Gå til innhold

Far vil ikke være medlåntaker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ehm.. O.G: jeg spør ikke om penger.. Jeg spør om han kan stille garanti. Jeg har alltid klart å betale huslånet tidligere og satt inn større pengebeløp feks tilbakebetalt skatt og feriepenger der. Så det er ingen risiko her. Jobben jeg har er umulig å miste også.

Anonymous poster hash: f0188...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er alltid risiko, og ingen jobber er umulige å miste.



Anonymous poster hash: be3d2...ac7
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Risiko er laveste noen har, jobben er 99% umulig å miste.

Anonymous poster hash: f0188...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Men du har jo fint råd til å kjøpe deg en grei bolig, bare ikke hus, akkurat nå. Invester pengene dine i en ny leilighet mer praktisk til der du bor nå og betal ned/spar for harde livet slik at du om noen år har 15 % EK til hus.

Det er ALLTID risiko forbundet med å kausjonere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er alltid risiko, og ingen jobber er umulige å miste. Anonymous poster hash: be3d2...ac7

99 % betyr at det ikke er uten risiko.

Grunnen til at du fremstår som bortskjemt er at du ikke skal ha hjelp til å komme inn på boligmarkedet, men krever hjelp til å kjøpe hus. Det er det som fremstår som bortskjemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er dårlig å love noe, og så trekke det tilbake. Vi kunne ikke bruke foreldre som kausjonister, men fikk et rentefritt lån av svigermor vi betaler på hver måned. Kanskje faren din vil gå med på det?

Anonymous poster hash: 63aca...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Jeg er nyutdannet og har 490k i året. Jeg har begynt å kikke på bolig, og har tidligere blitt lovet at far skal stille som kausjonist eller medlåntaker. Jeg har funnet hus jeg ønsker å by på, men plutselig har han sagt at 'jeg må klare meg selv' nå siden jeg er utdannet.

Min far tjener MYE penger, og har nedbetalt hus, topp økonomi osv. Likevel mener han jeg ikke får hjelp.

Uten hans hjelp får jeg kanskje bare lån på 2 mill og i byen jeg bor blir det neppe noe hus.

Det føles så urettferdig! Han har sagt jeg skal få hjelp tidligere og vennene mine sine foreldre har med selvfølge stilt som garantist for sine barn, det er jo nesten umulig å kjøpe hus uten.

Jeg har tidligere eid leilighet og har betalt alt på tiden, spart mye penger på å ha den. Skjønner ikke hvorfor han ikke vil.

Er jeg bortskjemt?

Anonymous poster hash: f0188...2ee

Med inntekt på 490 000 vil jeg tro bankene er 'noe tilbakeholdne' med å gi deg et lån som er 4 x årsinntekt.

Anonymous poster hash: 8ffa0...0f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du er voksen, du klarer å spare så du kan kjøpe noe eget uten å rissikere at faren din blir stående igjen med all gjelda hvis du driter deg ut.

Anonymous poster hash: 26425...db3

han blir ikke stående med all gjelda. han blir stående med all gjelda pluss et hus med trolig tilsvarende eller høyere verdi enn gjelda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm.. O.G: jeg spør ikke om penger.. Jeg spør om han kan stille garanti. Jeg har alltid klart å betale huslånet tidligere og satt inn større pengebeløp feks tilbakebetalt skatt og feriepenger der. Så det er ingen risiko her. Jobben jeg har er umulig å miste også.

Anonymous poster hash: f0188...2ee

 

Hadde banken vært like sikker som deg, hadde du fått lånet uten kausjonist.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er bortskjemt. Jeg ville ikke funnet på å spørre mine foreldre om å stile som kausjonister engang, til tross for at de har veldig god råd, og jeg også har veldig god råd, og sjansen for at ting går åt skogen er veldig liten. 

 

Spar penger selv. Du er ikke en unge lenger. 



Anonymous poster hash: 42567...770
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg er nyutdannet og har 490k i året. Jeg har begynt å kikke på bolig, og har tidligere blitt lovet at far skal stille som kausjonist eller medlåntaker. Jeg har funnet hus jeg ønsker å by på, men plutselig har han sagt at 'jeg må klare meg selv' nå siden jeg er utdannet.

