asterix Skrevet 21. september 2015 #21 Skrevet 21. september 2015 Jepp. For ikke å snakke om dem som har mer enn ett barn. Bor foreldrene sammen, og de har to barn vil hver av foreldrene ha like mange dugnadsoppgaver i løpet av ett år som en aleneforelder med ett barn. Så den dugnadsmatrisen blir et lite helvete å sette opp...Anonymous poster hash: 75bb5...e06 Ja, for aleneforeldre har bare ett barn de så klart... Jeg hadde 6 under 18 år da jeg plutselig ble alene med ansvaret, og selv om to av barna var tenåringer så har man her mange dugnader hvor de har satt som krav at de som deltar må være over 18. Og det blir en del dugnader da når man er alene om å gå på dem, selv om hvert barn hadde bare en altivitet. Så jeg skjønner godt TS sitt hjertesukk. 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2015 #22 Skrevet 21. september 2015 Jeg er kronisk syk og alenemor, og har løst det sånn at jeg betaler en ungdom for å hjelpe til på de dugnaden jeg ikke kan delta på. Ikke mange kronene, men nok til at ungdommen får litt å spe på økonomien sin med, og jeg får "deltatt" og tatt min del av ansvaret. Anonymous poster hash: ef6ac...de2 10
AnonymBruker Skrevet 21. september 2015 #23 Skrevet 21. september 2015 Jeg stiller på dugnad der jeg selv har valgt inn barnet selv, dvs aktiviteter. Skole og kommunal barnehage derimot gjør jeg ikke det. Vi valgte aktiviteter som man må betale for, det er en ærlig sak at ting koster, men da vet jeg hva prisen er. Fotball derimot koster ikke bare kontigent og utstyr, men jammen ganske mye tid i tillegg. Vaffelrøre her, parkeringsvakt der, salgsbod der, you name it. I tillegg er det gjerne i helga, med andre ord nettopp da man vil ha familietid, noe som er mangelvare for de fleste fra før, vi har rett og slett ikke interesse å ha mange helger bundet pga dugnad. Så barnet begynte med noe annet der man faktisk betaler en timepris og ferdig med det. Jeg spår at ildsjelene som elsker dugnad vil fortsette med dette, men dugnadsånden som så vil dø ut etterhvert. Anonymous poster hash: 1a4e5...4dd 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2015 #24 Skrevet 21. september 2015 Og noen her som klagde på 17.mai uten arrangement dersom ingen stilte på dugnad. Vet du hva, så glad mange hadde blitt. Det er en forbaska oppskrytet dag, full av stress og mas. Hyggelig blir det etter man har kommet hjem. Dette mener forresten min 10-åring! Anonymous poster hash: 1a4e5...4dd 5
AnonymBruker Skrevet 21. september 2015 #25 Skrevet 21. september 2015 Jeg stiller på dugnad der jeg selv har valgt inn barnet selv, dvs aktiviteter. Skole og kommunal barnehage derimot gjør jeg ikke det. Vi valgte aktiviteter som man må betale for, det er en ærlig sak at ting koster, men da vet jeg hva prisen er. Fotball derimot koster ikke bare kontigent og utstyr, men jammen ganske mye tid i tillegg. Vaffelrøre her, parkeringsvakt der, salgsbod der, you name it. I tillegg er det gjerne i helga, med andre ord nettopp da man vil ha familietid, noe som er mangelvare for de fleste fra før, vi har rett og slett ikke interesse å ha mange helger bundet pga dugnad. Så barnet begynte med noe annet der man faktisk betaler en timepris og ferdig med det. Jeg spår at ildsjelene som elsker dugnad vil fortsette med dette, men dugnadsånden som så vil dø ut etterhvert. Anonymous poster hash: 1a4e5...4dd Og der har du nettopp grunnen til at vi har ledet våre barn vekk fra fottball. Det tar for mye tid. Nå går de på to aktiviteter hver (en er den samme), og begge deler er begrenset til en kveld i uka