AnonymBruker Skrevet 21. september 2015 #1 Skrevet 21. september 2015 Er det noe sted det tas hensyn til aleneforeldre når det gjelder dugnader? Det føles av og til urettferdig å måtte ta like mye dugnadsjobbing når man er alene som når man er to foreldre om oppgavene.Anonymous poster hash: c383b...6cb 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2015 #2 Skrevet 21. september 2015 Er det noe sted det tas hensyn til aleneforeldre når det gjelder dugnader? Det føles av og til urettferdig å måtte ta like mye dugnadsjobbing når man er alene som når man er to foreldre om oppgavene.Anonymous poster hash: c383b...6cb Jeg tenkte at du mente at det burde legges til rette for at man kan ta med barna, og det mener jeg. I vår barehage kom det streng beskjed om at barna ikke kunne være med (det er snakk om å rake løv osv), så da svarte jeg at da gikk det jo ikke. Kunne jeg bare få ha dem med, ser jeg ikke problemet. Anonymous poster hash: d0c4a...ff4 5
AnonymBruker Skrevet 21. september 2015 #3 Skrevet 21. september 2015 Jeg tenkte at du mente at det burde legges til rette for at man kan ta med barna, og det mener jeg. I vår barehage kom det streng beskjed om at barna ikke kunne være med (det er snakk om å rake løv osv), så da svarte jeg at da gikk det jo ikke. Kunne jeg bare få ha dem med, ser jeg ikke problemet. Anonymous poster hash: d0c4a...ff4 Nå tenkte jeg mer på dugnader i forbindelse med idrett osv da. Det blir veldig mange dugnader i enkelte aktiviteter. Har selv rett og slett måttet be barna slutte på f.eks håndball her jeg bor og gå over til en annen aktivitet rett og slett pga alt for mange dugnader. Når man er to til å dele på det er det nok mer overkommelig. Anonymous poster hash: c383b...6cb
AnonymBruker Skrevet 21. september 2015 #4 Skrevet 21. september 2015 Nå tenkte jeg mer på dugnader i forbindelse med idrett osv da. Det blir veldig mange dugnader i enkelte aktiviteter. Har selv rett og slett måttet be barna slutte på f.eks håndball her jeg bor og gå over til en annen aktivitet rett og slett pga alt for mange dugnader. Når man er to til å dele på det er det nok mer overkommelig.Anonymous poster hash: c383b...6cb Så dine barn er nødt til å betale prisen for at du har valgt å være alene om omsorgen ved at de ikke kan delta i lag og foreninger. Du skal vel ikke ha særskilte regler å slippe unna dugnader selv om du er enslig. Anonymous poster hash: 4fdfe...8f7 13
AnonymBruker Skrevet 21. september 2015 #5 Skrevet 21. september 2015 Nå tenkte jeg mer på dugnader i forbindelse med idrett osv da. Det blir veldig mange dugnader i enkelte aktiviteter. Har selv rett og slett måttet be barna slutte på f.eks håndball her jeg bor og gå over til en annen aktivitet rett og slett pga alt for mange dugnader. Når man er to til å dele på det er det nok mer overkommelig.Anonymous poster hash: c383b...6cb Nei, hvorfor det? De fleste barn har to foreldre, og dersom den ene bor slik til at denne ikke kan delta på dugnad eller ta ansvar på barnet, får den andre skaffe barnevakt. Og så mye dugnad er det da ikke at man må ta barnet ut av fritidsaktivitet bare på grunn av dugnader. Anonymous poster hash: 75bb5...e06 14
AnonymBruker Skrevet 21. september 2015 #6 Skrevet 21. september 2015 Så dine barn er nødt til å betale prisen for at du har valgt å være alene om omsorgen ved at de ikke kan delta i lag og foreninger. Du skal vel ikke ha særskilte regler å slippe unna dugnader selv om du er enslig. Anonymous poster hash: 4fdfe...8f7 Nå er det ikke nødvendigvis gitt at det var et valg å bli alene om omsorgen, det kan like gjerne være snakk om enke/enkemann. Anonymous poster hash: 002f2...c2e 27
