Gå til innhold

Dugnad, ta hensyn til aleneforeldre?


Fremhevede innlegg

Skrevet

 

Der eksluderer du halvparten av alle barn, om ikke flere. Mange har rett og slett ikke mulighet, mener du da at disse barna ikke kan få delta på fritidsaktiviteter?

Anonymous poster hash: 3082e...25d

 

 

 

Mener du at andre familier skal måtte ta på seg mer arbeid og ansvar fordi enkelte familier ikke klarer å tilpasse antall barn og aktivitetsvalg til egen kapasitet?

Dugnad er en del av de fleste idretter og er helt nødvendig for at det skal være mulig å ha tilbudet uten at det blir for dyrt. Alle må bidra med sitt.

Anonymous poster hash: 84af2...395

  • Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er for at alle må stille på dugnad, men da på den måten de kan. Om man ikke kan være til stede kan man bake kake, sende ut mail/organisere osv. Om man er veldig fysisk eller psykisk syk er det unntak. det finnes alltid en eller annen liten jobb man kan bidra med, forklar situasjonen og så bidrar man på den måten man kan.

Feks en mor som satt i rullestol bidro ved å sy fane til barnehagen.

Anonymous poster hash: de9c8...ffa

  • Liker 5
Skrevet

Alle kan gjøre noe, for eksempel bake kake, brette og sende ut informasjoner, koke kaffe, rydde i forkant av dugnaden osv.

 

Men, som jeg flere ganger har skrevet tidligere, det må gå an å vise litt fleksibilitet i hvilke arbeidsoppgaver som blir tildelt de enkelte, og prøve begrense antall dugnader gjennom året.

Det må gå an å se helheten!

 

Vi som har levd en del år, vi ser at det er mange fler dugnader nå, enn det var på 70-tallet.

 

Nå skal alle frivillige organisasjoner være profesjonelle, og ha millionbudsjetter.

Cuper, serier, treningskamper, konserter, konkurranser, oppvisninger ... alt koster, og alt legger stort beslag på foreldrenes fritid.

I tillegg bidrar dårlig  kommuneøkonomi til redusert støtte, både til skoler, barnehager, og organisasjoner, noe som igjen stiller enda større krav til foreldreinnsats, i og med at dugnader blir benyttet på langt flere arenaer enn før.

 

Familien her har bidratt med sin del av dugnadsarbeid, og mer til, i løpet av barnas oppvekst, men jeg misunner ikke de som har barn i dag.

Foreldrekravene for at barna skal kunne delta på fritidsaktiviteter er skyhøye, og og kommer som sagt i tillegg til dugnader i regi av barnehage/skoe (FAU).



Anonymous poster hash: 07693...9a8
  • Liker 1
Skrevet

Skyhøye foreldrekrav? Det synes jeg virkelig ikke. Barnehagen har én dugnad i året, det samme har fotballen og så må man stå i caféen under cup én gang i året. Det lokale korpset har ingen dugnader, men de arrangerer loppemarked en gang i året så da blir det en del arbeid akkurat den helgen (men det er mange foreldre å fordele det på) og så ingenting ellers. Skole/FAU har ingen dugnader som sådan, men man bytter på å bake kake til og arrangere 17. mai. Ganske overkommelig vil jeg si.



Anonymous poster hash: 84af2...395
  • Liker 2
Skrevet

 

Skyhøye foreldrekrav? Det synes jeg virkelig ikke. Barnehagen har én dugnad i året, det samme har fotballen og så må man stå i caféen under cup én gang i året. Det lokale korpset har ingen dugnader, men de arrangerer loppemarked en gang i året så da blir det en del arbeid akkurat den helgen (men det er mange foreldre å fordele det på) og så ingenting ellers. Skole/FAU har ingen dugnader som sådan, men man bytter på å bake kake til og arrangere 17. mai. Ganske overkommelig vil jeg si.

Anonymous poster hash: 84af2...395

 

 

Jeg er i grunnen enig med deg.

 

Litt stress der og da, og ofte passer det ikke så veldig godt. Men hvis vi stikker finger'n i jorda og teller over, er det for de fleste helt overkommelige mengder det er snakk om. Man må nesten regne med å spandere litt tid på slike ting når man får barn.

Anonymous poster hash: d8c90...efc

  • Liker 1
Skrevet

Skyhøye foreldrekrav? Det synes jeg virkelig ikke. Barnehagen har én dugnad i året, det samme har fotballen og så må man stå i caféen under cup én gang i året. Det lokale korpset har ingen dugnader, men de arrangerer loppemarked en gang i året så da blir det en del arbeid akkurat den helgen (men det er mange foreldre å fordele det på) og så ingenting ellers. Skole/FAU har ingen dugnader som sådan, men man bytter på å bake kake til og arrangere 17. mai. Ganske overkommelig vil jeg si.

Anonymous poster hash: 84af2...395

Skjønner ikke hvor du bor, men det der er bare en brøkdel av dugnadsmengden her jeg bor i hvert fall.

