2015 Til slutt er det kun barna det går utover når en ikke gidder å delta på dugnad... men da klager en jo bare på facebook når fotballlaget legges ned fordi ingen stiller opp i støtteaktivitetene.Anonymous poster hash: 9deac...55e Hva er greia med å skyve barna foran seg på denne måten? Det er foreldrene som over tid har lagt opp til at for at det skal gå rundt så må man gjøre X dugnad. Hvis man ikke får folk til å bli med på X dugnad, kanskje er det kjipt eller tidkrevende, så bør den logiske responsen være å endre det til at man må gjøre Y dugnad, som kanskje er morsommere eller mindre tidkrevende. Idrettslag og korps spesielt sidrompa når det kommer til å tenke nytt rundt inntektskilder og greier man forventer. Hvem bestemte at det må være kiosk på fotballkampen og at verden går under hvis man slutter med det? Hvis du ser på statistikk så er nordmenn frivillige så det ljomer etter, men måten man ønsker å være frivillig på har endret seg. Folk er generelt mer villige til å betale seg ut av den kjipe dugnaden (f.eks. soping av fellesarealer) og er mer villig til å være med på tidsbegrenset aktivitet i flere organisasjoner enn tidligere. At organisasjonene ikke klarer å tilpasse aktivitetene sine til det er deres problem. Mange korps har allerede sluttet med loppemarked fordi det var lite inntekt for mange timers arbeid og har funnet seg andre inntektskilder. Anonymous poster hash: 2d016...063
AnonymBruker Skrevet 22. september 2015 #64 Skrevet 22. september 2015 Jeg skjønner ikke helt overdramatiseringen her. De aller færreste er aleneforeldre. Det finnes i de aller fleste tilfeller to foreldre. Da er det jo bare å dele opp dugnaden, og i så måte mindre stress da dufnad deles på to husholdninger fremfor en. Syns det er dumt at dugnadsånden dør ut i Norge. Det er ganske særegent for Norge, og veldig stas for barna i ettertid. Tenk alle foreldrene som er trenere i ulike idrettslag. De får ikke akkurat betalt(eventuelt fodt betalt), og de er årsaken til at barna deres kan drive med idretten de liker. Det minste en kan gjøre tilbake er å delta på dugnad og gjøre det greit for barna. Får en barn er det ganske mange forpliktelser. Bør ikke være så sjokkerende. Til slutt er det kun barna det går utover når en ikke gidder å delta på dugnad... men da klager en jo bare på facebook når fotballlaget legges ned fordi ingen stiller opp i støtteaktivitetene. Anonymous poster hash: 9deac...55e Poenget med denne tråden var jo da at det er vanskelig for oss som faktisk er alene. Jeg ser ikke på de som bare er skilt som aleneforeldre, for da har jo barnet to foreldre som kan stille opp. Er man helt alene, så har man bare en som må ta alle oppgaver.Anonymous poster hash: c383b...6cb
Gjest Magnifiq Skrevet 22. september 2015 #65 Skrevet 22. september 2015 Definisjon på dugnad:Dugnad er et felles utført og vanligvis ulønnet og frivillig arbeid av betydning for fellesskapet eller en enkeltperson. Jeg forholder meg til den definisjonen, det samme gjorde også idrettslaget som definerte blant annet pålagt kjøring som dugnadsarbeid, og en del av kontingenten.Anonymous poster hash: 07693...9a8 Det er da ikke dugnad å sørge for at eget avkom kommer seg til cuper og kamper. Hadde det ikke vært for at du samarbeidet med andre ville det jo bli betraktelig mer kjøring på deg.
