Gå til innhold

Reise fra små, sovende barn.....

Fremhevede innlegg

Skrevet

Så hvis ungene brenner inne, så er det greit fordi mor måtte fikse noe veldig viktig? Det finnes ingenting som er så viktig at man lar så små unger være alene hjemme og i hvert fall ikke sovende.

Jeg har vært alene med min gutt siden han var født omtrent, og har aldri vurdert å gå fra ham alene hjemme. Han har pent vært nødt å være med på butikken, og hadde jeg glemt noe, måtte det vente til han var våken. Det har skjedd et par ganger at jeg har vekket ham for å sette ham i vogna og gå på butikken, men jeg har aldri noensinne vurdert å gå fra ham.

Nå er jeg stemor til et barn på 9 og heller ikke henne kunne det falt meg inn å gå fra sovende. Selv om ungene får være alene hjemme de 5 minuttene det tar å gå på butikken på dagtid, om de ønsker.

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har også en mann som kjører traktor i nærheten av gården (jeg selv også forsåvidt), det er jo godt som at han er borte på jobb. Vi hører ikke og ser ikke noe annet enn det vi gjør der og da, bortsett fra om huset brenner, da er det litt sent.

Det er helt uaktuelt for oss å dra fra barna, kan ikke se for meg noe som er viktigere enn at de er trygge og fornøyde. Handle kan man gjøre dagen etter, eller mannen kan ta en halvtimes pause. Det står i HI at han hjelper til på gården, det må gå an å planlegge slik at de ikke må forlate sovende barn.

• Liker 2
Skrevet

Jeg gjorde ofte det da mine var små. Alenemor, og handle måtte jeg. Butikken var 3 min unna Anonymous poster hash: 69c56...1ed

Det er da ingen tvingende nødvendighet å etterlate barnet uten omsorg og tilsyn, når det er fullt mulig å sørge for å handle på dag, ettermiddag eller om kvelden før barnets leggetid.

• Liker 6
Skrevet

Skal eg og mannen min ut å handle om kvelden, og ungene sover , så ringer jeg til foreldrene mine, så kommer mamma eller pappa å passer:)

Skrevet

Overhodet ikke greit. Hadde barna vært f.eks. 12 år, så kunne de gått ut på gården for å hente far. Men ikke en 2-3-åring. Og mannen får jo ikke med seg om de trenger hjelp, med mindre han har babycall på øret.

Anonymous poster hash: 34122...e97
Skrevet

Butikken er 7 km unna.

Han var ute i traktor ja. Han hører ikke barna i traktoren hvis de gråter, er redde, kaster opp, tisser på seg, står opp og merker at de er helt alene eller i verste fall om det begynner å brenne!! Synes ikke jeg er en hønemor. Barna er 2 og 3 år gamle!! Er det virkelig greit å reise fra dem sånn og la de være helt alene?!

Anonymous poster hash: cf225...544

Man må jo regne med at faren er litt til og fra og sjekker dem, evt. Har babycall... Du virker ganske hysterisk...

Anonymous poster hash: 3a96a...652

• Liker 3
Skrevet

Han er ikke til og fra.. De er alene helt til mor kommer hjem. Hun sa det selv. (Mor)

Jeg personlig synes det er veldig uforsvarlig å reise fra barna sine sånn og jeg er glad jeg er såpass oppgående at jeg ALDRI har tenkt den tanken. Antageligvis skjer det ingenting på en halvtime, men HVIS, så kunne vel ingen ha tilgitt seg selv?!

Anonymous poster hash: cf225...544

Skrevet

Jeg kan selv gå fra sovende barn i typ fem minutter hvis jeg skal ordne noe (før hadde jeg nærbutikk rett nede i gata, det har jeg ikke lenger), men ville aldri gått fra barn akkurat i den alderen. Synes overhodet ikke det er hysterisk å reagerer på at barn på to og tre år i praksis er alene i huset i opptil en halvtime.

Hadde det vært et litt større barn- greit nok. Og hadde det vært en sovende baby ville jeg personlig ikke ha gjort det fordi den kan våkne og bli lei seg, men den kan i alle fall ikke komme seg noe sted. Men jeg har en toåring selv, og grøsser ved tanken om hva hun kan finne på i løpet av ti sekunder alene i våken tilstand. Å dra vekk og risikere at toåringen står opp og vandrer rundt i huset ville jeg aldri turt, og jeg synes det er ganske spesielt å ta sjansen på det.

• Liker 7
Skrevet

Det hadde jeg aldri gjort. Barn på 2 og 3 er jo i den verste alderen for å være alene. De forstår for lite, kan finne på ekstremt mye på egenhånd, blir fort redde om mamma og pappa er borte. Så nei, det er ikke hysterisk å reagerer på det.

Om et par år er det annerledes. Min gutt på fem hadde taklet fint å være alene en liten stund (kanskje er jeg hønemor, men jeg har fortsatt ikke gjort det).

• Liker 1
Skrevet

Man må jo regne med at faren er litt til og fra og sjekker dem, evt. Har babycall... Du virker ganske hysterisk...

En brann kan utvikle seg ekstremt fort, så med mindre han er til og fra hver 30. sekund, hjelper det veldig lite.

Skrevet

Vår foreldregenerasjon gjorde jo dette hele tiden. Gikk på kaffe hos naboen mens barna sov etc, helt uten babycall. Jeg ville nok ikke dratt fra så lenge selv heller, men jeg har da tenkt til å gå ut med hunden så den kan tisse mens barn sover. Ingen grunn til å ringe barnevernet!

Anonymous poster hash: 4bfd5...d50

• Liker 1
Skrevet

En brann kan utvikle seg ekstremt fort, så med mindre han er til og fra hver 30. sekund, hjelper det veldig lite.

Hvis en brann kan overtenne huset på 30 sekunder, så bør ikke barna oppholde seg der i det hele tatt..

Da kan en ikke gå på do uten at barna har tilsyn..

Det er greit at en ikke bør la barna være alene i tide og utide, men vi trenger ikke bli helt hysteriske av den grunn.

• Liker 3
Skrevet

Jeg kunne aldri satt meg I bilen og reist på butikken mens småen sover. Jeg kan gjerne gå nett opp og ned til postkassen eller til naboen men da bruker jeg fremdeles babycallen siden jeg er ute av huset.

• Liker 1
Skrevet

Hvis en brann kan overtenne huset på 30 sekunder, så bør ikke barna oppholde seg der i det hele tatt..

Den kan ikke overtenne på 30 sekunder, men 3 minutter. Spesielt i gamle hus som det ofte er på gårder. 

Gjest Matronella
Skrevet

Noen som husker den saken oppi Trøndelag hvor foreldrene dro fra sitt sovende barn og da de kom hjem var barnet dødt. Et skrekkeksempel ja, men det skjedde faktisk. Vanvikan, Rissa kommune.

• Liker 2
Skrevet

Så hvis ungene brenner inne, så er det greit fordi mor måtte fikse noe veldig viktig? Det finnes ingenting som er så viktig at man lar så små unger være alene hjemme og i hvert fall ikke sovende.

Jeg har vært alene med min gutt siden han var født omtrent, og har aldri vurdert å gå fra ham alene hjemme. Han har pent vært nødt å være med på butikken, og hadde jeg glemt noe, måtte det vente til han var våken. Det har skjedd et par ganger at jeg har vekket ham for å sette ham i vogna og gå på butikken, men jeg har aldri noensinne vurdert å gå fra ham.

Nå er jeg stemor til et barn på 9 og heller ikke henne kunne det falt meg inn å gå fra sovende. Selv om ungene får være alene hjemme de 5 minuttene det tar å gå på butikken på dagtid, om de ønsker.

Ja selvsagt.....

Fra den ene ekstreme siden til den andre. Skjerp deg.

Anonymous poster hash: 3f853...cb0

Skrevet

Noen som husker den saken oppi Trøndelag hvor foreldrene dro fra sitt sovende barn og da de kom hjem var barnet dødt. Et skrekkeksempel ja, men det skjedde faktisk. Vanvikan, Rissa kommune.

Stakkars lille gutten 😢😢

Skrevet

Men herlighet, da hjelper det ikke å sitte en etasje ned heller. Har man bare 30 sek på seg er man jo fucked!

• Liker 1
Skrevet

Opplever dere ikke at barna plutselig kan våkne og skrike ut fordi de har drømt vondt, er kalde eller lignende? Mine på 2 og 3 år gjør det av og til.

Hva om ingen er der og hører dem? Skal de skrike en halvtime alene da?

Eller om de kaster opp over hele seg?

Brann er heldigvis sjelden, men oppvåkninger skjer jo fra tid til annen.

Anonymous poster hash: f488a...235

• Liker 1
Skrevet

Nei, herlighet, å reise fra små, sovende barn uten at noen har babycall og ser huset, er jo bare uforsvarlig. Jeg tenker først og fremst på brann, deretter både på at det vil være skremmende å ikke finne noen, til at små barn kan finne på en del ting (nå aner riktignok ikke jeg om de sover i sprinkelsenger som de ikke klarer å klatre ut av, men en 3-åring klarer vel det uansett?).

Jeg tenker også på den gutten hvis foreldre reiste av gårde i flere timer, hvorpå de fant ham død når de kom hjem. Det skjer jo også en sjelden gang dødsfall (f.eks. krybbedød) og ulykker selv om foreldrene sitter i stua, men tenk da om man ikke var der. Da vil man alltid lure på om man kunne gjort noe, mens man i stedet var på butikken.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...