Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2016

Stinelin

Anbefalte innlegg

Eg trur ikkje eg orkar å kjøpa ny madrass til vogna, men er enig i at den er veldig tynn. (Har også Emmaljunga.) Men eg har ein ekstra vognbag (herpa på flyet, så brukes berre til flyreiser), så mulig eg tar den madrassa også. I tillegg har eg lammeskinn i vogna, så får me sjå om det blir brukt, eller det blir for klamt.

Eg er lite lysten til å legga for mykje penger i vognmadrass. Andremann hadde vognskrekk og låg knapt i vogna før me bytta til sportsdelen, så det hadde blitt penger ut av vinduet, om mageboaren er lik mellomstebror. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, toneeee_ skrev:

@dreia vi har også tenkt å bruke håndklær i senga til nattamming, melk, gulp og søl :) Håper det holder!

Litt lekkasje kan det likevel bli, men neppe meir enn nokre ekstra lakenskift innimellom. ;) Ellers kan ein vurdera f.eks. ekstra beskyttelse i form av DryNights madrassbeskyttar i dei verste periodane, til å ha under håndklær. Men det er ikkje noko eg orkar å kjøpa inn på forhånd, altså, for eg innbiller meg at det kan bli litt klamt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, toneeee_ skrev:

Jeg ser den kan vaskes på 60 grader, men fra det jeg vet om bakterier og vask så er forskjellen på 40 og 60 grader minimal, skal man ha effekt må man uansett opp i 90 grader. Sånn sett hadde nok jeg vasket den på 40 grader uansett, og vært forsiktig med sentrifugeringen :) Men, bruker dere pute til baby? Det kommer ikke vi til å gjøre. Så da får han vel få litt rutemerker ;) 

Denne kjøpte vi da Kasper var rundt året. Da brukte han pute:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pyntestøv skrev:

Denne kjøpte vi da Kasper var rundt året. Da brukte han pute:)

Aha! 😀 

---

Jeg har forøvrig gått fram og tilbake og fram og tilbake på om jeg skal svi av noen kr på modningsakupunktur. Her i Oslo må man lett betale 700 kr for første gang, og oppfølging gjerne 500 kr. Det er dyrt for noe som a) kanskje ikke fungerer og b) er veldig lite jobb for akupunktøren (prate, sette nåler, ligge stille i 20 min). Jeg har derimot kurs i nålbehandling selv, dog fra et vestlig medisinsk standpunkt og ikke østlig :) Så nå leser jeg meg opp på punkter for modning av cervix, og så blir det første forsiktige behandling av meg selv i kveld :nigo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, toneeee_ skrev:

Jeg har forøvrig gått fram og tilbake og fram og tilbake på om jeg skal svi av noen kr på modningsakupunktur. Her i Oslo må man lett betale 700 kr for første gang, og oppfølging gjerne 500 kr. Det er dyrt for noe som a) kanskje ikke fungerer og b) er veldig lite jobb for akupunktøren (prate, sette nåler, ligge stille i 20 min). Jeg har derimot kurs i nålbehandling selv, dog fra et vestlig medisinsk standpunkt og ikke østlig :) Så nå leser jeg meg opp på punkter for modning av cervix, og så blir det første forsiktige behandling av meg selv i kveld :nigo: 

:redd::bond::pls:

Lykke til. Det hørtes lite fristande ut, må eg innrømma. Men så er eg veldig lite glad i nåler. Og einaste erfaring eg har med akupunktur, var på barsel sist, som eit forsøk på å få fortgang i melkeproduksjonen (eg får melka ganske seint). Vel, det blei med den eine gongen, og eg har ikkje planar om å gjenta det denne gongen. Då får det heller bli MME fram til melka kjem... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, dreia skrev:

:redd::bond::pls:

