Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2016


Stinelin

Anbefalte innlegg

Er overvektig, gikk ned 5 kg i begynnelsen pga kvalme. Gått opp igjen 4, så er fortsatt på minus 1 kg. Merker det begynner å bli tungt, har fått endel vann i kroppen siste uka.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så langt har eg gått opp ca. 10 kg, og er fornøyd med det. Eg gjekk litt meir opp i dei to første graviditetane, og har fremdeles igjen to kg per graviditet, så det treng ikkje bli så mykje meir. Fremdeles 1 på ødemer på siste kontroll, så nokså lite vatn i kroppen. Mulig det hjelper på at eg et lite salt og drikk mykje vatn? :vetikke: Så eg er heldigvis lite plaga av varmen. Men nå har det ikkje vore dei voldsomme sommartemperaturane her ennå, og i dag regna det igjen. :sur:

Ikkje permisjon heilt ennå her, men er fullt sjukmeldt, og det er virkelig godt med rolige dagar. Eg får ikkje gjort så mykje, med eit bekken som berre tillater korte etappar, og eit energinivå på bunn, men då er det desto bedre å kosa seg i sofaen eller ute på terrassen, gjerne med småstrikk, når eg orkar sitta oppreist, og det utan å ha for dårlig samvittighet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen!!

Nå er gutten vår 14 dager, og vi har vært hjemme i ei uke. Prøver å få til litt rutiner og system for familien, men det er stadig et salig kaos...! Storebrødrene synes heldigvis det er stor stas med lillebror :baby:

I morgen er det planleggingsdag i bhg., og det føles som en kraftanstrengelse, for ikke å snakke om langhelga som kommer... Men det er koselig og da. :)

Ettersom jeg fikk komplikasjoner etter keisersnittet er jeg nå kjempeglad for å kunne bevege meg litt igjen! Har vært på en liten trilletur både i går og i dag, herlig! Med en god dose smertestillende i forkant, men det får så være.

På Facebook er det fullt kaos og masse utålmodige folk ja! :sprettoy: Jeg sier bare sov og hvil mens dere kan. Her er ikke den nye sjefen i huset nådig, bare å stille opp når det forventes mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig med litt oppdatering Stinelin :) Jeg nyter mine siste dager som "ikke mamma", så selv om vi gleder oss utrolig til å møte den lille er det jo veldig spesielt å gå her og tenke at snart vil vi aldri være bare oss to mer. Det er nok veldig lurt av deg å komme deg i gang nå, selv om det krever litt smertestillende.. Rekonvalesensen går mye raskere hvis kroppen får litt beskjed om hva den skal klare igjen (for eks gå en tur). Håper du får mange gode dager selv om jeg skjønner at det er hektisk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig med oppdatering, Stinelin. Eg er også veldig spent på starten som 3-barnsmor, men er forberedt på at det kan bli travelt. Iallfall om mageboaren er som andremann - han var nokså urolig, med sterkt behov for kroppskontakt. Og det var nesten berre mamma som dugde... :forvirret:

I dag har det blitt eit "bilstolteppe" til minstebror. Eg bestemte meg, og kjøpte og vaska stoffer i går, og i dag var det sydag. Veldig kjapt og enkelt, så gjenstår det å sjå om det er praktisk i bruk. (Og om det trengs til eit mai-/juni-barn. :P )

Her er oppskrift, om andre er tomme for aktivitetar før fødsel: http://idasmirakel.vimedbarn.se/category/sy-din-egen-babywrap/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, dreia skrev:

Koselig med oppdatering, Stinelin. Eg er også veldig spent på starten som 3-barnsmor, men er forberedt på at det kan bli travelt. Iallfall om mageboaren er som andremann - han var nokså urolig, med sterkt behov for kroppskontakt. Og det var nesten berre mamma som dugde... :forvirret:

I dag har det blitt eit "bilstolteppe" til minstebror. Eg bestemte meg, og kjøpte og vaska stoffer i går, og i dag var det sydag. Veldig kjapt og enkelt, så gjenstår det å sjå om det er praktisk i bruk. (Og om det trengs til eit mai-/juni-barn. :P )

Her er oppskrift, om andre er tomme for aktivitetar før fødsel: http://idasmirakel.vimedbarn.se/category/sy-din-egen-babywrap/

Det var fint! Hadde jeg sett den tidligere hadde jeg sydd etter tynn ull innerst og i ryggen, og vindtett ytterst. Men nå har jeg kjøpt bilstolpose, og har ikke et minutt til overs lengre, hehe.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Stinelin skrev:

Det var fint! Hadde jeg sett den tidligere hadde jeg sydd etter tynn ull innerst og i ryggen, og vindtett ytterst. Men nå har jeg kjøpt bilstolpose, og har ikke et minutt til overs lengre, hehe.. :)

Hehe, baby på puppen ved symaskina? A challenge? Mødre blir jo så flinke på multitasking. :ler:

Eg  er ingen tilhengar av fleece, men eg fann ut eg skulle bruka noko eg hadde frå før, ellers hadde nok tynn ull vore førstevalget. Så her blei det fleece på innsida, og bomullsstoff ytterst, men med eit lag flanell nærast babyen. Håper at det hindrar litt at det skal bli klamt. :vetikke:

Endret av dreia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10. mai 2016 at 20.12, Riskrem skrev:

Jeg har gått opp 15 kilo nå, men det synes ikke så mye på kroppen egentlig. Ganske rart det der. Lurer på hvor det legger seg.  Og jeg er blitt klumsete i det siste. Mister ting på gulvet minst fem ganger om dagen. Det er kanskje pga alt vannet som har samlet seg i kroppen? Legen sa i alle fall at det er et tegn på god morkakefunksjon å få (mer) vann i kroppen mot slutten :) 

Hehehe, jeg hadde det helt motsatt. Hver kilo var sykt synlig på kroppen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg så utrolig slank nå, men ser jo i speilet at det har blitt litt ekstra :sprettoy: Men jeg når jo over hele kroppen, kan bøye og bevege meg, og føler meg som DEN sylfiden, hehe...

Aner ikke hvor mye jeg la på meg, jordmora er ikke opptatt av vekta, og jeg selv har ikke vekt engang. Tror jeg gikk opp mindre nå enn med de to første, stadig mindre tid til å sitte i ro...:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det nøyaktig 2uker til hun er her:) gleder meg! Mannen må mest sannsynlig reise vekk på jobb bare 4 dager etter hun kommer til verden, så jeg krysser fingrene for at alt går som planlagt og at formen til både meg og baby er fin etter fødsel:) er så utrolig spent på den første tiden hjemme med ei lita jente, jeg kan jo egentelig ingenting om babyer, har aldri i mitt liv bytta en bleie engang:fnise: jordmor skal komme på besøk til meg en dag eller to etter jeg kommer hjem fra sykehuset for å se hvordan det går og for å fjerne stiftene etter operasjonen, så lurer litt på hva hun forventer, plenklipping og vindusvasking er ikke det som topper gjøremålslista for tiden:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir en spennende tid, Tinuwiel :) Jeg tror forøvrig ikke JM forventer å se velholdte hager og vaskede vinduer, det er vel det siste jeg tenker på at er viktig mtp spedbarnsomsorg :fnise: Flott at dere benytter dere av tilbudet om hjemmebesøk, det burde vi alle spørre om og få (mtp hvor kort tid vi har på barsel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste vi egentlig ikke har kjøpt inn her er tisselaken. Jeg har blitt så usikker etter at mange snakker om hvor klamt det blir, og hvor lite de puster. Vi har et hus som blir veldig varmt på sommeren når solen steker, så jeg vil helst ikke legge veslegutten på noe som gir ekstra klamhet/svette/fare for dårlig pust. Så kom jeg over denne overmadrassen her: 

AeroSleep http://www.aerosleep.com/no/

Tenker da å kun kjøpe overmadrass, en til vognen og en til bedsidekrybben. Har noen av dere erfaring med denne? Har lest masse omtaler der folk er fornøyde, men det er mye av det som er omtaler fra selve AeroSleep, og da blir man jo lett litt skeptisk mtp markedsføring osv. Vet at vi fint kan kjøpe et tisselaken, og legge det under en vanlig madrassbeskytter, og så ha på vanlig laken, men jeg syns det er litt mye styr og kunne tenke meg dette produktet for å enkelt kunne bruke både i krybben og for eks mellom oss i sengen. Utfordringen er at vognen vår er 30x80 cm, og chiccokrybben er 69x95 cm. Kan kanskje kjøpe en litt større overmadrass og sy til selv..?

Her er utvalget til blant annet Jollyroom: http://www.jollyroom.no/sokeresultat?text=aerosleep

Hvordan løser dere dette? :) 

Endret av toneeee_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vist vanlig praksis her jeg bor at jordmor kommer på hjemmebesøk den første uka, og så kommer helsesøster uka etter det. Blir godt å slippe å tenke på å dra noe sted de første ukene hjemme.

Jeg kjøpte et tisselaken som ligger under madrassbeskytteren i senga. I vogna har jeg ikke noe foreløpig, men følger med på svarene du får her:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje jeg kan brette den overmadrassen som er 60x120 litt under fotenden på madrassen? Så har jeg en overmadrass som også kan brukes i sprinkelsengen når han skal over i den... Ser at de har en variant for vogn som er 31x71 cm, den tror jeg i alle fall vi kjøper :) Vurderer også et sånt innlegg til bilstol, men det tror jeg vi tar hvis vi opplever at det blir klamt for han der (selv om den så klart er på tilbud nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår overmadrass fra aerosleep krympet i vask. Fulgte vaskeanvisningen, men men. Må derfor kjøpe ny til nestemann. Kasper sov godt på den, men hadde en annen baby på besøk som lånte senga og han fikk rutemerker i hele fjeset da han ikke brukte pute. Virket forsåvidt som han sov godt på den til tross. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er medlem av en dansk terminggruppe på Facebook, der de som hadde kjøpt nye vogner (bla emmaljunga) ble rådet til å kjøpe tykkere og bedre madrass til bagen. At den tynne madrassen som følger med vogna var mest til pynt.. Dette har jeg aldri hørt om her i Norge, og så vidt jeg vet så selges det vel heller ikke egne madrasser til vogn noe sted? Jeg måtte gå å kjenne på madrassen vi har i bagen på vogna, og den er jo utrolig tynn.. Nesten som ett tykt teppe.. Og man kjenner godt de jernstengene i bunnen på bagen! Hva har andre gjort? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, gjärd skrev:

Jeg er medlem av en dansk terminggruppe på Facebook, der de som hadde kjøpt nye vogner (bla emmaljunga) ble rådet til å kjøpe tykkere og bedre madrass til bagen. At den tynne madrassen som følger med vogna var mest til pynt.. Dette har jeg aldri hørt om her i Norge, og så vidt jeg vet så selges det vel heller ikke egne madrasser til vogn noe sted? Jeg måtte gå å kjenne på madrassen vi har i bagen på vogna, og den er jo utrolig tynn.. Nesten som ett tykt teppe.. Og man kjenner godt de jernstengene i bunnen på bagen! Hva har andre gjort? 

Jeg skal bruke den madrassen som hører til vogna, hadde kjøpt ny hvis jeg hadde kjøpt brukt vogn. Men kjente på den madrassen som fulgte med vogna (bugaboo buffalo) og den var det veldig grei tykkelse på, kunne ikke kjenne noe gjennom den. Hvis du ser et par innlegg tilbake her, så har toneeee_ nevnt en overmadrass for vogn som virket veldig bra, da vil du jo også få litt mere tykkelse:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aerosleep har eg ingen erfaring med. Me har kjøpt ein madrassbeskryttar på enten Kid eller Princess ein gong, som var todelt og hekta saman med trykknappar. Ein del minnar veldig om eit vanlig tisselaken (som eg har mellom vanlig madrass og overmadrass), og den andre delen er berre eit ekstra lag med tøy, mellom overmadrass og laken. Vogge har me aldri hatt, og i vogna har me ikkje brukt tisselaken, men gjerne lammeskinn. Og me har opplevd svært få lekkasjar. (Då er det verre når dei blir eldre og spyr ut sengene under omgangssjuka. Sorry for å vera killjoy... :sjenert: )

I vår seng har me enkle madrassbeskyttarar frå Ikea. (Kjøp gjerne fleire, mens den/dei første er til vask. ;) ) Og i den første ammeperioden, med melkespreng, gulping og overskuddsmelk som renn frå munnen til ein sovande baby, er det behov for meir beskyttelse, om ein, som meg, samsover og ammar liggande (og gjerne delvis i søvne). Men eg har klart meg greit med tjukke badelaken, så det går fint an å sjå an behovet til etter fødsel. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pyntestøv skrev:

Vår overmadrass fra aerosleep krympet i vask. Fulgte vaskeanvisningen, men men. Må derfor kjøpe ny til nestemann. Kasper sov godt på den, men hadde en annen baby på besøk som lånte senga og han fikk rutemerker i hele fjeset da han ikke brukte pute. Virket forsåvidt som han sov godt på den til tross. 

Jeg ser den kan vaskes på 60 grader, men fra det jeg vet om bakterier og vask så er forskjellen på 40 og 60 grader minimal, skal man ha effekt må man uansett opp i 90 grader. Sånn sett hadde nok jeg vasket den på 40 grader uansett, og vært forsiktig med sentrifugeringen :) Men, bruker dere pute til baby? Det kommer ikke vi til å gjøre. Så da får han vel få litt rutemerker ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@dreia vi har også tenkt å bruke håndklær i senga til nattamming, melk, gulp og søl :) Håper det holder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...