Snøfall Skrevet 22. september 2015 #66 Skrevet 22. september 2015 Synes absolutt at det må være lov å bruke hodet. Har man aleneomsorg og barnet ikke får være med på dugnad, og man ikke får ta med barnet. Nei vel, da får man ikke vært med på dugnad da. Sånn er realiteten, uansett hvor mye noen skal krangle på det. Man kan ikke være 2 steder på en gang. 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2015 #67 Skrevet 22. september 2015 Fytti katta hva skjedde med å vise litt medmenneskelihet da? Folk går ifra hverandre for mange grunner, feks så kan den ene forelderen være voldelig. jeg fatter godt at det er vanskelig å jobbe sent på kveld med dugnad når man har omsorgen for et barn alene og det tror jeg de aller fleste med barn kan forstå.Anonymous poster hash: bcb71...821 Medmenneskelighet? Er selv aleneforelder, men deltok da på dugnader fordet. Man ser fort hvem som slurver unna, og det er alltid de samme som stiller opp. De siste årene barnet mitt var aktiv, deltok jeg kun på dugnader der pengene gikk direkte til mitt barns trening. Jeg var dritlei av å jobbe for andre og å passe ungene til andre - som så på den tiden ungene var på trening som sin fritid. Anonymous poster hash: 4fdfe...8f7 3
Rotemor Skrevet 22. september 2015 #68 Skrevet 22. september 2015 Jeg er kronisk syk og alenemor, og har løst det sånn at jeg betaler en ungdom for å hjelpe til på de dugnaden jeg ikke kan delta på. Ikke mange kronene, men nok til at ungdommen får litt å spe på økonomien sin med, og jeg får "deltatt" og tatt min del av ansvaret. Anonymous poster hash: ef6ac...de2 Løsningsorientert dame. 10 poeng til deg! Alt annet er sutring!(men vi må få lov å sutre litt uten at det går utover barna) 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2015 #69 Skrevet 22. september 2015 Synes absolutt at det må være lov å bruke hodet. Har man aleneomsorg og barnet ikke får være med på dugnad, og man ikke får ta med barnet. Nei vel, da får man ikke vært med på dugnad da. Sånn er realiteten, uansett hvor mye noen skal krangle på det. Man kan ikke være 2 steder på en gang. Barn har som regel to foreldre selvom de bor her for seg. Dersom man ikke har kontakt med den andre forelderen så bør man virkelig sørge for kontakt med familie, venner, eventuelt andre omsorgpersoner. Det høres helt vanvittig og uansvarlig ut å være helt alene om alt, bestandig. Da viser man utrolig dårlig dømmekraft og det må føles utrolig trist og ensomt for barnet. Anonymous poster hash: dfa2d...8aa 1
Wit Skrevet 22. september 2015 #70 Skrevet 22. september 2015 Der jeg bor er det ikke foreferdelig mye dugnad for datteren min som er med på håndball. Det er vel ca 10-15 timer i året. Dette er fordelt over 3-4 ganger. Og jeg regner IKKE med kjøring til alle kamper, cuper osv. Vi har ikke noe kjørelag. Her kjører alle egne barn dersom ikke man avtaler med en av de andre. På cuper er foreldre med og har selv ansvaret for barnet mellom kamper. Så det vil si at det selvsagt går mange timer til dette, men dette er jo som en konsekvens av at hun er med på en idrett som faktisk foregår flere steder iløpet av et år. Hos oss så går det ikke offentlig kommunikasjon heller så vi kjører henne til og fra trening 2 ganger i uke i tillegg til da disse kampene hver helg. Dette er en del av det at hun er med på en idrett som jeg igjen mener er positivt. Og ja, jeg mener at dugnad er en grei måte å holde kontingentkostnaden nede på. OG det er sosialt for å bli kjent med de andre foreldrene. Vet andre idretter og aktiviteter kan ha litt mer dugnad iløpet av året, men igjen, sånn er det. Sliter en med å være med sent på kvelden er det normalt sett bare å ta en telefon og forklare situasjonen. Da vil man somregel kunne få annet arbeide istedenfor der man kanskje også kan ta med barna.