Lykke til. Det hørtes lite fristande ut, må eg innrømma. Men så er eg veldig lite glad i nåler. Og einaste erfaring eg har med akupunktur, var på barsel sist, som eit forsøk på å få fortgang i melkeproduksjonen (eg får melka ganske seint). Vel, det blei med den eine gongen, og eg har ikkje planar om å gjenta det denne gongen. Då får det heller bli MME fram til melka kjem... :sjenert:

Jeg har behandlet meg selv masse med nåler tidligere, så jeg er ikke redd for det :) Spørsmålet er om man får effekt av akupunktur når man gjør det selv, jeg er jo litt av den oppfatning at det handler hovedsakelig om placebo, og da.....jeg vet ikke helt om jeg tror nok på at jeg får det til til at det faktisk fungerer. Akupunktur handler jo energibaner etc, og det er jo på ingen måte evidensbasert :P Men jeg må jo prøve!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok modningsakupunktur sist gang, men denne gangen har jeg ikke giddet å kaste bort pengene på det (for å være ærlig). Leste meg en del opp på akupunktur generelt (fan av Tjomlid, så leste blant annet her og her) og jordmoren min er også veldig skeptisk, så da endte meg med å høre på det fornuften sier til meg og la det være. Når det er sagt - jeg tar bringebærkapsler og masserer mellomkjøttet, så jeg klarer ikke helt å bevege meg ut av den alternative fødselsforberedelsen likevel :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Pyntestøv skrev:

Jeg tok modningsakupunktur sist gang, men denne gangen har jeg ikke giddet å kaste bort pengene på det (for å være ærlig). Leste meg en del opp på akupunktur generelt (fan av Tjomlid, så leste blant annet her og her) og jordmoren min er også veldig skeptisk, så da endte meg med å høre på det fornuften sier til meg og la det være. Når det er sagt - jeg tar bringebærkapsler og masserer mellomkjøttet, så jeg klarer ikke helt å bevege meg ut av den alternative fødselsforberedelsen likevel :ler:

Jeg tenker at litt alternative kan vi være ifm fødsel, det handler om trygghet og urkraft osv, og da kan ofte den typen teknikker ha litt å si (som nevnt, placebo er et utrolig sterkt virkemiddel). Jeg satt nåler i går, og hadde murringer og kynnere i større grad enn tidligere etterpå, samt i natt. Men nå er det tilbake til det vanlige. Venter noen dager, og setter nåler en gang til, og da i litt flere punkter (satt kun i ett punkt i går, for modning av cervix). Jeg vil ikke indusere fødsel akkurat, bare gjøre livmorhalsen litt mykere :ler: Og jeg vil ikke betale tusenvis av kroner for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer litt på dette med baby og lyd. De siste ukene har jeg holdt på mye i garasjen med bilen, baby reagerer ikke på vinkelkutter, sveising og andre bråkete verktøy, men når jeg starter bilen så er det full romstering i magen helt til jeg stopper den:Pvet ikke om hun bare syns det er fascinerende og at hun kjenner igjen den lyden, eller om det plager henne? Har så lyst til å bli ferdig med bilen, men vil jo ikke fortsette hvis det plager henne:dry: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker at han ikke liker det når det er av og på med lyd, vi var blant annet på en middag med livemusikk mellom måltidene, og da våknet han til hver gang det ble spilt musikk og det virket egentlig som om han bare ville sove fordi nå lyden ble lavere så ble han helt rolig. Og natten/morgenen etterpå sov han vel til kl 12 :ler: Bortsett fra det klarer jeg ikke helt sette fingeren på om han trives med litt støy eller ikke.. Men aktivitet er i magen er jo som regel et sunnhetstegn :) Fostervann bærer ellers lyd ganske så bra, så han merker jo sikkert når du mekker og fikser? Tror uansett ikke jeg hadde bekymret meg, men gjort ferdig bilen. Deilig å være i såpass god form at du klarer det da! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her reagerer mini også på lyd, men vet heller ikke om han synes det er plagsomt eller om det er et tegn på trivsel. 

Hvordan ser det ut på fødefronten hos dere? Her merker jeg egentlig lite, har fortsatt nedpress nå og da og mensmurringer som kommer innimellom, men ellers har jeg ikke fått noen videre tegn på at det nærmer seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye nedpress og kynnere, men det har holdt seg ganske likt de siste ukene så det er ingenting her som tyder på at hun vil komme før tiden:) så da fortsetter jeg på hobbybilen å håper jeg får den sånn halvveis ferdig på de få dagene som er igjen:P godt å ha noe å holde på med, ellers hadde dette blitt lange dager å bare gå hjemme å vente... Har vaska familiebilen, satt inn bilsetet, fødebag og alt jeg kommer til å trenge, så nå er jeg helt klar om det plutselig skjer noe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg sjauer mye (noe jeg gjorde i går) kjenner jeg hvor løst bekkenet er nå, og alt av nedpress etc merkes 10 ganger bedre; da er jeg sikker på at jeg føder straks!! Så slapper jeg av, og noen dager etterpå når bekkenet har satt seg igjen er alt ved det normale, litt kynnere i løpet av dagen og nedpress her og der. Mannen begynner å bli veldig utålmodig, han vil så gjerne treffe han :hjerte: Men det er bare å smøre seg med tålmodighet.. 1 uke til termin i dag! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er svangerskap 40+3. Føles så urettferdig med den ekstra dagen :ler:

Jeg har ingen fødetegn så langt  (litt nedpress og en mensmurring her og der bare) og hadde heller ikke noe av det sist gang. Vannet gikk uten forsvarsel midt på natta og riene kom av seg etter kort tid, så har vel i grunnen regnet med det blir samme prosedyre også denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Pyntestøv tar du da forholdsregler og sover med tisselaken under deg, evt bind, eller tar du sjansen på at vannet ikke går om natten denne gangen? Jeg har tenkt at hvis det går om natten får vi bare kjøpe ny overmadrass :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milepæl - 37 veker i dag, og minstemann er ikkje lenger prematur. :strix: Då blei det med ein prematur baby på meg. Det føles veldig bra, for eg hadde sett mørkt på ein tøff start på sjukehuset, når eg må ligga der aleine, med mannen heime saman med storebrødrene!

Og i går blei også hentesettet hans ferdig. Det gjenstår berre vask, og så kan det ned i fødebagen. :rodmer:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flott, dreia!!!! :hoppe: :hjerte: Det var utrolig godt å høre! Har jo ventet litt på å høre om fødsel fra deg, så at du nå er 37 uker er helt herlig!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, toneeee_ skrev:

@Pyntestøv tar du da forholdsregler og sover med tisselaken under deg, evt bind, eller tar du sjansen på at vannet ikke går om natten denne gangen? Jeg har tenkt at hvis det går om natten får vi bare kjøpe ny overmadrass :ler: 

Nei, regner med det blir som sist om det skjer - da bare begynte det å renne på vei til do, hehe. Vasker sikkert bare overmadrassen om uhellet skjer. Alt for dyr og ny seng :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andremann kom i veke 37+4, så eg er spent på om denne guten blir den eg går lengst med? Det hadde eg ikkje trudd i januar, då eg første gong blei sendt til sjukehuset med høgt blodtrykk. ;) Neste kontroll er på torsdag, 37+3, og sist time nevnte nå legen at det godt kunne henda at eg blei sett i gong i veke 37 denne gongen også, så eg er utrulig spent på den timen som kjem! Men nå begynner eg å bli klar - veke 37 er egentlig heilt ok. Eg er ikkje spesielt frista til å gå så veldig mykje lenger enn nødvendig, med elendig form og vondtar både her og der. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker dere alle en nydelig 17mai:)

jeg våkna opp full av energi i dag, så nå ha bikkja fått en langtur og plena er klippet (kanskje ikke lov i dag, men vi har ikke naboer). Orket ikke tanken på å gå rundt i sentrum med bunaden i 20grader, så å holde på hjemme med en iskald Hansa 0% er bare helt perfekt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...