AnonymBruker Skrevet 21. september 2015 #7 Skrevet 21. september 2015 Da må man på lik linje ta hensyn til der hvor ene forelderen jobber turnus, jobber kveld/natt, jobber i nordsjøen, reiser mye i jobben, har kronisk sykdom, etc, etc, etc... Anonymous poster hash: 4dc91...e60 29
AnonymBruker Skrevet 21. september 2015 #8 Skrevet 21. september 2015 Da må man på lik linje ta hensyn til der hvor ene forelderen jobber turnus, jobber kveld/natt, jobber i nordsjøen, reiser mye i jobben, har kronisk sykdom, etc, etc, etc... Anonymous poster hash: 4dc91...e60 Ja, ikke sant. Dette med å måtte møte opp alene på kveldstid er vanskelig for mange. Det bør tas hensyn til, både når det gjelder barnehage og skole. Derfor bør barna kunne være med og leke på et eget område. Ved dugnad i barnehagen, kan de være med å rake, ved foreldremøte, kan de leke på naborommet osv. Anonymous poster hash: d0c4a...ff4 1
Gjest Herr Heftig Skrevet 21. september 2015 #9 Skrevet 21. september 2015 Her har vi mye å lære av våre nye landsmenn (ja, faktisk). Dugnad er frivillig, man må ikke stille opp.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2015 #10 Skrevet 21. september 2015 Her har vi mye å lære av våre nye landsmenn (ja, faktisk). Dugnad er frivillig, man må ikke stille opp. Det er ikke frivillig i praksis, selv om det står det på papiret. Anonymous poster hash: 002f2...c2e
AnonymBruker Skrevet 21. september 2015 #11 Skrevet 21. september 2015 Ja, ikke sant. Dette med å måtte møte opp alene på kveldstid er vanskelig for mange. Det bør tas hensyn til, både når det gjelder barnehage og skole. Derfor bør barna kunne være med og leke på et eget område. Ved dugnad i barnehagen, kan de være med å rake, ved foreldremøte, kan de leke på naborommet osv. Anonymous poster hash: d0c4a...ff4 Jeg synes egentlig alltid ungene skal være med, jeg. Om det er ungenes aktiviteter, hvorfor skal foreldrene gjøre jobben? Greit at ikke alle jobbene kan gjøres av ungene, men de bør vitterlig inkluderes og settes til å gjøre en jobb de også. Da jeg var liten var det vi ungene selv som måtte tjene penger til idrettslaget. Har tilbragt timesvis oppigjennom med vaffelsalg og stå i boder og telle varer og whatnot. Nå er dette plutselig noe foreldrene skal gjøre?? Kvifor? Anonymous poster hash: 4dc91...e60 17
Gjest Herr Heftig Skrevet 21. september 2015 #12 Skrevet 21. september 2015 Det er ikke frivillig i praksis, selv om det står det på papiret. Anonymous poster hash: 002f2...c2e Jo, det eneste som skjer er at folk ugleser deg. Det går ikke utover barnet på noen måte, og de har ingen praktiske sangsjonsmuligheter mot deg.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2015 #13 Skrevet 21. september 2015 Da må man på lik linje ta hensyn til der hvor ene forelderen jobber turnus, jobber kveld/natt, jobber i nordsjøen, reiser mye i jobben, har kronisk sykdom, etc, etc, etc... Anonymous poster hash: 4dc91...e60 Jepp. For ikke å snakke om dem som har mer enn ett barn. Bor foreldrene sammen, og de har to barn vil hver av foreldrene ha like mange dugnadsoppgaver i løpet av ett år som en aleneforelder med ett barn. Så den dugnadsmatrisen blir et lite helvete å sette opp... Anonymous poster hash: 75bb5...e06 6
AnonymBruker Skrevet 21. september 2015 #14 Skrevet 21. september 2015 Jo, det eneste som skjer er at folk ugleser deg. Det går ikke utover barnet på noen måte, og de har ingen praktiske sangsjonsmuligheter mot deg. Joda, mange lag og foreninger har sikret seg mot dette, og kaller ikke foreldrearbeidet dugnad lenger, men oppgaver barnets familie er pliktige til å utføre. Ofte kan man da kjøpe seg ut av de fleste av disse oppgavene, men utkjøpsprisen er veldig høy på fellesaktiviteter der laget/foreningen får sponsing fra en bedrift mot en motytelse i arbeidstid, f.eks. varetelling, maling av bygget bedriften holder til i, ilegg av reklamebillag i lokalavis, utkjøring av reklame for bedrift i postkasser. Anonymous poster hash: 75bb5...e06