  • Liker 3
Skrevet

 

Der eksluderer du halvparten av alle barn, om ikke flere. Mange har rett og slett ikke mulighet, mener du da at disse barna ikke kan få delta på fritidsaktiviteter? 

 

Hvorfor ikke gå til kjernen på problemet, hvorfor sponses ikke flere fritidsaktiviteter av kommunen? Idrett har blitt forferdelig dyrt, jeg har et barn på fotball, og iløpet av året koster det meg rundt regnet 2-3000 i utgifter til ustyr, klær, kjøring til/fra kamp, kaker som skal bakes og kontigent. Jeg er i tillegg både alenemor (uten far eller annen familie i nærheten) og kronisk syk, som betyr at jeg ikke klarer fysiske jobber. Jeg prøver å delta på det jeg kan, men sliter veldig. Barnet fikk av denne grunn ikke lov til å gå på flere fritidsaktiviteter. Synes det er forkastelig at de som faktisk er friske og raske, og har tid og penger til dette mener at det kun er godt stilte, samboende foreldre med god helse som skal få ha barn på idrett. 

 

Anonymous poster hash: 3082e...25d

 

Jeg syns det er viktigere at barnet mitt får bøker på skolen, og at de som trenger det får hjelp hjemme og sykehjemsplass når behovet er der enn at kommunen skal bruke penger på fritidsaktiviteter. I vår kommune er økonomien stram nok som den er.

 

Og dersom man ikke kan ta fysiske dugnader må det vel være mulig å si fra sånn at man heller stiller opp og gjør mindre krevende ting? Jeg har gjennomført mange dugnader i kiosk og sekretariat. Dette er ikke tungt fysisk, og det er helt ok å ha barna med som kan holde på med andre ting mens dugnaden pågår.

Ei venninne av meg er alene med 3 sønner som alle går på forskjellige aktiviteter. Det blir MYE dugnad, men som hun sier.... det går over.....

 

Ja, jeg syns alle skal være med på dugnader. Grensen for hvem som evt ikke skulle måtte delta ville vært vanskelig å sette. Har man fysiske utfordringer får man heller si fra om det og få dugnader som er mulig å gjennomføre.

 

Vi ville ikke hatt idrettslag dersom ikke alle var med på dugnader når dette trengs.

  • Liker 6
Skrevet

 

Skyhøye foreldrekrav? Det synes jeg virkelig ikke. Barnehagen har én dugnad i året, det samme har fotballen og så må man stå i caféen under cup én gang i året. Det lokale korpset har ingen dugnader, men de arrangerer loppemarked en gang i året så da blir det en del arbeid akkurat den helgen (men det er mange foreldre å fordele det på) og så ingenting ellers. Skole/FAU har ingen dugnader som sådan, men man bytter på å bake kake til og arrangere 17. mai. Ganske overkommelig vil jeg si.

Anonymous poster hash: 84af2...395

 

Det er kanskje stedsavhengig, for det du beskriver er langt mindre enn hva mine foreldre hadde på 70-tallet, og bare en brøkdel av hva de fleste opplever i dag.

 

Jeg fant frem dagboken min fra 2005, og regnet sammen antall dugnadstimer jeg hadde det året.

(2 skolebarn, håndball og korps), og jeg alene hadde ca 150 dugnadstimer, ikke inkludert baking og kasserervervet jeg hadde, og jeg anslår at mannen min hadde bortimot det dobbelte.

Ca 450 dugnadstimer på en familie pr år tilsvarer 2,5 mnd fulltidsjobb!

 

Dette inkluderte 17.mai-arrangement skole (FAU), 17.mai arrangement med korps, rydding og opparbeiding av uteområde på skolen, dugnad i forbindelse med klasseturer, loppemarkeder, arrangering og gjennomføring av håndballcup med matlaging/servering/(natte)vakt på overnattingssteder, kjøring til og fra kamper, arrangering av 3 konserter osv.

 

Og jeg ser på nabofamiliene i samme situasjon, at det er enda mer i dag.

 

 

Anonymous poster hash: 07693...9a8

  • Liker 2
Skrevet

Jeg tror det er store forskjeller mellom ulike steder i hvor mye dugnader som forventes. Så finnes det såklart ingen nasjonal norm, og hvert sted har fått sin norm. Da er det noen steder vokst frem veldig kjør på dugnader, andre steder ikke. I vår bhg er det dugnad 2 ganger i året. De som kan stiller, det er aksept for at det ikke passer hver gang. Snømåking osv leier de folk til.

Skrevet

Skjønner ikke hvor du bor, men det der er bare en brøkdel av dugnadsmengden her jeg bor i hvert fall.

 

Ikke langt fra Oslo. Har også venner i nabokommunene som beskriver samme mengde dugnadsarbeid som det jeg opplever.

 

Jeg synes det høres veldig rart ut det som beskrives over her. 300 dugnadstimer per familie per år for to fritidsaktiviteter? Det har jeg aldri hørt om før. jeg regner forøvrig ikke kjøring til/fra kamp som dugnad, hvem i all verden gjør det?