og foregår på samme sted. Vi slipper både kampdag og treningsdag, vi slipper å kjøre til diverse idrettsparker og små lokale baner i mils omkrets, vi slipper å stå ute i regnet og høre på klikko-fedre som tror barnet et den neste proffspilleren og treneren er en idiot osv. Anonymous poster hash: d0c4a...ff4 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2015 #26 Skrevet 21. september 2015 Og noen her som klagde på 17.mai uten arrangement dersom ingen stilte på dugnad. Vet du hva, så glad mange hadde blitt. Det er en forbaska oppskrytet dag, full av stress og mas. Hyggelig blir det etter man har kommet hjem. Dette mener forresten min 10-åring! Anonymous poster hash: 1a4e5...4dd Ha, ha... Her gleder vi oss (både foreldre og barn) til å bli ferdig med tvangsfeiring av 17-mai i regi av barneskolen. Anonymous poster hash: d0c4a...ff4 6
Rararara Skrevet 21. september 2015 #27 Skrevet 21. september 2015 I barnehagen til barna våre er det slik at om man ikke får til å stille på de oppsatte dugnadsdagene er det alltid noe annet vi kan bidra med ellers. Det passer ikke for alle alltid. Mange dugnader kan vi ta med barna på. Da sier det seg selv at det kanskje ikke blir like effektivt men man bidrar med det man kan. Dugnader er jo også en del av det sosiale. Der blir man ekstra kjent med foreldrene. Kanskje kan du bidra med å bake en kake e.l og levere til dugnaden? Eller lage regnskap, skaffe sponsorer e.l? Som sagt..det passer ikke for alle alltid. Det kan være mange grunner til det. Det blir helt feil at man skal bidra dobbelt om man er alene, men alle bør bidra med det de kan.
Gjest Magnifiq Skrevet 21. september 2015 #28 Skrevet 21. september 2015 Ha, ha... Her gleder vi oss (både foreldre og barn) til å bli ferdig med tvangsfeiring av 17-mai i regi av barneskolen. Anonymous poster hash: d0c4a...ff4 Foreldrenes holdninger smitter over på barna.. Her syns hele familien at alle slike feiringer er hyggelige.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2015 #29 Skrevet 21. september 2015 Det er ikke rart at dagens unger er både feite og late. De blir jo styrt unna aktiviteter for at foreldrene skal slippe dugnader. Anonymous poster hash: 4fdfe...8f7 8
AnonymBruker Skrevet 21. september 2015 #30 Skrevet 21. september 2015 En dugnadsmengde pr barn må påregnes, det bør ikke tilpasses uansett hvilken unnskyldning en forelder kommer med (alene, syk, jobb osv). Er man to er det en fordel, de fleste som er alene har valgt det selv, og da er det slik det går. Skal barna ha noe å gjøre må ALLE bidra, hvis ikke får der holde ungene hjemme. Det skal ikke gå utover de som er to foreldre at noen skaffe seg unger uten partner, eller ikke gidder å beholde den de hadde. Nok en gang de jævla alenemødrene som krever særbehandling fremfor å brett opp armene og bidra! Anonymous poster hash: 2f6ca...c45 3
Chiubi Skrevet 21. september 2015 #31 Skrevet 21. september 2015 Synes du det er mer rettferdig at andre foreldre skal stille på dugnad for at dine barn skal kunne delta på fritidsaktiviteter uten at det koster skjorta? Helt seriøst, det burde vært anledning til å kreve ekstra betaling fra folk som ikke stiller på dugnad. 9
