Gå til innhold

Legen tror jeg ruser meg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt psykisk fra jeg var liten av og er pr dags dato sykmeldt fra jobben min jeg ikke lenger taklet å være i. Har under sykmeldingen følt en uvilje fra legen, at hun ikke forstår sykdommen min blant annet. Siden jeg sliter så psykisk så har jeg også blitt mistenkeliggjort for rus. Jeg verken drikker eller røyker, så da tar jeg selvfølgelig ikke annen rus heller.

Men her om dagen ble jeg innkalt til en urintest. Dagen i forveien hadde jeg vært på fly og pga flyskrekk fikk jeg en Vival av et familiemedlem. Jeg får panikkanfall hver gang jeg flyr, men legen har nektet å skrive ut noe beroligende pga hun er redd for avhengighet. Det er svært sjelden jeg flyr, toppen en gang i året, men allikevel vil hun ikke skrive ut dette.

På urinprøven kom selvfølgelig denne Vivalen frem, hun ringte meg og var veldig frekk i tonen, sa jeg måtte ta urinprøve igjen og det var ikke måte på. Her har selvfølgelig mistenksomheten hennes mot rusproblemer blitt enda større.

Jeg er allerede psykisk på bånn og nå pga denne Vivalen har legen fått vann på mølla, hun tror jeg er rusmisbruker fremfor psykisk syk.

Jeg føler meg så krenket, fra meg og vet ikke hva jeg skal gjøre. Burde jeg bytte lege?

Anonymous poster hash: 9e439...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hvis legen din tror du misbruker, og du vet at du ikke gjør det.. hvorfor ikke bare la henne holde på da? Når det viser seg at du ikke ruser deg så er vel alt ok, eller? 

 

Forøvrig er det ikke lov bruke reseptbelagte medisiner foreskrevet til andre enn deg selv.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville snakket med legen. Dersom legen spesifikt har sagt at det ikke er lurt med medikamenter for deg, så er det klart hun reagerer på om du tar det likevel og ikke sier noe, spesielt om det er gitt bak 'legens rygg'. 

 

Er det avhengighet i din familie eller annen psykisk sykdom?



Anonymous poster hash: a79cb...2fe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei alle sammen og takk for svar.

Jeg kan gjerne la meg fortsette å teste, for har ingenting å skjule, men dette er selvfølgelig veldig krenkende, hun som var med å tok urinprøven var ikke hyggelig og jeg sliter nok med lavt selvbilde fra før av.

Psykisk sykdom er veldig vanlig i min familie.

Anonymous poster hash: 9e439...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville snakket med legen. Dersom legen spesifikt har sagt at det ikke er lurt med medikamenter for deg, så er det klart hun reagerer på om du tar det likevel og ikke sier noe, spesielt om det er gitt bak 'legens rygg'.  Er det avhengighet i din familie eller annen psykisk sykdom? Anonymous poster hash: a79cb...2fe

Hei!

Har et familiemedlem som er alkoholiker. Flere i familien har psykisk sykdom.

Anonymous poster hash: 9e439...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen og takk for svar.

Jeg kan gjerne la meg fortsette å teste, for har ingenting å skjule, men dette er selvfølgelig veldig krenkende, hun som var med å tok urinprøven var ikke hyggelig og jeg sliter nok med lavt selvbilde fra før av.

Psykisk sykdom er veldig vanlig i min familie.

Anonymous poster hash: 9e439...055

 

Legen har nok sine grunner for at hun velger å teste deg på denne måten. Jeg synes du skal initiere en samtale hvor du ber om å bli forklart hvorfor du må ta disse prøvene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen og takk for svar.

Jeg kan gjerne la meg fortsette å teste, for har ingenting å skjule, men dette er selvfølgelig veldig krenkende, hun som var med å tok urinprøven var ikke hyggelig og jeg sliter nok med lavt selvbilde fra før av.

Psykisk sykdom er veldig vanlig i min familie.

Anonymous poster hash: 9e439...055

Det er ikke helt sant at du ikke har noe å skjule, for du tok en pille som var skrevet ut til en annen enn deg. Men hvorfor går du med på denne testingen?

Endret av mini-mio
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen har nok sine grunner for at hun velger å teste deg på denne måten. Jeg synes du skal initiere en samtale hvor du ber om å bli forklart hvorfor du må ta disse prøvene.

Evt. om hun må. Det er vel visse krav før man kan tvinge en pasient til å tisse i en kopp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt. om hun må. Det er vel visse krav før man kan tvinge en pasient til å tisse i en kopp.

 

Noe sier meg at vi ikke får hele historien her. En lege krever ikke at en pasient tester seg jevnlig helt uten grunn.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legen har nok sine grunner for at hun velger å teste deg på denne måten. Jeg synes du skal initiere en samtale hvor du ber om å bli forklart hvorfor du må ta disse prøvene.

Hun sa jeg måtte ta urinprøve fordi NAV veldig fort mistenkelig gjør at man misbruker stoff når man sliter psykisk. Hun ville ha i journalen min at jeg ikke testet positivt for noe. Men nå har hun altså ført ned at jeg testet positivt for "benzo".

TS.

Anonymous poster hash: 9e439...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde byttet lege på flekken. Hadde aldri funne meg i å bli behandlet på denne måten. Det virker som om legen trykker deg mer ned enn hjelper deg. Selvfølgelig skal du bytte lege om du føler deg krenket. 

Høres også merkelig ut at hun ikke kan gi deg en liten pille for flyskrekken din. 



Anonymous poster hash: e1998...7c3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bare forklar legen om situasjonen så ordner deg seg sikkert. Få gjerne personen som ga deg vival til å bli med å bakke opp historien din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyskrekk eller ikke, du har tatt tabletter som ikke er skrevet ut til deg, det er ulovlig og regnes som misbruk.

Anonymous poster hash: e5ba9...cbf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sa jeg måtte ta urinprøve fordi NAV veldig fort mistenkelig gjør at man misbruker stoff når man sliter psykisk. Hun ville ha i journalen min at jeg ikke testet positivt for noe. Men nå har hun altså ført ned at jeg testet positivt for "benzo".

TS.

Anonymous poster hash: 9e439...055

Dette er bullshit. 

Anonymous poster hash: e1998...7c3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sa jeg måtte ta urinprøve fordi NAV veldig fort mistenkelig gjør at man misbruker stoff når man sliter psykisk. Hun ville ha i journalen min at jeg ikke testet positivt for noe. Men nå har hun altså ført ned at jeg testet positivt for "benzo".

TS.

Anonymous poster hash: 9e439...055

 

Noe som strengt tatt stemmer. At hun nekter å skrive ut noe angstdempende du kan ta ved behov forteller meg at du ikke deler hele sannheten her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...