Min far tjener MYE penger, og har nedbetalt hus, topp økonomi osv. Likevel mener han jeg ikke får hjelp.

Uten hans hjelp får jeg kanskje bare lån på 2 mill og i byen jeg bor blir det neppe noe hus.

Det føles så urettferdig! Han har sagt jeg skal få hjelp tidligere og vennene mine sine foreldre har med selvfølge stilt som garantist for sine barn, det er jo nesten umulig å kjøpe hus uten.

Jeg har tidligere eid leilighet og har betalt alt på tiden, spart mye penger på å ha den. Skjønner ikke hvorfor han ikke vil.

Er jeg bortskjemt?

Anonymous poster hash: f0188...2ee

 

 

Er det bare jeg som reagerer på at TS snakker om HUS? Kjøp en bolig du har RÅD TIL.

Anonymous poster hash: 072ea...9ca

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager solgte du leiligheten din før du hadde spart deg opp nok penger til egenkapital? Nei, det er ingen selvfølge at foreldre stiller som kausjonister selv om de kunne klart det uten problemer. Ja, kjipt gjort av faren din å trekke seg nå siden han lovte å være kausjonist, men sånn er faktisk livet. Ikke alt går som planlagt. 

Kjøp en billigere bolig enn det du ønsker deg, spar penger en stund og kjøp drømmehuset når du selv har råd til det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forrige leiligheten er solgt, fikk 200 i pluss, i tillegg til at jeg hadde betalt ned 200. Så minus megler blir det da en fin sum på 325 k. Fremdeles ikke nok for banken.

Anonymous poster hash: f0188...2ee

Hvor mye har du egentlig tenkt å kjøpe hus for da? Det er ingen selvfølge at nyutdannede unge kan gå rett ut på markedet og kjøpe seg hus. Mange må faktisk nøye seg med rekkehus eller leilighet i blokk. Har du tenkt på det...?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner du er skuffet når han går tilbake på løftet sitt. Det hadde jeg også blitt.

Men du har en godt betalt jobb og en god slump penger samt erfaring med boligmarkedet, så du får bare ta tida til hjelp og spare opp noen flere kroner før du tenker på hus. Kanskje du da finner et hus du liker enda bedre enn det du ser på nå?



Anonymous poster hash: f12c9...683
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er en god grunn til at han gikk tilbake på løftet. Kanskje han har mistet jobben eller det er utsikter for at han kan miste den. Eller kanskje det er en annen grunn til det som han ikke vil dele

 

uansett så er det hans penger, så det må du nok bare akseptere



Anonymous poster hash: 70f06...b17
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm.. O.G: jeg spør ikke om penger.. Jeg spør om han kan stille garanti. Jeg har alltid klart å betale huslånet tidligere og satt inn større pengebeløp feks tilbakebetalt skatt og feriepenger der. Så det er ingen risiko her. Jobben jeg har er umulig å miste også.

Anonymous poster hash: f0188...2ee

 

Vel, men det du spør om er urimelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vel, men det du spør om er urimelig.

Er det urimelig å forvente at nære familiemedlemmer holder ord?

Forøvrig burde vel tråden vært i et samliv eller familieforum.

Anonymous poster hash: 2ca76...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at faren din sa nei, er jo litt risiko med det og han har sin egen økonomi og du har din. Når man er voksen så er man voksen. Passer bedre å ta opp lån sammen med ektefelle/samboer enn av foreldre når man er på det stadiet i livet. Hvis du ikke har en partner eller barn er det virkelig nødvendig med hus?



Anonymous poster hash: 98d96...2f2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det urimelig å forvente at nære familiemedlemmer holder ord?

Forøvrig burde vel tråden vært i et samliv eller familieforum.

Anonymous poster hash: 2ca76...847

 

Jeg tror det har skjedd mer her enn hva som står i HI. Det er nok en grunn til at gamlingen ikke vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det urimelig å forvente at nære familiemedlemmer holder ord?

Anonymous poster hash: 2ca76...847

 

Jaha, så dersom du har sagt du skal ha sex med noen, så MÅ du gjennomføre selv om du ikke har lyst senere?

 

Det er lov å si nei. Det er lov å ombestemme seg.

Anonymous poster hash: 70f06...b17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...