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2015 #71 Skrevet 22. september 2015 Venninne av meg har 4 barn alene og har ikke mulighet for å stille opp alltid... Hun er avhengig av at jeg tar meg av hennes 4 barn i tillegg til mine egne 2, snart 3. Jeg gjør det gjerne, men det sier seg selv at hun ikke kan stille opp på alle dugnader for da får jeg ikke gjort noen ting annet enn å være barnevakt for 6-7 unger. Anonymous poster hash: 6f3b3...f85 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2015 #72 Skrevet 22. september 2015 ja her var det mye rart gitt... Det har alltid vært, og det kommer alltid til å være mennesker som vil være med på moroa uten å bidra. Jeg sier ikke TS er en slik, men sier at det finnes. Synes jeg omtrent ser et hat lyse mot alenemødre i enkelte av svarene i tråden, det er ganske skremmende. Jeg er aleneforsørger selv. Mann #1 døde av kreft, mann #2 gikk fra meg da vi var gravid, fordi han ville realisere seg selv yrkesmessig, i ASIA i et internasjonalt selskap. Sukk. Ok. Ja, hva gjør man da. I følge flere her i tråden så har jeg jo tydeligvis valgt dette selv. Ikke at jeg ser hvordan jeg skulle klart å kurere kreft, hindre døden, eller en voksen mann å flytte til et annet kontinent. Uansett. Måten jeg har løst ting på er at første året i bhg sa jeg ifra at siden minstemann er baby enda så kan jeg være i FAU dette året, siden jeg da kan ta han med på møter og diverse som innebærer kveldstid og han kan sove i vognen sin. Straks barnet blir 2-3 år er jo dette ikke et alternativ, ivertfall ikke for mitt barn. Jeg stiller opp på dugnad, baker kaker, kan ikke stå i boder fordi barnet mitt er så lite det ikke kan være alene og vi bor i en by uten familie her. Jeg har rett og slett ingen å overlate barnet til på feks 17.mai. Jeg strekker meg langt for å fungere som en 200% forelder. Jobber 100%, fungerer som to foreldre, prøver å gi barnet mitt den oppveksten jeg synes barnet fortjener. Håper selvfølgelig barnet vil gå på fotball og korps når den tid kommer, og jeg kommer til å slite meg halvt ihjel for å få det til. I mellomtiden så håper jeg at en mann på en hvit hest kommer ridende og bidrar til galskapen, både praktisk og økonomisk. Eller kanskje det er på tide å sjekke ut de russiske postorde brudgommene.... Anonymous poster hash: aa428...0f7 3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2015 #73 Skrevet 22. september 2015 Der jeg bor er det ikke foreferdelig mye dugnad for datteren min som er med på håndball. Det er vel ca 10-15 timer i året. Dette er fordelt over 3-4 ganger. Og jeg regner IKKE med kjøring til alle kamper, cuper osv. Vi har ikke noe kjørelag. Her kjører alle egne barn dersom ikke man avtaler med en av de andre. På cuper er foreldre med og har selv ansvaret for barnet mellom kamper. Så det vil si at det selvsagt går mange timer til dette, men dette er jo som en konsekvens av at hun er med på en idrett som faktisk foregår flere steder iløpet av et år. Hos oss så går det ikke offentlig kommunikasjon heller så vi kjører henne til og fra trening 2 ganger i uke i tillegg til da disse kampene hver helg. Dette er en del av det at hun er med på en idrett som jeg igjen mener er positivt. Og ja, jeg mener at dugnad er en grei måte å holde kontingentkostnaden nede på. OG det er sosialt for å bli kjent med de andre foreldrene. Vet andre idretter og aktiviteter kan ha litt mer dugnad iløpet av året, men igjen, sånn er det. Sliter en med å være med sent på kvelden er det normalt sett bare å ta en telefon og forklare situasjonen. Da vil man somregel kunne få annet arbeide istedenfor der man kanskje også kan ta med barna. Men hvorfor i alledager kjører alle foreldrene hver sitt barn??? Har aldri hørt om noe villere. Hvorfor i alledager har ikke dere kjørelister? Dette er vel organisering 101, så basic som man får det. Møt opp på klubbhuset klokken xx, man bytter på å kjøre. Ferdig arbeid. Anonymous poster hash: aa428...0f7 3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2015 #74 Skrevet 22. september 2015 Synes absolutt at det må være lov å bruke hodet. Har man aleneomsorg og barnet ikke får være med på dugnad, og man ikke får ta med barnet. Nei vel, da får man ikke vært med på dugnad da. Sånn er realiteten, uansett hvor mye noen skal krangle på det. Man kan ikke være 2 steder på en gang. Nei, for barnevakt har jo aldri noen brukt noen sinne. Snakk om å skape problemer som ikke eksisterer. Anonymous poster hash: 75bb5...e06 1