teknosilje Skrevet 21. september 2015 #32 Skrevet 21. september 2015 Dette er jo ett eksempel på at det er kjempeviktig at de som faktisk KAN stiller opp ☺ Klarer ikke helt å se problemet. Har man barn følger det også med andre oppgaver for at barna skal få være med på ting. 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2015 #33 Skrevet 21. september 2015 Mange steder er dugnad en del av "betalingen" for at barnet ditt skal kun være med på en aktivitet. Idrettslag er avhengig av dette for å få de inntektene de trenger for halldrift, drakter, trenere osv osv osv. Da må man faktisk stille opp for sin del av fellesskapet uavhengig av om du er aleneforeldre, jobber turnus, er kronisk syk osv. Det er på en måte en del av pakken. Uten dette ville semesteravgiften blitt uforholdsmessig dyr. Så da blir det sånn da, at dersom barna skal være med på noe, så vil det også kreve endel dugnad. Der eksluderer du halvparten av alle barn, om ikke flere. Mange har rett og slett ikke mulighet, mener du da at disse barna ikke kan få delta på fritidsaktiviteter? Hvorfor ikke gå til kjernen på problemet, hvorfor sponses ikke flere fritidsaktiviteter av kommunen? Idrett har blitt forferdelig dyrt, jeg har et barn på fotball, og iløpet av året koster det meg rundt regnet 2-3000 i utgifter til ustyr, klær, kjøring til/fra kamp, kaker som skal bakes og kontigent. Jeg er i tillegg både alenemor (uten far eller annen familie i nærheten) og kronisk syk, som betyr at jeg ikke klarer fysiske jobber. Jeg prøver å delta på det jeg kan, men sliter veldig. Barnet fikk av denne grunn ikke lov til å gå på flere fritidsaktiviteter. Synes det er forkastelig at de som faktisk er friske og raske, og har tid og penger til dette mener at det kun er godt stilte, samboende foreldre med god helse som skal få ha barn på idrett. Synes du det er mer rettferdig at andre foreldre skal stille på dugnad for at dine barn skal kunne delta på fritidsaktiviteter uten at det koster skjorta? Helt seriøst, det burde vært anledning til å kreve ekstra betaling fra folk som ikke stiller på dugnad. Ja, samfunnet er jo en fellesinnsats. Hvorfor det ikke blir lagt vekt på større sponsing av idrett og fritidsaktiviteter skjønner jeg bare ikke, fordi det blir bare større skille på fattig og rik uansett hvordan man gjør det. De som er kronisk syke og aleneforeldre vil ikke ha råd til økte priser, og det er samtidig den gruppen som sliter mest med å stille opp på dugnader. Men da mener du altså at barn av disse rett og slett ikke skal få være med på idrett? Anonymous poster hash: 3082e...25d 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2015 #34 Skrevet 21. september 2015 Kommunene sliter nok som det er med å klare å tilby lovpålagte tjenester. Men klart - det er myyyye viktigere med billig treningsavgift enn at Olga på 90 får kommet seg opp av senga på sykehjemmet før lunsj. Slike gamle mennesker har vi jo ikke mer bruk for. Anonymous poster hash: 75bb5...e06 9
Gjest chiki Skrevet 21. september 2015 #35 Skrevet 21. september 2015 I barnehagen vår er det familiedugnad en gang i året som varer i 4 timer. Dette er inkludert felles grilling halvveis. Alle må bidra med 4 timer dugnadstid hvert år, uansett om man har 3 barn og er alene. Kjempe koselig! Kan man ikke komme denne lørdagen, må man bidra en kveld eller noe. Msn blir fakturert 250kr per time man ikke møter. Så er det opp til hver enkelt å komme på dugnad eller betale 1000kr:) Skjønner det er vanskelig om man ikke har barnevakt og barna ikke får bli med
