Gå til innhold

Har arbeidsgiver lov til dette? Redusert arbeidstid, samme oppgaver!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har gått ned 20% og jobber nå 80% på grunn av stress hjemme med 3 barn under 4 år ( tvillinger blant annet). Sjefen sa gladelig ja til at jeg kunne redusere stillingen min, nå skjønner jeg hvorfor... Jeg har akkurat de samme arbeidsoppgavene som jeg alltid har hatt, men nå har jeg bare 4 dager å gjøre dem på og får mindre betalt. Føler meg skikkelig lurt! Jeg er så stresset de 4 dagene jeg jobber at jeg løper i gangene, er mer utslitt nå enn noen gang. Kan dette være riktig?

Anonymous poster hash: 0d568...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva trodde du ville skje nå du sa du ville jobbe 80% At han skulle få i 20% vikar eller at kollegaene dine skulle ta resten i tillegg til egne oppgaver? Hvis du er lurt så lurte du deg selv.  :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva trodde du ville skje nå du sa du ville jobbe 80% At han skulle få i 20% vikar eller at kollegaene dine skulle ta resten i tillegg til egne oppgaver? Hvis du er lurt så lurte du deg selv.  :fnise:

 

For noe tull. Hun må bare gi beskjed til sjefen at det er uaktuelt å tar samme arbeidsmengde, hvordan han løser det er hans problem. Dersom det ikke lar seg gjøre kan han ikke godta redusering av stillingsprosenten.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe tull. Hun må bare gi beskjed til sjefen at det er uaktuelt å tar samme arbeidsmengde, hvordan han løser det er hans problem. Dersom det ikke lar seg gjøre kan han ikke godta redusering av stillingsprosenten.

 

Nei vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor jobber du like hardt for å bli ferdig? Jeg hadde jobbet ut tiden min, sagt hadet og reist hjem. Så hadde jeg ikke tenkt noe mer på det. Det er ikke mitt problem om sjefen ikke tenkte over at jeg selvsagt ville jobbe mindre når jeg gikk ned i %.

 

Kan ikke problemet ditt enkelt løses ved at du setter grenser og bare gjør det du ellers ville gjort på 4 dager?



Anonymous poster hash: 22b6f...bd1
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor jobber du like hardt for å bli ferdig? Jeg hadde jobbet ut tiden min, sagt hadet og reist hjem. Så hadde jeg ikke tenkt noe mer på det. Det er ikke mitt problem om sjefen ikke tenkte over at jeg selvsagt ville jobbe mindre når jeg gikk ned i %.

Kan ikke problemet ditt enkelt løses ved at du setter grenser og bare gjør det du ellers ville gjort på 4 dager?

Anonymous poster hash: 22b6f...bd1

Fordi fet er MINE arbeidsoppgaver, hvis ikke jeg gjør dem så gjør ingen dem og alt blir kaos for alle andre... Jeg er satt opp på å gjøre disse oppgavene...

Anonymous poster hash: 0d568...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er dessverre det som skjer og grunnen til at mange ikke går ned i tid: mindre lønn, men like mye å gjøre. Hvis dine arbeidsoppgaver kun kan løses av deg, burde dere jo ha diskutert tidligere hvordan det skulle løses at du gikk ned i tid (dvs hvilke oppgaver som skulle fjernes), men nå bør du bare gå tilbake til sjefen og forklare saken og be om at dere sammen finner en løsning. Husk at det er bedre hvis du selv kommer med forslag til en løsning enn at du bare kommer med problemet.

Anonymous poster hash: 6d636...175

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er dessverre det som skjer og grunnen til at mange ikke går ned i tid: mindre lønn, men like mye å gjøre. Hvis dine arbeidsoppgaver kun kan løses av deg, burde dere jo ha diskutert tidligere hvordan det skulle løses at du gikk ned i tid (dvs hvilke oppgaver som skulle fjernes), men nå bør du bare gå tilbake til sjefen og forklare saken og be om at dere sammen finner en løsning. Husk at det er bedre hvis du selv kommer med forslag til en løsning enn at du bare kommer med problemet.

Anonymous poster hash: 6d636...175

nei de kan løses av hvem som hels med min utdanningsbakgrunn. La oss si jeg er lærer da. De timene jeg går glipp av kunne enkelt løses av å sette inn en vikar... Vi er fler som har redusert stillingen vår (til sammen 70%) så det er en god stilling som kunne fylles av en annen.Men poenget mitt er  er dette lov? Kan de pålegge meg samme andel arbeid på redusert tid? For arbeidsgiver er jo dette en gullgruve, samme arbeidsmengde på redusert lønn!

Anonymous poster hash: 0d568...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er dessverre det som skjer og grunnen til at mange ikke går ned i tid: mindre lønn, men like mye å gjøre. Hvis dine arbeidsoppgaver kun kan løses av deg, burde dere jo ha diskutert tidligere hvordan det skulle løses at du gikk ned i tid (dvs hvilke oppgaver som skulle fjernes), men nå bør du bare gå tilbake til sjefen og forklare saken og be om at dere sammen finner en løsning. Husk at det er bedre hvis du selv kommer med forslag til en løsning enn at du bare kommer med problemet.

Anonymous poster hash: 6d636...175

Det er veldig sant, takk for tips!

 

TS

Anonymous poster hash: 0d568...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg nå litt sammen og gå tilbake til 100 %. Da beholder du pengene og samtidig har god tid å utføre arbeidet på. Barn er SLITSOM i en viss alder, men jeg lover deg at det blir bedre. Lærer du dem godt opp så kan det hende de blir tidligere voksen og lærer å ta ansvar, slik at mor får det litt enklere. Dette fikk jeg til og anbefaler andre mødre nå til dags å gjøre det samme. Vi trenger flere Mathilda-barn. :) Lykke til!  :hug:

Endret av Cowboy Lotte
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg nå litt sammen og gå tilbake til 100 %. Da beholder du pengene og samtidig har god tid å utføre arbeidet på. Barn er SLITSOM i en viss alder, men jeg lover deg at det blir bedre. Lærer du dem godt opp så kan det hende de blir tidligere voksen og lærer å ta ansvar, slik at mor får det litt enklere. Dette fikk jeg til og anbefaler andre mødre nå til dags å gjøre det samme. Vi trenger flere Mathilda-barn. :) Lykke til! :hug:

Men det er ikke det jeg ønsker jeg ønsker å redusere arbeidsmengde og tid, det har jeg rett på med små barn! Jeg er ikke interessert i å ta meg sammen, jeg vet nøyaktig hvor slitsomt det er med barn, takk.

Anonymous poster hash: 0d568...84c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt har arbeidsgiver lov å gi deg de arbeidsoppgavene han ønsker å få gjort. At det blir travelt for deg, er jo ditt ansvar,eller, egentlig ikke, alt er sjefen sitt ansvar. Men, det finnes ingen lov som forbyr han å gi deg oppgavene.

 

Nei, du må bare ta det opp med sjefen, at du klarer ikke å gjøre det samme i 80, som i 100% stilling. Har du forslag på hvordan løse problemet, så har du kommet et stykke på vei. Snakk gjerne med de andre på jobben, kanskje dem har noen glupe tanker om saken?

 

At du løper rundt på jobb og stresser helsen av deg, er ikke bra for noen, det ender bare med lang sykmelding. Har du en litt oppegående sjef, så vil han gjerne unngå det. Men, ikke forvent at sjefen klarer å gjette hvordan du har det på jobb, det må du informere om.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke det jeg ønsker jeg ønsker å redusere arbeidsmengde og tid, det har jeg rett på med små barn! Jeg er ikke interessert i å ta meg sammen, jeg vet nøyaktig hvor slitsomt det er med barn, takk.

Anonymous poster hash: 0d568...84c

 

Ønsker ikke å få det bedre, ønsker ikke å ta seg sammen. Ja dette er jo flott utgangspunkt. Jeg har MYE energi og er svært glad i å jobbe, er som en virvelvind. Er rett og slett utrolig engasjert i alt jeg gjør. Alt skal være perfekt, og ingen skal si jeg ikke gjør en god hard jobb. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ønsker ikke å få det bedre, ønsker ikke å ta seg sammen. Ja dette er jo flott utgangspunkt. Jeg har MYE energi og er svært glad i å jobbe, er som en virvelvind. Er rett og slett utrolig engasjert i alt jeg gjør. Alt skal være perfekt, og ingen skal si jeg ikke gjør en god hard jobb. ;)

jeg ønsker å få det bedre ved å redusere mine arbeidsoppgaver med 20% i likhet med arbeidstiden min, det er ikke for mye forlangt når de nå betaler meg 20% mindre...

Anonymous poster hash: 0d568...84c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

jeg ønsker å få det bedre ved å redusere mine arbeidsoppgaver med 20% i likhet med arbeidstiden min, det er ikke for mye forlangt når de nå betaler meg 20% mindre...

Anonymous poster hash: 0d568...84c

 

 

Men hvis det reelle valget stod mellom 80 % jobb med 100 % arbeidsoppgaver eller 100 % jobb med 100 % arbeidsoppgaver på kortere tid, så ville valget vært klar. Men jeg kan jo forstå at du er sliten, får håpe at du ikke ender opp som 70 % her inne og ender på Nav pga en vag utmattelses-sykdom, det er så i vinden i tiden at det er på høyde med svartdauen...  :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet 80% i 1 år, aldri mer. Hadde samme arbeidsmengde, og i en type jobb der det bare gikk utover meg selv om jeg ikke gjorde de 100% på 80 %. Ja, og for mindre lønn.

Anonymous poster hash: dfc59...b9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg jobbet 80% i 1 år, aldri mer. Hadde samme arbeidsmengde, og i en type jobb der det bare gikk utover meg selv om jeg ikke gjorde de 100% på 80 %. Ja, og for mindre lønn.

Anonymous poster hash: dfc59...b9b

ja det er det som er min situasjon også. Dette vinner jo arbeidsplassen min stort på. Vi er flere som har redusert stillingene våre men ingen nye er ansatt for å ta igjen for dette. Vin vin for arbiedsgiver, tap-tap for oss....

Anonymous poster hash: 0d568...84c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

ja det er det som er min situasjon også. Dette vinner jo arbeidsplassen min stort på. Vi er flere som har redusert stillingene våre men ingen nye er ansatt for å ta igjen for dette. Vin vin for arbiedsgiver, tap-tap for oss....

Anonymous poster hash: 0d568...84c

 

 

Vel, men sånn er det når dere har vært så dumme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ønsker å få det bedre ved å redusere mine arbeidsoppgaver med 20% i likhet med arbeidstiden min, det er ikke for mye forlangt når de nå betaler meg 20% mindre... Anonymous poster hash: 0d568...84c

Du kan ikke forvente å få redusert dine arbeidsOPPGAVER selv om du har redusert stillingsprosent.. Det du skulle snakket med sjefen om på forhånd, før du gikk ned 20%, var hvordan arbeidsMENGDEN skulle fordeles..

Pr i dag, så har du deg selv å takke, strengt tatt..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...