Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2016

Stinelin

Anbefalte innlegg

Oi! Huff dette var dramatisk å lese! Jeg håper det går bra med deg og at babyen holder seg inne så lenge som mulig. Jeg har ikke fått time hos legen før i februar. Føler ikke at ting har endret seg så mye, det lave energinivået er der fremdeles. Men hvis jeg begynner å føle meg dårlig skal jeg be om en hastetime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var skummel lesning Dreia, men godt at du nå blir tatt vare på. En ting slo meg forøvrig... jeg tror du bør 100% sykemelde deg og få svangerskapspenger siden du har risiko for svangerskapsforgiftning og ergo prematur fødsel = risikosvangerskap. Det høres veldig dramatisk ut, men med et såpass høyt blodtrykk så tror jeg det er bedre å ta det helt rolig nå fremover. Har lege/jordmor vært inne på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, dreia! Jeg tenker det samme som Pynte. Se hva som er mulig, det er ikke verdt å "stå i det", så forhør deg i allefall om mulighetene dine. Det var ikke noe koselig å lese at situasjonen er slik for deg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, håper babyen holder seg inne noen mnd til ❤️

Jeg skal til lege i morgen og (spørre) få gradert sjukemelding. Har bare 60% stilling, men innen helsevesenet så kan være kan være ganske tungt fysisk. Bekkenet spillet ikke på lag med meg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var eg tilbake med blodtrykksmålaren. Og for nokon gode nyheter! Målingane var ganske normale, og eg har ikkje høgt blodtrykk - iallfall ikkje ennå. :skya: Verste målinga i går var på 163/98, på sjukehuset, mens snittrykket var på omtrent 125/82 eller noko, trur eg det var. Undertrykket hadde vore heilt nede på 62 mens eg sov! Så eg slit nok, som eg tidligare har innbilt meg, med "kontortrykk". Kan tru eg er letta! Nå er neste sjukehuskontroll rundt veke 24. Håper virkelig at ting ser like bra ut då, og at eg ikkje får problemer i mellomtida.

Sjukehuslegen meinte eg gjerne kunne gå til ein kontroll hos fastlegen før den timen, så eg tenker eg bestiller der om 1-2 veker. Eg har òg fått svar på blodprøvar, og legen anbefaler jerntilskudd. Så nå håper eg at sjukmelding og jerntilskudd vil bedra formen ein del. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, dreia skrev:

I dag var eg tilbake med blodtrykksmålaren. Og for nokon gode nyheter! Målingane var ganske normale, og eg har ikkje høgt blodtrykk - iallfall ikkje ennå. :skya: Verste målinga i går var på 163/98, på sjukehuset, mens snittrykket var på omtrent 125/82 eller noko, trur eg det var. Undertrykket hadde vore heilt nede på 62 mens eg sov! Så eg slit nok, som eg tidligare har innbilt meg, med "kontortrykk". Kan tru eg er letta! Nå er neste sjukehuskontroll rundt veke 24. Håper virkelig at ting ser like bra ut då, og at eg ikkje får problemer i mellomtida.

Sjukehuslegen meinte eg gjerne kunne gå til ein kontroll hos fastlegen før den timen, så eg tenker eg bestiller der om 1-2 veker. Eg har òg fått svar på blodprøvar, og legen anbefaler jerntilskudd. Så nå håper eg at sjukmelding og jerntilskudd vil bedra formen ein del. ;)

Så godt å høre :strix: Det er jo også utrolig flott at de tar det så på alvor, jeg må si jeg er mektig imponert over oppfølgingen i allefall jeg opplever at man får i løpet av svangerskapet. Jeg føler meg veldig trygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei dere! Jeg lurer på litt i forhold til kosthold, babys vekt, og sjansen for å utvikle svangerskapsdiabetes. Jeg har hatt helt perfekte urinprøver gjennom sv.skap til nå, og har gått opp ca 6 kg (er nå 24 uker). Jeg ligger i øvre del av normalområdet for sf-mål, og JM sa at baby vokser veldig godt. Jeg føler meg bra, har generelt bra overskudd osv. Det grunnleggende kostholdet mitt er veldig bra, jeg får i meg alt jeg trenger. Men, jeg er fortsatt veldig godtesyk (var enda verre rundt uke 10-12), og klarer ikke helt styre meg. Det er ingen gigantiske mengder, og jeg forsøker å stagge det med frukt og slikt, men i kveld har jeg for eks spist popkorn og endel 70% sjokolade. I går spiste vi is til dessert. På tirsdag bakte jeg sjokoladekake.. Jeg får ikke trent mye utholdenhet, men går veldig mye i jobben og går turer og på ski innimellom. Trener yoga en gang i uken, men det er ikke akkurat fysisk hardt (gravidyoga). Styrketrening er jeg heldig hvis jeg får til en gang i uken. 

Men, her kommer altså spørsmålet: er det stor fare for å enten utvikle svangerskapsdiabetes eller høy fødselsvekt hos barnet med dette kostholdet? Og er det betryggende at urinprøvene har vært helt supre uten tegn til noe galt, eller er fortsatt sjansen der for at det kan utvikles svangerskapsdiabetes sånn "plutselig"? 

Jeg pleier virkelig ikke å være en som bekymrer meg, men jeg føler meg litt "slem" mot baby som ikke spiser perfekt.. :( Det skrives så mye om viktigheten av riktig kosthold, men det er så UTROLIG vanskelig!!!!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på akkurat det samme, fordi jeg har det på akkurat samme måte. Jeg føler virkelig på godtesuget nå og de siste ukene har jeg spist godteri eller noe usunt omtrent annen hver dag...  Har også fått beskjed om å legge på meg mer (har bare gått opp 4 kg) så da føler jeg at jeg har lov til å spise litt ekstra. Men jeg føler meg som verdens verste mamma som spiser usunne ting, selv om kostholdet mitt for øvrig er veldig bra. Ikke får jeg beveget på meg som før fordi jeg er så sliten og trøtt. Alle prøvene mine er fine, inkludert sf-målet.

Du skal vite at du i alle fall ikke er alene med å ha det slik som du beskriver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo godt å vite :) Da deler vi de samme tankene, og det er sikkert mange som har det likt. Det er frustrerende å ikke klare å holde seg unna søtsaker.. Føler meg som et svakt menneske, og får ti ganger så dårlig samvittighet nå som ellers (da er det jo bare min egen helse som evt lider)..

Jeg tenker at det kanskje hadde vært lettere å holde seg aktiv om man hadde noen venninner rundt seg i samme situasjon, bare for å komme seg litt mer ut på tur eller noe. De jeg kjenner i området her som er gravide er 40+, og de har barn fra før og en hverdag der de ikke helt har rom for å finne på så mye etter jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også med å gå opp i vekt, veide meg i dag å har gått opp 1kg siden jeg ble gravid. Det jeg har lyst på av mat er salat, havregrynsgrøt, yoghurt og lakris:P prøver å spise nøtter og avokado siden det har mange kalorier og er sunt, men siden jeg ikke har noe lyst på det er det jo mye enklere å svinge innom butikken å kjøpe lakris:P har ikke målt sf-mål enda, men skal det på onsdag hos jordmor, håper det er som det skal:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, ja. Jeg tenker også mye på hva jeg spiser, og hvor mye usunt det er. Denne uka endte jeg på Burger King tre ganger, fordi french fries er himmelsk. Jeg har også spist en del is. Samtidig har jeg gått opp totalt en halv kilo i løpet av svangerskapet, så det er tydelig at kroppen trenger all maten den kan få... Jeg tenker at jeg spiser det jeg vil/føler jeg trenger frem til jordmor kommer med signaler om at jeg bør endre kosthold, og så krysser jeg den broen når jeg kommer til den. Det er nok av andre ting å bekymre seg for!

Ellers har vi nettopp kjøpt bilstol, og har begynt jakten på barnevogn. Vi har hofteproblemer og putebarn på begge sider av familien, så vi er avhengige av å ha utstyr som trollemor kan ha pute i. Det bumper oss raskt opp en prisklasse. I tillegg har jeg klart å falle for Stokke Trailz, som sikkert er myyye dyrere enn hva man egentlig trenger i en vogn... Har dere andre funnet noe spennende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo allerede vogn (Stokke Trailz) og bilsetet som hører til, men jeg sikler på interiør til barnerommet! Gleder meg til vi vet kjønn slik at jeg kan begynne å handle inn og dille litt.:tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rosenrød skrev:

Vi har jo allerede vogn (Stokke Trailz) og bilsetet som hører til, men jeg sikler på interiør til barnerommet! Gleder meg til vi vet kjønn slik at jeg kan begynne å handle inn og dille litt.:tongue:

Ooh, er du fornøyd med den? Vi har ikke fått prøvetrillet enda, men den ser så fin ut, og har alle de tingene vi ønsker oss i en vogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ricecrispies
1 time siden, Rosenrød skrev:

Åh,den har jeg også lyst på :)

Har bilsetet til,må bare overtale mannen til at vi trenger den vogna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal også kjøpe Stokke Trailz. Gleder meg så mye! Vi har sjekket priser på ting vi trenger og kommer til å kjøpe alle de store tingene på Barnas Hus fordi der får man 10% på kjøp over 15.000. Så da kjøper vi vogn, bilstol, tripp trapp og seng i samme slengen + kanskje et par ting til. Hjelp, pengene kommer til å flyyyyyy :fnise: Men lillegull fortjener det jo da ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Shoppe shoppe!! :hoppendeglad: Dyrt, men gøy! Vi må handle inn tripptrapp, stellebord, kommode til barnerom og hylle til barnerom. Parkett til gulv (vegg-til-vegg og omgangssyke er uaktuell kombinasjon), litt bilder til veggene, en uro eller to, taklampe (endelig blir det Eos Fjærlampe på meg også!!), badebalje m/stativ, vippestol, lekematte og rullegardin. Da har vi alt vi trenger av store ting (kan nok kjøpe endel av dette brukt).

I dag har jeg handlet inn litt sinksalve fra Burt Bees (rabatt hos VITA.no bare i dag), litt sommerklær til knøttet og antiskli til trappen vår. Så regner jeg med at alt av såper, bleier, kluter og håndkler handles sporadisk når det nærmer seg mai. Vil ha det meste på plass til jeg går ut i permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endel ting fra sist babytid. Det jeg mangler har jeg kjøpt brukt fra venninner som er ferdig med babytiden. Glad jeg slipper alle utgiftene en gang til 🙈

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...