AnonymBruker Skrevet 21. september 2015 #36 Skrevet 21. september 2015 Der eksluderer du halvparten av alle barn, om ikke flere. Mange har rett og slett ikke mulighet, mener du da at disse barna ikke kan få delta på fritidsaktiviteter? Hvorfor ikke gå til kjernen på problemet, hvorfor sponses ikke flere fritidsaktiviteter av kommunen? Idrett har blitt forferdelig dyrt, jeg har et barn på fotball, og iløpet av året koster det meg rundt regnet 2-3000 i utgifter til ustyr, klær, kjøring til/fra kamp, kaker som skal bakes og kontigent. Jeg er i tillegg både alenemor (uten far eller annen familie i nærheten) og kronisk syk, som betyr at jeg ikke klarer fysiske jobber. Jeg prøver å delta på det jeg kan, men sliter veldig. Barnet fikk av denne grunn ikke lov til å gå på flere fritidsaktiviteter. Synes det er forkastelig at de som faktisk er friske og raske, og har tid og penger til dette mener at det kun er godt stilte, samboende foreldre med god helse som skal få ha barn på idrett. Ja, samfunnet er jo en fellesinnsats. Hvorfor det ikke blir lagt vekt på større sponsing av idrett og fritidsaktiviteter skjønner jeg bare ikke, fordi det blir bare større skille på fattig og rik uansett hvordan man gjør det. De som er kronisk syke og aleneforeldre vil ikke ha råd til økte priser, og det er samtidig den gruppen som sliter mest med å stille opp på dugnader. Men da mener du altså at barn av disse rett og slett ikke skal få være med på idrett? Anonymous poster hash: 3082e...25d Å hvordan tror du samfunnet skal hente midler til å sponse idrettslag? Det hadde blitt en ganske kostbar affære om kommunene skulle betale for alt det en fritidsaktivitet virkelig koster. Tenk bare om de skulle lønnet alle de frivillige sjelene som sørger for at foreningenes eksisitens, snakker da om de som sitter i styrer og verv. Så kommer utstyr, trenere osv osv i tillegg. Anonymous poster hash: 4fdfe...8f7 6
altflyter Skrevet 21. september 2015 #37 Skrevet 21. september 2015 Jeg skjønner ikke greien med dugnader hvor foreldre må være med. Da jeg var liten (og det er ikke så forferdelig mange år siden), så gjorde vi barna selv ting for å tjene penger: Solgte lodd/pølser og diverse. Da vi ble litt eldre var vi dommere for miniputt-lagene og serverte mat på arrangementer for idrettslaget. Er dagens barn helt hjelpeløse?
Gjest Gaea Skrevet 22. september 2015 #38 Skrevet 22. september 2015 Tråden er ryddet for personangrep. Marr, mod.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2015 #39 Skrevet 22. september 2015 Jeg tenker at skolen bør legge til rette for aleneforeldre. Fritidsaktiviteter er frivillige og er man ikke i stand til å følge opp dette, inkludert dugnader, bør man velge noe annet. Jeg synes også at selv om dugnader er frivillig bør man strekke seg for å delta. Det er rimelig frekt å forvente at barnet ditt skal kunne delta og samtidig mene at alle andre skal gjøre jobben som følger med mens en selv bare skal nyte godene. Anonymous poster hash: 84af2...395 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2015 #40 Skrevet 22. september 2015 Jeg synes ikke det skal være automatisk fritak for aleneforeldre. For det første faller da raskt en tredjedel av gruppa bort, for det er ikke akkurat uvanlig å være alene om omsorgen eller dele. Da blir det enda mer på de som er igjen. For det andre er det mange aleneforeldre som ikke sliter spesielt med denne problemstillingen. På min datters håndballag er det mange som deler slik at den som ikke har barna, stiller på cup, vareopptelling osv. Litt drøyt å tillegge en hel gruppe problemer de ikke føler de har, synes jeg. Så fort barna er litt oppe i skolealder kan de jo godt være alene de timene også. Å si fra til lagleder eller klassekontakt at man har problemer med spesielle oppgaver eller tidspunkt må være helt i orden, men noe generelt fritak ser jeg ikke behovet for.Anonymous poster hash: d8c90...efc 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå