Gå til innhold

Barndom i byen eller på bygda best?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Enig i at det ikke er enten eller. Personlig vil jeg nok aldri flytte med barn til et sted med færre enn 25000 innbyggere. For meg er det viktig at det er mulighet for alternative arenaer å blomstre på, og andre skoler å gå på om man skulle falle utenfor. Jeg vokste selv opp som mobbeoffer i en bygd med færre enn 4000 innbyggere. Når du da er mer eller mindre lenka til en skole og de få fritidsaktivitetene som tilbys sier det seg selv at du skal slite med å finne et miljø som ser på deg som noe annet som det rare og stygge mobbeofferet.

 

Sier ikke at barn ikke kan ha en fin oppvekst i små bygder - men er man først definert som hakkekylling på et lite sted sliter man max...



Anonymous poster hash: 22870...767
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Fortsetter under...

Den ‎15‎.‎09‎.‎2015 at 21.41, AnonymBruker skrev:

Vi bor i Oslo sentrum. Barna har 12 jevnaldrende lekekamerater i samme bakgård, i gata kjenner vi ikke alle en gang, men det er over 80 på samme trinn på barneskolen 600 meter unna, skolegrensa går en gate bortenfor vår. Så, bokstavelig talt hundrevis av lekekamerater i gåavstand. Vi bruker nesten aldri bil. Bor nære en stor park.

Kjenner folk på landet, der barna må ta taxi til skolen pga farlig skolevei. Dårlig med fortau, fotgjengeroverganger og 30-soner der. Enda dårligere med venner og fritidsaktiviteter.

Dårlig skole(klager foreldrene over), elendig sfo-tilbud (sammenlignet med vår AKS), alt er vanskeligere tilgjengelig.

Vi har valgt byen, for vi mener det er best for våre barn.

 

Anonymous poster hash: 7da76...ad9

Hei! Jeg vet ikke om noen av dere er "her" ennå, men det var ikke så mange innlegg på dette med by og land. Jeg lurte på om dere som har valgt byen bevisst, har noen tanker om aspekter som forurensning. Særlig i Oslo er det kritiske verdier flere dager hver vinter, og høye verdier resten av vinteren, særlig av små partikler fra diesel. Jeg prøver å danne meg en mening om hvorvidt det er helseskadelig eller ikke for ola nordmann, men finner så lite informasjon. Hvis jeg skal flytte ut av byen, er det nemlig først og fremst for å ha sunnere luft/sunnere oppvekstmiljø hva angår luftkvalitet. Hvis det egentlig ikke er så "farlig", forsvinner halve motivasjonen min for å velge "landet".. Bor nå midt i byen med to barn. Noen som har noen tanker om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, ines01 skrev:

Hei! Jeg vet ikke om noen av dere er "her" ennå, men det var ikke så mange innlegg på dette med by og land. Jeg lurte på om dere som har valgt byen bevisst, har noen tanker om aspekter som forurensning. Særlig i Oslo er det kritiske verdier flere dager hver vinter, og høye verdier resten av vinteren, særlig av små partikler fra diesel. Jeg prøver å danne meg en mening om hvorvidt det er helseskadelig eller ikke for ola nordmann, men finner så lite informasjon. Hvis jeg skal flytte ut av byen, er det nemlig først og fremst for å ha sunnere luft/sunnere oppvekstmiljø hva angår luftkvalitet. Hvis det egentlig ikke er så "farlig", forsvinner halve motivasjonen min for å velge "landet".. Bor nå midt i byen med to barn. Noen som har noen tanker om dette?

Nei, jeg har ikke tenkt på det i grunnen. Har bodd i mye større storby før, i utlandet, så forholdene i Oslo blir små, uansett, likeså forurensningen (innbiller jeg meg). Forventet levealder er heller ikke lavere i Oslo enn andre steder, heller tvert i mot. Vinduene våre er jo konstant skitne, men... Luftkvalitet er ikke noe vi bekymrer oss for. trafikken i seg selv er jo et risikomoment, men det er det "på landet" også. Her har vi i hvert fall fortau og lyskryss.

Anonymkode: 722d4...4e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg flyttet fra byen da jeg ble gravid til bygda. Egentlig fordi jeg bodde på "feil side av byen", og trodde det ble tryggere for barna i oppveksten. Jeg angrer nå at jeg ikke flyttet til den andre siden av byen istedenfor. Jeg ser at det blir vanskelig når barna blir voksne og de skal til byen for å få seg utdannelse, og må læres opp til det :(

Anonymkode: 0bf38...0c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undersøkelser viser at det er ikke stedet du vokser opp på, men dem du vokser opp hos, som har størst betydning. 

Anonymkode: 6c72c...349

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vokste opp første 11år i byen så flyttet vi i 4-5år på bygda. Det er mindre frihet i byen for barna,enda det var mindre by. Vi måtte lære oss å takle trafikk og kriminalitet veldig tidlig. Altså det var ikke stor kriminalitet men hørte om narkomani feks.  Det hadde vi ikke problemer med på bygda. Bygda lå 30min busstur ved større by,jeg føler ikke jeg har gått glipp av noe,vi var i byen titt og ofte. På dem negative siden om du faller ut på skolen da faller du virkelig ut på skolen. Så ja takk begge deler kanskje? En bydel som ikke er direkte i gryta.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt har sine fordeler og ulemper og det er ikke enten-eller. Selv kunne jeg aldri tenke meg å bo i sentrum av en stor by, men heller ikke på landet. Vi har landet på en liten by i nærheten av Oslo (vi bodde i Oslo før så jeg kjenner byen godt, men valgte å flytte ut da vi fikk barn) og føler vi derfor har det beste av begge verdener. Jeg er oppvokst i en middels by og trivdes godt med det. 

Anonymkode: 9b75a...824

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg har ikke tenkt på det i grunnen. Har bodd i mye større storby før, i utlandet, så forholdene i Oslo blir små, uansett, likeså forurensningen (innbiller jeg meg). Forventet levealder er heller ikke lavere i Oslo enn andre steder, heller tvert i mot. Vinduene våre er jo konstant skitne, men... Luftkvalitet er ikke noe vi bekymrer oss for. trafikken i seg selv er jo et risikomoment, men det er det "på landet" også. Her har vi i hvert fall fortau og lyskryss.

Anonymkode: 722d4...4e4

Det er sant, det kan være langt farligere veier på bygda. Jeg kjenner aldri på bekymring for barna i trafikken, og det er mange smågater og parker rundt der vi bor. Bor midt i byen, men glemmer det nesten. Hadde bare av en eller annen grunn fått dette med forurensning på hjernen.. men det virker jo ikke som så mange andre tenker på det, så det betyr vel at det ikke er så mye å tenke på her til lands. Hadde man bodd i Mexico City kanskje.. Fordeler jeg ser med byen, når barna blir større og ikke lenger synes det er så stas å være ute og bare sykle rundt, er at det er lett å bevege seg rundt, lett å gjøre forskjellige ting. 5 min så er man på kino, 5 min så er man i park, på restaurant, på cafe. Men jeg ville anta at bygda er særlig herlig for små barn i barneskolealder?. Takk for innspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...