Anonymous poster hash: 84af2...395

  • Liker 3
Skrevet

 

Vi ville ikke hatt idrettslag dersom ikke alle var med på dugnader når dette trengs.

 

 

Viktig poeng. Som jeg sa over her, man kan ikke både tenke at barnet skal delta på fritidsaktiviteter og samtidig tenke at andre skal gjøre alt arbeidet som medfølger. Enten aksepterer man at fritidsaktivitet innebærer noe dugnad eller så vil det ikke lenger finnes noen aktiviteter for barna å delta på, annet enn de med skyhøy betaling.

Anonymous poster hash: 84af2...395

  • Liker 3
Skrevet

 

Det har jeg aldri hørt om før. jeg regner forøvrig ikke kjøring til/fra kamp som dugnad, hvem i all verden gjør det?

Anonymous poster hash: 84af2...395

 

Jeg gjør, når det er satt opp kjørelister, og det regnet inn som en del av foreldreinnsatsen (kontingenten) i organisasjonen.

 

 

Anonymous poster hash: 07693...9a8

  • Liker 1
Skrevet

Jeg gjør, når det er satt opp kjørelister, og det regnet inn som en del av foreldreinnsatsen (kontingenten) i organisasjonen.

Anonymous poster hash: 07693...9a8

Så du ser på det som dugnad å kjøre ungen til og fra treninger og kamper?

Skrevet

Hvis kjøring til og fra kamper, melde seg som ekstra voksen på cuptur osv regnes inn, så kommer man kanskje opp i 300 timer ja :ler: Men ærlig talt, det faller da ikke i kategorien dugnad?



Anonymous poster hash: d8c90...efc
  • Liker 4
Skrevet

Så du ser på det som dugnad å kjøre ungen til og fra treninger og kamper?

Ikke treninger og lokale kamper, men i de tilfellene der kjøringen er regnet inn som en del av kontingenten regner jeg det som dugnad.

(Ofte i forbindelse med cuper, der det i tillegg til kjøringen også ofte er overnatting, matlaging og "reiselederansvar",)

Anonymous poster hash: 07693...9a8

Skrevet

 

Hvis kjøring til og fra kamper, melde seg som ekstra voksen på cuptur osv regnes inn, så kommer man kanskje opp i 300 timer ja :ler: Men ærlig talt, det faller da ikke i kategorien dugnad?

Anonymous poster hash: d8c90...efc

 

Det er ikke snakk om å melde seg, men å bli satt opp fordi det er "din tur", og en del av kontingenten".

Anonymous poster hash: 07693...9a8

Skrevet

Ikke treninger og lokale kamper, men i de tilfellene der kjøringen er regnet inn som en del av kontingenten regner jeg det som dugnad.

(Ofte i forbindelse med cuper, der det i tillegg til kjøringen også ofte er overnatting, matlaging og "reiselederansvar",)

Anonymous poster hash: 07693...9a8

Da har vi forskjellig oppfatning av hva som regnes som dugnad.

Skrevet

Da har vi forskjellig oppfatning av hva som regnes som dugnad.

Definisjon på dugnad:

Dugnad er et felles utført og vanligvis ulønnet og frivillig arbeid av betydning for fellesskapet eller en enkeltperson.

 

Jeg forholder meg til den definisjonen, det samme gjorde også idrettslaget som definerte blant annet pålagt kjøring som dugnadsarbeid, og en del av kontingenten.

 

 

Anonymous poster hash: 07693...9a8

  • Liker 1
Skrevet

Så dine barn er nødt til å betale prisen for at du har valgt å være alene om omsorgen ved at de ikke kan delta i lag og foreninger.

Du skal vel ikke ha særskilte regler å slippe unna dugnader selv om du er enslig.

Anonymous poster hash: 4fdfe...8f7

Fytti katta hva skjedde med å vise litt medmenneskelihet da? Folk går ifra hverandre for mange grunner, feks så kan den ene forelderen være voldelig. jeg fatter godt at det er vanskelig å jobbe sent på kveld med dugnad når man har omsorgen for et barn alene og det tror jeg de aller fleste med barn kan forstå.

Anonymous poster hash: bcb71...821

  • Liker 2
Skrevet

Men alternativet til kjørelister er jo at du må kjøre ditt eget barn hver eneste gang i stedet for at det byttes på. Det er dermed en fordel med kjørelister og jeg kan ikke forstå at dette regnes som dugnad. Det ville jo vært betydelig mer arbeid om de ikke fantes.

 

Angående enslige foreldre. Ja, man kan vise medmenneskelighet, men det er ikke automatisk slik at man har det så enkelt bare fordi man er to foreldre. Hver og en må ta ansvar for sin egen familie enten man er en eller to foreldre. Er man bare en er kapasiteten redusert, sånn er det bare og man kan ikke forvente at andre skal måtte belastes for det. Ekteskapsbrudd er heller ikke uvanlig i våre dager og burde være tas med i vurderingen av antall barn. Kanskje bør man ikke få flere barn enn man vet man kunne klare om man ble alene?



Anonymous poster hash: 84af2...395
  • Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...