Peter007 Skrevet 23. september 2015 #75 Skrevet 23. september 2015 Hva om lngen kom på dugnad? Innleide folk vi stedet? Eller legge ned idrettslag. Øke medlemskapet. Øke betalingen i barnehagen? Skal noen betale med arbeid for de som ikke møter på dugnad? Er det de samme som møter på dugnadsinnsats? 1
Peter007 Skrevet 23. september 2015 #76 Skrevet 23. september 2015 (endret) Hva om lngen kom på dugnad? Innleide folk vi stedet? Eller legge ned idrettslag. Øke avgiften for medlemskapet? Øke betalingen i barnehagen? Skal noen betale med arbeid for de som ikke møter på dugnad? Er det de samme som møter på dugnadsinnsats? Vil de som stiller opp hver gang stille seg noen spørsmål. Hvorfor gidder jeg dette når andre ikke kommer? Vi kunne brukt tiden vår på noe annet. Vi betaler da ekstra skatt for at de aleneforeldre skal ha fordel fra før. Skal vi også betale med vår dyrebare tid på dugnad? Endret 23. september 2015 av Peter007 1
Sølvi88 Skrevet 23. september 2015 #77 Skrevet 23. september 2015 Så dine barn er nødt til å betale prisen for at du har valgt å være alene om omsorgen ved at de ikke kan delta i lag og foreninger. Du skal vel ikke ha særskilte regler å slippe unna dugnader selv om du er enslig. Anonymous poster hash: 4fdfe...8f7 Har hun valgt det? Hva om mannen døde av sykdom? Fant ny dame og flyttet ut? Ikke ville bli far når han forsto hva det ville si? Ikke vær så dømmende.. 1
Wit Skrevet 23. september 2015 #78 Skrevet 23. september 2015 Men hvorfor i alledager kjører alle foreldrene hver sitt barn??? Har aldri hørt om noe villere. Hvorfor i alledager har ikke dere kjørelister? Dette er vel organisering 101, så basic som man får det. Møt opp på klubbhuset klokken xx, man bytter på å kjøre. Ferdig arbeid. Anonymous poster hash: aa428...0f7 Fordi de fleste foreldre ønsker å være med på kampen og se barna spille??? Hos oss er ikke dette noe problem i det hele tatt sånn jeg ser det. Vi syns det er viktig å være med sånn at vi ser på kampene og heier underveis. Ikke sånn at kun 4 foreldre er tilskuere. Vi er en hel gjeng og det syns barna er morsomt også.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2015 #79 Skrevet 23. september 2015 Tror det er enkelte som skor seg på dugnadsaktivitetene i f.eks. idrettslag. Noen vi kjenner har barn på fotball. De fikk beskjed om at de skulle selge pakker med dopapir. De undersøkte litt med dette selskapet som distribuerte dopapiret rundt til ulike idrettslag. Viser seg at de tjener ganske bra på at små barn går rundt og selger produktene deres. De vi kjenner tok kontakt med idrettslaget og sa at de ikke ble med på dette, ville ikke ha noe dopapir, men betalte en sum tilsvarende 60 % av prisen for dopapiret rett til idrettslaget, for å slippe å være med. 40 prosent av summen skulle gå rett i lomma på produsentene. Vi har barna i musikkskolen. Der er det null dugnad. Flinke lærere som får betalt for jobben de gjør med barna. Det er dumt at det er så stor forskjell på hva staten sponser av aktiviteter. Min drøm er at idrettslagene blir organiserte gjennom SFO eller tilsvarende. Så får trenerne jobbe på dagtid med dette, og bli lønnet. Så kan det heller bli en liten økt SFO-avgift for de som benytter seg av dette tilbudet, på lik linje med årsbetalingen i f.eks. musikkskolen. Anonymous poster hash: dcfe9...ce9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå