Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2016

Stinelin

Anbefalte innlegg

Jeg har også mensmurringer og har hatt det i en del dager. Men det skjer ikke noe mer liksom :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner hva dere mener! Jeg er ca 35 uker nå, og begynner å være rimelig utålmodig på både å treffe trolljenta vår, og på å bli ferdig med å være gravid. Samtidig vil jeg jo helst at hun skal holde seg inne noen uker til, for det er definitivt best for henne! Men, jeg kan ikke si jeg ser frem til fem uker til med kynnere, nedpress og bekkenløsning...

Skulle gjerne trøstet meg med det flotte maiværet vi har, men det gjør jo bare tilværelsen så himla varm :ler: Så da sitter jeg ute på plattingen, mer eller mindre på trass, rød som en tomat, mens svetten sakte men sikkert danner en liten dam ved ryggen min. Akk, graviditet er vakkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel akkurat en mnd til jeg blir igangsatt hvis det ikke skjer noe av seg selv hos meg. Jeg kan nå ikke gå noe særlig mer enn 100m før jeg får veldig vondt i symfysen, har mye nedpress og endel murringer. I tillegg begynner jeg å bli vannete i kroppen, nå orker jeg egentlig ikke veie meg mer heller. Jeg skal fint gå slik som dette 2 uker til, men utover 40 er jeg ikke interessert i 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt godt å høyra at det er fleire som er lei av å gå gravid. Eg har hatt nedtelling lenge. :P Det er egentlig litt tidlig ennå, men nå har eg nådd milepælen 35+1 (lengden på graviditeten med eldste storebror), så nå begynner eg å bli litt meir mentalt forberedt. Minste storebror kom 37+4, og legen på gårsdagens kontroll sa at det kunne godt henda at eg blir sett i gang i veke 37 denne gongen også, så eg er ganske forberedt på at det blir maibarn. Tanken på å gå heilt til termin i juni er så fjern at eg nok kjem til å bli ekstremt utålmodig om eg skulle gjera det. For ikkje å snakka om OVER termin! :daane: All sympati til dei som går langt over - den siste tida må vera svært ubehagelig!

Nokså lite tegn til modning her ennå, og det er egentlig greit. Litt murringar i magen, ein del kynnarar, og så kjenner eg stadig stikking i puppene, nesten som utdrivingsrefleksen ved amming set inn. Men om det er tegn på modning, aner eg ikkje? :klo:

I går fekk eg nok ein liten kikk inn på guten. Han er "flink" og held hodet godt ned i bekkenet, og veg nå ca. 2500 gram. Det blir spennande å sjå kor stor han blir når han kjem ut, og få vita kven den lille personen er. :hjerte:

Endret av dreia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg endelig rundet 37 uker og baby er ikke lenger prematur. Syns det er en flott milepæl, selv om jeg forventer at hun blir værende i fire uker til.... sukk. Gikk åtte dager på overtid med førstemann og forventer minst et par dager på overtid denne gangen også. Her blir det nok junibarn, men håper hun kommer tidlig i juni så det blir litt avstand mellom henne og broren, som er født 9.juni.

Her er det ingen modningstegn, men det var det heller ikke sist. Hadde noe seig guffe for en uke siden, men usikker på om det faktisk var en del av slimproppen sånn retrospektivt. Kan av og til få en liten mensmurring, men ikke langvarig eller vondt. Nedpress kan jeg ha etterfulgt av knivstikk, men det har jeg dessverre hatt i flere måneder så er nok ingen modningstegn for min del. Dessverre.

Men, fra å være totalt umoden (totalt, ble sjekket på sykehuset pga vannavgang og lett misfarget fostervann) til baby var ute gikk det 15 timer sist, og da kan man nesten trekke bort tre av disse timene fordi jeg hadde full åpning kl. 15, men han var ikke ute før kl. 18 (han stod for høyt i bekkenet ved full åpning). Så, ingen modning betyr ikke så mye for min del, fødselen kom i gang av seg selv og jeg hadde egentlig ikke en voldsom lang fødsel for å være førstegangsfødende. Når det er sagt - den kan godt være under 10 timer denne gangen altså :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke jeg skal lete så mye etter modningstegn, jeg merker jo at kroppen er annerledes nå enn for 2 mnd siden, mye mer smerter, press, murringer etc, men jeg føler ikke at jeg er i nærheten av noen fødsel. I går kveld var jeg utrolig sliten, hadde tidligere på dagen kjempet meg opp halve Karl Johansgate (flott når grensen min er spreng av en sånn distanse....) og fikk noen skikkelige tak og smerter både foran og bak mens jeg lå på sofaen. Gikk rett ned og fylte opp badekaret, og smertene forsvant med det samme jeg la meg i vannet :) Da tenker jeg at mye av det jeg kjenner på nå er psykiske ting, og at det å finne gode avspenningsteknikker vil kunne hjelpe meg gjennom disse siste ukene.

Og gratulerer med 37 uker Pyntestøv!! :hoppendeglad: Godt å vite at baby nå er klar, og alt vi venter på er at han/hun skal bli litt mer moden til å møte verden utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg er i redebyggingsmodus i helga. Nå har me funne fram det aller meste som trengs den første tida. Det trengte ein GRUNDIG runde med støvfilla etter 2-3 år på hylla, og vaskemaskinen går nesten i eitt, men virkelig deilig å få ting klart.

Men ein ting gjenstår fremdeles - hentesettet. Jakka er på strikkepinnane akkurat nå, så håper eg berre den blir ferdig i tide. Resten av klæra vil tida visa. Det kjem vel litt an på kor stor han er ved fødsel også. Eg har mykje fint som hadde passa til ein på ca. 4 kg, men mine har vore godt under 3 kg så langt, så... :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å få slike ting unna, dreia :) Er ikke lett å vite klesstørrelse syns jeg, men tenker at litt lette bodyer i bambus osv er stretchy nok til at de passer for baby mellom 50-55 cm, og med litt varierende fylde rundt midjen ;) 

Vi er så fornøyde med helgens innsats! Gangen er ferdig med ny skyvedørsgarderobe, badet er ferdig oppusset med ny innredning, ny benk, oppbevaringsmuligheter og litt pene ting, gardiner er hengt opp der krybben skal stå samt på soverommet så vi får litt mørkere netter, og krybben pappa har snekret er i hus. Skjønner ikke at vi har klart alt sammen, eneste som er igjen av rydding er verktøy og litt småplukk på kontoret mitt (som faktisk ikke haster). Så baby, når du er klar kan du bare komme!! :hoppendeglad:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, effektiv helg, toneeee! :daane: Så deilig å føla at ting er klart. Sjølv om kanskje ventetida kan følast noko lenger då? Men nå kan du slappa av med god samvittighet iallfall - deilig! :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du si :) Men selv om ventetiden kan bli litt lengre, så er det så godt for en stresset ruger å være ferdig med disse store prosjektene at jeg lett tar noen litt lengre dager i steden ;) Skal nok klare å henge fingrene i både støvtørking, smårydding, hekling osv. Skal til og med lese en bok :nigo: 14 dager til termin! Oioio! 

Sånn forøvrig har jeg bare mindre og mindre behov for søvn, 6 timer toppen pr natt. Var så sliten i går, vi sovnet vel litt før kl 23, og da er det lys våken kl 5! :rolleyes: Utrolig upraktisk, men jeg blir ikke nødvendigvis trøtt i løpet av dagen heller.. Virker som om kroppen forbereder seg på å tåle lite søvn. Det er vel praktisk kanskje? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med dere i varmen? Jeg er blitt ganske hoven i beina og på hendene. Ellers ingen pigmentflekker eller hetetokter :) 

Her blir det nok ingen fødsel med det første. Merker bare noen svake menssmerter i blant, men ikke noe mer. Har også fått strekkmerker rundt navelen den siste uken. Magehuden er blitt så utrolig stram! Smører med Bio Oil flere ganger om dagen, men vet ikke om det egentlig hjelper ;)

Søvnen er et kapittel for seg. Våkner sikkert 10 ganger om natten, og er våken i lange perioder. Sover og er våken om hverandre hele natten og morgenen. Kan i alle fall si at kroppen er klar for våkenetter med babyen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ganske bra i varmen, men har også blitt veldig hoven i beina spesielt under fotbladet så det gjør vondt å gå. Blir også brun i rekordfart nå pga hormonene, så er litt forsiktig med å sitte i solen så jeg unngår pigmentflekker.. Har heller ingen tegn på fødsel, syns det har roet seg veldig etter at jeg begynte permisjonen og fikk styre dagene selv, så mye av mine nedpress og smerter har nok vært pga stress og litt for mye aktivitet. 

Har bare fått strekkmerker under puppene så langt, de synes ikke, men er ganske store og lilla så jeg er litt spent på om det dukker opp noen på magen snart :P Har både biooil og mammamio. Vet ikke om det hjelper spesielt mye, men er behagelig da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så nydelig med permisjon og bare kose seg å fikse småting hjemme, de neste to ukene skal nytes:) Har vært heldig å sluppet unna strekkmeker, men hodepinen jeg har slitt med tidligere har kommet tilbake. Vekta har også plutselig gått en del opp og det kjenner jeg godt i føttene, spesielt i anklene, så regner med det er en del vann i kroppen nå. Må si jeg gleder meg mye til hun kommer så jeg får tilbake kroppen min å ikke minst bevegeligheten:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg koser meg også med permisjon, især når vi har dette nydelige været. Styrer og ordner inne og ute, men prøver å slappe litt av innimellom også... selv om jeg virkelig ikke er god på det :ler:

Har begynt å få vann i kroppen selv, spesielt legger og ansikt, men vekta viser nedgang. Trolig fordi jeg styrer og ordner så fælt og ikke spiser nok mat. Er bare ikke så sulten lengre, syns lite mat frister (utenom grillmat, spareribbs er faaaaarlig). Hadde det slik på slutten sist også så er vanlig for meg. Var normaltvektig når jeg ble gravid og har så langt lagt på meg 12,7 kg så ingen krise at den voldsomme vektoppgangen stopper litt opp, hehe. Hvordan ligger dere an på den fronten forresten, om dere ønsker å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12,7 kg, det var jo veldig snill og fin vektoppgang! Jeg er mellom 15-16 kg opp nå. Føler meg veldig kjerring og ulekker til tider, mens andre dager er alt bare bra. Veldig opp og ned hvordan jeg takler det rent psykisk. Magen min er fin da syns jeg, men er blitt rund i ansiktet, og mer bare tjukk over alt :P Håper det går greit å komme ned på normalvekt igjen, vil gjerne litt lavere enn der jeg var da jeg ble gravid (så ned ca 10 kg i tillegg til det som forsvinner med baby/morkake/blod/vann) er vel håpet mitt. Tiden vil vise :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pyntestøv skrev:

Jeg koser meg også med permisjon, især når vi har dette nydelige været. Styrer og ordner inne og ute, men prøver å slappe litt av innimellom også... selv om jeg virkelig ikke er god på det :ler:

Har begynt å få vann i kroppen selv, spesielt legger og ansikt, men vekta viser nedgang. Trolig fordi jeg styrer og ordner så fælt og ikke spiser nok mat. Er bare ikke så sulten lengre, syns lite mat frister (utenom grillmat, spareribbs er faaaaarlig). Hadde det slik på slutten sist også så er vanlig for meg. Var normaltvektig når jeg ble gravid og har så langt lagt på meg 12,7 kg så ingen krise at den voldsomme vektoppgangen stopper litt opp, hehe. Hvordan ligger dere an på den fronten forresten, om dere ønsker å dele?

Jeg var normalvektig før graviditeten. Veide 75 kg og er 176 høy. Veide 93 før fødsel :-O har gått ned 11 kg disse ukene etter fødselen, men hadde plutselig gått opp igjen to nå! Har altså 8 kg til å ta av før jeg er ved startvekt... Hadde håpet de skulle gå like fort som de 11 første, men den gang ei ;) føler ikke akkurat at jeg har fått tilbake kroppen min. Føler meg svær som en dundre... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, toneeee_ skrev:

12,7 kg, det var jo veldig snill og fin vektoppgang! Jeg er mellom 15-16 kg opp nå. Føler meg veldig kjerring og ulekker til tider, mens andre dager er alt bare bra. Veldig opp og ned hvordan jeg takler det rent psykisk. Magen min er fin da syns jeg, men er blitt rund i ansiktet, og mer bare tjukk over alt :P Håper det går greit å komme ned på normalvekt igjen, vil gjerne litt lavere enn der jeg var da jeg ble gravid (så ned ca 10 kg i tillegg til det som forsvinner med baby/morkake/blod/vann) er vel håpet mitt. Tiden vil vise :) 

Ja, jeg trodde jeg skulle være godt over 14 kilo nå så fikk litt sjokk da vekta viste helt motsatt. Føler meg selv veldig ulekker om dagen. Ser at mye av vekta som har kommet på er over lårene så buksene har blitt stramme. Heldigvis så gikk vekta fort av fra dette området sist gang. Har faktisk aldri hatt så slanke ben som da jeg ammet :ler: Leste et sted at ammereservene ofte legger seg der.

Forøvrig raste jeg ned i vekt sist gang jeg hadde født. 13 kilo på to uker og så fortsatte det 10 kilo til. Da veide jeg mer i utgangspunktet da, så det hadde nok litt å si, men amming har ofte den effekten. Det er overraskende hvor mye energi det tar (tror det for min del var godt over 500 kalorier om dagen for passet ikke akkurat på kostholdet).

Et øyeblikk siden, yabbadoo skrev:

Jeg var normalvektig før graviditeten. Veide 75 kg og er 176 høy. Veide 93 før fødsel :-O har gått ned 11 kg disse ukene etter fødselen, men hadde plutselig gått opp igjen to nå! Har altså 8 kg til å ta av før jeg er ved startvekt... Hadde håpet de skulle gå like fort som de 11 første, men den gang ei ;) føler ikke akkurat at jeg har fått tilbake kroppen min. Føler meg svær som en dundre... 

Er jo ikke så lenge siden du har født så de åtte kiloene kommer nok helt klart av på sikt. Nå er det jo supert trillevær også, blir jo glad av å gå ute og kjenne at det er sommer :nigo:

Forøvrig følte jeg meg svær som en dundre veldig lenge etter fødsel sist, selv om kiloene raste av. Hodet henger liksom ikke helt med, man har jo vært så stor så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lå på + 12 kg for en uke siden, har ikke veid meg siden. Kjenner jeg er tung i kroppen, og at det er myyye vann - det begynner å gå ut over grepsstyrken at fingrene er så pølsete :ler: Jeg merker at varmen ikke er god for vannsamlingen, og er veldig spent på hvor mye som kommer til å gå av like etter fødsel. Jeg begynner også å være veldig ferdig med å være gravid - det blir godt å få henne ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått opp 15 kilo nå, men det synes ikke så mye på kroppen egentlig. Ganske rart det der. Lurer på hvor det legger seg.  Og jeg er blitt klumsete i det siste. Mister ting på gulvet minst fem ganger om dagen. Det er kanskje pga alt vannet som har samlet seg i kroppen? Legen sa i alle fall at det er et tegn på god morkakefunksjon å få (mer) vann i kroppen mot slutten :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke veid meg på en stund, men har sikkert lagt på meg minst 15 kg. I forrige svangerskap ble det vel ca. 18 til sammen. 33+2 i dag, begynner å lengte skikkelig etter å treffe lillesøster!:rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...