AnonymBruker Skrevet 21. september 2015 #15 Skrevet 21. september 2015 Her skal enkelte snike seg unna de få dugnadene foreningen har, men har dere tenkt på hva lederne og de som har div. verv i disse foreningene må stille opp med? De må bl.a være tilstede under aktiviteten, organisere aktiviteten, organisere dugnader, ev. reise med barna når det kreves, organisere foreldremøter, koke kaffe, bake osv osv. Lista er lang. Alt dette fordi at barna deres skal ha en aktivitet å gå til. Anonymous poster hash: 4fdfe...8f7 20
Wit Skrevet 21. september 2015 #16 Skrevet 21. september 2015 Mange steder er dugnad en del av "betalingen" for at barnet ditt skal kun være med på en aktivitet. Idrettslag er avhengig av dette for å få de inntektene de trenger for halldrift, drakter, trenere osv osv osv. Da må man faktisk stille opp for sin del av fellesskapet uavhengig av om du er aleneforeldre, jobber turnus, er kronisk syk osv. Det er på en måte en del av pakken. Uten dette ville semesteravgiften blitt uforholdsmessig dyr. Så da blir det sånn da, at dersom barna skal være med på noe, så vil det også kreve endel dugnad. 7
AnonymBruker Skrevet 21. september 2015 #17 Skrevet 21. september 2015 Så dine barn er nødt til å betale prisen for at du har valgt å være alene om omsorgen ved at de ikke kan delta i lag og foreninger. Du skal vel ikke ha særskilte regler å slippe unna dugnader selv om du er enslig. Anonymous poster hash: 4fdfe...8f7 Jeg beklager virkelig at jeg valgte å gifte meg med en mann som ikke greide å holde seg i live til barna var voksne...Anonymous poster hash: c383b...6cb 8
AnonymBruker Skrevet 21. september 2015 #18 Skrevet 21. september 2015 Vi er to voksne i familien, men likevel et det travelt med dugnader... I barnehagen vår er det slik at de som har to barn, må stille opp to dager når det er dugnad. Har man tre, får man flere ekstraoppgaver. På julemesser og slikt, må man bake en kake per barn, og få en annen oppgave i tillegg per barn. (Rydding, vasking el.l). På vinteren må alle måke snø en uke vær, det blir to hvis du har to barn og tre hvis du har tre Jeg er visst den eneste som synes det blir i overkant, alle de andre foreldrene synes bare det er trivelig å knytte bånd over malerkosten...Anonymous poster hash: dcfe9...ce9 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2015 #19 Skrevet 21. september 2015 Jeg stiller veldig gladelig opp på dugnader av alle slag, men jeg gjentar gang på gang at da må barna få være med. Mange steder går det helt fint. Akkurat i barnehagen er det helt uaktuelt, sier styreren. Så akkurat i barnehagen har jeg ikke deltatt. Jeg har gjerne vært på dugnad på kirkegården (sammen med barna), så jeg har ikke akkurat dårlig samvittighet. Det er styrerens fastlåset oppfattning som er problemet, ikke min vilje til å bidra (hun har selv familie vegg i vegg og sender bare barna bort uten avtale, så hun kjenner ikke til realitetene i livet med lite familie og nettverk) Anonymous poster hash: d0c4a...ff4
AnonymBruker Skrevet 21. september 2015 #20 Skrevet 21. september 2015 Jo, det eneste som skjer er at folk ugleser deg. Det går ikke utover barnet på noen måte, og de har ingen praktiske sangsjonsmuligheter mot deg. Det går ut over barnet om foreningen må stenge fordi de ikke får inntekter... Det går ut over barnet om 17-mai-festlighetene på skolen avlyses fordi ingen stiller opp til å stå i boder. Vi har selv erfart at st-hans ble avlyst fordi ingen ville stille opp på dugnad. Og herregud så mye syting det ble i etterkant, staaaakars ungene hadde gledet seg sånn, og det er for ille i verdens rikeste land, osv osv... Anonymous poster hash: 4dc91...e60 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå